Aihe: Nuppi ja kaappi metallin soittoon
1 2 3
Boltsa
30.07.2005 13:33:20
Markun musiikki, seinäjoki
-AK-
30.07.2005 13:38:04
En ole varma, haluaako henkilö yleensäkään käytettyä tai 2*12:a. Siksi on helpointa suositella mainitsemiani kaappeja.

Teillä on omat käsitykset erinomaisesta, minulla on omani. Mutta kaappi on tässä yhtälössä juuri se halvemmalla saatava, ja se minusta kannattaa kerralla ottaa parhaasta päästä. Yleensäkin ihmetyttää se, miten porukka ei tunnu lainkaan välittävän kaappien laadusta; ostetaan kallis nuppi ja sitten kytketään se behringeriin. Tai sitten että katsotaan pelkkiä elementtejä, jotka ei ikinä saa olla muut kuin Celestion V30.

Jos haluaa kuluttaa vähät rahansa päivittelemään vehkeitä hiljakseen, tehköön niin. Huvinsa kullakin. Sen sijasta sijoitan itse kerralla laatuun, ja pääsen lopputilanteessa paljon halvemmalla.
trih
30.07.2005 13:41:43
En ole varma, haluaako henkilö yleensäkään käytettyä tai 2*12:a. Siksi on helpointa suositella mainitsemiani kaappeja.

Teillä on omat käsitykset erinomaisesta, minulla on omani. Mutta kaappi on tässä yhtälössä juuri se halvemmalla saatava, ja se minusta kannattaa kerralla ottaa parhaasta päästä. Yleensäkin ihmetyttää se, miten porukka ei tunnu lainkaan välittävän kaappien laadusta; ostetaan kallis nuppi ja sitten kytketään se behringeriin. Tai sitten että katsotaan pelkkiä elementtejä, jotka ei ikinä saa olla muut kuin Celestion V30.

Jos haluaa kuluttaa vähät rahansa päivittelemään vehkeitä hiljakseen, tehköön niin. Huvinsa kullakin. Sen sijasta sijoitan itse kerralla laatuun, ja pääsen lopputilanteessa paljon halvemmalla.

Aivan totta. Elementeistähän se ääni loppupeleissä tulee :D. Kannattaisi kuitenkin olla se oma vahvistin mitä voi sitten raahata kaappien testikierrokselle.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Dr. Muff
30.07.2005 16:12:16

Tottakai laatuun(sekä konstruktion että soundin) pitää satsata. Hinta on toisarvoista, oon ilman ennemmin kuin tyydyn huonoon. Halvempaa on ostaa käytettynä, ei noi laitteet käytössä kulu. Putkia, konkkia, elementtejä voi aina vaihtaa. Se vaan että maku muuttuu ja käsitys siitä mikä on paras, tämä ilmiö kierrättää laitteita aika tiuhaan. Paskapuhetta kuitenkin jos väittää ettei 1500eurolla saa riittävän laadukasta ja hyväsoundista varustetta.
Tuumasta toiseen.
-AK-
30.07.2005 16:12:58
Aivan totta. Elementeistähän se ääni loppupeleissä tulee :D. Kannattaisi kuitenkin olla se oma vahvistin mitä voi sitten raahata kaappien testikierrokselle.

No, kiinnitä ne V30:t pahvilevyyn ja testaile miltä kuulostaa. Ehkä hieman kärjistettyä, mutta sitten kun juuri aletaan mennä korkeampaan hintaluokkaan ja hifistelemään, niin alkaa huomata muidenkin asioiden eron.

Itselle ei ole oikein ikinä riittänyt pienet testisessiot kaupassa, pienillä volyymeillä. Muutama kuukausi omalla reenikämpällä, omilla vehkeillä ja omaa musiikkia. Omalla äänenvoimakkuudella. Siinä sitä sitten alkaa vasta huomaamaan, kuin hyvä jokin oikeasti on. Tietenkin jos on tarvetta vain johonkin hyväksi pidettyyn vahvistimeen, niinkuin nyt tuntuu kysyjällä olevan, niin kelpaa joku summittaisempikin vahvistin.

Suosittelen edelleen alkuperäisen viestini mukaista yhdistelmää.
-AK-
30.07.2005 16:16:06
Tottakai laatuun(sekä konstruktion että soundin) pitää satsata. Hinta on toisarvoista, oon ilman ennemmin kuin tyydyn huonoon. Halvempaa on ostaa käytettynä, ei noi laitteet käytössä kulu. Putkia, konkkia, elementtejä voi aina vaihtaa. Se vaan että maku muuttuu ja käsitys siitä mikä on paras, tämä ilmiö kierrättää laitteita aika tiuhaan. Paskapuhetta kuitenkin jos väittää ettei 1500eurolla saa riittävän laadukasta ja hyväsoundista varustetta.

