Kossu 01.08.2005 12:10:39 (muokattu 01.08.2005 12:18:18) | |
---|
Kannattaa muistaa myös taiteellinen näkökulma. Studiossa käytettään paljon enemmän erilaisia soundeja ja miksauksen sisällä saataa olla soundeja jotka eivät toimisi keikalla yhtään. Keikat taas vedetään useinmiten yhdellä bändin tyyliin sopivalla mahdollisimman hyvällä perussoundilla. Luulen että tavallista on että studiossa on se suosikki kitaravahvistin mallintavan lisäksi ja soundeja haetaan eri vehkeistä tarpeen mukaan. Tuo edellä mainittu mikkijuttu on tietenkin totta, mutta pitää muistaa että mallintavat nimenomaan pääasiallisesti emuloivat mikitettyjä soundeja. Muistelen hatarasti että jossain mallinnus-softassa oli myös mikkivaihtoehtoja tyyliin: SM57 lähellä U47 kaukana. Uskon myös tuohon putkivahvistimen dynaamisuuden tuomaan lisäpotkuun keikkaolosuhteissa. PS: Syvästi ihmettelen soittajaa joka on sitämieltä että keikkasoundeilla ei ole mitään väliä. Keikat ovat oikeasti se paikka jossa veri punnitaan ja nähdään onko mies pelimanni jolla on tatsi, soundi ja lavapresemce kohdallaan vai pelkkä yhdistelmä Protools työskentelyä ja levy-yhtiön hypetystä. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
TimoS 01.08.2005 12:13:52 | |
---|
Tjaa, lienee helpompaa roudata sinne studioon yksi mallintava kuin hirveä läjä erilaisia nuppeja kaappeja ja comboja? Jos siis halutaan käyttää rutkasti erilaisia soundeja. |
Exhausted 01.08.2005 12:23:02 | |
---|
Syvästi ihmettelen soittajaa joka on sitämieltä että keikkasoundeilla ei ole mitään väliä. Ei se nyt noin ole. Enemmänkin tarkoitin sitä että useimmilla keikkasaundeilla ei pysty kuulemalla sanomaan muriseeko lavalla oikea Marshalli vai Line6:n näkemys siitä. Kyllähän mallintava menee kotinauhoituksissa vallan mainiosti ja joissain tilanteissa sopii jopa ihan oikeisiin nauhoituksiinkin. Ja kyllä livenäkin putkipäätteen perään vedettynä toimii! |
Mrezzye 01.08.2005 12:25:58 | |
---|
Ei se nyt noin ole. Enemmänkin tarkoitin sitä että useimmilla keikkasaundeilla ei pysty kuulemalla sanomaan muriseeko lavalla oikea Marshalli vai Line6:n näkemys siitä. Mallintavista nyt vaan sattuu puuttumaan tyystin samanlainen dynamiikka kuin putkivahvistimilla. Eli sitä tatsia muuttelemalla tai kitaran volumepotikkaa säätelemällä ei voi juurikaan vaikuttaa siihen mallintavan perussoundiin, toisin kuin putkareihin. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |
jussimus 01.08.2005 12:28:08 | |
---|
Keikalla mikitys saattaa jonkin verran vesittää putkivahvareiden hienoja ominaissaundeja, mutta siitä huolimatta jaksan uskoa että putkivahvarista irtoaa keikkaolosuhteissa astetta paremmat ja tuhdimmat saundit kuin mallintavasta, ainakin jos osaa säätää putkivahvariaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Ja studiossa sama juttu. |
Exhausted 01.08.2005 12:43:52 | |
---|
