Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ranne infoa,tärkeetä!!
1
metalking
29.07.2005 23:26:51 (muokattu 29.07.2005 23:41:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli nyt koitan kirjoittaa selkeämmin.Tähän aiheeseen oli pakko tutustua joskus että sai elin tärkeätä infoa oikein soittamisesta.Sillä oikea tekniikka ja harjoitus tyyli takaa pitkän tulevaisuuden soittimesi parissa.
 
RANTEET!!
 
-voimisteluta niitä
-tarkista käsien asento näppäimistöllä
-lepuuta usein
 
Ranteen Rakenne:
Ranteessa on kahdeksan luuta,joiden avulla ranne taipuu 150 astetta pystysuoraan ja n.70 astetta vaakasuoraan(toisilla enemmän tai vähemmän).Ranteessa on suomeksi sanottuna V:mäinen rakennelma hermoja,verisuonia ,jänteitä ja nivelsiteitä mutta ne juuri mahdollistavat ranteen toimivuuden.Ranne on tärkeä osa ihmisruumista eli siis pienikin vamma tekee monet asiat ilkeäksi tai jopa mahdottomaksi.
 
Ranne vammat:
Ranteen murtuma on pahin sillä peukalon tyvessä oleva veneluu ei murtumisen jälkeen ikinä parane täydellisesti.Rannevammoja syntyy onnettomuuksissa saati sitten erilaisten rasitusten seurauksena.Ahkera konekirjoitus,kitaran soitto ja muut toistuvaa ranneliikettä vasativat toimet voivat aiheuttaa esim.rannekanavaoireyhtymän.Mikä pahinta vammat ovat yleistymässä sillä rannetta ei oli suunniteltu tälläiseen rääkkiin.Itse soittelen kanssa noin 8-10h joka päivä eli on tärkeää etsiä itselle parhaiten sopiva tekniikka.Käsien ja sormien jatkuva käyttäminen voi aiheuttaa jänneturpoamista.Jänteiden turpoaminen johtaaniiden välissä kulkevan keskihermon puristumiseen.Silloin saattaa yleensä tuntua kipua ja pistelyä erityisesti etu,keski,nimetön ja peukalossa.
 
Ranteiden kunnossapito:
-Pidä taukoja
(itse pidän viisi minuuttia joka puolentunnin välein ja taukojen aikana ei tosiaan kannata masturboida =D)
-Tarkista ryhti
(etenkin jos vietät aikaa koneella ja koneella istumista en myöskään suosittele tauoilla)
-Venyttele ranteita ja ravistele jokaisen soitto harjoituksen tauoilla.Plus venyttele koko käsiä.
 
Jos kipuja kuitenkin ilmenee..!!
 
Turvonnut ranne:
Turvotus on paras lievittää jääpussilla .Kääri esim.jääpussi pyyhkeseen ja haudo sillä rannetta 20min ota pois 20min sitten jatka pitämällä sitä noin 8-10min kutakin valveilla olo tuntia kohden.Ala verrytellä rannetta noin vuorokauden kuluttua loukkaantumisesta.
Kipuja voi lievittää eri kipulääkkeillä tai urheilu "kylmä" voiteilla.
 
Kokeile B6 vitamiinia:
B6 vitamiini saattaa lievittää oireita joiden syynä on tilapäinen ranteen rasitus.(esim:halonhakkuu,vasarointi ym.)
 
jos et keksi muuta ota heti yhteys lääkäriin..!!=D toivottavasti oli apua!!
 
ja mikä on hyvä keino välttää virheet niin itse tein sillain että katsoin ja tunnustelin sitä miten soititn ja analysoin sitä paperilla.Siitä on helppo katsoa missä kohtaa jännittää likaa tai ym.
 
Sami Pilve
TheRagDoll
30.07.2005 01:06:00 (muokattu 30.07.2005 01:10:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ranne vammat:
Ranteen murtuma on pahin sillä peukalon tyvessä oleva veneluu ei murtumisen jälkeen ikinä parane täydellisesti.

