Aihe: Paljasta miksausoppisi.
1
ch LL
26.07.2005 00:48:34

Terve!

Olen koittanut miksata meidän bändimme biisejä (harrastepohjalta). Ja menee aina ihan arpomiseksi taajuuksien leikkauksien suhteen. (älkää sanoko, että luota korviisi, sillä en luota. :)

Olen lukenut täältä paljon aiheeseen liittyvää tekstiä, mutta en ole löytänyt selkeetä vastausta.

-Eli haluaisin tietää miten paljon voi leikata minkäkin soittimen ala-/yläpäästä pois turhaa mölyä? Entä pitääkö joistain poistaa keskitaajuuksiltakin kuraa pois?
Löytyisikö keltään selkeitä lukemia mistä minnekin pitäisi leikata?

(Tiedoksi vielä, että bändimme vire on A,E,A jos se pitäisi jotenkin ottaa huomioon?)

-Ja mitä pluginssejä (kaikua ym.) käytätte lauluun, virveliin, basariin ja tomeihin? Miten saada virveliin semmoinen "tahmainen/kostea" soundi? Eikä semmoinen kuiva peltipurkki.

-Millä ohjelmalla / pluginsseillä kannattaisi koittaa masteroida biisiä?

Jos joku haluaa kuunnella minun "mutaisia" miksausyrityksiäni ja antaa rakentavaa palautetta, niin sekin on tervetullutta. Minulla on työn alla meidän kolme uusinta biisiä: Connected, Crossroads ja Below. Biisit löytyvät täältä www.mikseri.net/chill
kivi
26.07.2005 01:04:59
-Eli haluaisin tietää miten paljon voi leikata minkäkin soittimen ala-/yläpäästä pois turhaa mölyä? Entä pitääkö joistain poistaa keskitaajuuksiltakin kuraa pois?

Ei sitä ihan noin voi tehdä, ilman että sointi kärsii. Jos soundit ja sovitus ovat alunperin kunnossa, ei ehkä tarvitse leikata mitään pois, missään tapauksessa ei saa ajatella, että leikkaileminen olisi jotenkin pakollista.

(Tiedoksi vielä, että bändimme vire on A,E,A jos se pitäisi jotenkin ottaa huomioon?)

Tarkoittaa mitä? 7-kielisiä dropped-vireessä? Vai jotain muuta?

-Ja mitä pluginssejä (kaikua ym.) käytätte lauluun, virveliin, basariin ja tomeihin?

Räkkilaitteita (sori):

1 SRV2000 plate ja StudioQuad tai aito nauhakaiku
2 SPX900 Warm Snare
3 En mitään tai rinnalla Microverb room 3 pelkälle alapäälle, napsu kuivana
4 En mitään

Kaikkiin edellämainittuihin käytän erilaisia kompressoreja. Monta peräkkäin ja paljon
:-)

Miten saada virveliin semmoinen "tahmainen/kostea" soundi? Eikä semmoinen kuiva peltipurkki.

Nopea delay, kompressori, maton mikittäminen, tuplaus samplella, virveliraidan re-amppaus sillai että se ajetaan selällään makaavaan comboon, jonka päällä on virveli matto ylöspäin ja mikitettynä...

Kannattaa masteroittaa jollakulla toisella. Uudet korvat ovat ihan pakolliset.

Tämän verran nyt.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
26.07.2005 01:20:09 (muokattu 26.07.2005 01:21:37)

No vaikka:

Basari: hpf @ 40Hz
Virveli: hpf @ 80Hz
overit/hh/ride/ambienssi: hpf @ 150-250Hz
Kitarat: hpf @ 100-150Hz
(jos on hyvä kuuntelu niin sen kuulee milloin soundista lähtee jotain olennaista pois, eikä vaan sitä mutaa. Siitä sitten vähän alemmas se hpf)
Laulu: hpf@ 150Hz

-Ja mitä pluginssejä (kaikua ym.) käytätte lauluun, virveliin, basariin ja tomeihin?

