Aihe: Huiluäänet ja vähän voimasoinnuista
1
Zeni
27.07.2005 23:05:41
Niin tätä on varmaan tuhat kertaa kysytty, mutta miltä noiden huiluäänien tulisi kuulostaa ? Pitäis laittaa hienovire kohdalleen ja on vähän hankalaa kun ei tiedä miltä huiluääni kuulostaa, saati että osaisin soittaa sen. Klipit olis poikaa.

Toinen kysymys. On aika paljon soitettu tollasta punk/rockia kavereiden kanssa ja mä olen jostain syystä oppinut soittamaan nuo voimasoinnut etusormi-pikkurilli otteella. Voiko tästä olla jotain haittaa ? Ranteen päälle tuo ottaa, mutta niin ottaa "virallinenkin" ote. Mielestäni turhien kielien vaimennus ja nopea vaihto ovat hyviä etuja kyseisellä otteella.
Henkka Hevimies
27.07.2005 23:19:19
Niin tätä on varmaan tuhat kertaa kysytty, mutta miltä noiden huiluäänien tulisi kuulostaa ? Pitäis laittaa hienovire kohdalleen ja on vähän hankalaa kun ei tiedä miltä huiluääni kuulostaa, saati että osaisin soittaa sen. Klipit olis poikaa.

Toinen kysymys. On aika paljon soitettu tollasta punk/rockia kavereiden kanssa ja mä olen jostain syystä oppinut soittamaan nuo voimasoinnut etusormi-pikkurilli otteella. Voiko tästä olla jotain haittaa ? Ranteen päälle tuo ottaa, mutta niin ottaa "virallinenkin" ote. Mielestäni turhien kielien vaimennus ja nopea vaihto ovat hyviä etuja kyseisellä otteella.

Nuo voimasoinnut on ihan hyvä ottaa noin. Tunnen monta kaveria,jotka ovat tarkoituksella opetelleet ottamaan sen tuolla tavalla,välttäen rannevaivoja.
"Floikka on ihan turha vehje ja nauhojen määrä on aika vitun yhdentekevä." -Leather Rebel
mathias
27.07.2005 23:52:40 (muokattu 27.07.2005 23:53:23)
olen jostain syystä oppinut soittamaan nuo voimasoinnut etusormi-pikkurilli otteella. Voiko tästä olla jotain haittaa ?

No, eipä tuosta varmaan mitään haittaa ole. Itse soittelen nuo soinnut etusormi-nimetön otteella. Onpahan helpompi vaihtaa voimasoinnusta barre-sointuihin, jos moiseen tulee tarvetta.
secondarymind
27.07.2005 23:55:35
Tein nyt tämmöisen klipin jossa on luonnollisia huiluääniä (natural harmonics). Elikkäs tossa on ensin soitettu cleanilla 2 kertaa D-kieleltä 12., 7. ja 5. nauhoilta huiluäänet ja sen jälkeen samat äänet normaalisti soitettuna. Ja sama juttu toistuu säröllä.

http://www.kolumbus.fi/johannes.kurvinen/naturalharmonics.mp3

Ja luonnollinen huiluäänihän soitetaan niin, että painetaan kieltä otelautakädellä kevyesti esim. 12. nauhan päältä, jonka jälkeen pistetään kyseinen kieli soimaan. Ja periaatteessa otelautakäden sormi on hyvä ottaa kieleltä pois heti kun kieli on laitettu soimaan.

Tuolla on lisää huiluäänistä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=38&t=33453&o=0&co=0
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Xizor
28.07.2005 09:25:33
Noista voimasoinnoista sen verran, että itse ainakin opettelin ihan suoraan käyttämään etu- ja pikkusormea, koska tuo asento tuntuu jotenkin helpolta ja rennolta.

Lisäksi tuossa on monia hyviä puolia, esim: tämän tyyppiset riffit

E||-------------------------------------|
B||-------------------------------------|
G||-------------------------------------|
D||---5---5-----5----------7--7-----7---|
A||---5---3-----5----------7--5-----7---|
E||---3---------3----------5--------5---|

hoituu helposti kun kun ei tarvi siirtää kaikkia sormia, vaan pikkusormi on jo paikallaan.

Tietty tuossa etusormi-nimetön combossa on myös omat hyvät puolensa. Eli parashan olisi jos haltsaa molemmat ja käyttää sitten tarpeen mukaan. =)
(Käytän itsekin etusormi-nimetön asentoa tietyissä tilanteissa)
poppamies
28.07.2005 14:03:02

...Pitäis laittaa hienovire kohdalleen ja on vähän hankalaa kun ei tiedä miltä huiluääni kuulostaa,..

