harppi 28.07.2005 17:12:06 (muokattu 30.07.2005 10:56:52) | |
---|
Olen ostattelemassa tuollaista Lespaulia jossa ei ole mitään valmistajan leimaa eikä mitään. Siinä on vain sarjanumero muotoa 015523 eikä yhtään mitään muuta. Ainakin mitä sitä näpelöin niin viimeistely on siisti ja muutenkin asiallinen peli. Lapa on on ihan plankko ja siinä ei lue yhtään mitään. Kaikki virittimet ja mikit on kullitettuja ja potikat sellaisia läpinäkyviä kuin niitten kai lespassa kuuluu ollakkin. Että jos joku voisi tuon numeron perusteella arvailla valmistajaa tai vaikka antaa vinkkiä mitä muita tuntomerkkejä kannattaa siiä katsoa mistä sen voisi tunnistaa. Käyn varmaan huomenna kuvaamassa sen niin jos siitä voisi olla myös apua. |
McNulty 28.07.2005 23:57:51 | |
---|
kuvista voisi selvitä enemmänkin... "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
Explorer 28.07.2005 23:59:11 | |
---|
Kaikki virittimet ja mikit on kullitettuja Hoho! Vai kullitettuja, sullahan erikoinen kitara on. Interstellar overdrive. |
harppi 30.07.2005 10:57:02 (muokattu 30.07.2005 11:22:17) | |
---|
Tässä olisi linkki nyt niihin kuviin. http://groups.msn.com/lesbaVoisikohan olla että siihen on kaula vaihdettu? Niin ja hintahan olisi luokkaa 150-200€. |
McNulty 30.07.2005 11:41:32 (muokattu 30.07.2005 11:43:09) | |
---|
jotenkin näyttäisi tosiaan siltä että kaula on vaihdettu. Body näyttäisi myös olevan 4 palasesta tehty. Tuosta on vaikea sanoa kenen valmistajan tuo kitara on, mutta joskus olen nähnyt samantyyppisiä häsäköitä Grecon valmistamana... tosin niissä body oli muistaakseni kahdesta kappaleesta. Voihan se toki olla ettei kaulaa ole vaihdettu, se on vain hiottu, josta kielii tuo hiontajälki kaulataskun kyljessä. Näkyi yhdessä kuvassa aika hyvin, siis siellä cutawayn puolella. Missäs LP-kopsuissa on tuollainen lapa? ps. Ei vissiin taida olla mahonkia tuo kaula + body? Todennäköisesti kyseessä on Grecoa halvempi kopio. "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
fox 30.07.2005 11:45:42 | |
---|
Tässä olisi linkki nyt niihin kuviin. http://groups.msn.com/lesba Voisikohan olla että siihen on kaula vaihdettu? Niin ja hintahan olisi luokkaa 150-200€. Hinta on halpa liimakaula-LP- kopiosta.. Tuosta valmistajasta ei oikeen voi mitää sanoa, voi olla vaikka Matsumoku-groupin joku merkki..Aria tms. Tosin Ariatkin yleensä nimillä varustettiin.. Tuo kaulasysteemi on aikas pitkälle juur noitten japani-kopioitten tekotavan mukainen, kaulan se rungon puoli on "apupalalla korotettu".. Ihmeen hyvänä metalliosien kultaus pysynyt.... |
fox 30.07.2005 11:54:56 | |
---|
Todennäköisesti kyseessä on Grecoa halvempi kopio. Eei välttämättä, hyvin tehdyltä näyttää.. ja yleensä, jos halpoja kopioita tehdään, ei lähdetä Customin runko-ja lapabindauksia tekemään. Jos, niinku näyttää, kaula on hiottu puhtaaks, on sekin tehty hyvin.. silloin vaan on lähteny lavasta valmistajan tiedot.. Kyllä tuollasta lapaa oli japsikopioissa, mm. Aria, Marquis, DIA, Hondo... Ja ehkäpä valmistusajankohta jonnekin 1970-80 välille. Mikeistä tai mikki-koloista, potikoista ja switchistä vois jotain johtolankaa löytää..sikäli kun niissä mitään merkintöjä on. Tuo "sarjanumero-lappu" on vähän..hmm..kummallinen... |
Mrezzye 30.07.2005 12:01:23 | |
---|
Jos tuo hyvin soi ja on hyvä soitettava, niin 150-200 € maksaisin ihan miettimättä, merkistä viis (olettaen, että myyjä ei ole mikään hämäräheikki). Tuolla hinnalla tuskin saa edes noita osia, joita siihen on käytetty. Kuvien perusteella näytti kuitenkin ihan kohtuullisen hyvältä soittimelta. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |
Les Fender 30.07.2005 13:38:02 | |
---|
Jos tuo hyvin soi ja on hyvä soitettava, niin 150-200 € maksaisin ihan miettimättä, merkistä viis (olettaen, että myyjä ei ole mikään hämäräheikki). Tuolla hinnalla tuskin saa edes noita osia, joita siihen on käytetty. Kuvien perusteella näytti kuitenkin ihan kohtuullisen hyvältä soittimelta. Kyllä joo, halpa on. Mulla oli, tai on vieläkin romuna jossain Japaniassa tehty Jedson (heh!) Paulikopio jossa on tyylillisesti tuollainen vaalea kaula. Mun "soittimessa" on tosin pulttikaula. Olisko lavasta "vahingossa" lähtenyt valmistaja? Mut nätti on. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
vmak 30.07.2005 14:22:08 | |
---|
Voisi olla myös itse tehty. |
harppi 30.07.2005 15:24:25 (muokattu 30.07.2005 15:37:06) | |
---|
