Aihe: Tuplapoljenta ja istuma-asento
1 2 3
moderndrummer88
01.08.2005 19:13:56
Itse en osaisi noilla säädöillä soittaa sitten mittään. Miten tuplaiskut ja nopea poljenta hoituu?

todella hyvin, molemmat
Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!!
Outkast
01.08.2005 20:10:03 (muokattu 01.08.2005 20:11:37)
Nyt mennäänkin jo vähän syvemmälle saundiasioihin. Aikoinaan kun rokkia ruvettiin soittamaan niin rumpalit alkoi hakea jazzista poikkeavaa napsua ja tömähdystä. Demppausta alettiin harrastaa. No sillähän saa soinnin pois ja attakin esille. Varsinkin ihan löysällä kalvolla.

Väärin taas.

Lainaan vähän Kepa Kettusta:

Bassorumpu vaatii yleensä jonkin verran demppausta. Ei välttämättä soinnin lyhentämiseksi, vaan nimenomaan bassotaajuuksien korostamiseksi. Tyyny, huopa, vaahtomuovi -kaikki käy.
Kettunen käyttää bassareissaan kankaita. Niitä on helppo asetella tyylin ja akustiikan vaatimuksien mukaan etukalvon "mikkireiästä". Idea on siinä, että kangasmytty ottaa vähän molempiin kalvoihin kiinni. Mytyn paikkaa säätelemällä bassariin saa viritystä muuttamatta aivan mielettömän sävyskaalan: Bonhamia, jazzia tai fuusiota. Ja 20 tuumaisesta bassarista saa ihan kuinka ison kuuloisen tahansa, kun virittää huolella, eikä demppaa liikaa. Jättibassareiden käyttö on lähinnä visuaalinen asia.

En ymmärrä yleensäkään tätä puhettasi oikea oppisesta soittamisesta. Milloin ei kelpaa mikäkin uusi innovaatio, koska ei silloin ennen vanhoina hyvinä aikoina ollut, soittohanskoja tai triggereitä tai mitä vain. Onko sillä yhtään mitään väliä jos joku triggaa rumpunsa tai joku käyttää soittohanskoja ? Jos musiikki toimii, jos rummutus toimii, jos joku tykkää siitä musiikista jossa on triggerit tai jonkun mielestä se on tosi siistin näköistä että on soittohanskat. Jos se vain kuullostaa hyvältä ?

Mielestäni signatureni kertoo hyvin "oikeaoppisesta" ajatuksenkulustasi. Niin minäkin olen aina ollut sitä mieltä että Hammond on huijaamista ;)
"Toki toisaalta olen sitä mieltä että yksikään kone ei pidä pätkääkään musikaalisuutta sisällään. Siksi niitä soittimina kritisoinkin." - Jami
ddrum54
01.08.2005 20:21:28
Mä oon muuten totaalisen kyllästynyt tupliin. Jos joku haluaa vaihtaa Ludwigin Speed Kingin DFP9410:iin, niin pistäkäähän viestiä.

Ähhähää, mä arvasin tän. "Once you try a Speed King, you never use another dingaling."

Mitä muuta sä haluaisit lainata testiin?
2`n 4
Niskamies
01.08.2005 20:31:23
Ähhähää, mä arvasin tän. "Once you try a Speed King, you never use another dingaling."

Mitä muuta sä haluaisit lainata testiin?

Sen piccolon;)

Kyllä toi speedking on ihan mahtava. Tänään "hoksasin" tuplaiskujen salat.
Virallisesti semi-pro!
ddrum54
01.08.2005 20:48:07
Jalkaterä on noin puolessavälissä pedaalia, joskus ylempänäkin. Yamaha dfp9410:n perusjouset ovat niin löysällä melkeinpä kuin voi. Saisivat olla ehkä hieman löysemmät.

