Aihe: Zildjian Z-Custom
1 2 3
moottorisaha
02.08.2005 16:31:54

Sovittaisko ettei kukaan enää ikinä perustelisi mitään a) sillä että joku kuulostaa hyvältä jonkun firman kotisivun ääninäytteessä ja b) sillä että joku tunnettu rumpali käyttää niitä.
Nuo kaksi asiaa ovat nimittäin niin epäluotettavia asioita ettei kenenkään kannattaisi noiden perusteella mitään ostopäätöksiä tehdä.
Meistä kukaan ei voi tietää sitä kuinka paljon esim.Zildjian muokkaa symbaalisamplejaan. Olen kuullut monta ihan musikaalista samplea ja vastaava yksilö livenä on ollut sitten aivan epämusikaalinen kongi. Etenkin paksujen symbaalien kohdalla. siis firmalta kuin firmalta. Esim.symbaalin dynamiikasta on aivan mahdoton sanoa mitään tuollaisen samplen avulla. HALOO!?
Ja on aivan tunnettu tosiasia että rumpulehtien mainoksissa olevat rumpalien symbaalikattaukset ovat usein aivan erit kun mennään studion uumeniin. Eli rumpalien merkkiuskollisuus on joskus aika venyvä käsite. Niitä mainoksia on aivan turha tuijottaa. Varsinkin kun symbaaleissa on melko runsaasti yksilöeroja. Ne kun on käsityötä.
Esim. joku Travis Barker voi kävellä symbaalifirmaan, valita mieleisensä symbaalit satojen yksilöiden joukosta tai vaikka sanoa että haluan tuollaisen mutta pari karvaa ohuempana. Ei se niitä huonoja yksilöitä sieltä ota. Sitäpaitsi se kaverihan soittaa vähintään 10 000 ihmiselle kerralla ja julmetun isojen P.A.-laitteiden läpi. Kenellä täällä on samalaiset tarpeet?

Suurinpiirtein tuolta se Z-custom kuulostaa oikeastikkin, kuin tuossa samplessa. Mikäköhän idea tunnetun firman olisi valmistaa suht kalliita, mutta paskoja peltejä ja koittaa väkisin myydä niitä kusettamalla ääninäytteissä ja kieroilemalla mainoksissa ja markkinoinnissa? :D Ei kuulosta kovinkaan loogiselta minun korvaani.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
markkuliini
02.08.2005 18:20:41 (muokattu 02.08.2005 18:21:44)

Suht.tunnetun firman täytyy tehdä paskan kuuloisia (eli liian paksuja) peltejä sen takia että ne kestäisivät järjetöntä mättöä huonolla tekniikalla. Eli ne symbaalit eivät aukea ellei niitä lyö todella lujaa ja silloinkin ne kuulostavat melko kylmiltä.
Silti ne saattavat kullostaa äänisamplessa ns. oolrait. Mikään mikrofonihan ei tallenna ääntä niin että se kuulostaisi enää täysin samalta kuin alunperin. Näin ollen ei ole mitenkään "moraalisesti arveluttavaa" että firma ekvalisoi eli eq:ttaa ääninäytteitä jälkeen päin. Koska eihän ne enää ole täysin samat kuin oikeasti muutenkaan. Ei todellakaan kannattaisi luottaa sinisilmäisesti minkään firman suoraselkäisyyteen mitä mainontaan tulee. Tämä silti vaikka olen sitä mieltä että Zildjian tekee maailman laadukkaimpia symbaaleita.
Ja kuten aiemmin sanoin niin tuo tuiki tärkeä dynamiikka ei välity noista sampleista juuri ollenkaan. Eihän sillä tietenkään ole väliä jos lyö vain täysillä.
Saahan niistä jotain suuntaa jos kartoittaa minkälaista symbaalia hakee, mutta ei ne kovin tarkkoja ole.
www.vasamayhtye.com
Muovinen
02.08.2005 18:59:33

Jostain syystä Z-custom kirvoittaa aina suhteellisen muikeat keskustelut... Hauskaa luettavaa!

