Aihe: Keikan äänitys (audio)
1 2 3
musamies
28.07.2005 11:22:21 (muokattu 28.07.2005 11:29:15)
Miten tuo pitkäaikainen käyttö vaikuttaa? Huononeeko pakatun tallenteen äänenlaatu jotenkin? Tippuuko siitä bittejä pois?

Omalla kohdalla kävi niin, että kun pakkasin vanhoja vinyyleitä CD:lle parhaalla MP3 laadulla, niin rupesi jälkeenpäin kaduttaa kun tuli pakattua. Pitänee hankkia polttava DVD asema ja tehdä homma uusiksi pakkaamattomana.

Entä tuo laajempi jakelu? Myönnän, että levyjen jakelu md-muodossa ei lyönyt läpi, mutta siihen lienee enemmän vaikuttaneet muut seikat kuin äänen laatu sinällään.

MD:ltähän sä saat ne musat tietokoneelle ja sillä ne voi pistää minkälaiseen jakeluun vaan. Voi itse tehdä levyn, josta voi suoraan kopioida omakustanteita tai muun tahon kustantamia laajempilevikkeisiä levyjä.

Jos vetelee sanotaan vaikka blues matskua, niin voi tulla aika räleän kuuloinen jos muu on äänitetty hyvin keikalla ja jälkiäänityksenä lisää siihen vaikka Hammondit ja torvet.

Mun puolesta kaikki saa tehdä just niin huonoja tai hyviä äänityksiä kuin haluaa. Ajoin vaan takaa sitä, että hyvänkään äänityksen aikaansaaminen ei välttämättä tarvi valtaisia resursseja ja studioita.
xerxes
29.07.2005 09:59:06
Omalla kohdalla kävi niin, että kun pakkasin vanhoja vinyyleitä CD:lle parhaalla MP3 laadulla, niin rupesi jälkeenpäin kaduttaa kun tuli pakattua. Pitänee hankkia polttava DVD asema ja tehdä homma uusiksi pakkaamattomana.

Kaduttaamaanhan voi alkaa, mutta ei se sitä laatua mihinkään vaihda vissiin kuitenkaan.

MD:ltähän sä saat ne musat tietokoneelle ja sillä ne voi pistää minkälaiseen jakeluun vaan. Voi itse tehdä levyn, josta voi suoraan kopioida omakustanteita tai muun tahon kustantamia laajempilevikkeisiä levyjä.

Jos vetelee sanotaan vaikka blues matskua, niin voi tulla aika räleän kuuloinen jos muu on äänitetty hyvin keikalla ja jälkiäänityksenä lisää siihen vaikka Hammondit ja torvet.

Mun puolesta kaikki saa tehdä just niin huonoja tai hyviä äänityksiä kuin haluaa. Ajoin vaan takaa sitä, että hyvänkään äänityksen aikaansaaminen ei välttämättä tarvi valtaisia resursseja ja studioita.

Tuossa jälkiäänityksessä pitää kyllä osata sovittaa ne osat toisiinsa. Eli tehdä tuossa esimerkissäsi mainitut hammondit ja torvet siihen muuhun äänimaisemaan sopiviksi.

Minusta vaikutti että ajoit takaa semmoista, että hyvää äänitystä ei nimenomaan voi esim md:llä tehdä. Kun kerta sitä niin kovasti dissasit...
Relax.
musamies
29.07.2005 10:18:11
Kaduttaamaanhan voi alkaa, mutta ei se sitä laatua mihinkään vaihda vissiin kuitenkaan.

Kyl vaihtaa kun tekee homman uusiksi ilman pakkausta...

Tuossa jälkiäänityksessä pitää kyllä osata sovittaa ne osat toisiinsa. Eli tehdä tuossa esimerkissäsi mainitut hammondit ja torvet siihen muuhun äänimaisemaan sopiviksi.

Mikäpä jottei. Mulla on sellainen muistikuva kun olin puheissa Parviaisen Kimmon kanssa, että he olisivat J.Leino & Blues Guys:in kanssa tehneet levyn viimevuosikymmenellä jotenkin tuohon tapaan.

inusta vaikutti että ajoit takaa semmoista, että hyvää äänitystä ei nimenomaan voi esim md:llä tehdä. Kun kerta sitä niin kovasti dissasit...

Ajaa se asiansa siihen, että voi kuunnella miten treenit meni ja nettiin laitonkin kannalta se on asiansa ajava.

Levyn teon kannalta taas pakkauksesta saattaisi tulla äänenlaadun kannalta heikko lenkki.

MD soittimia on nykyisin sellaisiakin, joista saa häviöllisen pakkauksen pois päältä.
xerxes
29.07.2005 10:22:00
Kyl vaihtaa kun tekee homman uusiksi ilman pakkausta...

Siltä ekaksi poltetulta levyltä? Varmasti joo...
Relax.
musamies
29.07.2005 10:51:37
Siltä ekaksi poltetulta levyltä? Varmasti joo...