Riittävän laadukasta? Varmaan kyse henkilöstä jälleen. 1500 euroa ei kuitenkaan riitä uusista esim. Framus Cobraan ja yhteen 4*12 -kaappiin. Sillä ei saa edes DSL50:tä ja marsun kaappia.

Käytetyt on asia erikseen. Etenkin se, että mistä niitä oikein löytää.
trih
30.07.2005 16:25:20 (muokattu 30.07.2005 16:27:04)
-AK- taisit käsittää tekstini väärin. Olen siis sitä mieltä että kaappi on erittäin oleellinen osa soundia. Se on sitten eri asia kun yhtä elementtiä 4x12:sta äänitetään SM57:lla niin mitä hyötyä on sellaisesta pömpelistä... Voisin kuvitella Mesan (tai mikä vaan) jonkun hyvän 1x12 riittävän äänitystarkoituksiin. Se on eri asia mitä haluaa suoraan korvaan. Hillitöntä alapäätä ilmeisesti yleensä. En ole skobeasiantuntija joten kuvittelen vain.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Dr. Muff
30.07.2005 16:48:39
Riittävän laadukasta? Varmaan kyse henkilöstä jälleen. 1500 euroa ei kuitenkaan riitä uusista esim. Framus Cobraan ja yhteen 4*12 -kaappiin. Sillä ei saa edes DSL50:tä ja marsun kaappia.

Käytetyt on asia erikseen. Etenkin se, että mistä niitä oikein löytää.

Aivan oikein. Laatuhan määritellään jonkun tuotteen tai palvelun kyvyksi täyttää sille asetetut vaatimukset. Ja vaatimukset asettaa loppuviimeksi asiakas. Tottahan esim valmistuksessa käytetyt standardit asettavat omat vaatimukset. Taguchi määrittelee laadun seuraavasti: "The quolity is the loss a product causes to society after being shipped." Eli kokonaishävikki yhteisölle/yhteiskunnalla/asiakkaalle sen jälkeen kun tuote on lähtenyt tuotantolaitoksesta.

Mun vaatimukset konstruktion laadulle on se että laite kestää ilman korjauksia eikä esim mikään komponentti resonoi häiritsevästi. Kuluvat osat ovat asia erikseen. Soundillisesti määreet ovat niin henkilökohtaisia kuin vaan mahdollista. Kauneus on katsojan silmässä, rumuudesta voidaan olla yhtä mieltä.

Jos rahaa ei ole rajattomasti on munsta tyhmää ruveta tekemään kompromissejä ja ostamaan uutta, kun käytettynä saa selvästi kalliimman hintaluokan laitteita. Uutena ostat riittävän hyvän kaapin ja välttävän nupin. Uutena molemmat, sitten päivität nupin parempaan. Häviät oikein kunnolla, uusista ei omiaan saa pois. Käytetyistä kylläkin. Mutta niinkuin sanoit, kukin tavallaan.
Tuumasta toiseen.
-AK-
30.07.2005 17:04:35
-AK- taisit käsittää tekstini väärin. Olen siis sitä mieltä että kaappi on erittäin oleellinen osa soundia. Se on sitten eri asia kun yhtä elementtiä 4x12:sta äänitetään SM57:lla niin mitä hyötyä on sellaisesta pömpelistä... Voisin kuvitella Mesan (tai mikä vaan) jonkun hyvän 1x12 riittävän äänitystarkoituksiin. Se on eri asia mitä haluaa suoraan korvaan. Hillitöntä alapäätä ilmeisesti yleensä. En ole skobeasiantuntija joten kuvittelen vain.

Ymmärsin sinun olevan samaa mieltä kanssani. Jatkoin vaan samaan viestiin enempi.
-AK-
30.07.2005 17:11:03
Aivan oikein. Laatuhan määritellään jonkun tuotteen tai palvelun kyvyksi täyttää sille asetetut vaatimukset. Ja vaatimukset asettaa loppuviimeksi asiakas. Tottahan esim valmistuksessa käytetyt standardit asettavat omat vaatimukset. Taguchi määrittelee laadun seuraavasti: "The quolity is the loss a product causes to society after being shipped." Eli kokonaishävikki yhteisölle/yhteiskunnalla/asiakkaalle sen jälkeen kun tuote on lähtenyt tuotantolaitoksesta.

Mun vaatimukset konstruktion laadulle on se että laite kestää ilman korjauksia eikä esim mikään komponentti resonoi häiritsevästi. Kuluvat osat ovat asia erikseen. Soundillisesti määreet ovat niin henkilökohtaisia kuin vaan mahdollista. Kauneus on katsojan silmässä, rumuudesta voidaan olla yhtä mieltä.

