Aihe: Keikan äänitys (audio)
1 2 3
xerxes
01.08.2005 10:25:20
Pitkäaikaisuudella tarkoitin sitä, että jos äänitettä on tarkoitus säilyttää pitempäänkin, niin on mukavaa jos se on hyvin tehty. Jos kuuntelee kerran läpi ja äänittää saman levyn uudelleen, niin silloin ei kannata asettaa samanlaista laatuvaatimusta.

Ai, mukavampaa. No sitten. Sain sen käsityksen että sen laatu muuttuu... Taitais kyllä useimmilla sokkotestissä normaalissa kerrostalo olohuoneessa joillan tavallisilla sterkoilla toistettuna jäädä erottamatta mikä on nauhoitettu md:lle ja mikä jollekin muulle medialla.
Relax.
xerxes
02.08.2005 09:41:50
Jos ryhdyt ekvalisoimaan pakattua ääntä äänenkäsittelyohjelmalla, että se kuulostaisi parhaalta mahdolliselta, niin eiköhän viimeistään tässä vaiheessa huomaa, että osa signaalista onkin jäänyt matkan varrelle.

Jos... eiköhän... Ja minä kun luulin, että sulla olisi jotain oikeaa tietoa siitä kuinka md-levy käyttäytyy säilytettäessä erilailla muihin digitaalisiin tallennusmuotoihin verrattuna.
Relax.
musamies
02.08.2005 11:58:14
Jos... eiköhän... Ja minä kun luulin, että sulla olisi jotain oikeaa tietoa siitä kuinka md-levy käyttäytyy säilytettäessä erilailla muihin digitaalisiin tallennusmuotoihin verrattuna.

Tuntuu kuin emme puhuisi ihan samaa kieltä.

Käytän pakkaavaa MD:tä itsekin ja olen todennut omakohtaisesti siinä joitain teknisiä rajoitteita, jotka liittyvät siihen kun haetaan parasta mahdollista ääntä tai ylipäänsä luonnollista ääntä ihmisen kuuloalueen sisällä.

Äänitteiden säilyttäminen ainakin omalla kohdallani liittyy siihen miten hyviä ne mielestäni kokonaisuutena ovat. En säilyttele suuria määri MD-levyjä nurkissani, vaan siirrän niiden sisällön tietokoneella ja sillä tarpeen mukaan muualle koneen kiintolevyltä.

Vuosia vanhaa pakkaavaa MD:tä käytän niihin äänityksiin, joista haluan menettelevää jälkeä helpolla ja halvalla. Jos haluan tehdä äänenlaadullisesti parhaan mahdollisen äänitteen, niin en käytä sitä.
Cornflake
02.08.2005 14:24:38
musamies:
Tuntuu kuin emme puhuisi ihan samaa kieltä.

Déjà vu? Mitä olen juttujasi seurannut, veikkaan ettei ole eka kerta kun tuntuu tältä...

Jos haluan tehdä äänenlaadullisesti parhaan mahdollisen äänitteen, niin en käytä sitä.

Ja käytät uutta pakkaamatonta ja äänenlaatu on timangia samointein. Jeah.
musamies
02.08.2005 14:39:33
Ja käytät uutta pakkaamatonta ja äänenlaatu on timangia samointein. Jeah.

Toi uusi malli voi olla aika kova sana ja sen käyttömahdollisuudet monipuoliset. Vaatii vissiin erilaisia levyjä mallia Hi-MD. Joku voisi kokemuksesta sanoa voiko siinä käyttää myös vanhan mallin MD:eitä?

Voi olla, että mulla tulee myöhemmin hamassa tulevaisuudessa suurimpaan osaan äänenkäsittelyä ja VST soittelua työkaluks kannettava tietokone. Nykyinen räkkiin kasaamani tsysteemi on aika raskas roudata.
Cornflake
02.08.2005 15:19:25
musamies:
Toi uusi malli voi olla aika kova sana ja sen käyttömahdollisuudet monipuoliset. Vaatii vissiin erilaisia levyjä mallia Hi-MD. Joku voisi kokemuksesta sanoa voiko siinä käyttää myös vanhan mallin MD:eitä?

Ei enää jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta jotenkin on jäänyt sellainen vahva kuva että olet toitottanut kokoajan kuinka (tässäkin tapauksessa) pakkaamaton on pakattua heti kättelyssä iloisempi. Vaikka puhutun tapaisissa jutuissa on ennen MD:tä kiljoona sudenkuoppaa. Fakta lienee että tuolla pikku speksillä ei näiden rinnalla ole "mitään" merkitystä.

Mutta pointti:

Omaa tyhmyyttä on tietty se ettei ymmärtänyt ettet tiedä (edes) tästä pakkaamattomasta MD:stä mitään kongreettista ja puhut taas ihan mututuntumalla puutaheinää. Tästälähin muistan pitää ihan defaulttina paskasuodattimen tapissaan kun luen juttujasi, koskivat ne sitten mitä tahansa.
musamies
02.08.2005 15:28:16 (muokattu 02.08.2005 15:50:52)
(tässäkin tapauksessa) pakkaamaton on pakattua heti kättelyssä iloisempi

Hienoa kun ymmärsit kerrankin mitä ajoin takaa!

Vähän kuin JPG kuvakin on häviöllisesti pakkaamatonta kuvaa huonompi toistamaan alkuperäistä sisältöä mikäli se on muuten samalla tarkkuudella. Siis MP3 tai Atrac pakattu on pakkaamatonta ääntä huonompi jos tavoitteena on, että ääni olisi mahdollisimman lähellä alkuperäistä.

--------------

En puhu puuta heinää.

On sillä merkitystä jos pyritään luonnolliseen ääneen koko kuuloalueella.

Vaikka puhutun tapaisissa jutuissa on ennen MD:tä kiljoona sudenkuoppaa. Fakta lienee että tuolla pikku speksillä ei näiden rinnalla ole "mitään" merkitystä.

Voi olla sudenkuoppia paljonkin, mutta pakkaavan MD:n läpi vedetty signaali on erilainen kuin sellainen, jolle näin ei ole tehty mikäli se sisältää 20000 herziin asti yläpäätä.

Uskon enemmän äänenkäsittelyohjelman antamaa faktapohjaista tulosta äänen sisältämistä taajuuksista kuin asiantuntemattomien? nimimerkkien mutu juttuja.

Omaa tyhmyyttä on tietty se ettei ymmärtänyt ettet tiedä (edes) tästä pakkaamattomasta MD:stä mitään kongreettista ja puhut taas ihan mututuntumalla puutaheinää.

Kerroinhan tuolla aiemmin, että minulla on vanhempi pakkauksella varustettu malli. Älä rupea taas haastamaan riitaa jos et viitsi lukea edes koko keskustelua läpi.

Pakkaamattomasta äänestä saa käsitystä kun laittaa signaalin suoraan tietokoneelle.

--------

Suurimmalle osalle keskustelijoista lienee selvää, että MP3 pakkaus vääristää ääntä enemmän tai vähemmän. Miksi sitten myöskin häviöllinen Atrac pakkaus ei vääristäisi?

http://keskus.hut.fi/opetus/s38118/s98/htyo/38/aanen.shtml
Cornflake
02.08.2005 16:11:38 (muokattu 02.08.2005 16:11:57)
musamies:
Vähän kuin JPG kuvakin on häviöllisesti pakkaamatonta kuvaa huonompi toistamaan alkuperäistä sisältöä mikäli se on muuten samalla tarkkuudella.

Jeps...

Esimerkkisi vastaa rautalanka-esimerkkinä sitä että tallennat kaupasta ostamasi CD:n MD:lle ja toteat että äänenlaatu kärsi kun sitä pakattiin... Ei tarvinne selittää enempiä, ei mene jakeluun kumminkaan.

Jos haluat keskustella asiasta niin koita pysyä aiheessa.

En puhu puuta heinää.

Aika sekavia kumminkin.

Voi olla sudenkuoppia paljonkin, mutta pakkaavan MD:n läpi vedetty signaali on erilainen kuin sellainen, jolle näin ei ole tehty mikäli se sisältää 20000 herziin asti yläpäätä.

Minä totesin etten jaksa lukea ketjua läpi, eikä ole tarviskaan. Edellinen pointtini oli että jäbä on toitottanut asiasta vaikka juuri kävi ilmi ettet siitä mitään tiedä.

Edelliseen lainaukseen vedoten pyytäisin kuitenkin sinua lukemaan nyt ketjun ajatuksella läpi.

Uskon enemmän äänenkäsittelyohjelman antamaa faktapohjaista tulosta äänen sisältämistä taajuuksista kuin asiantuntemattomien? nimimerkkien mutu juttuja.

Sillä, että katsot jotain käppyröitä ja toteat että "joo, yläpää leikkaantuu" ei ole tässä tapauksessa jossa puhumme juurikaan mitään väliä sen rinnalla mitä tapahtuu ennen MD:tä.

Taisi olla sadas kerta kun tuo sanottiin.

Jos nimimerkkejä osoittelet sormilla, niin minä en ole ammattilainen. Olen tosin nauhoitellut MD:llä niin vuositolkulla treenejä, keikkoja ja mitä milloinkin. Valehtelematta satoja tunteja. Niin stereokonkalla kuin mikserin kautta 4 - 10 mikilläkin...

Tuossa on jotain hajua saanut siitä mikä siihen vaikuttaa kuinka kivaa kamaa levylle tarttuu.

Kerroinhan tuolla aiemmin, että minulla on vanhempi pakkauksella varustettu malli. Älä rupea taas haastamaan riitaa jos et viitsi lukea edes koko keskustelua läpi.

Eikai tässä kukaan riitaa haasta. Tämä nyt vain on tälläistä tympäisevän turhanpäiväistä kehänkiertoa niinkuin kaikki keskustelut sinun päähänpinttymien kanssa.

Pakkaamattomasta äänestä saa käsitystä kun laittaa signaalin suoraan tietokoneelle.

Just...

Suurimmalle osalle keskustelijoista lienee selvää, että MP3 pakkaus vääristää ääntä enemmän tai vähemmän. Miksi sitten myöskin häviöllinen Atrac pakkaus ei vääristäisi?

Tässä kulminoituu ongelmasi tämän keskustelun suhteen. Esittämäsi kysymykset ovat täysin vääriä.

Kysy mieluummin: "onko näillä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta, ottaen huomioon kaikki nauhoitustilanteeseen liittyvät seikat jotka vaikuttavat lopputulokseen?"

Jeps. Over and out.
musamies
02.08.2005 17:40:58 (muokattu 02.08.2005 18:16:25)
Esimerkkisi vastaa rautalanka-esimerkkinä sitä että tallennat kaupasta ostamasi CD:n MD:lle ja toteat että äänenlaatu kärsi kun sitä pakattiin...

Ei tarvi olla kuin vanha vinyyli soitettuna keskinkertaisella levysoittimella, niin ääni muuttuu aavistuksen jos sen vetää pakkauksen läpi. Mikä tahansa riittänee, jossa yläpää menee tarpeeksi ylös.

Minä totesin etten jaksa lukea ketjua läpi, eikä ole tarviskaan. Edellinen pointtini oli että jäbä on toitottanut asiasta vaikka juuri kävi ilmi ettet siitä mitään tiedä.

Päinvastoin - olen käsitellyt pakattuja ja pakkaamattomia signaaleja.

Sillä, että katsot jotain käppyröitä ja toteat että "joo, yläpää leikkaantuu" ei ole tässä tapauksessa jossa puhumme juurikaan mitään väliä sen rinnalla mitä tapahtuu ennen MD:tä.

En tiedä mitä sinun äänittämänä sille tapahtuu, mutta itse olen saanut käsiteltäväksi (muilta osin kuin pakkauksen huononnuksen) lähes studiotasoon yltäviä MD:eitä, joissa sekä soitot ja saundit on ok.

Jos nimimerkkejä osoittelet sormilla, niin minä en ole ammattilainen. Olen tosin nauhoitellut MD:llä niin vuositolkulla treenejä, keikkoja ja mitä milloinkin. Valehtelematta satoja tunteja. Niin stereokonkalla kuin mikserin kautta 4 - 10 mikilläkin...

Sitten ihmettelen kovasti miten et ole onnistunut tekemään hyviä äänityksiä - vai ymmärsinkö väärin?

Tuossa on jotain hajua saanut siitä mikä siihen vaikuttaa kuinka kivaa kamaa levylle tarttuu.

Itse olen törmännyt myös ihaan kivaan kamaan ja joskus taas vähemmän kivaan.

Kysy mieluummin: "onko näillä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta, ottaen huomioon kaikki nauhoitustilanteeseen liittyvät seikat jotka vaikuttavat lopputulokseen?"