Homman joutuu tekemään uusiksi soittamalla vinyylit uudestaan levysoittimalla tietokoneelle ja tallentamalla riittävällä näytteenottotaajuudella ja pakkaamattomana.

Tämän jälkeen levyt talteen DVD levyeille, joissa riittää tilaa toiseen malliin kuin CD:eillä.
xerxes
29.07.2005 11:21:20
Jos käykin niin, että oli hyvä keikka, niin äänitystä voi viimeistellä tietokoneella ja siitä voi tehdä CD:eitä pitkäaikaisempaa käyttöä varten, niin voi harmittaa jos äänitys on turhaan vähän epäkurantti vaikka pienellä panostamisella olisi parempikin irronnut.

Palataanpa alkuun. Miksi md:llä äänitettyä kama pakosta on epäkuranttia? Miksi sitä ei voi käyttää pitkäaikaisesti? Tippuuko sieltä sitä kamaa jotenkin välistä pois pitkäaikaisessa säilytyksessä? Huononeeko se äänenlaatu siinä säilytyksessä? Näihin minä halusin vastausta, enkä siihen levyjen kopiointiin.
Relax.
musamies
29.07.2005 12:56:17 (muokattu 29.07.2005 12:58:24)
Palataanpa alkuun. Miksi md:llä äänitettyä kama pakosta on epäkuranttia? Miksi sitä ei voi käyttää pitkäaikaisesti? Tippuuko sieltä sitä kamaa jotenkin välistä pois pitkäaikaisessa säilytyksessä? Huononeeko se äänenlaatu siinä säilytyksessä? Näihin minä halusin vastausta, enkä siihen levyjen kopiointiin.

Jos materiaalista on tarkoitus tehdä CD:eitä, niin MD:n Atrac pakkauksella yläpään toisto katkeaa ihmisen kuuloalueen sisällä aikaisemmin kuin CD:n. Lisäksi pakkaus voi tehdä esim. peltien saundiin tarkkakorvaisen kuultavissa olevaa vääristymää.

MD:n ja CD:n näytteenottotaajuudet ovat ymmärtääkseni samoja eli 44.1 kHz. (korjatkaa jos olen käsittänyt väärin)

48 kHz on ymmärtääkseni ammattikäyttöön tarkoitetut DAT-nauhurit.

Jos pyritään hyvään äänenlaatuun, ei äänisignaalin kulussa ennen lopullista tallennusvälinettä tulisi olla sellaisia laitteita, joiden tekniset ominaisuudet eivät riitä vähintään samaan tasoon kuin kyseisen tallennusvälineen.
Jouni Antero
29.07.2005 13:58:55
No Eurythmicsin Dave Strevards äänitteli jollekin julkaisulleen osan materiaalista Yamahan MD 8-raiturille...vaikka se pakkaakin jotenkin, niin jos käyttää sitä ilman ylimääräisiä pakkauksia (ts yksi disketti n 70 min stereoääntä), niin äänenlaatu alkaa nykyisin olla aivan riittävää julkaisuihin (jos kelpasi Davelle...). Standardi-MD äänenlaatu on ihan toista luokkaa kuin keskimääräinen MP3- tai WMA-ääni.

Live-jutuissa ne äänenlaadun ongelmat on jo ihan muualla kuin MD:n äänenpakkauksessa - mikit ja akustiikka lienee pullonkaula.

Itseasiassa aika moni projekti-studiokaan ei saa niin hyvää matskua aikaiseksi, etteikö MD kelpaisi master-mediaksi, mutta siinä on sitten kyseessä jo osaaminenkin ;)
Jouni Antero
29.07.2005 16:50:41 (muokattu 29.07.2005 16:53:34)
Ei tarvi mitenkään mielettömän virtuoosimaisia taitoja, eikä megakalliita laitteita, että ainakin mikseriin saakka saa keikalla tulemaan suht hyvääkin saundia.

Juu ei, mutta Sonyn insinöörit on tehnyt parikytä vuotta duunia saadakseen MD:n äänen kilpailukykyiseksi CD:n kanssa. Mä en väitäkään että itse tallennus olisi vaikeaa; miksatessahan se yleensä sössitään jos sössitään, mutta verrattuna esim siihen laulaako solisti dynaamiseen vai konkkamikkiin, niin MD:n äänenlaatu on jo aivan marginaalinen tekijä lopputulokseen nähden - hm - siis kuullen ;)

Ei ole tullut uusia MD:tä, mutta muistaakseni sitä Sonyn pakkaus-algoritmiä on kehitelty kokoajan paremmaksi ja monissa testeissä todettu sen kun vain parantuvan. Mikään MP3 tai WMA ei pääse lähellekään MD:n nykyistä tasoa - vertailukohta on lähinnä CD-äänen resoluutio.
Cornflake
29.07.2005 16:59:10
Jouni Antero:
MD:n äänenlaatu on jo aivan marginaalinen tekijä lopputulokseen nähden - hm - siis kuullen ;)

Ilmainen vinkki: hakkaat päätäsi seinään. Ei se usko.
Keppis
29.07.2005 17:41:36
mitä eroo on dynaamisella ja konkkamikillä?
Mikä vitun clean-kanava? http://www.mikseri.net/fobia
Cornflake
29.07.2005 17:44:35
keppimies89:
mitä eroo on dynaamisella ja konkkamikillä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrofoni#Toimintaperiaate

(Kesti muuten n. 10sec kuuklata tuo tieto)
musamies
29.07.2005 22:22:22 (muokattu 30.07.2005 00:04:40)
Juu ei, mutta Sonyn insinöörit on tehnyt parikytä vuotta duunia saadakseen MD:n äänen kilpailukykyiseksi CD:n kanssa.