Mulla on murtunu kerran ranne mut onneks oli oikeesta kädestä ni
ei pahempii ongelmii oo kitaransoitossa tai muutenka:)
Edit: No pistetääs nyssi viel + ku sitä niin kerjäät:D
 
Mua Saa Pelätä.
Mrezzye
30.07.2005 11:00:53 (muokattu 30.07.2005 11:01:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli nyt koitan kirjoittaa selkeämmin.Tähän aiheeseen oli pakko tutustua joskus että sai elin tärkeätä infoa oikein soittamisesta.Sillä oikea tekniikka ja harjoitustyyli takaavat pitkän tulevaisuuden soittimesi parissa.
 
RANTEET!!
 
-voimisteluta niitä
-tarkista käsien asento näppäimistöllä
-lepuuta usein
 
Ranteen rakenne:
Ranteessa on kahdeksan luuta, joiden avulla ranne taipuu 150 astetta pystysuoraan ja n.70 astetta vaakasuoraan (toisilla enemmän, toisilla vähemmän). Ranteessa on suomeksi sanottuna V:mäinen rakennelma (muhahaa, mitähän tuo meinaa) hermoja, verisuonia, jänteitä ja nivelsiteitä, mutta ne juuri mahdollistavat ranteen toimivuuden. Ranne on tärkeä osa ihmisruumista, eli siis pienikin vamma tekee monet asiat ilkeäksi tai jopa mahdottomaksi.
 
Rannevammat:
Ranteen murtuma on pahin, sillä peukalon tyvessä oleva veneluu ei murtumisen jälkeen ikinä parane täydellisesti.Rannevammoja syntyy onnettomuuksissa, tai sitten erilaisten rasitusten seurauksena. Ahkera konekirjoitus, kitaran soitto ja muut toistuvaa ranneliikettä vaativat toimet voivat aiheuttaa esim.rannekanavaoireyhtymän. Mikä pahinta, vammat ovat yleistymässä, sillä rannetta ei ole suunniteltu tälläiseen rääkkiin. Itse soittelen myös noin 8-10h joka päivä, eli on tärkeää etsiä itselle parhaiten sopiva tekniikka. Käsien ja sormien jatkuva käyttäminen voi aiheuttaa jänneturpoamista. Jänteiden turpoaminen johtaa niiden välissä kulkevan keskihermon puristumiseen. Silloin saattaa yleensä tuntua kipua ja pistelyä erityisesti etu- ja keskisormessa, nimettömässä ja peukalossa.
 
Ranteiden kunnossapito:
 
-Pidä taukoja
(itse pidän viisi minuuttia joka puolen tunnin välein ja taukojen aikana ei tosiaan kannata masturboida =D)
-Tarkista ryhti
(etenkin jos vietät aikaa koneella, niin koneella istumista en myöskään suosittele tauoilla)
-Venyttele ranteita ja ravistele jokaisen soittoharjoituksen tauoilla. Plus venyttele koko käsiä.
 
Jos kipuja kuitenkin ilmenee..!!
 
Turvonnut ranne:
Turvotus on paras lievittää jääpussilla. Kääri esim. jääpussi pyyhkeseen ja haudo sillä rannetta 20min, ota pois 20 minuutiksi, jatka sitten pitämällä sitä noin 8-10min kutakin valveillaolotuntia kohden. Ala verrytellä rannetta noin vuorokauden kuluttua loukkaantumisesta.
Kipuja voi lievittää eri kipulääkkeillä tai urheilukylmävoiteilla.
 
Kokeile B6-vitamiinia:
B6-vitamiini saattaa lievittää oireita joiden syynä on tilapäinen ranteen rasitus. (esim:halonhakkuu,vasarointi ym.)
 
jos et keksi muuta, ota heti yhteys lääkäriin..!!=D toivottavasti oli apua!!
 
