Aihe: Fender Stratocaster
1 2
Master of reality
19.05.2003 10:37:32
Moi. Itelläni on nyt DEArmond Jet star- kitara. Ostin sen 130 eurolla ja toimii ihan hyvin. Soundit ovat kyllä vähän goottimaiset eli takamikillä joutuu soittaa. Nyt olis tarkoitus kattoa vähän parempaa mallia ja ajattelin hankkia straton. Kertokaa mitä kokemuksia teillä on stratosta ja mitä vuosimallia suosittelette.
Keppi
19.05.2003 11:07:09
Stratoissa se oikeen mallin valitseminenkin on niin mausta kiinni. Hirveen paljon vaikuttaa yllättäen myös se, paljonko on valmis sijoittamaan.
Itselläni on tollanen 60 luvun Japsi malli ja oon ollut ihan tyytyväinen. Jos vertaa johonkin hyvään USA -malliin, ni onhan niillä tietysti eroa, mutt on USA malleja, jotka ei oo yhtään ton kummenpia....voi olla jopa huonompia, ku toi Japsi. Näistä Mexico stratoistakin oon tykännyt.
Ton mun straton omat mikit oli aika ohkaset, joten vaihdoin ne TexasSpecialsseihin. Tietysti joku voi tykätä myös tollasista ohuemmasta sondista, mutt itse halusin hieman tanakampaa otetta. Noissa Vintage 60 malleissa on vaan tosi ohuet nauhat...mikä tekee kitarasta hieman vaikean soittaa, jos käyttää paksuja kieliä. Oonkin miettinyt, ett seuraavassa stratossa vois olla isommat nauhat.
Mutta tosissaan...jos oot stratoo ostamassa, niin joudut varmaan testaamaan itse. Tarjota on kuiteskin senverran"kirjava"...silläkin rintamalla.
Juuup!
weelie
19.05.2003 12:03:13
kun tsekkaa tuon fender.com sivujen strato-valikoiman... niin kyllä sieltä jokaiselle jotakin löytyy! Huh! Saundimaailmaakin voi joidenkin mallien kohdalla kuulla.

Standard (mexiko) on perus-strato. Jos haluaa vähän vintage-henkisemmän, niin 60s classic (jossa joo pienet nauhat ja pieni radius), 50s jos haluaa vaahtera otelaudan (joka kuullostaa ohuemmalta ja terävämmältä). Jos haluaa rokimpaa, niin joku Fat strat malli (eli humbucker mikki tallassa), tai vaikka joku signature-malli. Haluatko vibran? Jos et, niin Robert Cray (MIM) varmasti olisi hyvä hankinta. Jimmie Vaughan on lähes kokonaan amerikkalaisista osista (sen räyhäisät mikit on meksikolaiset), ja siinä on v-mallin kaula, jos siitä pitää. Mulla on Deluxe Super Strato, jossa on pehmeät ylikäämitetyt (=tavallista tummemmat saundiltaan) mikit ja ylimääräinen talla&kaula-mikki-kytkentä.

Siinä mielestäni aika kattava listaus hyvistä Meksikon malleista. Mielestäni USA-mallia ei ole mitään syytä ostaa. Ja nuo Highway 1-mallit ovat käytännössä meksikolaisia.

Joka tapauksessa käytettynä saa monesti parempaan hintaan. riffi-tori, keltainenporssi, muusikoiden tori jne. Ja thomann.de kertoo oikean hintatason.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
weelie
19.05.2003 12:16:35
Kertokaa mitä kokemuksia teillä on stratosta ja mitä vuosimallia suosittelette.

Vuosimallilla nyt ei oikeastaan ole väliä, siis jos puhutaan suht uusista kitaroista (eli alle 15v.). katso mrgearhead.net, sieltä löydät sarjanumero XXXXX - mikä vuosi ? Sieltä myös eri malllien osa listat, joista voi vertailla missä mallissa saa parhaat osat verrattuna hintaan.

Meksikossa stratoja on tehty jostain 90-luvun puolivälistä. Ja kuulemma laatu on parantunut noista ekoista vuosista.

Amerikan kitarat olivat huonoimmillaan (yleisen käsityksen mukaan) 70-luvun puolesta välistä 80-luvun puoleen väliin (give or take a year or two). 90-luvulla laatu on jo ollyt parempaa, ja pintaviiluistakin on jo luovuttu 90-luvun puolivälissä.

