Aihe: Kännyköiden midiäänet? 1 | |
---|---|
![]() 19.05.2003 14:05:35 | |
Toisinaan rupean sadepäivien ratoksi koneella sorvaamaan midibiisejä ja niitä onkin jo kertynyt koneelle ihan riittävästi. Nykyään kun kännyköihin saa midin soimaan soittoääneksi, on minua ruvennut askarruttamaan, josko ostaisi moisen tekniikan ihmeen ja tekisi siihen itse soittoäänet. Nyt sitten tahtoisin tietää, että minkälaisia midejä noihin puhelimiin voi laittaa? Kuulema niissä on melko rajallinen valikoima soittimia, kanavia sun muuta sälää. Eli: Pystyisikö kännykkään laitamaan esimerkisi kunnon rumpufillejä tai täydellä orkesterilla soitettu finlandia? Monta soitinta siihen voi laittaa ja kuinka moni niistä voi soida samaan aikaan? Onko siinä oikeastaan kunnon soittimia muutenkaan? Kitarasäröä on tietysti turha odottaa.. Kuulema joissain puhelimissa on eroja näitten ominaisuuksien osalta. Mites esim jotkut nokialaiset mallit? Entäs siementäjä c55? | |
![]() 19.05.2003 15:43:37 (muokattu 19.05.2003 22:16:08) | |
Itse olen tehnyt muutamia omia ääniä testimielessä ihan normaalia midi-formaattia käyttäen. Yleensä olen Guitar Prolla tehnyt biisinpätkiä, tallettanut midinä, heittänyt midin kotisivulleni ja sitten eikun puhelimen wap-selaimen osoiteriville kyseisen filen osoite webissä. (Paremmissa puhelimissa toki voi tuupata suoraan infrapunalla, bluetoothilla, usb-kaapelilla tms. midit luuriin, vaan ei onnistu omassa puhelimessani.) Se on puhelinkohtaista, moniko kanavaista midiä puhelin osaa soittaa. Yleensä kai 4 yhtaikaista ääntä on minimi näillä Nokialaisilla, joissa ilmoitetaan olevan moniääniset soittoäänet. (Kuten esim. 3510, joka itselläni nyt on.) Isojen poikien puhelissa soi muistaakseni 5-6 kertainen määrä ääniä kerrallaan. On olemassa softaa sitä varten, että midin voi tallettaa sellaisessa muodossa, jossa on priorisoituna kanavat halutulla tavalla, että 4 tärkeintä kanavaa soi simppeleimmissä puhelimissa ja loput kanavat sitten mahdollisuuksien mukaan paremmissa puhelimissa. Ettei käy niin, että kun tekee hienon 24-kanavaisen soittoäänen, kuuluu halpapuhelimessa vain haikka, triangeli, handclap ja tuuba... Lisää tietoa hakusanoilla SP-MIDI. (Scalable polyphonic midi.) Jossain näin sellaisen dokumentin (*), jossa oli kerrottu jotakin vastaavuuksia Nokian luurien soitinbankkien ja general midin välillä. Puhelinten general midi oli jotenkin niin yksinkertaistettu, että moni general midin soitin on ohjattu yhdelle ja samalle soundille puhelimessa. Muutamia helvetin hyvän kuulosia (suhteellinen käsite!) soittoääniä olen kuullut näihin neliäänisiinkin puhelimiin, mutta yleensä omat general midi-tekeleet kuulostavat omassa puhelimessa siltä, kuin kaikissa olisi käytössä yksi ja sama soundi ja sekin on jotain, joka muistuttaa sähkösembaloa. Mutta kun en ole pro, niin en ole pro... (*) EDIT: Oli linkki tähän dokkariin toisen koneen favoriiteissa. Aika hyvä doku aiheesta: http://ncsp.forum.nokia.com/downloa … ments/MIDI_in_Nokia_Phones_v1_0.pdf Epäselvä | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)