Korjailin räikeimmät virheet, niin tekstistä tuli kenties ymmärrettävämpi.
 
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
stratocaster
01.08.2005 01:40:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäsköhän mun mennä lääkäriin, ku otekäden ranne rutisee mukavasti ku rannetta pyörittelee..?
 
R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004)
Ippei
01.08.2005 06:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäsköhän mun mennä lääkäriin, ku otekäden ranne rutisee mukavasti ku rannetta pyörittelee..?
 
Hei!
 
En näe syytä mennä lääkäriin jos tuo rutina ei tuota kipua.
Minullakin ranteet rutisevat ja se on mielestäni täysin ajan
tuottamaa rutinaa, käytössä siis "kuluu", krhm ...
 
Ja sitten vielä lisäyksenä tuohon ohjeistukseen, että
ruokavaliokin on ihan hyvä ranteiden kunnon kannalta ja
yleensäkin kunnon kannalta. Toivottavasti nyt ei kuulosta
saarnaukselta, mutta kannattaa hieman katsoa mitä syö.
 
Nuo vitamiinit ovat kyllä hyviä, niitä kannattaa nauttia ja
niitähän saa vihanneksistakin aika tajuttoman hyvin.
Nivelten kannalta olisi hyvä juoda öljyä ihan raakana tai lisätä
kylmäpuristettua öljyä ruokaan sitten kun se on valmista.
Eikä muuten maksa paljoa kylmäpuristettu oliiviöljy mikä on
kyllä hyväksi keholle. Ostoslistalle siis sitä.
 
Tauot ovat kyllä hyvästä ja venyttely on tärkeää.
Pitäkäähän käsistänne huolta, koska varmaan useimmille
muusikoiden.nettiläisille ne ovat äärimmäisen tärkeät kun
tuotetaan musiikkia. Ja mukavahan niistä on pitää huolta.
 
Öljyn nauttimisesta voi myös seurata sitä ettei kädet kuivu,
joten käsi liukuu mukavammin kitaran kaulalla esimerkiksi.
 
No joo, hyvää huomenta vain kaikille!
 
- Ippei
 
Montte
01.08.2005 10:25:57 (muokattu 01.08.2005 10:27:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu nyt 1½ vuotta jännetupen tulehdus, ja vieläkin aina välillä (aikaisemmin siis päivittäin) ranne jäykistyy niin, että sitä ei voi liikuttaa milliäkään suuntaan tai toiseen. Tai jos yrittää liikuttaa, kipu on helvetinmoinen, kukaan kitaristi ei halua sitä kipua tuntea kädessä. Ja samalla ranteen selkäpuolelle nousee n.1,3cm halkaisijaltaan oleva patti. Sitä pitää vaan odotella että patti laskee ja taas ranne pelaa normaalisti. Ja se patti nousee nykyään siihen ihan ilman rasitusta, esim televisiota katsellessa.
 
Musiikki on elämys, joka ei koskaan katoa, koska muistot elävät niiden mukana. Cisse Häkkinen
Mrezzye
01.08.2005 12:22:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja samalla ranteen selkäpuolelle nousee n.1,3cm halkaisijaltaan oleva patti. Sitä pitää vaan odotella että patti laskee ja taas ranne pelaa normaalisti. Ja se patti nousee nykyään siihen ihan ilman rasitusta, esim televisiota katsellessa.
 
Tuo kuulostaa ihan nivelpussilta, joka turpoaa siihen ranteen selkämykseen. Kaverilta leikattiin aikoinaan ranne ja vaiva poistui.
 
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Aksu89
01.08.2005 12:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ranteen murtuma on pahin, sillä peukalon tyvessä oleva veneluu ei murtumisen jälkeen ikinä parane täydellisesti.
 
Murtui tuossa toissa kesänä tuo veneluu, ei ole yhtään haitannut soittamista tai mitään ranteella harrastettavaa toimintaa...
 