Jos rahaa ei ole rajattomasti on munsta tyhmää ruveta tekemään kompromissejä ja ostamaan uutta, kun käytettynä saa selvästi kalliimman hintaluokan laitteita. Uutena ostat riittävän hyvän kaapin ja välttävän nupin. Uutena molemmat, sitten päivität nupin parempaan. Häviät oikein kunnolla, uusista ei omiaan saa pois. Käytetyistä kylläkin. Mutta niinkuin sanoit, kukin tavallaan.

Jos löytää käytettyjä. Itse olen tässä puolisen vuotta koettanut etsiä, lähinnä täältä torilta ja huuto.netistä, uusia kitarakamppeita itselleni. Ei ole yhtään erinomaista kauppaa näkynyt. Itsellä ei ole myöskään paljoa tapana myydä kamojaan eteenpäin. Jos myöhemmin tarviikin jotain muuta, niin onhan mihin vertailla ja mitä muutakin soitella. Jos vaikka mieli muuttuu.

Jos sen VHT:n tai Mesan kaapin ostaa, ei sitä varmaan tarvinne vaihtaa. Jos ostaa Laneyn, voi sen myöhemmin ottaa vaikka vahvariksi puhtaita varten tai varalle, jos sattuu keikkailemaan tai muuten tarvitsemaan varavehkeitä. Tai miten haluaa. Parempaa yhdistelmää en ole omasta mielestäni nähnyt vieläkään tarjottavan.
DaKiller
30.07.2005 18:33:21

näin minäkin olen ajatellut..

mulla laneyn alle tulee framuksen 2x12" kaappi, johon vaihdan ehkä toisen elementin jossain vaiheessa. ja ehkä hankin/teen toisen 2x12" kaapin vielä joskus tulevaisuudessa.

Itse tekemällä saa taatusti laadukkaan kaapin suht. halvalla.
Toistetaanpa hieman itseään... Tonnilla saa helvetin hyvän nupin ja se 500 riittää kyllä hyvään 2x12 kaappiin. Tai sitten väsää kaapin itse, jos vähääkään on taitoja.
Spike
30.07.2005 18:38:10
Kannattaa ottaa myös huomioon, että kaikki vaikuttaa kaikkeen signaalitiellä. Eli yhden nupin kanssa loistavasti toimiva kaappi voikin kuulostaa "ei niinkään hyvältä" toisen nupin kanssa.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
-AK-
30.07.2005 18:41:15
Itse tekemällä saa taatusti laadukkaan kaapin suht. halvalla.
Toistetaanpa hieman itseään... Tonnilla saa helvetin hyvän nupin ja se 500 riittää kyllä hyvään 2x12 kaappiin. Tai sitten väsää kaapin itse, jos vähääkään on taitoja.

Jos 2*12 kelpaa, niin Framuksella taitaa olla tämän hetken paras hinta-laatu -suhde. Oli muistaakseni avattava suljettu kaappi V30:lla 315e thomannilla.

Tonnilla helvetin hyvä? Uutena vai? Ei ihan, IMHO. 1200-1300 alkaa oleen jo enemmän valinnanvaraa.
tommi_899
30.07.2005 19:01:28

Jos 2*12 kelpaa, niin Framuksella taitaa olla tämän hetken paras hinta-laatu -suhde. Oli muistaakseni avattava suljettu kaappi V30:lla 315e thomannilla.

Tonnilla helvetin hyvä? Uutena vai? Ei ihan, IMHO. 1200-1300 alkaa oleen jo enemmän valinnanvaraa.

en tiedä onko helvetin hyvä, mutta mun mielestä hyvä nuppi ja kaappi, Laney gh50l ja Framus 2x12" V30 elementeillä, hintaa tuli jotain 970€, tai jotain siihen suuntaan.
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen eiks sua hävetä kuunnella himiä?
DaKiller
30.07.2005 19:15:27

IMHO? En aina pysy perässä tässä tietokoneslangissa.
Tonnilla irtoaa ainakin 6505.
tommiot
30.07.2005 19:17:02
IMHO?

In My Humble Opinion = Minun mielestäni

Marshall JCM800 + 1936 kaappi 850€, kyllä tällä metallit taittuu myös, jos vähän buustaa.
Pastilli?
Invader
30.07.2005 21:56:59
http://acapella.harmony-central.com … 46990d713d8a183&threadid=996900

Tuossa threadissa on ääniklippejä tuosta Laney GH50L:stä, kun siitä nyt on tässä ollut juttua. Kuulostaa aika rouhealta...
Tai sitten ei..
Spike
30.07.2005 22:53:02
Mitä olen käsittänyt niin hotrodattu marsu tavallaan tuo Laney. Vaikuttais olevan just sellanen laulava särö mitä haen. Mutta ei saa olla hätäinen...
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
N33m0
30.07.2005 22:59:23

ainakin luotettavampi toimivuudeltaan kun Engl:in vehkeet ;)

mistäs ton nyt repäsit?
( 'o')-d[||] More Beer!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)