Aihe: Kitaroiden piirustuksia
1 2 3
Aakoo
27.04.2005 14:50:48
Kun ei ole sitä Visaa eikä tule prkl...

Sitten rahnat postiin =) Tai äiskän tai jonkun muun visa käyttöön =)

Toisaalta helpommalla pääsee, kun penkoo kirjastoa tai ostaa soitinrakentajalta. Toisekseen todennäköisesti saa myös paremmat piirustukset.
PPG
28.04.2005 08:14:04

Sitten rahnat postiin =) Tai äiskän tai jonkun muun visa käyttöön =)
:) ei ole äiskälläkään ja kaverit ei lainaa heh heh. Kirjastoista löytyy kyllä aika hyvin kuvia, paitsi että miltei poikkeuksestta ovat "klassisille" kitaramalleille, PRS, EPS, Jackson tms. on aika vaikeaa löytää.
Se on muuten varmaan pakko olla dollareita kun tuonne postilla lähettelee??
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
spyykko
28.04.2005 09:36:03

Edit: en ole itse vielä saanut aikaiseksi lahjoitusta tehdä, joten ei ole ensikäden tietoa mitä tuolla sitten on.

Itse sain homman tehtyä alkuvuodesta. Tässä filelistaa. Osa on samoja kuin esim guitarbuild.comissa, osa ei.

DWG:t:
CustomBass.dwg, Jem.dwg, PRS 24-22.dwg, Les Pauls.dwg, Kamikazi.dwg, Gibson SG.dwg, Fretboards.dwg, JS1000.dwg, jemrearaanj2D.dwg, jemrearaanj3D.dwg, jemfrontaanj2D.dwg,jemfrontaanj3D.dwg, IbanezEDAModelsEDA900SVFBass.dwg,Rickenbacker4000seriesGuitarTemplate.dwg,IbanezJohnPetrucciGuitarTemplate.dwg,IbanezK7GuitarTemplate.dwg, IbanezPaulGilbertGuitarTemplate.dwg, IbanezUniverseGuitarTemplate.dwg, explorer13_pub.dwg, EXPLORER165_NECKTHROUGH.dwg, jemplate.dwg, Randy.dwg,Tremelo_routingtemplate.dwg, tune-o-matic.dwg, universeplate.dwg, Southpa1.dwg, Southpa2.dwg,
59 Flying V.dwg

DXF:t
Jem.dxf, Dibujo Rickenbacker.dxf, Rickenbacker Series 400 Body.dxf, ES335.dxf, LesPaul.dxf, Pbass.dxf, Strat.dxf

Lisäksi vähintään samanpituinen lista erilaista tavaraa (kitaran templateja, inlay-kuvioita, logoja jne) muissa muodoissa (lähinnä erilaisina kuvatiedostoina). Jokainen sitten päättelee itse kannattaako tuosta se 7,5 egee maksaa vai ei.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Aakoo
28.04.2005 10:02:47
Jep.. Mä myös otin ja tungin muutaman €:n tuonne..

LP:tä olen tuolta saatujen piirustusten perusteella tehnyt. Ongelma on vain siinä, että ainakaan ko. piirustus ei ole erityisen tarkka.

Esim: kun kuva tulostettiin A0 paperille, niin piirustuksessa oleva tuuma-skaala on kohdallaan, mutta esim. otelaudan pituus on jotain aivan muuta kuin mitä sen pitäisi olla.. Tästä on aiheutunut sitten monensorttisia skaala konversioita, ja pikkusähläyksiä, kun kitaraa olen puuhastellut.

Anyway, mä oon sitä mieltä, että jos piirustuksia haluaa, niin pienen porukan kimppa on ok, mutta jos fileet laitetaan nettiin jakoon, niin jotain tehdään pahasti väärin.
overthewall
30.04.2005 13:40:37

Anyway, mä oon sitä mieltä, että jos piirustuksia haluaa, niin pienen porukan kimppa on ok, mutta jos fileet laitetaan nettiin jakoon, niin jotain tehdään pahasti väärin.

Mä en kyl tajua sitä että joku kehtaa rahastaa jonkun 20 euroa siitä että voi myydä jonku kitaran piirrustukset jotka on kopioitu olemassa olevasta mallista. Kuinkakohan monikin rahastaa fenderin nimellä tehdyistä piirrustuksista. En minäkään menisi pyytämään kahtakymppiä kaverilta poltetusta levystä.
vrajala
30.04.2005 15:37:14
Mä en kyl tajua sitä että joku kehtaa rahastaa jonkun 20 euroa siitä että voi myydä jonku kitaran piirrustukset jotka on kopioitu olemassa olevasta mallista. Kuinkakohan monikin rahastaa fenderin nimellä tehdyistä piirrustuksista. En minäkään menisi pyytämään kahtakymppiä kaverilta poltetusta levystä.

Mä ymmärrän mielipiteesi hyvin, joskin tossa oli pari epäkohtaa. Ensinnäkin noita ei yleensä myydä valmistajan nimellä, se kun olisi laitonta. Toiseksi tuollaisen piirustuksen tekemisessä on melkoisesti hommaa joten vertaus levyn kopiointiin ei oikein ole kohdallaan.

Kysymys on kai lähinnä siitä onko eettisesti oikein jäljentää toisen tekemää työtä lain sallimissakaan puitteissa. Ja siitä minkä ajan kuluttua voidaan katsoa jonkun tekemän työn olevan yhteistä omaisuutta. Esimerkiksi vanhoja sävellyksiä esitettäessä otetaan rahat pois kuuntelijoilta maksamatta minkäänlaisia rojalteja. Nuo yleisemmin jäljennetyt kitaramallit ovat yli 50 vuotta vanhoja ja niitä on kopioitu myyntitarkoituksissa yli 30 vuotta. Mielestäni paljon enemmän väärin on soittimien kloonaaminen myyntiin kuin piirustusten myyminen harrastelijoiden mieliksi.

Mutta tämä onkin vain mun mielipiteeni.
Ota näistä sitten selvää
kulmahiomakone
02.05.2005 10:31:54
Mä ymmärrän mielipiteesi hyvin, joskin tossa oli pari epäkohtaa. Ensinnäkin noita ei yleensä myydä valmistajan nimellä, se kun olisi laitonta. Toiseksi tuollaisen piirustuksen tekemisessä on melkoisesti hommaa joten vertaus levyn kopiointiin ei oikein ole kohdallaan.

Epäkohta vertauksessa on siinä, että kyse ei ole levyn polttamisesta, vaan levyn poltto-ohjeiden tekemisestä. Piirustukset itsessään eivät ole kitara, vaan viivoja paperilla. Tuollaisten ohjeiden tekemisessähän ei ole mitään laitonta eikä moraalitonta, saati siinä, että pyytää korvausta tekemistään ohjeista.

Ja taas olisi laitonta ja moraalitonta levittää toisen tekemää työtä netissä vastoin tämän tahtoa, mutta siitä tässä ei mielestäni koskaan edes keskusteltu. Ei sen puoleen, että asialla minulle mitään väliä olisi... Hyvillä mielin ne jakoon laittaisin.
Rasti.
vrajala
02.05.2005 19:46:08
Epäkohta vertauksessa on siinä, että kyse ei ole levyn polttamisesta, vaan levyn poltto-ohjeiden tekemisestä. Piirustukset itsessään eivät ole kitara, vaan viivoja paperilla.

No näinhän se on. Paitsi, jos ollaan oikein tarkkoja, niin voidaan katsoa niiden viivojen muodostaman kokonaisuuden olevan olennainen osa sitä kitaraa ja jonkun toisen hengentuote. Piirustuksen tekijä ei siltikään, työmäärästä huolimatta, ole luonut mitään omaa vaan kopioinut jonkun toisen tekeleen, vaikkakin eri muotoon.

Tuollaisten ohjeiden tekemisessähän ei ole mitään laitonta eikä moraalitonta, saati siinä, että pyytää korvausta tekemistään ohjeista.