MasK oF SaNiTY
01.08.2005 14:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murtui tuossa toissa kesänä tuo veneluu, ei ole yhtään haitannut soittamista tai mitään ranteella harrastettavaa toimintaa...
 
mitä muuta toimintaa tulee tehtyä? ;)
 
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
metalking
01.08.2005 20:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne vammat parantuu mutta kannattaa aina muistaa olla varovainen sillä uusi murtuma voi olla kohtalokasta..!!!
 
Sami Pilve
Volume
02.08.2005 11:15:13 (muokattu 02.08.2005 11:16:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan meni oikea ranne kuudesta kohtaa rikki, mutta eipä siitä ongelmia tainnut tulla. Onni onnettomuudessa, meni nimittäin kasvulevyt ja kaikki. Sama ranne murtui myöhemmin uudestaan, mutta vain vähän. Toinen ranne on myöskin murtunut aikoinaan yhdestä kohtaa, mutta ei mitään ongelmia soittamisen kanssa.
 
Oikeaan käteen on nyt alkanut kuitenkin tulemaan ongelmia kun hankin Stratocasterin ja käytän vibrakampea. Kymmenen minuutin intensiivinen soitto vibrakammella värittäen (ei ole erityisen kireällä, mutta ei kyllä löysälläkään) aiheuttaa sen, että oikeaa kättä alkaa särkemään ranteen kohdalta. Kai pidän rannetta jotenkin jatkuvasti jännitettynä kun vibrakampi on kädessä, eli voi mennä aloittelevan vibraajan huonon tekniikankin piikkiin. Ensimmäinen kerta elämässä kun aion oikeasti alkaa panostamaan ranteiden venyttelyyn ja lämmittelyyn. Powerballikin voisi olla ihan näpsäkkä peli.
 
Toisaalta syy voi olla tässä työssäkin, eihän mikään paikka kestä kahdeksan tunnin päivittäistä istumatyötä tietokoneen äärellä. Onneksi enää kolme viikkoa jäljellä, saa ranteet vähän lepoa. :-)
 
Tämä viesti oli 100 % totuus.
Krice
02.08.2005 12:10:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai pidän rannetta jotenkin jatkuvasti jännitettynä kun vibrakampi on kädessä
 
Tuota ranteen jatkuvaa jännittämistä ei kannata harrastaa missään muodossa. Muutenkin jos huomaa, että ranne on jäykkänä niin sille pitää antaa taukoa.
 
Volume
02.08.2005 13:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota ranteen jatkuvaa jännittämistä ei kannata harrastaa missään muodossa. Muutenkin jos huomaa, että ranne on jäykkänä niin sille pitää antaa taukoa.
 
Tiedossahan tämä on, mutta kun ei ennen ole vibrakampea käyttänyt, ei ilmeisesti pysty keskittymään kaikkiin asioihin kerralla ja näin ollen ranteen rentous jää toissijaiseksi, vaikka välillä sen rentouttaisikin. Veikkaan, että harjoittelulla tuo tuosta.
 
Muutoin kyllä pidän huolen, että etenkin ranteet on mahdollisimman rentona aina. Ei haittaa vaikka kitaraa ei voi sen takia polvissa roikottaakaan. Hartiat jännittyy kyllä monestikin, varsinkin jos pidättelee itseään soittaessa. Ikään kuin soittaa hartioilla kun kieltää sormia. :-)
 
Tämä viesti oli 100 % totuus.
petrutsi
02.08.2005 13:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä mistä johtuu, oonko mutantti vai siitä kun kaverit raiskannu mun ranteita. Väkivaltaisesti. Mutta ranteet kuitenkin "lonksuu" ikävästi jos tietyssä kulmassa esim. kättelee. Molemmissa ranteissa on sama ongelma niin on varmaan geenipohjainen ongelma..
 