Voisi olla myös itse tehty. Jos on, niin ei kyllä ole mikään Kura-Eemeli ole ollut tekemässä koska työn jälki on todella siistiä. Ja myyjä ei todellakaan ole mikään Heikki vaan se on lutettavaakin luotettavampi instanssi jonka tekemisiä tai hinnoittelua ei tarvitse epäillä. |
Cujo 30.07.2005 16:06:39 | |
---|
Voisi olla myös itse tehty. Ihmetyttää vain, että itsetehdyssä olisi sarjanumero... "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." |
fox 30.07.2005 16:45:33 | |
---|
Ihmetyttää vain, että itsetehdyssä olisi sarjanumero... Tuo "sarjanumero" voi olla silti joku "jälkeenpäin asennettu" koska näkyy olevan liimalapulla.. Ja paikkakin on vähän omintakeinen. Eipä sillä, ei se itse kepin arvoa vähennä, edelleen näyttää hyvintehdyltä se..on sitten minkä tahansa tehtaan tekosia. Sarjanumeroita olen tottunu näkemään mm. kaularautalevyssä, yleensä lavassa ja joissain tapauksissa otelaudalla 21-nauhaväliin stanssattuna. Tuolla kaulataskun/kaulan liitoksessa en kyllä muista nähneeni. Joissain japsikitaroissa tuolla oli lakan alla "Made in Japan"-siirtokuva. Ja mitäs, on mullakin parissa-kuudessa omatekemässä ollu sarjanumero.. ;) |
Les Fender 30.07.2005 17:06:46 | |
---|
Joo, kitaran arvon kannalta on se ja sama minkä tehtaan tahi käsityöläisen tuotos tuo on. Ns. laatumerkeistä ei valmistajan nimi mihinkään katoa. Sarjnumero näyttää kyllä kotitekoiselta eli kitaralla on "vain" käyttöarvoa, joka ainakin kuvien perusteella on enemmän kuin tuo mainittu. Tosin jos tuo olis mun niin koittaisin sen itsekkin selvittää, utelias kun oon. Eipähän ainakaan tarvi maksaa merkistä. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
fox 30.07.2005 17:40:06 | |
---|
Tosin jos tuo olis mun niin koittaisin sen itsekkin selvittää, utelias kun oon. Eipähän ainakaan tarvi maksaa merkistä. Kyllähän sitä voi jotain selville saada noista mikeistä, potikoista ynnä muista osasista..Tosin ovat kaikki vaihdettavissa, salapoliisihommia..eli katsottava, onko vaihdosta "kieliviä" jälkiä ja muuta sellasta. Nuo 70-80-luvun japsikepit alkaa jo olla osittain sellasissa hinnoissa, että jopa niitäkin väärennellään, eli halpoja kopioita vähän muokkaillaan ja pistetään esim. Ibanezin logoja. Nytkin oli ICW:n keskustelussa varoitus kahdesta väärennetystä Iba Les Paulista (niitä "lawsuitteja") Saksan ebayssa.. :I |
harppi 30.07.2005 20:31:33 | |
---|
Mitäs se meinaa se että se on tehty neljästä palasta. Tehdäänkö kalliit yhdestä tai vaikka kahdesta palasta?? Tuossa kuvassahan tuo selvästi kyllä näkyy että se on neljästä palasta tehty. |
LaXu 30.07.2005 21:01:25 | |
---|
Yleensä halvemmissa kitaroissa on 4-5 palaisiakin runkoja. Monissa stratoissa (vintagepeleissäkin) löytyy 2-3 osaisin runkoja. Gibsoneissa on sitten useimmissa malleissa yksiosainen mahonkiselkämys, kopiossa monesti 2-3 osainen. Tuo kitara näyttäisi olevan vaahteraa niin rungon kuin kaulankin osalta. Runko saattaa tosin olla saarniakin, en osaa oikein sanoa. Veikkaisin, että tuo loimuvaahterakansi on pelkkä viilu. Joku edellisistä omistajista on ottanut kaulasta ilmeisesti maalit pois, jolloin kenties sarjanumero ja valmistajan logokin on lähtenyt pois. Sarjanumero on varmaan itse tehty, otettu ennen hiomista lavassa ollut numero muistiin ja sitten tehty sopiva tarra. Sen verran puristi olen, etten kyllä kelpuuttaisi tuota jos ehtaa LP-kopsua olisin hakemassa. Tuo kun ei ole mahonkia nähnytkään, mutta voihan se tietty kuitenkin olla oikein asiallinen soitin muutenkin. Ei vaan välttämättä juuri LP:lta kuulosta. Hinta ei ole ainakaan paha. Veikkaisin, että Japanissa tai Koreassa tehty kepukka. Lapa ei ainakaan näytä siltä, että sitä olisi muokattu muodon puolesta, mutta en kyllä keksi yhtäkään valmistajaa jolla olisi tuollainen lapa käytössä. |
|
Josid 31.07.2005 19:04:34 | |
---|
Veikkaisin että tuo on J&D:n Lespa-kopio josta on maalit hiottu lavasta pois. Näyttääpi melko identtiseltä omaan J&D:n kitaraani verrattuna. Magic mushrooms |
SH1THEAD 01.08.2005 01:32:45 (muokattu 01.08.2005 01:33:02) | |
---|
Tässä yks kaunis kesäpäivä näin halvan lespaul -kopion, jossa body oli tehty vanerista. Kitaran palasten (rungon ja kaulan, pulttikaula) omistaja kertoi, että kopio on japanilaista alkuperää, ja ostokriteereinä on ollut se, kun halvalla sai. En tiedä mikä minuun meni, mutta jotenkin mattamustalla väritetty lapa sai minut syttymään tuohon kopioon. Jos nykyinen omistaja suostuu myymään minulle kyseisen kaulan, niin rakennan sen ympärille ESP -tyylisen mättöpaulin floikkatallalla äsh :/ |