Japsi-kitarat saivat hyvän maineensa 80-luvun alussa Fenderin pelastajana (ja japsithan tekivät tuolloin myös hienoja muun merkkisiä kopioita fenkuista). Katso ishibashimusic.com jos kiinnostaa tilata japsi-fenkku (levytukku.fi myy niitä myös). Sittemmin (90-luvulla) tänne tuotujen kitaroiden laatu huononi. Kunnes 90-luvun lopussa länsituonti käytännöllisesti katsoen lopetettiin. Monet japsi Fenkkujen omistajat fanaattisesti puolustaa niitä, aivan syyttä, sillä nyky-Meksikon malleissa ei ole mitään vikaan ja niihin ei myöskään mitään tarvitse vaihtaa ellei välttämättä halua. Toisin oli japsien kanssa, kovo puoli niissä oli aivan tuubaa ja niissä tänne tuodoissa halvemmissa malleissa body puu bosswoodia (liian pehmeätä) eikä "oikeita stratopuita" eli saarnia tahi leppää.

fenkuista hyviä foorumeita:
www.fendertalk.com
www.fenderforum.com
www.tdpri.com
fib.nocaster.com
www.thefenderforum.com

Ja lisäisin vielä: painavampi kitara ei ole parempi.
Keppi
19.05.2003 17:10:41
Joo...näistä asioista on niin hiton paljon väännetty peistä näillä sivuilla. Ei mua oikeestaan ees kiinnosta, onko toi mun nyt jotain haluttua Japsi mallistoo, vai ei. Se soi hyvin ja on ihan hyvä soittaa...ja oli vielä suhteellisen halpa. Siinä kaikki, mitä haluan tietää. Kitarat on niin...yksilöitä. En tiedä, tuleeko huippu yksilöt koskaan suomee jokatapauksessa, joten on suhteellisen turhaa lukee mitään ulkomaisia foorumeita, ett mikä vuosikerta ois hyvä, kun on ihan sama...jos on ns. huono yksilö.
Mulle on suurinpiirtein valjennut, millaia ominaisuuksia...ja millasta saundii mä haen. On sitt ihan ykshailee, vaikka kitara ois tehty Ugandassa...
Juuup!
pitkätukka
19.05.2003 18:56:32
Mulla on japsistrato, 57 muistaakseni. Testasin kaupassa mehikoa, usaa ja tätä. mexikon fenkussa oli kaulan tuntuma terävä ja huono. usassa ja japsissa ero oli hyvin pieni usalle.
weelie
20.05.2003 13:48:54 (muokattu 20.05.2003 13:58:23)
No jo on taas tuubaa. Ei basswoodissa ole bodymateriaalina soinnillisesti mitään vikaa, ja sen valinta japsikitaroiden materiaaliksi oikeastaa osoittaa sen miten pieteetillä japanilaiset kunniottavat Leo Fenderin perintöä, eli käytetään sitä mikä on halpaa ja helposti saatavilla. Ei se leppäkään alunperin valikoitunut stratocasterin materiaaliksi sointiominaisuuksiensa takia. Se miksei japsifendereitä laivattu ulkomaille johtui siitä että Fenderillä pelättiin japanilaisten kitaroiden syövän markkinoita jenkkiläisiltä ja erityisesti meksikolaisilta Fendereiltä.

Tuuba on tuubaa ja sitä syötät sinäkin.

Monille sillä on merkitystä että puu ovat "alkuperäisiä". Laitoin tuon "alkuperäisen" alkuperäisessä viestissäni lainausmerkkeihin siksi että en koe asiaa niin merkittäväksi.

Basswood ei ole kaunista, kuten ei poppelikaan, mutta saundillisesti asia on tietty eri. Basswoodin pehmeys taas on ihan oikeasti ongelmallista (mulla on ollut yksi MIJ basswood strato), sillä käytössä kitara kuluu aivan lommoille. Jos viimeistely on läpinäkymätön ja paksu, ei sitä ongelmaa kait ole. Ja basswood on todella kevyttä, mistä pidän.