Mullakin on ollut tuo Yamaha. Mä laitoin siihen jouseen yläkiinnitysrenkaaksi semmosen avainrenkulan, joka oli isompi, kuin se orkkisrinkula. Herkistyi hiukan lisää. Kokeile.

Itse en osaisi noilla säädöillä soittaa sitten mittään. Miten tuplaiskut ja nopea poljenta hoituu?

Miten sulla sujuu "ilmarummutus"? Siis pelkillä jaloilla lattiaan polkeminen. Mulla on tavoitteena sama tuntuma myös pedalilla. IMO jäykät pedalit aiheuttaa vastusta, vastus hidastaa poljentaa ja kipeyttää jalat.
2`n 4
ddrum54
01.08.2005 21:38:46
Taidat polkea kantapää maassa? Oma tekniikkani on kantapää maassa-ilmassa -väliltä. Jotenkin tuo jäykempi pedaali tuntuu omalle jalalle paremmalta, palauttaa nopeammin. Ja kyllä näillä omilla säädöilläni soittaa välistä kantapäät maassakin, jos ei nyt jatkuvasti sillä tekniikalla. Siihen tyyliin sitten löysemmät säädöt.

Voimapoljennossa mulla on kantapää ilmassa. Silloin tosin jalka siirtyy alemmas pedalilla. Tämä jalansiirto auttaa nappaamaan sen reboundin talteen.

Helppo testi: 1. Ota palautusjouset pois ja käytä hyväksesi reboundia. 2. Laita jouset takaisin todella löysälle, niin huomaat kuinka olemattoman vähän sitä jousivoimaa tarvitaan, reboundin lisäksi, nuijan palautukseen.
2`n 4
Jami
01.08.2005 23:33:39

Väärin taas.

Lainaan vähän Kepa Kettusta:

Niin. Totesinhan minäkin että miksi alettiin dempata. Kirjoitanko jotenkin epäselvästi kun et tunnu ymmärtävän mitä tarkoitan. Ja noinhan se menee kuin Kepa sanoi. Tosin hän jätti sanomatta että 20":sta saa ison saundin virittämisen ja pienen demppaamisen lisäksi vain oikealla tekniikalla. Mainostamallasi tekniikalla ei tule isoa saundia. Muutenhan hän toisti sen mitä sanoin isosta saundista.

En ymmärrä yleensäkään tätä puhettasi oikea oppisesta soittamisesta.

On tietysti oma asiasi otatko rummun soimaan saattamisesta olennaisia asioita vastaan vai et. Ei se mua kiinnosta. Tuon vain esille näkökantaa että rumpumaailmassa on muutakin kuin hanskat kädessä triggereillä mättöä.

jos joku tykkää siitä musiikista jossa on triggerit

Se on hänen asiansa. Kaikin mokomin. Mutta ei tartte tulla selittämään että triggereitä täytyy käyttää koska soitin ei pysty niin ylimaalliseen soitantaan reagoimaan.

tai jonkun mielestä se on tosi siistin näköistä että on soittohanskat.

Vaikka visuaalisuus on tärkeää, mua ärsyttää kun kerrotaan että näin ja näin kovassa mätössä pitää olla hanskat ettei tuu rakkoja. Todellisuudessa hanskat on vain että olis "siistin näköistä". Soittamista ne kyllä haittaa.

Mielestäni signatureni kertoo hyvin "oikeaoppisesta" ajatuksenkulustasi.

Niin kertookin. Kone ei koskaan ole luovuudessa ihmisen tasolla. Miksi siis rajoittaa omaa mahdollisuutta luoda ja käyttää koneita. Ehkäpä siksi ettei luovuutta ole eikä nyansseja tajuta. Se on musiikin tappio.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Outkast
01.08.2005 23:49:37 (muokattu 02.08.2005 00:18:50)
Niin kertookin. Kone ei koskaan ole luovuudessa ihmisen tasolla. Miksi siis rajoittaa omaa mahdollisuutta luoda ja käyttää koneita. Ehkäpä siksi ettei luovuutta ole eikä nyansseja tajuta. Se on musiikin tappio.

Noniin, eipä tässä muuta sanottavaa sitten ollutkaan :D

No ei vais.

Niin. Totesinhan minäkin että miksi alettiin dempata. Kirjoitanko jotenkin epäselvästi kun et tunnu ymmärtävän mitä tarkoitan.

Ette te puhuneet mitään alapään korostamisesta :)

"Aikoinaan kun rokkia ruvettiin soittamaan niin rumpalit alkoi hakea jazzista poikkeavaa napsua ja tömähdystä. Demppausta alettiin harrastaa. No sillähän saa soinnin pois ja attakin esille."

On tietysti oma asiasi otatko rummun soimaan saattamisesta olennaisia asioita vastaan vai et. Ei se mua kiinnosta. Tuon vain esille näkökantaa että rumpumaailmassa on muutakin kuin hanskat kädessä triggereillä mättöä.

Ai tosiaan, näinhän minä sanoinkin.

Se on hänen asiansa. Kaikin mokomin. Mutta ei tartte tulla selittämään että triggereitä täytyy käyttää koska soitin ei pysty niin ylimaalliseen soitantaan reagoimaan.

No katsos kuten kaikki, rumpujensoittokin kehittyy. Kuten kävimme pitkän ja uuvuttavan keskustelun basarien tukkoon menemisestä...Lue sieltä ehkä muistisi virkistyy. Ja muista ne studiosoundit livekäyttöön.

Tosin hän jätti sanomatta että 20":sta saa ison saundin virittämisen ja pienen demppaamisen lisäksi vain oikealla tekniikalla. Mainostamallasi tekniikalla ei tule isoa saundia.

Niinno kyse oli viritysoppaasta joten tuskin hän sitä mainitsi :) Tässä sinulle vähän katsottavaa (seuraa sitä nuijaa). Noiden lisäksi suosittelen katsomaan sen Dave Weclin Back To Basics.

http://www.drummerworld.com/Videos/jeffporcaro.html

http://www.drummerworld.com/Clinic/Rick_Lathamcowbell.html

Sinänsä jokainenhan itse päättää miten päättää mitä basaritekniikkaa käyttää, itse käytän niitä kaikkia riippuen musiikkityylistä. Mikä eniten huolestuttaa minua on tuo asenteesi miten voit luokitella väärän tekniikan ja oikean tekniikan. Olette varmaan rumpujen soittoa niin pitkälle opiskellut ja siinä ansioitunut henkilö että voitte todeta tälläisiä tosiasioita. Minä en esimerkiksi voi.

Koneista haluaisin vielä sen verran sanoa, että on naurettavaa väittää että koneilla ei voisi tuottaa ääntä jota kutsutaan musikaaliseksi, tai miten nyt ikinä haluat väitteesi vängertää. Jos mietit kuinka tärkeää osaa Rhodesin tai Hammondin kaltaiset "koneet" näyttelevät koko pop musiikin historiassa en vain ymmärrä...Voit samantien pyyhkäistä The Doorsit, Led Zeppelinit, Chic Corean ja Joe Zawinulin pois historiankirjoista "oikeanlaisen musiikin soittajat".

Koneiden tarkoitus ei ole syrjäyttää ihmistä, koska ihminen ohjaa konetta. Ihminen on älykäs se pystyy tarvittaessa ohjaamaan luomaansa konetta ja tuottamaan näin sillä juuri sellaisia ääniä kun haluaa.
Kuten kitara, rumpusetin tai viulun tuottama ääni, myös koneen tuottama ääni on värähtelyä. Alatko tässä vaiheessa vainota jo kitaraefektejäkin ?