Tänään esim.

Laulu: Autotune, McDsp:n CB4-kompressori optomoodissa ja perään digidesignin limitteri. Sitten digidesignin taimattu long delay. Kanavasta lähti sitten sendit TC:n sellaiseen pitcshifter/chorus laitteeseen ja Reverb One:n hall kaikuun.

Virveli: McDsp:n CB4 solidstate moodissa, Aphexin Exciter. Sendi rumpukaikuun eli lexiverbiin jossa oli joku lyhyt plate. Kaiun paluussa oli sitten wavesin eq.

Basari: Oli käytössä 2 mikkiä (miten pärjää ilman!!!)
Sisämikki: hpf @ 3kHz tai jotain,
Ulkomikki: digidesignin gate, wavesin eq.
Molemmat meni pöydässä samaan kanavaan jossa:
Dbx:n 117 kompressori
BBE:n Sonic maximizer

Tomit: wavesin eq, Wavesin RBass. Raidat leikattu siistiksi.
Meni samaan kaikuun kuin snare.

Bändi oli muuten sellaista nickelback/incubus läppää.

Miten saada virveliin semmoinen "tahmainen/kostea" soundi? Eikä semmoinen kuiva peltipurkki.

Kokeile käyttää alamikkiä. Toimii ainakin mulla. Sitten vaan ylämikkiin kompuraa ja joskus pikkusen Aphexin exciteriä.

Kannattaa suosiolla jättää kokeneempien huoleksi. Mutta jos haluaa koittaa niin sony-oxford eq ja perään L2 niin pääset jo jyvälle.

Jos joku haluaa kuunnella minun "mutaisia" miksausyrityksiäni ja antaa rakentavaa palautetta, niin sekin on tervetullutta. Minulla on työn alla meidän kolme uusinta biisiä: Connected, Crossroads ja Below. Biisit löytyvät täältä www.mikseri.net/chill

Jos saa antaa palautetta niin sanoisin että ei kannata laittaa puolivalmiita tekeleitä kaikkien kuultavaksi. En siis ole kuullut biisejä mutta kirjoituksesta päätellen et ole kovinkaan tyytyväinen lopputulokseen. Se ei anna hyvää kuvaa bändistä ja on siten ehkä epäreilua muita jäseniä kohtaan. Tai näin mä ajattelisin.

Hyviä miksaushetkiä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
ch LL
26.07.2005 01:25:06

Ei sitä ihan noin voi tehdä, ilman että sointi kärsii. Jos soundit ja sovitus ovat alunperin kunnossa, ei ehkä tarvitse leikata mitään pois, missään tapauksessa ei saa ajatella, että leikkaileminen olisi jotenkin pakollista.

En sitten tiedä onko meidän soundit ja sovitukset kunnossa?
Mutta siihen uskon, että kun sieltä leikkaisi kuraa pois, niin biiseihin saisi hieman ilmaa. Eikä ne olisi niin tunkaisen kuuloiset. En vain tiedä mistä olisi hyvä lähtee silpomaan.

Ennemmin hieman ohkaiset soundit ja selkeet, kuin tunkaiset.

Tarkoittaa mitä? 7-kielisiä dropped-vireessä? Vai jotain muuta?
Jep 7-kieliset kitarat ja 5-kielinen basso.

Kannattaa masteroittaa jollakulla toisella. Uudet korvat ovat ihan pakolliset.
Uskon tuon kyllä, mutta haluaisin itse tutustua enemmän myös masterointiin. Jos vaikka joskus oppis. Siksi haluaisin neuvoja myös siihen.
ch LL
26.07.2005 01:50:40

Jos saa antaa palautetta niin sanoisin että ei kannata laittaa puolivalmiita tekeleitä kaikkien kuultavaksi. En siis ole kuullut biisejä mutta kirjoituksesta päätellen et ole kovinkaan tyytyväinen lopputulokseen. Se ei anna hyvää kuvaa bändistä ja on siten ehkä epäreilua muita jäseniä kohtaan. Tai näin mä ajattelisin.