Mallintavista nyt vaan sattuu puuttumaan tyystin samanlainen dynamiikka kuin putkivahvistimilla. Eli sitä tatsia muuttelemalla tai kitaran volumepotikkaa säätelemällä ei voi juurikaan vaikuttaa siihen mallintavan perussoundiin, toisin kuin putkareihin. kyllä POD XT Live aika hyvin reagoi jopa ihan plektrakäden dynamiikkaankin, volumepedaalista puhumattakaan. Tuntuu että monet perustaa mielipiteensä vieläkin niihin ekoihin podeihin, mutta Line6 on päässyt aika pitkälle niiden jälkeen. |
Mrezzye 01.08.2005 12:53:11 | |
---|
kyllä POD XT Live aika hyvin reagoi jopa ihan plektrakäden dynamiikkaankin, volumepedaalista puhumattakaan. Niin... volume toki hiljenee, mutta soundin säröytyminen ei vähene. Putkivehkeellähän voi saada samasta särökanavasta soundeja lähes puhtaasta soundista kunnon jyystösäröön kun kitaran volanamiskaa pyörittelee. Ei onnistu mallintavilla. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |
Exhausted 01.08.2005 12:57:49 | |
---|
Niin... volume toki hiljenee, mutta soundin säröytyminen ei vähene. Putkivehkeellähän voi saada samasta särökanavasta soundeja lähes puhtaasta soundista kunnon jyystösäröön kun kitaran volanamiskaa pyörittelee. Ei onnistu mallintavilla. ei kun nimenomaan särön määrää sillä voi kontrolloida. Nauhoittelin joskus tällaisen pätkän: http://www.cs.uta.fi/~al76016/mp3/dynamics_piece.mp3 Alussa muistaakseni kitaran volapotikka vähän pienemmällä, puolivälissä se käännetään täysille, mutta lopun hiljainen juttu tehdään vaan hiljempaa soittamalla |
mhelin 01.08.2005 13:11:08 (muokattu 01.08.2005 13:15:51) | |
---|
Garbage käyttää pelkästään mallintavia laitteita livesetissä. Mikkejä on kai vain laulusolistilla ja overheadeissä (rummut on kuitenkin trigattu). On varmaan siisti lavasaundi kun on korvamonitoritkin, ainakin miksaaja varmaan tykkää. Linkki: http://mixonline.com/mag/audio_garbage_2/ POD:eja käyttävät kitaroissa ja bassoissa. |
Exhausted 01.08.2005 13:12:21 | |
---|
Meshuggahilla vissiin sama meininki. Nine Inch Nails ja Weezerkin on tehneet keikkoja pelkkien Podien varassa. |
Mrezzye 01.08.2005 13:29:25 | |
---|
Meshuggahilla vissiin sama meininki. Nine Inch Nails ja Weezerkin on tehneet keikkoja pelkkien Podien varassa. Olen miekin tehnyt, mutta en tee enää. Ainakaan ihan heti. Never say never. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |
Exhausted 01.08.2005 13:55:24 | |
---|
minä olen Podin kanssa keikkaillut viimeiset pari vuotta mutta aina on ollut vahvarissa kiinni. Vahvarin kanssa tehdyt saundit vaan ei toimi directinä |
Mikael 01.08.2005 15:47:54 | |
---|
Mulla on joskus ollut studiossa noita podeja, mutta joka kerta lopputulos on ollut se, että helvetillisen ruuvaamisen jälkeen on hommat hoidettu ihan oikeilla styrkkareilla. Oli miten oli, mutta näin on. |
mhelin 01.08.2005 16:42:24 | |
---|
POD:in suurin ongelma on latenssi, joka ei luurit päässä haittaa niin paljon kuin vahvistimen (=kaiuttimen) kanssa. Sama homma jos vahvistin on liian kaukana soittajasta. Kumma että kukaan ei ole vertaillut pahemmin noiden mallintavien viiveitä. Esim. Behringerin V-AMP:ssa on ihan älyttömät viiveet jotka tosin vähenevät kun kaiutinmallinnuksen ottaa pois päältä. Viive syntyy kaiutinmallinnuksessa käytettävästä FIR DSP-suodatuksesta. Myös POD:ista voi tuon kaiutinmallinnuksen ottaa pois päältä, samoin mikrofonimallinnuksen (jälkimmäinen taitaa olla se POD 2.0:n takana oleva kytkin Direct/Amp, tuo taitaa kyllä poistaa samalla kaiutinmallinnoksenkin). |