On merkitystä jos nauhoitus on muuten hyvin tehty ja sisältää taajuuksia, joihin pakkaus vaikuttaa.

PS: Nyt laitoin MD-soittimeen levyn, joka äänitetty vissiin jollain yhdellä dynaamisella mikillä treeneissä. Siitä kyllä kuulee miten treenit meni, mutta saundipoliittisesti se kaukana hyvästä tasosta. Eipä paljon pakkauskaan haittaa ;-) Siitä ei saa tekemälläkään hyvää.
Cornflake
02.08.2005 19:05:10
musamies:
Sitten ihmettelen kovasti miten et ole onnistunut tekemään hyviä äänityksiä - vai ymmärsinkö väärin?

Kun nyt kerran suoraan kysyt niin toki vastaan, vaikka muuten tämä löpinä on osaltani ohi.

Olen saanut ihan hyvää treeninauhaa ja muutama live-vetokin on noin otettu, muttei tälläpelillä oikein jaksa edes demon tekoa miettiä. Senverran monta miinaa on kuitenkin matkassa. Varsinkin livenä (Ketjun aihe!) alkaa tuo pakattu / pakkaamaton olla sellainen pikkujuttu ettei siitä oikein jaksa kantaa huolta.

PS: Nyt laitoin MD-soittimeen levyn, joka äänitetty vissiin jollain yhdellä dynaamisella mikillä treeneissä. Siitä kyllä kuulee miten treenit meni, mutta saundipoliittisesti se kaukana hyvästä tasosta.

No nih. Kuinkapaljon luulet että tuo äänenlaatu olisi muuttunut jos olisit saanut sen pakkaamattomana sisään? Luuletko että tuolla nauhalla olisi tämän operaation ansiosta ollut parempaakin käyttöä, esim levylle tai jotain?

Ei siitä olisi ollut käytännössä mitään iloa...
musamies
02.08.2005 20:21:50
Olen saanut ihan hyvää treeninauhaa ja muutama live-vetokin on noin otettu, muttei tälläpelillä oikein jaksa edes demon tekoa miettiä.

Mulla ei myöskään mitään kehumisen arvoisia treeninauhotuksia kun en ole sellaisiin juurikaan panostanut. Keikkanauhoitukset ovat onnistuneet paremmin mikserin kautta otettuna ja myös mikit ovat olleet keikoilla parempia kuin treeneissä. Osa kamasta mennyt suoraan mikseriin.

Äänittelee vaikka 10 keikkaa ja siirtää ne tietokoneelle.

Valitsee koko materiaalista sopivan joukon parhaiten menneitä biisejä, niin on ihan kiva levy kasassa melkein itsestään.

Senverran monta miinaa on kuitenkin matkassa. Varsinkin livenä (Ketjun aihe!)

Liveäänityksiä kuuntelemalla voi oppia tekemään homman paremmin seuraavalla keikalla. Saa purettua miinoja.

No nih. Kuinkapaljon luulet että tuo äänenlaatu olisi muuttunut jos olisit saanut sen pakkaamattomana sisään? Luuletko että tuolla nauhalla olisi tämän operaation ansiosta ollut parempaakin käyttöä, esim levylle tai jotain?

Riippuu materiaalista. Pakkaamattomassa materiaalissa on aavistuksen paremmat mahdollisuudet lisätä halutessaan ylintä yläpäätä kun sitä on tallessa. Pakkaus voi saada ääneen myös sitä, että ääni aavistuksen vääristyy muutenkin.

Itse olen tehnyt korjauksia myös alapäähän ja muihinkin taajuuksiin koska suoraan mikseristä äänittämäni signaali on ollut sopivaa siinä hetkessä PA-vempeleille, mutta ei välttämättä kotistereoille tai kuulokekuunteluun.
Lennu
03.08.2005 01:07:46

Tässähän menee ihan sanattomaksi...
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
chromazone
03.08.2005 01:36:42
Tässähän menee ihan sanattomaksi...

Jep, tää on parempaa kuin taannoinen sähkörumpu/nailonkitara -keskustelu... Siitä viisastuneena en tällä kertaa edes yritä:)
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
Lennu
03.08.2005 03:54:37

Jep, tää on parempaa kuin taannoinen sähkörumpu/nailonkitara -keskustelu... Siitä viisastuneena en tällä kertaa edes yritä:)

Entä se studiopalstan kohinasuhdetopiikki ;D
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)