Hyviä miksaushetkiä.

Kyllä ne muutkin jäsenet on tietoisia, että biisit on netissä. Eikä oo mua ainakaan vielä listinyt. :)

Kiitos! Tossa oli paljon hyviä vinkkejä. Pitää alkaa testaileen.

Ja mikäli tunnistin sinut oikein, niin tiedoksi että Whilen video pitäisi tulla viikonlopun jälkeen leikkauksesta. (Lupasimmehan lähettää sen sinulle, kun se valmistuu.)

Ja otamme sinuun yhteyttä myöhemmin, jos äänittäisimme sinun avustuksellasi muutaman biisin.
Mikäli käy? Mutta palaillaan sähköpostilla asiaan sitten myöhemmin.

t. Miska/ chILL
kivi
26.07.2005 01:57:55
Basari: Oli käytössä 2 mikkiä (miten pärjää ilman!!!)

Käkkä käkkä, totta kai pärjää ;-). E602 ja splitti sen jälkeen pöydässä (yläpää ja alapää on kiva saada erikseen kumminkin joskus), toimii. Umpikalvolle D12 ja sit voi jo harkita lyöntipuolellekin mikkiä, vaikka MD421:tä.
:-)

Kun ei oo B52 -valmista soundia eikä D112:ta, niin on enemmän varaa valita.

En sitten tiedä onko meidän soundit ja sovitukset kunnossa?
Mutta siihen uskon, että kun sieltä leikkaisi kuraa pois, niin biiseihin saisi hieman ilmaa. Eikä ne olisi niin tunkaisen kuuloiset.

Tuon uskon ja ymmärrän. Alarekisteriorkestereilla kuten teillä on ihan oikeasti normaalivireistä bändiä ongelmallisempi toi arrauspolitiikka, koska mitä alemmissa oktaaveissa mennään, sitä kauempana toisistaan on vierekkäisten samaan aikaan soivien nuottien sijaittava.

Basistillanne on jo puolessa bassossa sellainen tilanne, että edes saman oktaavin alueelta ei saa kuulua nuotteja samaan aikaan.

Jos vaikka joskus oppis. Siksi haluaisin neuvoja myös siihen.

Kannattaa oppia oikein, eli hakeutua aina kuunteluoppilaaksi mukaan, kun jonkin tutun bändin levyä masteroidaan. Muistat sitten vain, että jos olet oikeasti luvannut olla hiljaa, olet sitä myös. Masteroija kyllä kertoo tekemisensä ja motiivit niihin vaikkapa lopuksi, tai silloin kun hänellä ei ole ajatus kesken.

Mä olen siitä onnellisessa asemassa, että olen aloittanut aikana jolloin kaikki kotiäänittely oli rikkaiden muusikoiden yksityisaluetta. Stingillä saattoi olla (ja olikin) neliraitamankka, meillä tavallisilla ihmisillä ei sellaisista ollut puhettakaan. ABBAn studio laajeni 24 raitaan, ja siitä puhuttiin kateellisina, kuinka Ruotsissa saa ja pääsee.

Sen seurauksena mä olen saanut ensimmäisen oppini ihan oikeissa studioissa, ihan oikeilta äänittäjiltä. Siltä pohjalta oli hyvä ponnistaa, kun neliraitakasettinauhurit myöhemmin tulivat markkinoille ja niitä saattoi varakkaammilta kavereilta siis saada lainaan... ja paljon myöhemmin ostaa oman.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Spiral
26.07.2005 09:40:54

hpf?
Vilhelmus
26.07.2005 10:04:01

?