Yllä lausumaani viitaten tuo moraalisuus on mielestäni hieman kyseenalaista, koska toisen tekemää designia tässä kuitenkin myydään. Mä en itse pidä sitä varsinaisesti vääränä mutta ymmärrän kyllä jos joku pitää. Laitontahan se ei ole, mikäli mahdollisia mallisuojia ja patentteja ei rikota tai tuotemerkkejä käytetä ilman lupaa.
Ota näistä sitten selvää
spyykko
02.05.2005 20:11:00

Mä en kyl tajua sitä että joku kehtaa rahastaa jonkun 20 euroa siitä että voi myydä jonku kitaran piirrustukset jotka on kopioitu olemassa olevasta mallista.

Ootko koittanut tota kopiointia? Osaatko arvioida paljonko työtunteja kunnollisten (joita ei muuten ole netissä tullut vastaan vielä yhtään) kitarapiirustusten tekemiseen menee aikaa? Työmies on IMO aina palkkansa ansainnut, jos joku ei halua maksaa toiselle siitä työstä että se järkeilee mitat ja muodot kohdilleen, niin pärjätköön sitten valokuvilla ja mahdollisilla ilmaisilla piirustuksilla.

Aiempaan threadiin viitateen sanotaan nyt vielä että tuon projectguitarin rekisteröintimaksu ei mene niiden kuvien piirtäjille vaan paikallisten musiikkileikkikoulujen tms. vastaavien laitosten tukemiseen.

Laillisuuden kantilta rahastamatta jättäminen ei tee toiminnasta yhtään enempää tai vähempää päivänvaloa kestävää. Joko levitetään laittomasti toisen tekijänoikeuden/mallisuojan/patentin/tavaramerkin tms. suojaamaa materiaalia, tai sitten edellisten puuttuessa homma on täysin laillista, kerätään siitä sitten rahaa tai ei.

Tämä osuus IPR:stä on kyllä aina tuntunut musta kovin söheröltä, en yhtään ihmettele miksi lakimiehille maksetaan niin hyvin näiden asioiden selvittämisestä :-)
kulmahiomakone
02.05.2005 21:11:08
No näinhän se on. Paitsi, jos ollaan oikein tarkkoja, niin voidaan katsoa niiden viivojen muodostaman kokonaisuuden olevan olennainen osa sitä kitaraa ja jonkun toisen hengentuote. Piirustuksen tekijä ei siltikään, työmäärästä huolimatta, ole luonut mitään omaa vaan kopioinut jonkun toisen tekeleen, vaikkakin eri muotoon.

Joo, mulle tuli tuo sama mieleen arviolta viisi minuuttia sen jälkeen, kun olin krapulassa tuon viestin raapustanut. Itse asiassa noita piirustuksia olisi parempi verrata vaikkapa nuotteihin tai tabeihin. Teos on jäljennetty toiseen muotoon, ääni tai muoto merkeiksi ja viivoiksi paperille. Ja tökkiihän tuokin vertaus jos oikein tonkii...

Mitä nyt tulee tuohon laillisuuteen, niin en usko noiden julkaisijoiden ja kustantajien ainakaan olevan kovin liekeissään siitä, että joku rahastaa heidän pääomallaan. Vaikka onhan esim. noita tabeja netti täynnä. Onko kenellekään muuten tullut vastaan, että joku yksityinen taho rahastaisi tekemillään tabeilla?
Rasti.
shcircus
30.07.2005 14:55:40 (muokattu 30.07.2005 14:58:29)
haluisikos joku vaihtaa les paulin piirustukset straton piirustuksiin.
silleen että sais niitä mittoja.. voisi vaikka hoitaa homman niin että kameralla otetaan suht isoja kuvia ja lähetellään ne?

vai onko paska idea? :)

EDIT: niin siis mulla on straton piirustukset, soitinrakentajilta peruja. pistäkkee pikaviestiä..
"If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things?
artopee
30.07.2005 16:29:52

Kirjastoista löytyy paljon piirustuksia kitaroihin 1:1 -kokoisina......
sarkjan
31.07.2005 20:53:03
silleen että sais niitä mittoja.. voisi vaikka hoitaa homman niin että kameralla otetaan suht isoja kuvia ja lähetellään ne?

vai onko paska idea? :)

Omien kokemusten pohjalta suosittelen mielummin skannaamaan piirrustukset osina ja yhdistämään ne koneella taas kokoon. Kameran optiikka nimittäin lisää omat "tynnyriefektinsä" jne. kuvaan, jolloin vääristyneistä piirrustuksista ei ole paljoakaan iloa.