My balls and the end of humanity..How the hell are they related? | Älkää pilatko mun Opethia!
Jack86
10.08.2010 20:20:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve vaan kaikille kitaristeille ranne vammoineen. Itsellä veneluu murtunut 10 vuotta sitten kahdesta kohtaa ja lääkärin mokan vuoksi jäänyt samalle jamalle. ELi nyt siis vene luu matkaa kolmena kappaleena plektra ranteessa. Tästä ei kuitenkaan sen suurempaa haittaa soittamiselle viellä joskus väsyy jos soittaa pitkiä aikoija sahausta. Jonkin verran vaikuttaa ranteen kääntymiseen sillä ne 3 palaa vievät enemmän tilaa kuin yksi ehjä luu. Toivotan kaikille muillekkin ranteensa murtaneille mahdollisimman pitkää ja nautinnollista soitto uraa.
 
Tonski
11.08.2010 14:26:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis mikäs se mömmöjen ostoslista nyt ranteiden kannalta olikaan, magnesiumia, B6-vitamiinia ja oliiviöljyä? Nämä kaikki auttavat? Lisäksi jossain aalataurin alottamassa aiheessa puhuttiin merenelävien rustosta tehdyistä valmisteista olevan hyötyä, näihin kuuluu mm. vihersimpukkaa sisältävät lisäravinnevalmisteet.
 
ihku
tepeh
11.08.2010 20:17:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin "Ranteet irtoaa, tärkeää!"
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
ytrewq321
11.08.2010 22:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ranne naksuu noin 2 vuotta sitten tapahtuneen kaatumisen johdosta, mutta kun lämmittelen kunnolla ennen soittamaan aloittamista naksuminen katoaa ja soitto kulkee paremmin eikä ranne kipeydy tms. http://www.youtube.com/watch?v=OYZWBQgwMAY&feature=related tuossa todella hyvä video siitä kuinka lämmitellä.
 
ankkiz
13.08.2010 19:32:14 (muokattu 13.08.2010 19:32:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Siis mikäs se mömmöjen ostoslista nyt ranteiden kannalta olikaan, magnesiumia, B6-vitamiinia ja oliiviöljyä? Nämä kaikki auttavat? Lisäksi jossain aalataurin alottamassa aiheessa puhuttiin merenelävien rustosta tehdyistä valmisteista olevan hyötyä, näihin kuuluu mm. vihersimpukkaa sisältävät lisäravinnevalmisteet.
 
Oliiviöljyä parempi lie kalaöljy(kapselit).
Ja edellämainittujen lisäksi ainakin hainrustoa ja glucosamiinia tais sisältää Troy Stetinan käyttämä lisäravinne.
Ikosaedri
15.08.2010 02:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ytrewq321: Mulla ranne naksuu noin 2 vuotta sitten tapahtuneen kaatumisen johdosta, mutta kun lämmittelen kunnolla ennen soittamaan aloittamista naksuminen katoaa ja soitto kulkee paremmin eikä ranne kipeydy tms. http://www.youtube.com/watch?v=OYZWBQgwMAY&feature=related tuossa todella hyvä video siitä kuinka lämmitellä.
 
Minun rannevaivani tulivat juuri tuosta liikkeestä, eli siis tuo sivuttainen... Hmm, kolmiulotteinen maailma... Kuitenkin tuo toinen liike, tuo puolelta toiselle, kun kitaransoittoni (komppauksissa) näemmä perustuu tuohon (mistä tässä oon parantumisesta asti yrittänyt päästä eroon).
 
Kummankin pändin rumpaleilta kuulin sitten juttua, että tuo on kaikista pahin liike ranteella ja sitä tulisi välttää.
 
Paremmintietävät muriskaa, mikäli olen väärininformoitu. Tosin se viikon soittamattomuus ja jälkeenpäin melkein-kuukauden-pelkkää-pickingiä oli ikävintä aikaa elämässäni toistaseksi ja tuon liikkeen välttäminen on auttanut.
 
Nukkumaan ->
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «