arcana 14.05.2003 18:40:21 (muokattu 14.05.2003 18:40:38) | |
---|
Klamijäbä: humm, tuota... onko tremoloa "mahdoton" oppia soittamaan sormenpäillä, niin että se kuullostaa hyvältä? Vaikka kysymys ei mulle ole osoitettukaan, niin väittäisin, että on. EDIT: Taino.. Ei mikään ole mahdotonta.. |
Purple Haze 14.05.2003 18:56:34 | |
---|
No..ehh, no onhan mulla nämä... tuota... millinpituiset (epätoivoista? indeed!). Olen vaan aina vierastanut kynsien kasvatusta ja pidän muutenkin sormenpäiden pehmeätä saundia parhaimpana. "musiikki painaa huulet huulillesi ja miltei kuolet, äänet hävittävät ympäröivät huoneet ja tulevat luokse, minä äänessä ja ääni minussa, surullinen musiikki ei vain muistuta kipua, se on sitä kipua mitä mikään ei lievitä, mietin vain miten voi selvitä l |
Congi 14.05.2003 23:57:21 (muokattu 14.05.2003 23:57:43) | |
---|
No..ehh, no onhan mulla nämä... tuota... millinpituiset (epätoivoista? indeed!). Olen vaan aina vierastanut kynsien kasvatusta ja pidän muutenkin sormenpäiden pehmeätä saundia parhaimpana. Se lyhyt tremolo pätkä jonka soitin. Siinä mun kynnet olivat noin millin pituiset. Eli milli valkoista pitäis riittää hyvin. Oon toki yrittänyt sormipäillä mutta siinä soundi on taas ihan jotain muuta. http://www.saunalahti.fi/~colin/ConginTremolo.mp3 |
mll 15.05.2003 23:49:15 | |
---|
Klamijäbä: humm, tuota... onko tremoloa "mahdoton" oppia soittamaan sormenpäillä, niin että se kuullostaa hyvältä? Vaikken olekaan klamijäbä niin voinen vastata tähän kysymykseen. Alhambran säveltäjä herra F. Tarrega oli loppuvaiheessa kynnetön, johtuen jostain sairaudesta (muistikuvat hataria). Eli voisin olettaa, että tremolon saa luonnistumaan ilman kynsiäkin. |
Congi 16.05.2003 08:54:04 | |
---|
Alhambran säveltäjä herra F. Tarrega oli loppuvaiheessa kynnetön, johtuen jostain sairaudesta (muistikuvat hataria). Eiks se ollukkaan herra Sor? |
mklami 16.05.2003 16:25:01 | |
---|
Niin MKlami, Mitä yksinkertaisia biisejä löytyy aiheesta joita kannattaa nyt aluksi kokeilla? Tremolo ei oo koskaan yksinkertaista. Vaikea sanoa siksi, että mitä yksinkertaisia biisejä olis. Mut voit vaikka soittaa Sakura-variaatioita (Yocohin sovitus), yhdessä variaatiossa soitetaan tremololla. Mutta ei nuokaan biisit loppujenlopuksi mitään yksinkertaisia ole, ei sinne päinkään. Ja noista kynsijutuista. Klassista soittaessa ne täytyy olla, itselläni ei tulis mieleenkään soittaa ilman niitä, ja ilman niitä ei pystyis ees soittamaan kun on niihin tottunut. Lisäksi kynsien saundia tarvitaan lähes kokoajan, klassisessa kitaramusiikissa on lähinnä poikkeus jos soitetaan vain sormenpäillä. Ja vielä: pelkillä kynsillä EI soiteta, vaan soitetaan samanaikasesti sekä kynsillä että sormenpäillä. Pelillä kynsillä soitettuna saundi jää tosi ohueksi, mikä toisaalta voi toimia tietyissä tilanteissa ihan hyvin. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
mklami 16.05.2003 16:27:05 | |
---|
Se lyhyt tremolo pätkä jonka soitin. Siinä mun kynnet olivat noin millin pituiset. Eli milli valkoista pitäis riittää hyvin. Oon toki yrittänyt sormipäillä mutta siinä soundi on taas ihan jotain muuta. Ei oo olemassa mitään yhtä oikeaa pituutta, joka toimisi kaikille. Sormenpäiden muoto jo määrää osaltaan sen, minkä malliset ja pituiset kynnet pitää olla. Hakemalla sen oikean muodon ja pituuden löytää, mutta tuo 1 milli kuulostaa kyllä aika vähältä. Itelläni on nyt tavallista lyhyemmät kynnet, ja pisimmästä kohdasta taitaa olla n. 4 milliä pitkät. yleensä ne on millin pari pitemmät kauttaaltaan.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
Machine Gun 18.05.2003 13:19:06 (muokattu 18.05.2003 13:24:22) | |
---|
Hauska heitto!! Kyllä se on ihan yhdellä kitaralla soitettu. Miten tuollaista voi soittaa yhdellä kitaralla?
|
Machine Gun 18.05.2003 13:21:18 (muokattu 18.05.2003 13:26:02) | |
---|
No..ehh, no onhan mulla nämä... tuota... millinpituiset (epätoivoista? indeed!). Olen vaan aina vierastanut kynsien kasvatusta ja pidän muutenkin sormenpäiden pehmeätä saundia parhaimpana. Muutaman millin pituisilla kynsillä soittaminen on yhtä tuskaa, kun ne takertuu kieliin. Soittaa joko sormenpäillä, kynnet ihan lyhyinä, taikka sitten sellasilla 1,5 sentin pitusilla kynsillä. Itse suosin ekaa vaihtoehtoa, koska pitkät kynnet ovat mielestäni epäsiistit. EDIT: Siis minä en soitakkaan klassista. Klasarijutuista en tiedä mitään. Tais mennä vähän off topiciksi, kun klasaripalstallahan tässä ollaan. |
mklami 18.05.2003 14:02:49 | |
---|
Miten tuollaista voi soittaa yhdellä kitaralla? Miksi ei voisi? Kyseinen soittotekniikka, tremolo, kuulostaa nimenomaan tuolta, ja se todellakin on yhdellä kitaralla tehty. Kuunteleppa vähän klassista kitaramusiikkia, tremoloa käytetään mm. sellaisessa erittäin tunnetussa kappaleessa kuin Recuerdos de la Alhambra.
---
---
Purple Haze 18.05.2003 18:53:54 (muokattu 18.05.2003 19:45:32) | |
---|
Muutaman millin pituisilla kynsillä soittaminen on yhtä tuskaa, kun ne takertuu kieliin. Soittaa joko sormenpäillä, kynnet ihan lyhyinä, taikka sitten sellasilla 1,5 sentin pitusilla kynsillä. . Nyt kun on aikaa niin voisi kokeilla tuota kynsien kasvatusta. Ei nämä mun nykyset nysät oikestaan soittamista haitannut mutta kohta saattaa olla toisin. Itse en ole koskaan soittanut pahemmin kynsillä. Sen takia varmaan juuri tuo sormenpää tekniikka sujuukin niin hyvin ettei ole tullut mieleenkään kasvattaa pitkiä. Biisit on toisaalta myöskin olleet aika vaihtelevia, etten tosiaankaan pelkään klasaa ole soitellut. (En ehkä kuitenkaan sanoisi ettei klassista voi soittaa kynnettömänä) "musiikki painaa huulet huulillesi ja miltei kuolet, äänet hävittävät ympäröivät huoneet ja tulevat luokse, minä äänessä ja ääni minussa, surullinen musiikki ei vain muistuta kipua, se on sitä kipua mitä mikään ei lievitä" Murmurecordings-äänestä |
Machine Gun 18.05.2003 21:24:47 | |
---|
Miksi ei voisi? Kyseinen soittotekniikka, tremolo, kuulostaa nimenomaan tuolta, ja se todellakin on yhdellä kitaralla tehty. Kuunteleppa vähän klassista kitaramusiikkia, tremoloa käytetään mm. sellaisessa erittäin tunnetussa kappaleessa kuin Recuerdos de la Alhambra. Niin, oon kuullut. Mutta kun tuossa on sen tremolon lisäksi joku muu kuvio siellä taustalla. Miten voi soittaa tremoloa ja sitä ''tuu-tuu'' sinne taustalle samaan aikaan?