Sinun mielipiteesi eivät ole värähtelyä ne ovat ahdasmielisyyttä.
"Toki toisaalta olen sitä mieltä että yksikään kone ei pidä pätkääkään musikaalisuutta sisällään. Siksi niitä soittimina kritisoinkin." - Jami
ltg
02.08.2005 00:25:39
Voimapoljennossa mulla on kantapää ilmassa. Silloin tosin jalka siirtyy alemmas pedalilla. Tämä jalansiirto auttaa nappaamaan sen reboundin talteen.

Helppo testi: 1. Ota palautusjouset pois ja käytä hyväksesi reboundia. 2. Laita jouset takaisin todella löysälle, niin huomaat kuinka olemattoman vähän sitä jousivoimaa tarvitaan, reboundin lisäksi, nuijan palautukseen.

Täytynee kokeilla uudestaan löysiä säätöjä. Omilla Jammuillani en ole sitä kokeillut. Keskikireällä pidin aluksi, mutta kiristin siitä edelleen. Vanhoilla Yamahan sinkuilla ja Pearlin joillain semi-pro tuplilla olen tuota testaillut, eikä se vaan tuntunut omaan jalkaan hyvältä silloin. Viime kerrasta on tosin jo vuoden päivät aikaa, ja basaritekniikkani on melkolailla parantunut siitä.

En usko, että tykkään vieläkään löysistä säädöistä. Mutta lupaan kokeilla viikonloppuna, kun omalle setille pääsen:)
On pidettävä rummut puhtaana, ettei tule soitettua varsinaista pölyrytmiikkaa.THV-klubi #5
Jami
02.08.2005 09:47:17 (muokattu 02.08.2005 10:14:40)

Ette te puhuneet mitään alapään korostamisesta :)

Tömähdys mun sanakirjas kyllä on aika matala ääni. Kilahdus olis korkea jne. Tosin monesta muustakaan asiasta en tullut maininneeksi. Eikä mua tartte teititellä.

Ja muista ne studiosoundit livekäyttöön.

Tuossa asiassa oon puritaani ja ahdasmielinen. Mulla ei itsellä ole mitään hinkua maksaa live-esiintymisestä ja sitten kuunnella studiossa tehtyä äänitettä. Ja kun moisesta ihmiset maksaa niin se on huijausta. Millään muulla kaupallisella alalla tuotevastuulaki ei moista huijausta hyväksyisi.

Sinänsä jokainenhan itse päättää miten päättää mitä basaritekniikkaa käyttää, itse käytän niitä kaikkia riippuen musiikkityylistä.

Hyvä. Taidat olla melkoinen virtuoosi kun kaiken hallitset. Kerro näistä tekniikoista myös monipuolisesti äläkä esittele oikeana tekniikkana vain yhtä tekniikkaa.

Mikä eniten huolestuttaa minua on tuo asenteesi miten voit luokitella väärän tekniikan ja oikean tekniikan. Olette varmaan rumpujen soittoa niin pitkälle opiskellut ja siinä ansioitunut henkilö että voitte todeta tälläisiä tosiasioita. Minä en esimerkiksi voi.

On noita tullu kolisteltua 70-luvun alusta että uskon jotain jääneen haaviin.

Koneiden tarkoitus ei ole syrjäyttää ihmistä,

NÄin nyt käytännössä kuitenkin on käynyt. Mies+kone-yhtyeet tekee keikkaa ja soittajat saa olla kotona. Ja vaikka yleisö ymmärtäiskin eron niin järkkäri ei suostu maksamaan kuin yhdestä soittajasta. Kysymys on paljon laajemmasta asiasta kuin jonkun hevidiggarin triggereistä.

Kuten kitara, rumpusetin tai viulun tuottama ääni, myös koneen tuottama ääni on värähtelyä. Alatko tässä vaiheessa vainota jo kitaraefektejäkin ?

Asuimme kerran ison rakennustyömaan vieressä. Junttasivat paaluja perustukseksi. Ääni oli kieltämättä värähtelyä, vieläpä hyvin timessä. Musiikiksi en sitä kuitenkaan luokittelisi.