EN TODELLAKAAN USKO että japsi-tuonti lopetettiin (ainakaan pelkästään) sen takia että laatu oli liian hyvä! MIJ-laatu ei ole sen kummoisempaa kuin meksikon tai jenkin. Toisaalta japseilla on mielenkiintoisia malleja, ja esim 50-luvun mallien kaulat ovat sopivat käteeni paremmin kuin jenkki tai mehiko-versioiden. Japseilla on perinteitä soitinrakennuksesta (tms) ja siksi he omalla tavallaan tekevät hyvin, ainakin jos osat ovat hyviä. Mutta Fenderillä ei ole mitään syytä lopettaa tuotantoa sen takia että laatu on liian hyvää! Herätkää pahvit! Jos laatu on liian hyvää, hintaa nostetaan, eikä tuotantoa lopeteta. Kyllä amerikkalaiset ostaa amerikkalaisia stratoja vaikka japanissa tehtäisiin stratoja kullasta ja timantista. Jos ei osta niin tehdään ne sitten piru vie jossain muualla ja vain custom shopit amerikassa.

Fenderin jenkkitehdas ja Mexicon tehdas sijaitsee jotain 200-300mailia toisistaan... ja kuljetuskustannukset ja yhteistyöä varmasti on huomattavasti helpompaa kuin japanin suuntaan. Ja japanissa valmistaminen ei sekään varmaan ole kovin halpaa (verrattuna 80-luvun alkuun).

Olen samaa mieltä että Leo Fender ei ollut mikään muusikko eikä valinnut puita soinnin vaan kestävyyden ja saatavuuden perusteella. Basswood on soinniltaan netissä käymieni keskustelujen ja kokemukseni mukaan varsin tasapainoinen. Mutta sen takia sitä ei ole valittu, vaan halpuuden ja pehmeytensä takia, eli helpon käsittelyn takia. Miksi Leo ei käyttänyt basswoodia myöhemmissä tuotoksissaan? Ei se kestä.

(EDIT: pieni lisä neljänteen kappaleeseen)
(LISÄ: tuotannon lopettamisella tarkoitan tietty tuonnin lopettamista... mutta tavallaanhan tuotantokin ikäänkuin lopetettiin länsimaisten silmissä: kun kitaroita ei enää tuoda niin meksiko-mallit korvasivat japsimallit)
weelie
20.05.2003 14:05:57
Mulla on japsistrato, 57 muistaakseni. Testasin kaupassa mehikoa, usaa ja tätä. mexikon fenkussa oli kaulan tuntuma terävä ja huono. usassa ja japsissa ero oli hyvin pieni usalle.

Hyvinkin mahdollista. Japsi-v-kaulat on kyllä aika muhevia...

Mutta rakenteellisesti ja osien perusteella mielestän nyky-mehikon peleissä ei ole mitään vikaa. Japsi-snobismi sais mielestäni jo loppua. Se että niitä ei enää täältä saa, lienee se syy miksi niitä niin kehutaan.

Mielenkiintoista että japanissa tehdyistä parhaimpina pidetään aivan alussa tehtyjä Squiereita. Silloin "vanhaan hyvään aikaan", jolloin japanissa tehtiin hyvin ja edullisesti. Ja noita kitaroista monesti kehutaan koska niissä on käytetty amerikkalaisia osia. Kun toisaalta american series kitarat ovat (IMO) nykyään todella hyvin valmistettuja (vaikken niistä välitäkään) ja ovat vielä kohtalaisen edullisia, (verrattuna nykysoittajan ostovoimaan) niin miksi ostaa japsia ja vaihtaa sitä ja tätä että saa todella hyvän tms. En ymmärrä. Toisaalta en kyllä ymmärrä Highway1-mallistoakaan, mutta jos ne myy, niin miksei niitä sitten tehtäis!
d-e
21.05.2003 09:51:38
Niin toi Fender-Japan tais vaimentua ihan maiden välisten
kauppasuhteiden muututtua.Toi Pitkätukan "57" on oikeesti
50´s re-issue,usa-malli on 57 re-issue...
PIM
21.05.2003 11:09:17
Niin toi Fender-Japan tais vaimentua ihan maiden välisten
kauppasuhteiden muututtua.

Myös valuuttakurssimuutokset pistää pakan sekaisin aika ajoin. Kohta luulisi markkinoilla olevan paljon edullisia MIA Fendereitä kun dollarin kurssi on pudonnut jo n. 25% euroon nähden reilussa vuodessa. Ebay.de:llä näyttää uusia AmSe stratoja myytävän jo 800 eurolla.
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
Sami Koivisto
21.05.2003 14:04:52