Teininä omistin Z-customin über-hevin riden. En omista enää.
Time is like a bruise on my face tonight
markkuliini
02.08.2005 19:04:27 (muokattu 02.08.2005 19:08:00)

Kyllä paksu symbaali kestää paremmin huonolla tekniikalla tehtyä läpilyömistä. Joskaan ei nekään mitä vaan kestä. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö ohuissa saata olla kestäviäkin yksilöitä. Sitä paitsi kysymys oli että miksi firmat tekisivät paskan kuuloisia peltejä, ja minun vastaus oli että niitä myydään kovaa lyöville joilla ei ohuet kestä. Luulisi että firmat ovat lopunkyllästyneitä saamaan reklamaatioita rikkimenneistä ohuemmista symbaaleistä. Valuvirheitä muka vaikka symbaali on mutkalla ja reunat täynnä mustia muovi/hiilikuitu/alumiini/whatever-kapuloiden jälkiä.
Itse en ole rikkonut yhtään symbaalia yli kymmeneen vuoteen ja paksuin crash on mallia thin. Ja olen viime aikoina soittanut lähes pelkästään todella kovaa soittavien bändien keikkoja.

Tarkoitinkin että keskimääräinen mättäjä mättää mättöään paksuun peltiin keskimääräistä kauemmin kuin ohueen ennen kuin pelti menee päreiksi.

Ja siis en todellakaan kritisoinut Z-customia erityisesti vaan sitä että jonkun on soitettava niin paksuilla kamoilla vain huonon tekniikan takia. Mikäs siinä jos sellaisilla haluaa vapaaehtoisesti soittaa mutta minä en ainakaan tule kuuntelemaan Tavastiaa pienempiin paikkoihin niitä peltejä.
www.vasamayhtye.com
nölmönen
02.08.2005 19:05:00
Öö.. Kiitoksia näistä minua (ja toivottavasti muitakin) valaisseista kommenteista.

Soitin muuten kaupansedälle ja sanoin, että tuun mielummin hakemaan 17" a-custom projectionin... :)
rokkenroll
Muovinen
02.08.2005 19:07:24

Soitin muuten kaupansedälle ja sanoin, että tuun mielummin hakemaan 17" a-custom projectionin... :)

Hyvä päätös. Todennäköisesti et tule katumaan.

Nim. Vaihdoin Avedikset A-customiin
Time is like a bruise on my face tonight
AP
02.08.2005 19:59:00
Kyllä paksu symbaali kestää paremmin.... .

Plussaa markkuliinille tuosta,
K100 #7 Ärlä #011
naksa1
02.08.2005 21:58:10
mun mielestä Z-customeissa on erittäin tyhjä soundi, suosittelisin paisteen 2002-sarjaa.
Bacchus
03.08.2005 14:15:54
Kyllä paksu symbaali kestää paremmin huonolla tekniikalla tehtyä läpilyömistä. Joskaan ei nekään mitä vaan kestä. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö ohuissa saata olla kestäviäkin yksilöitä. Sitä paitsi kysymys oli että miksi firmat tekisivät paskan kuuloisia peltejä, ja minun vastaus oli että niitä myydään kovaa lyöville joilla...

Muuten totta, mutta rumpu/symbaalivalmistajat ovat perkeleen nirsoja korvaamaan yhtikäs mitään. Hyvä kun valmistusvirheisen ottavat reklamaationa.
Jag är en hund
Niskamies
03.08.2005 14:17:43
Muuten totta, mutta rumpu/symbaalivalmistajat ovat perkeleen nirsoja korvaamaan yhtikäs mitään. Hyvä kun valmistusvirheisen ottavat reklamaationa.

F-musiikki lupasi Sabianeille kahden vuoden takuun, jos pelti menee rikki soittaessa.
Virallisesti semi-pro!
Bacchus
03.08.2005 14:18:29
F-musiikki lupasi Sabianeille kahden vuoden takuun, jos pelti menee rikki soittaessa.

Ne mitään anna, se vanha äijä korkeintaan räkäsee naamalle ja rikkoo sun tuplapedaalit.

;)
Jag är en hund
Niskamies
03.08.2005 14:19:41
Ne mitään anna, se vanha äijä korkeintaan räkäsee naamalle ja rikkoo sun tuplapedaalit.

;)

Saa nähä, myyjä oikein valokopio mulle takuutodistuksen. Vaikka musta kyllä vähän tuntuu etten noita rikki saa soittamalla.

*kop, kop*
Virallisesti semi-pro!
Bacchus
03.08.2005 14:25:37
Saa nähä, myyjä oikein valokopio mulle takuutodistuksen. Vaikka musta kyllä vähän tuntuu etten noita rikki saa soittamalla.

*kop, kop*

Juujuu, vitsivitsi. Eiköhän noille sen takuun saa kun kerta lupaavatkin.