Kirjastoista löytyy paljon piirustuksia kitaroihin 1:1 -kokoisina......

Ei ainakaan täältä napapiirin pohjoispuolelta..
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
miktol
01.08.2005 01:27:44
Ei ainakaan täältä napapiirin pohjoispuolelta..

Kirjaston kautta voi tehdä kaukolainauksia edulliseen hintaan. Eikun kysymään kirjaston kilteiltä tädeiltä (ja sediltä).
päänahka
01.08.2005 16:01:12
Lisätään nyt tähän, kun piirustuksista puhutaan. Eli tarvitsenko välttämättä piirustuksia kitaran tekemiseen? Kun kaulakulmaa ei tule, niin luulisi ainoiden kriittisten mittojen olevan kaulan leveydessä, ja sekin on laskettavissa helposti.

Aikomuksena on siis lainata kaverilta lespa, piirtää muodot ja vähän muunnella siitä (double-cut, 25" ja lapa uusiksi).
Soolot on perseestä.
Juzzu
02.08.2005 11:00:42 (muokattu 02.08.2005 11:03:04)
Eli tarvitsenko välttämättä piirustuksia kitaran tekemiseen?

Ei. Ei piirustuksia tarvitse edes kaulakulmallisiin kitaroihin, jos vaan tietää minkä kulman tekee :o)
Itse en ole ainakaan kertaakaan käyttänyt piirustuksia kitaranteossa, tosin sapluunoiden avulla olen kyllä piirrellyt muotoja jne. Tietynlaisia piirustuksia nekin...

E: Ja niille ketkä valittaa piirustusten hinnasta voin vain ohjeistaa että sopii muuten tehdä sitten itse jos ahdistaa niistä maksaa. Nimimerkillä "Itse teen piirustuksia työkseni".
Ponkkolaala piu
losli
04.08.2005 12:18:34
Mistä löytyy Stratocasterin cad-piirustuksia. Tämmönen sivu löyty, mutta ei ollut Stratocasteria. http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=4
Lisäilkää linkkejä, jos jotai hyviä sivuja löytyy.

Suhtaudu varauksella noihin netistä löytämiisi kuviin. Itse olen tilannut telen kuvat amf:ltä sekä printannut 1:1 tuosta mainitsemastasi linkistä. Jostain syystä en saanut noita guitarbuild.com:in kuvia natsaamaan kaulan ja talan mitoituksen osalta. Amf:ltä tilaamani kuvat taas ovat täysin tarkat ja mitoitukseltaan oikeat suhteessa originaali teleen.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
-Kitaristi-
18.08.2005 19:23:42
Millä ohjelmalla voi noita cad sun muita tiedostoja availla eli pyörittää?
Mauno
spyykko
18.08.2005 20:16:52

Millä ohjelmalla voi noita cad sun muita tiedostoja availla eli pyörittää?

Ilmaisia viewereitä on netti väärällään. Googlella löytyy kun vähän edes vaivautuu kaivamaan. Toiset ihan normi grafiikkaohjelmatkin avaavat noita.

Itse suosittelen lämpimästi (lähinnä tosin töissä tottumisen takia) SolidWorksin ilmaista eDrawingsia. Avaa Autocad-fileitä paremmin kuin Autodeskin omat tuotteet :-)

http://www.edrawingsviewer.com/

Semmonen asia noista dwg ja dxf -kuvien käsittelystä kannattaa mainita, että ne eivät aina oikein suostu aukeamaan suoraan selaimesta, vaan ne kannattaa aina ensiksi tallettaa koneelle ja avata vasta sieltä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)