KARTA 70-luvun stratoja. Muistaakseni '77 vuotiset on ihan kelpoja, mutta muut paskaa. Tosin yksilöitä voi löytyä. Tehtailla lipes laatutarkkailu juuri tuolloin. Kertokaapa tarkemmin mitä tapahtui, jos tiedätte...muisti pätkii-ii-i.
Lonesome
22.05.2003 10:49:52
Fenderin maahantuonti siirtyy Fender Scandinavialle Ruotsiin kesäkuussa. Näin kertoi DLX Music. Heistä on tulossa silloin myös "virallinen jakelija". Odottelemme siis kustannustehokkuuden vaikutuksia vähittäishintoihin. Hinnat eivät ainakaan kuulemma nouse, vaan laskuakin olisi luvassa. Seurataan tilannetta ja mahdollisia megatarjouksia.
"I've Got The Rock'n'Rolls Again"
SURf
22.05.2003 10:52:29
Hinnat eivät ainakaan kuulemma nouse, vaan laskuakin olisi luvassa. Seurataan tilannetta ja mahdollisia megatarjouksia.

Keskusteluissa kauppiaiden kanssa olen ollut aistivinani tämän saman asian. Tarjouksiahan on jo ollut välillä, ja jatkossa pitäisi tulla lisää ja hurjempia.

Tosin varmaan ensin pitää saada myytyä kalliilla ostettu varasto tyhjäksi...
Huom! Joskus epäyhtälö tarkoittaa yhtälöä.
overthewall
22.05.2003 11:39:04
Jeps, ajattelin minäkin Straton ostoa. Haluisin sellasen kermanvärisen mutta sellasia tuntuu löytyvän ainoastaan Malmsteen signature mallia. Eikä mulla nyt olis varaa maksaa siitä kitarasta jotain 1900 euroa pelkän nimen takia.
weelie
22.05.2003 12:07:44
Jeps, ajattelin minäkin Straton ostoa. Haluisin sellasen kermanvärisen mutta sellasia tuntuu löytyvän ainoastaan Malmsteen signature mallia. Eikä mulla nyt olis varaa maksaa siitä kitarasta jotain 1900 euroa pelkän nimen takia.

Valkoisiahan löytyy varmaan halvempiakin, kokeile tehdä kiwi polish kikka johonkin halpaan stratoon: http://www.nymphusa.com/tele/usersrepe.asp ;)

Ja Malmsteenissahan on se kuoppainen otelauta, josta voi tykätä tai olla tykkäämättä. ;)
weelie
22.05.2003 12:15:22
KARTA 70-luvun stratoja. Muistaakseni '77 vuotiset on ihan kelpoja, mutta muut paskaa. Tosin yksilöitä voi löytyä. Tehtailla lipes laatutarkkailu juuri tuolloin. Kertokaapa tarkemmin mitä tapahtui, jos tiedätte...muisti pätkii-ii-i.

70-luvulla käytettiin Northern Ashia, ja kitarat ovat monesti todella painavia, ja kuolleita saudiltaan. Lisäksi kaula oli kiinni vain kolmella ruuvilla.

70-luku on sitä CBS-aikaa. Leo Fender poistui firman leivistä vuonna 1972 ja laatu putosi. 1985 Schultz et al ostivat Fenderin CBS:ltä ja laatu alkoi nousta.
G-mies
22.05.2003 12:27:09
Valkoisiahan löytyy varmaan halvempiakin, kokeile tehdä kiwi polish kikka johonkin halpaan stratoon:

Onko muuten kukaan nähnyt Suomessa tuota Kiwi Shoe Polish -stuffia? Voisi kokeilla josko Standard Stratocasterin kaulaa saisi vähän tummemmaksi, häikii nimittäin nykyisellään pahasti!
outo_O
22.05.2003 14:24:22

tuota eikös toi o aika hyvä väri? http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-143832.html
"sepalus auki"
PJS
22.05.2003 15:56:54

tuota eikös toi o aika hyvä väri? http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-143832.html

Muuten sopis mullekkin mutta ruusupuuotelauta pitää olla. Sellasen straton ajattelin ostaa kesällä, tollanen vintage valkonen perusstrato ruusupuuotelaudalla ja vintage tremololla.

Mitenkä toi tremolotalla muuuten vaikuttaa siihen saundiin, eli jos ei pahemmin tremoloa käytä niin kannattaako ottaa se hardtail malli.

Ja koska suomen valikoimat ovat suppeat ja hintataso on pilvissä, ajattelin tilata oman yksilöni tuolta t-kaupasta. Mitenkä luotettavaa se on, eli kuinkatodennäköistä on että saa huononkitaran mikä on vieläpä rikottu matkan aikana, nehän saa vaihdattaa siellä saksassa jos ei kelvannu, vai?
Jeah!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)