Asmo Ilanko 24.04.2003 14:30:50 | |
---|
Moi, Onko kokemuksia moisesta? Olen lähdössä matkalle jenkkilään (New Orleans), ja ajattelin hyödyntää matkaa myös soittimen hankintaan. Mitä merkkejä kannattaisi tuoda? Uusia vai vanhoja? Mielessä olisi ehkä Fenkun JazzBass. Mitenkä kuljetus koneessa onnistuu? Saako ottaa mukaan sisälle vai meneekö ruumaan? Veroja ja tullia joutuu maksamaan - vai joutuuko? Mitä jos sanoo että kitara on ollut mukana jo mennessä? Onko jotain muita maksuja/ohjeita joista pitäisi olla tietoinen.. Vastauksista kiitellen.. -Timo- |
ExE 24.04.2003 18:30:42 | |
---|
Itse jos pääsisin muualle mualimaa kiertämään, niin katselisin enemmän näitä bassoja, joita ei Suomesta saa tai sellaisia, joista ei ole aikaisemmin kuullut. Itselläni olisi tuota Modulus sellainen, jota haluaisin kokeilla joskus ja nämä Arian vanhemmat bassot. Tosin kyllä tuommoiset vanhemmat Fenkutkin ois aika jees varmaan. Jos rahaa löytyy niin siitä vaan :) Hullu paljon työtä tekee, viisas soittaa bassoa. |
absqua 24.04.2003 18:51:33 | |
---|
Moi. Toin 10v sitten jenkkilässä käydessäni Fender Jazz Basson sieltä. Lentokoneessa sain ottaa basson matkustamoon mukaan (se ei ollut laukussa vaan muoviin käärittynä). Tullia en joutunut maksamaan koska kukaan ei kysynyt eikä pysäyttänyt. Olin tulliin kuitenkin varautunut siten että liike josta basson ostin kirjoitti avuliaasti minulle todellista ostohintaa alhaisemman kuitin, jota olisin hädän hetkellä voinut näyttää. Siihen aikaan tullittomien tuliaiasten raja oli muistaakseni 2000mk tai 1500mk. Mitenköhän on nyt? Ei kannata ainakaan sanoa että basso oli mukana jo mennessä - se on niin läpinäkyvä valhe ettei paremmasta väliä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Basismi 25.04.2003 10:34:42 | |
---|
Mitä merkkejä kannattaisi tuoda? Uusia vai vanhoja? Mielessä olisi ehkä Fenkun JazzBass.
Fenkku on turhan yleinen, että itse jaksaisin sellaista USasta roudata. Suosittelen käsintehtyjä jenkkibassoja, jos vain lompakko sallii: Sadowsky, Fodera, Roscoe, Läkland, Ken Smith, Zon, etc. Käytettyjä siellä liikkuu ajoittain aika mukavaan hintaan. |
Sepsu 25.04.2003 11:30:27 | |
---|
Pääasiassa saa basson tai kitaran ottaa koneeseen mukaan, varsinkin jos se ei ole buukattu aivan täyteen. Osta pehmeä kantolaukku sille, mahtuu paremmin ylähyllylle, tai koneen etuosassa olevaan takkien yms. säilytyskomeroon pystyyn. Lakland kannattaa tsekata, hyvin Fender henkinen ja hyväsoundinen. Onnistuin kerran kokeilemaan. Osta basso missä on hyvä soundi ja tuntuu kädessä yhtä hyvältä kuin oma pikkuveitikka. Jos vanhan mutta hyvän Presarin tai jazzbasson löydät, eikun kyytiin. Kaksi kuittia on hyvä asia tullia silmällä pitäen. Mutta eikös Helsinki-Vantaan kentällä tulli ole aika kaukana koneesta ulostauduttaessa, tsekkaa taululta joku muu samaan aikaan saapunut lento, esim. Sveduista, jotta oot mukamas sieltä tulossa, tai niinkuin sanoit, basso oli jo mukana mennessä. |
Prowleri 26.04.2003 23:52:30 | |
---|
Ensisijaisesti kannattaa varmaan katsella käytettyjä bassoja, jenkeistä voi löytää erittäin näppäriä diilejä siellä tehdyille soittimille. Esim. G&L tekee suhteellisen fenkkutyyppisiä bassoja, huhkihan Leo Fender siinä päämiehenä Fenderin myytyään. Mallinsa ovat "paranneltuja" Fendereitä ja uusia designejä, esim L-2000 -mallit ovat suosittuja tuplahumppari/aktiivi-eq -varusteisia. Kotiin siis kannattaa katsella $1000-2000 luokassa Zon, Modulus, MTD, Spector, Pedulla, Lakland jne -merkkisiä bassoja, ja toisaalta myös monien jenkkiläisten huippumerkkien uudet Koreassa tehdyt edullisemmat sarjat kuten Lakland Skyline tai G&L Tribute ovat edullisia siellä. Käytettynä näkee yhä myös huippumerkkien erittäin laadukkaita Tsekissä käsin veistettyjä "junioriversioita" kuten MTD Grendel tai Spector NS-CR(FM) varsin edullisesti, noin $700-800 tietämillä - näiden osat ovat yleensä vieläpä samat kuin jenkkiversioissakin ja myös työn jälki on lähes vastaavaa, hinta vain on puolet pienempi. Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää.
-Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa |
Asmo Ilanko 30.04.2003 10:47:29 | |
---|
Kiitosta! Vinkkejä ja ohjeita tuli juuri niihin asioihin, joita kaipasin. Laitan tietoja tarjonnasta/hinnoista sitten kun palailen, jos kiinnostaa... |
Dr.Groove 18.05.2003 12:47:52 | |
---|
Huomasin tämä threadin vasta oman matkani jälkeen. Palasin juuri jenkeistä ja ostin sieltä Spectorin 5-kielisen, pulttikaulaisen Q5 Pro mallin. Tehty Koreassa. Maksoin n. $700. Hintavertailua Suomeen en tehnyt, joten en tiedä säästyikö tässä valuuttaa, mutta basso on loistavasti tehty ja soi hyvin. Ostamisen etuna oli toisaalta myös se, että yhdessä kaupassa on satoja bassoja joita voi testailla, Suomessa harvoin pääsee näin hyvin niitä testailemaan. Lentokoneeseen basson sai sisään (olin ostanut kovan laukun), hlökunta sijoitti sen jonkun penkkirivin taakse. Tämän kokemuksen perusteella siis kitaran/basson osto on siis suositeltava tapa vietää vähäistä vapaa-aikaa työmatkalla ;-) Improvisointi on niin hieno juttu että sitä pitää aina vähän suunnitella |
Mä toin JFK Airportilta Amsterin kautta Suomeen basson pehmeessä laukussa koko matkan käsitavarana, meni nätisti ja kukaan ei kyselly mitään. "Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin". |