|
Congi 18.05.2003 22:15:07 | |
---|
Miten voi soittaa tremoloa ja sitä ''tuu-tuu'' sinne taustalle samaan aikaan? http://geocities.com/congi_t Hmm.. Käy kotisivuillani ja kopioi toi "Recuedos De Alhambra" itsellesi. Tabuista näkee joko jujun :p |
18is9 19.05.2003 08:39:44 | |
---|
Niin, oon kuullut. Mutta kun tuossa on sen tremolon lisäksi joku muu kuvio siellä taustalla. Miten voi soittaa tremoloa ja sitä ''tuu-tuu'' sinne taustalle samaan aikaan? etu-keski-nimettömällä soitetaan sitä nopeaa korkeaa ääntä ja peukulla sitten sitä melodiaa. Ja olen samaa mieltä mklmain kanssa, helppoja tremolobiisejä ei oikein ole olemassa kun tremolo sinänsä on sen verran hankala tekniikka että ei siitä helppoa biisiä saa tekemälläkään.
|
Niin, oon kuullut. Mutta kun tuossa on sen tremolon lisäksi joku muu kuvio siellä taustalla. Miten voi soittaa tremoloa ja sitä ''tuu-tuu'' sinne taustalle samaan aikaan? Peukalolla, ei siinä mitään sen ihmeempää. Tremolo soitetaan yleensä a-m-i, eli nimetön-keskisormi-etusormi. Recuerdosissa muut äänet soitetaan peukalolla.
---
---
18is9 20.05.2003 08:39:08 (muokattu 20.05.2003 08:39:40) | |
---|
etu-keski-nimettömällä soitetaan sitä nopeaa korkeaa ääntä ja peukulla sitten sitä melodiaa. Ohoh! No tuota p-i-m-a järjestystä saisikin varmaan jonkin aikaa treenata ennenkuin sen saisi toimimaan :) Sori. Eli p-a-m-i siis.
|
tesar 21.05.2003 13:20:27 | |
---|
Minä sahasin tremoloa 5 kuukautta saaden siitä jonkinlaisen. Kehitys loppui kuitenkin siihen. Eräänä kauniina päivänä, jolloin elohopea kapusi tuonne kymmenen asteen hujakoille, linnut lauolivat ja maassa oli rauha, otin taas kitarani ja kokeilin tremoloa. Yllättäen soittoni kuulosti hyvältä, vaikka en ollut harjoitellut tremoloa viikkoihin. Syynä onnistumiseeni olivat kynnet. Eli kun kynnet saavuttavat tietyn pituuden (about 2-3mm valkoista). Tremolo alkaa sujua. Sen lyhyemmillä ainakaan minä en saa lasta enkä paskaa... |
Setä Groove 21.05.2003 17:18:30 | |
---|
Klamijäbä: humm, tuota... onko tremoloa "mahdoton" oppia soittamaan sormenpäillä, niin että se kuullostaa hyvältä? Ei toki. Mutta onhan se kynsillä paljon helpompaa ja äänet lähtee puhtaammin. Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! |
Jarski 22.05.2003 23:51:19 | |
---|
Aika hienolta kuulostaa tuo tremolo. Mutta onnistuneeko halvalla pelillä (yamaha c-40)vai vaatiiko vähintään Cuenca c-40R:n, (jonka olen hankkimassa)...:) eli laittakaa kokemuksia tuosta Cuencan mallista...juu juu haku on tsekattu...Kyllä klassinen on sitä oikeaa kitaramuzakkia! |
Congi 23.05.2003 00:05:21 | |
---|
Kokeilin tänään Liikasen kitaroilla tremoloa. Jos tremoloa ei osaa, niin ei osaa. Tuskin mitään tekemistä kitaramallin kanssa. Nuo Yamahat ovat aloittelijoitten unelmia. Halpoja, hyvä touchi. Itselläni on jostain syystä kerääntynyt hirveästi klassisia kitaroita (aivan käsittämätöntä, en yhtään ymmärrä). :( |