Koneiden valta näkyy kitarassakin hyvin. Joka sälli saa napin takaa haluamansa idolin saundit. Tosin surkeana jäljitelmänä kun kone ei pysty korvaamaan soittajan tatsia ja putkivahvistimen dynamiikkaa ja lämpöä.

Sinun mielipiteesi eivät ole värähtelyä ne ovat ahdasmielisyyttä.

Niin, hevimiehethän ovatkin niitä tunnetusti laaja-alaisia ja suvaitsevimpia muusikoita. hähähäähh.

Edit: Täytyy vielä lisätä.

Oon kyllä nuo mainostamasi videot nähny ja todennu että esim. Porcaro oli 80-luvun stara. Se oli aikaa jolloin basari vain tömähti eikä muuta haettukaan.

Weckli on saman ikäluokan miehiä mutta tuossa 2002-vuoden pätkässä hän käyttää melko pitkästi soivaa basaria ja käyttää sitä monipuolisesti. Jos sulla on vehkeet millä pystyt kuuntelemaan niin huomaat selvästi miten hän käyttää sekä soivaa saundia että dempattua saundia.

http://www.drummerworld.com/Videos/DaveWecklCollective.html

Kuten itsekkin totesit niin rumpalointikin menee eteenpäin. 80-luvun ainoaa tekniikkaa ei kannata täällä nuorille esitellä ainoana ja oikeana.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
rm_wispila
02.08.2005 10:01:43
Kyllä rokkiin kuuluu reipas alapään korostus; laulajatkin ovat käyttäneet jopa tuorekurkkua housuissa...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
markkuliini
02.08.2005 11:38:07 (muokattu 02.08.2005 11:38:48)

Eikä mua tartte teititellä.

Taisi olla sarkasmia se.

Tuossa asiassa oon puritaani ja ahdasmielinen. Mulla ei itsellä ole mitään hinkua maksaa live-esiintymisestä ja sitten kuunnella studiossa tehtyä äänitettä. Ja kun moisesta ihmiset maksaa niin se on huijausta. Millään muulla kaupallisella alalla tuotevastuulaki ei moista huijausta hyväksyisi.

Eikös tässä puhuttu soundeista eikä playbackistä....!?

NÄin nyt käytännössä kuitenkin on käynyt. Mies+kone-yhtyeet tekee keikkaa ja soittajat saa olla kotona. Ja vaikka yleisö ymmärtäiskin eron niin järkkäri ei suostu maksamaan kuin yhdestä soittajasta. Kysymys on paljon laajemmasta asiasta kuin jonkun hevidiggarin triggereistä.

No mikset sitten saarnaa mies+kone-bändeistä vaan jostain triggereistä. Itseäni ei voisi triggerit vähempää kiinostaa, mutta kyllä minä nyt sen ymmärrän että ne ovat ihan eri asia kuin syntikka-ukkelit jotka vievät humppakeikat.

Asuimme kerran ison rakennustyömaan vieressä. Junttasivat paaluja perustukseksi. Ääni oli kieltämättä värähtelyä, vieläpä hyvin timessä. Musiikiksi en sitä kuitenkaan luokittelisi.

Koneiden valta näkyy kitarassakin hyvin. Joka sälli saa napin takaa haluamansa idolin saundit. Tosin surkeana jäljitelmänä kun kone ei pysty korvaamaan soittajan tatsia ja putkivahvistimen dynamiikkaa ja lämpöä.

Jami, sinä olet asioista ohipuhumisen Euroopanmestari.

Niin, hevimiehethän ovatkin niitä tunnetusti laaja-alaisia ja suvaitsevimpia muusikoita. hähähäähh.

Itseasiassa maailmanmestari.