High pass filter
Locrian
26.07.2005 10:37:03

Anteeks nyt mutta luota korviisi. Tee kapea n. +12dB piikki ja liikuta sitä pitkin taajuuskäyrää. Kun rupeaa kolisee/kumisee/kirkuu/narskuu ikävästi ni vetäse samaa piikkiä pakkasen puolelle. Sitten otat EQ:n pois päältä ja katot häviskö jotain oleellista. jos ei niin sitten voit _ehkä_ leventää piikkiä hieman. Leikkaa vaan sen verran että ärsyttävä elementti katoaa. Usein pari kolme desibeliä riittää.

Tärkein olis kuitenkin se, että jo ennen nauhotusta saundi kuulostais luureissa/monitoreissa siltä, ettei tarvii leikkaa mitään. Jos teet säkeistöön vaikka pientä helisevää kitaraa vasemman kanavan yläkulmaan niin nauhota se myös niin. Styrkkarista alapäätä pois ja yläpäätä lisää ja mikki keskelle elementtiä ehkä snadisti vinoon.

Sama pätee sitte melkeen kaikkeen.

-Ja mitä pluginssejä (kaikua ym.) käytätte lauluun, virveliin, basariin ja tomeihin? Miten saada virveliin semmoinen "tahmainen/kostea" soundi? Eikä semmoinen kuiva peltipurkki.

Kaikki aikasemmat vinkit on tässä erittäin jees. Peltipurkkia saa myös pois leikkaamalla keskialuetta. Joku 500-700 hertsiä voi olla hyvä mesta lähtee ettimään. Ensimmäiset kaiut on tärkeitä virvelisaundin määrittämisessä eli ne ensireflektiot määrittävät huoneen luonteen. Säädä diffuusiota silleen että virveli ei räsähdä.

EQ: mm. LinEQ ja mainittu Oxfordi
Comp.: MasterX5, Waves C4
Lim.: Waves L2 tai L3 (varovasti monialuelimitoinnin kanssa)

Älä kompressoi liikaa. Jos lähdematsku soi vaikkapa jossain -7 paikkeilla niin hyvä lähtökohta vois olla threshold -11, attack 2ms, release vaikka 0.2s ja ratio vaikka 3.2-2.5. Siitä sitten arvoja muuttelemalla läpinäkyvä tulos. Attacki niin pieneks että transientit pystyy vielä elämään. Limitoimalla voi tuoda sitä volaa sitte lisää parikolme pongoa. Piikit nollassa ja RMS -10:ssä pitäis riittää ihan hyvin. Vaikka säätämällä pääsee kyllä hemmetin paljon lujempaakin ainakin numeroissa. Oikeasti ei sitte välttämättä mennäkään lujempaa vaan hiljempaa.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
rbt
26.07.2005 11:24:10
Tekisi mieli paljastaa, mutta en voi. Haluan yksin olla paras...

No kyllä sitä kuuntelemalla ja kokeilemalla oppii jos vain haluaa. Omiin korviin tulisi oppia luottamaan ja pitää ne myös puhtaana ja tuoreina.

Miksaa yksittäisiä saundeja vielä lopuksi kaiken muun musan soidessa mukana. Panosta kokonaisuuteen.
Reddie
26.07.2005 19:57:15
Käyppä etsimässä jostain semmoinen kirja kuin J. Pekka Mäkelän "Kotistudio" käsiisi. Siinä on mielestäni kaikkiin kysymyksiisi vastaus ja lopussa vielä semmoinen kätevä hertsitaulukko, että millä taajuusalueella mikäkin soitin noin suunnilleen pomppii.

Mutta sitä ei sitten ole tarkoitus käyttää Raamattuna sitä taulukkoa!
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
milcoin
26.07.2005 23:26:52
Mikäli käy?

Käy.

Mutta palaillaan sähköpostilla asiaan sitten myöhemmin.

t. Miska/ chILL

Näin tehdään.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)