Tarkoitin aikaisemmalla kommentilla vain sitä, että esim. Istanbulilla on paljon ongelmia kestävyyden kanssa. Tuntuvat pamahtelevan iloisesti takuuajan päätyttyä, joka taitaa olla 6 kk, ja erittäin tiukasti rajattu. Laadukkaassa (:kalliissa) HW:ssäkin tuntuu nykyään olevan pirusti sutta suhteessa hintaan, varsinkaan vähänkään hienomekaanisemmissa vempeleissä kuten pedaaleissa. Valmistaja korvaa kaiken muun, paitsi ne osat jotka kuluvat helpoiten, ja ne tottakai pamahtelevat vähänväliä.
Jag är en hund
Jeaqar
03.08.2005 19:28:17
"NE ON PASKOJA!"

(ei provoa, ei sarkasmia)

Mulla on semmonen über Z-Custom heviride edelleen ;D. Onpa mulla sitten vähän kevyempääki rideä, mutta tottahan se on, että jotkut tykkää mummosta, jotkut mammasta ja jotkut tykkää koirista.
Bad whiskey is better than wine.
Stereophile
03.08.2005 21:15:33

Laadukkaassa (:kalliissa) HW:ssäkin tuntuu nykyään olevan pirusti sutta suhteessa hintaan, varsinkaan vähänkään hienomekaanisemmissa vempeleissä kuten pedaaleissa. Valmistaja korvaa kaiken muun, paitsi ne osat jotka kuluvat helpoiten, ja ne tottakai pamahtelevat vähänväliä.

Se on sen "kiina-ilmiön" seurausta. Halvalla kun ei edelleenkään voi saada hyvää...
En ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin.
T.Laine
04.08.2005 10:35:39
noista sampleista vielä sen verran, että oon ihan uteliaisuuttani käyny kuuntelemassa Z:n sivuilla miltä noi mun pellit kuullostaa...kyllä ne tunnistaa. Tai sitten siinä on joku psykologinen ilmiö, mutta mun mielestä a-customin ja avediksen samplet kuullostaa suht siltä miltä ne kuullostaa kotonakin. Kaupassa ne kuullostaa hieman erilaiselta kun taas kotona/ reeniksellä. En sit tiedä mikä sen tekee. Parempi akustiikka? Tai sitten se etten "uskalla" kaupassa kokeilla ja testailla peltiä tarpeeks. Kun ei ole edes oma =/
...aina niitä menee...
Mikael
04.08.2005 10:44:38

Mikäs siinä jos sellaisilla haluaa vapaaehtoisesti soittaa mutta minä en ainakaan tule kuuntelemaan Tavastiaa pienempiin paikkoihin niitä peltejä.

Tästä tuleekin mieleeni Korkeimman Oikeuden eräs Semifinal keikka, jossa Hillilällä oli tollanen Z-crash ja vittu että teki välillä kipeetä. Bändi veti kyllä muutenkin aika lujaa, minkä kuitenkin pystyi sietämään kosaka soundi oli hyvä tuota Z-crashia lukuunottamatta. Z tuli lujenmpaa kuin koko muu bändi ja kuulosti kaiken lisäksi (minun mielestäni) aivan karsealle.
Oli miten oli, mutta näin on.
Bacchus
04.08.2005 12:14:11
Se on sen "kiina-ilmiön" seurausta. Halvalla kun ei edelleenkään voi saada hyvää...

Puhuin nyt ihan kalliimman luokan HW:stä, ja pedaalikin jota tarkoitin oli jenkkilässä valmistettu, ja kalleimpia pedaaleita mitä markkinoilta löytyy. Pointtina oli, että rumpukamassakaan ei enää voi luottaa siihen, että kallis on automaattisesti pirun hyvää. Riippuu ihan valmistajasta.
Jag är en hund
Stereophile
04.08.2005 12:26:32 (muokattu 04.08.2005 12:28:15)

Puhuin nyt ihan kalliimman luokan HW:stä, ja pedaalikin jota tarkoitin oli jenkkilässä valmistettu, ja kalleimpia pedaaleita mitä markkinoilta löytyy. Pointtina oli, että rumpukamassakaan ei enää voi luottaa siihen, että kallis on automaattisesti pirun hyvää. Riippuu ihan valmistajasta.

Mutta kun kaiken tavaran tuotantokustannuksia pitää saada tiputettua että kilpailukyky säilyy. Halvemman tavaran laatu pysyy edelleen paskana, hinta vaan tippuu. Ja halvimman ja kalleimman hintaeroa pitää sitten saada alas tai lähtee kalliimpikin kohti kiinaa. Aina kun säästää jossakin joutuu tekemmään kompromisseja. Valitettavan usein se on laatu. Ugh.

Edit: Mutta olen kuitenkin samaa mieltä, ei voi aina sokeasti luottaa että kalliimpi -> parempi.
En ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)