Oon kyllä nuo mainostamasi videot nähny ja todennu että esim. Porcaro oli 80-luvun stara. Se oli aikaa jolloin basari vain tömähti eikä muuta haettukaan.

80-luvun stara!?!? Kaveri soitti jo vaikka kenen levyillä 70-luvulla 17-vuotiaasta lähtien ja on arvostettu "stara" vielä tänäkin päivänä vaikka kuolikin ennenaikaisesti. Kyllä kaverin soitto oli muutakin kuin muoti-ilmiö. Ettei vain Jeff:in kohdalla käynyt niin että kaveri soitti niin groovaavasti ja hyvin että tuollainen soundi-nysväys-väittely menetti kokonaan merkityksensä. Eli kun komppi oli niin hyvin paketissa, ei ollut niin paljon merkitystä sillä bassarin soundilla. Oli se sitten pitkä tai lyhyt.
www.vasamayhtye.com
Outkast
02.08.2005 11:53:03 (muokattu 02.08.2005 11:53:46)
Hyvä. Taidat olla melkoinen virtuoosi kun kaiken hallitset. Kerro näistä tekniikoista myös monipuolisesti äläkä esittele oikeana tekniikkana vain yhtä tekniikkaa…Kuten itsekkin totesit niin rumpalointikin menee eteenpäin. 80-luvun ainoaa tekniikkaa ei kannata täällä nuorille esitellä ainoana ja oikeana.

Hohoijaa, ensinnäkin, no kiitos olen mielelläni virtuoosi..No en ihan vielä :) Mutta kyllä olen rumpujensoittoa opiskellut ja soittanut nyt jo ihan kiitettävän kauan.

Ja en tajua miksi kokoajan alat toisetella kaikkea mitä sanon :) Äsken vielä kielsit tuon demppaavan nuija tekniikan totaalisesti.

Tässä keskustelussahan nimenomaan kannattanut monipuolisten tekniikkojen käyttöä, ongelmana on ollut lähinnä vain se että te ette voi yksinkertaisesti hyväksyä tuota "demppava nuija" tekniikkaa. Itse käytän neljää eri basaritekniikkaa. Demppaava nuija rock touhuissa jolloin soundin pitää olla lyhyt ja iso. Kantapää ilmassa ja nuija pois kalvosta, esim reggae soitossa. Kantapää maassa: Bossanova, Jazz...ns. "Nilkkatekniikka" tuplapedaalien poljennassa. Mutta siis haluan korostaa että itselläni on vielä varsin paljon opeteltavaa kaikissa tekniikoissa.

Jos minut haluat hevimieheksi luokitella niin tee niin ihmeessä :) Ollaan sitä kaikki blackmetallista cooljazz:iin (tosin kummatkaan eivät ole oikeaa musiikkia koska niissä on koneita...Zawinul anna anteeksi). Nykyään tosin koen että S koon marimekkopaita kuvaa paremmin muusikon olemustani, vaikka en haluakkaan vielä tässä vaiheessa muusikoksi vihkiytyä, kuin Metallica paita.

Ettei vain Jeff:in kohdalla käynyt niin että kaveri soitti niin groovaavasti ja hyvin että tuollainen soundi-nysväys-väittely menetti kokonaan merkityksensä.

Jep tuolla sivu taakseppäin herätinkin kysymyksen että onko tekniikoilla sinänsä yhtään mitään väliä kunhan musiikki toimii.
Siis tottakai yleensä hyvän musiikin saamiseksi vaaditaan tekniikkaa, mutta nimenomaan tuo basarinysväys.
Bacchus
02.08.2005 12:46:13

Mä en löydä tästä lauserykelmästä mitään järkeä. Tietääkseni ei vielä ole luotu konetta, joka omaisi täydellisen tekoälyn ja säveltäisi omatoimisesti musiikkia. Joten, koneiden käyttö on täysin ihmisestä kiinni ja ihmisen luovuudesta.
Jag är en hund
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)