Intonaation, eli hienovireen säätämisessä ei tarvita mitään huiluääniä. Mitä tarvitaan on kunnollinen, kromaattinen viritin.
Soitat vain avointa kieltä ja laitat sen vireeseen. Sitten painat mistä tahansa kaulaa (mielummin 12 yläpuolelta) ja soitat sitä korkeampaa ääntä ja katsot mittarista mitä näyttää. Jos ylhäältä soitettu ääni on ylävireinen niin siirrä tallapalaa taaksepäin j.ne.
Vertaa siis aina avoimeen kieleen eikä mihinkään huiluääneen. On muuten kaikenkaikkiaan kovin helppo juttu tuo hienovireen säätö. Ei siihen sisälly mitään mystiikkaa, huiluäänistä puhumattakaan.
G strings are for strippers
Kampela77
28.07.2005 14:25:04
Vertaa siis aina avoimeen kieleen eikä mihinkään huiluääneen. On muuten kaikenkaikkiaan kovin helppo juttu tuo hienovireen säätö. Ei siihen sisälly mitään mystiikkaa, huiluäänistä puhumattakaan.

Toki huiluääntäkin voi käyttää hienovireen säädössä.
arzi89
28.07.2005 16:25:26

Toki huiluääntäkin voi käyttää hienovireen säädössä.

Minä ainakin käytän, kun ei ole viritysmittaria. Sävelkorvakin kehittyy siinä samalla.
32788
28.07.2005 16:47:05
12. nauhalta se kuuluu kaikista helpoimmin, laitat vaan sormen siihen kielen päälle, mutta älä paina. Näppää kieltä, niin jo kuuluu.
Alkoholin nauttiminen krapulaa edeltävä päivänä aiheuttaa päänsärkyä ja äkillisiä pahoinvointikohtauksia!
Jamzku
29.07.2005 22:40:50
Voimasoinnut olen itsekin jonkin aikaa ottanut etu- ja pikkusormella. Etusormi+nimetön -yhdistelmällä peukalon juureen kävi sattumaan pitkään soitattessa, mutta nyt kyseistä ongelmaa ei ole esiintynyt. Nopeus ei tuosta ole kärsinyt vaan ennemmin parantunut, mutta pikkusormen pienempi voima aiheuttaa esim. power-sointujen liu'utuksissa vähän ongelmia.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Zeni
30.07.2005 00:59:21
Intonaation, eli hienovireen säätämisessä ei tarvita mitään huiluääniä. Mitä tarvitaan on kunnollinen, kromaattinen viritin.
Soitat vain avointa kieltä ja laitat sen vireeseen. Sitten painat mistä tahansa kaulaa (mielummin 12 yläpuolelta) ja soitat sitä korkeampaa ääntä ja katsot mittarista mitä näyttää. Jos ylhäältä soitettu ääni on ylävireinen niin siirrä tallapalaa taaksepäin j.ne.

Tämä oli mielenkiintoinen ja tarpeellinen tieto. Viritin löytyy kyllä, eli 12 yläpuolelta tarkoittanee nauhoja 13,14 jne. eli korkeammalle mennään ?

Eli vapaana ja nauhalta 12 äänen pitäisi olla samalla korkeudella ? Eli E (on vakiovire) seuraavalla kielellä taas H/B jne.
poppamies
30.07.2005 08:27:36

..Eli vapaana ja nauhalta 12 äänen pitäisi olla samalla korkeudella ? Eli E (on vakiovire) seuraavalla kielellä taas H/B jne.

Aivan, mutta ei sen avoimen kielen ääntä välttämättä tarvitse verrata samaan ääneen sieltä oktaavia ylempää. Voit periaatteessa vetaistä minkä tahansa äänen sieltä ylempää. Pääasia on että viritin näyttää "vihreää" sekä avoimelle että korkeammalta soitetulle äänelle.
Zeni
31.07.2005 23:39:50
Aivan, mutta ei sen avoimen kielen ääntä välttämättä tarvitse verrata samaan ääneen sieltä oktaavia ylempää. Voit periaatteessa vetaistä minkä tahansa äänen sieltä ylempää. Pääasia on että viritin näyttää "vihreää" sekä avoimelle että korkeammalta soitetulle äänelle.

Eli pitäis olla vaan viisari keskellä eli vireessä sieltä ylhäältäki ?
poppamies
31.07.2005 23:47:59

Eli pitäis olla vaan viisari keskellä eli vireessä sieltä ylhäältäki ?

Juuri näin.
paavi
02.08.2005 00:02:34
Kun nyt tässä vertailtiin vapaata kieltä ja huiluääntä 12. fretin kohdalta, niin lienee valaisevaa huomauttaa, että huiluääni 12. nauhalta on aina TASAN oktaavin korkeampi kuin sama kieli vapaana. Eli periaatteessa ihan sama kumpaa käyttää virittämisessä. Siinä on täysin saman pituinen kieli värähtelemässä - huiluäänen tapauksessa vain ensimmäinen ominaistaajuus on vaimennettu...(meniks liian fysikaaliseks?) :)

Jos virittää ilman mittaria, tietenkin helpompi verrata huiluääntä 12. fretiltä ja sitä ääntä kun kieli painetaan kokonaan alas 12. fretiltä, sillä kyseisten äänien tulisi olla aivan samat sävelet samalta oktaavilta.
Everybody is going to the party Have a real good time
Zeni
02.08.2005 01:37:21
Eiköhän ne huiluäänetkin sitten joskus täydy opetella, kun tulee sellainen tilanne eteen. Onneksi niitä ei nyt tarvittu tuohon hienovireeseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)