Enpä tiedä yhtään hyväsoudista kitaristia, jolle mallinnus kelpaa kumpaankaan olosuhteeseen. Ja miksipä mallintaa, kun oikeilla vermeillä saa sen oikean soundin? Kotistudiossa ymmärrän mallinnuksen käytön. Voi soittaa luurit päässä muita häiriköimättä. |
Niskamies 01.08.2005 17:37:36 | |
---|
Enpä tiedä yhtään hyväsoudista kitaristia, jolle mallinnus kelpaa kumpaankaan olosuhteeseen. Ja miksipä mallintaa, kun oikeilla vermeillä saa sen oikean soundin? Mun mielestä Marzilla on vallan hyvät saundit. Mutta Marzi käyttääkin Vetta kakkosta, joka on hitusen eriluokkaa kuin jotkut Flextonet tai Spiderit. Virallisesti semi-pro! |
temesta 01.08.2005 18:09:10 | |
---|
Meshuggah käyttää Line6:ia ja soittaa 8 -ja 7-kielisillä.Eikä soundi oo pahemmin puuroutunu..hyvin saa selvää.In Flames käyttää podin prota SISO-nupin kanssa livenä(taitaa ihan pelkästään?).Helvetin hyvälle kuulostaa molemmat bändit. |
tuluppa 01.08.2005 18:14:32 | |
---|
Mun mielestä Marzilla on vallan hyvät saundit. Mutta Marzi käyttääkin Vetta kakkosta, joka on hitusen eriluokkaa kuin jotkut Flextonet tai Spiderit. Helvetin hyvältä se minusta kuulosti kyl jo flextoneillaki. |
Hanok 01.08.2005 18:55:55 | |
---|
Oletko muuten kokeillut Voxin Tonelabia? Siinä on putki ja kyllä murisee rääkättynä. En ole tosin kokeillut keikkaolosuhteissa enkä itse asiassa vielä treenikämpälläkään... Niin, tuossahan käytetään sitä putkea ilmeisesti putkipäätteen emuloimiseen. Ajatus on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen, mutta en ole tuota itse päässyt testailemaan. Olisi kiinnostavaa kuulla miten tuo tekniikka toimii nimenomaan liveolosuhteissa. Kyseessähän ei kuitenkaan ole oikea putkipäätevahvistin. Voxin vastaavalla etuasteella toteutetuissa comboissahan on trankkupääte. En minä minäkän putkipuristi ole, kyllä mallintimillekin on paikkansa. Viime aikoina on kuitenkin tullut soiteltua pelkillä putkivahvistimilla (sekä studiossa että keikoilla). Niissä on tietynlainen hyvä fiilis, jonka korvaaminen ei taida digitaalisesti onnistua vielä silloinkaan kun alkuperäistä ja mallinnosta ei voi enää korvin toisistaan erottaa. |
Volle 01.08.2005 19:17:15 | |
---|
En minä minäkän putkipuristi ole, kyllä mallintimillekin on paikkansa. Viime aikoina on kuitenkin tullut soiteltua pelkillä putkivahvistimilla (sekä studiossa että keikoilla). Niissä on tietynlainen hyvä fiilis, jonka korvaaminen ei taida digitaalisesti onnistua vielä silloinkaan kun alkuperäistä ja mallinnosta ei voi enää korvin toisistaan erottaa. Digitaalikoneeseen joku lamppu sisälle hehkumaan ja pölyä vähän sen pinnalle käryämään, niin johan on putkitunnelmaa. Ja jotakin punnuksia sisään, että saa kirota roudatessa kuinka hyvä saundi painaa. :) Nam. |