Olen tutkinut tietokoneella minkälaista ääntä omistamani Sony MZ-R70 kannettava MD soitin tuuppaa ulos.

Ei ole tullut uusia MD:tä, mutta muistaakseni sitä Sonyn pakkaus-algoritmiä on kehitelty kokoajan paremmaksi ja monissa testeissä todettu sen kun vain parantuvan.

Uudessa mallissa saa pakkauksen halutessa pois päältä:
http://www.sony.fi/view/ShowArticle … le=1109586894499&site=odw_fi_FI

Ilmeisesti on todellakin tullut uudentyyppisiä levyjä:
"1 Gt:n Hi-MD-levylle voit tallentaa jopa 94 minuuttia korkealaatuisimmalla pakkaamattomalla äänenlaadulla. Tarpeeksi tilaa luennon tai konsertin taltioimiseen! 48 kbps:n ATRAC3plus-tekniikalla tallennusaika on jopa 45 tuntia korkealaatuisella äänenlaadulla."

Itseasiassa aika moni projekti-studiokaan ei saa niin hyvää matskua aikaiseksi, etteikö MD kelpaisi master-mediaksi, mutta siinä on sitten kyseessä jo osaaminenkin ;)

Ompa niissä sitten osaaminen vaatimattomissa kantimissa :-( tai tavoitteet eivät ole kovin korkealla ääniteknisessä mielessä.

Ei tartte ottaa kuin kaksi kunnollista kondensaattorimikrofonia + jalustat ja mennä jonkun akustisen soittimen ääreen, niin kyllä niistä ihan hyvätasoista stereosignaalia tulee.

Sen vielä ymmärrän jos joku yksittäinen raita on tuotu MD:llä koska kyseinen soitin muissa tiloissa ja hankalasti siirrettävissä, mutta en oikein ymmärrä jos on tuhansien tai kymmenientuhansien eurojen vermeet, niin miksi heikentäisi lopputulosta 200 euron häviöllisesti pakkaavalla MD-soittimella C-kasettisoittimesta puhumattakoon?

Riippuu tietenkin mihin pyritään. Itse olen äänitellyt hyvällä menestyksellä esim. kokouksia pakkaavalla MD:llä. Pitäs saada uusi malli itsellekin, niin ei tarvi käyttää pakkausta musahommissa.
musamies
30.07.2005 00:03:03 (muokattu 30.07.2005 00:03:56)
peijoona vie... kahteen kertaan
Jouni Antero
30.07.2005 16:34:24

Ei tartte ottaa kuin kaksi kunnollista kondensaattorimikrofonia + jalustat ja mennä jonkun akustisen soittimen ääreen, niin kyllä niistä ihan hyvätasoista stereosignaalia tulee.

.

Tuota minä komppaan täysillä - on aikoinaan tullut itse hifisteltyä äänityksien kanssa niin jumalattomasti, että "pieni on kaunista" alkaa olla aika lähellä mun ideaalia...ongelma on tietenkin sitten aina tehtäessä, että minä on se "pieni" :)

No joo - mutta mun henk. koht mielipide on yhä se, että jos keikkaa aikoo tallentaa suoraan 2-raidalle, niin sen verran paljon siinä on muutujia, että se äänittääkö MD:lle vai esim DATille on jo yksi -skan hailee äänenlaadun puolesta.

Itseasiassa kun vanha "hifistely" alkaa äänitellessä oirehtia, niin mun mielestä miltei kaikki äänitystilanteet on vain vaivoin hallittu katastrofi...

Lopulta kuitenkin mediasta riippumatta se mikä soundaa hyvälle soundaa hyvälle - oli se sitten äänitetty MD:llä, PC:llä tai millä tahansa - CD-ajallakin on julkaistu levyjä (esim Michelle Shocket vai mikä sen nimi nyt oli) jotka on äänitetty walkman kasettisoittimella.
xerxes
31.07.2005 20:04:00
Jos materiaalista on tarkoitus tehdä CD:eitä, niin MD:n Atrac pakkauksella yläpään toisto katkeaa ihmisen kuuloalueen sisällä aikaisemmin kuin CD:n. Lisäksi pakkaus voi tehdä esim. peltien saundiin tarkkakorvaisen kuultavissa olevaa vääristymää.

MD:n ja CD:n näytteenottotaajuudet ovat ymmärtääkseni samoja eli 44.1 kHz. (korjatkaa jos olen käsittänyt väärin)

48 kHz on ymmärtääkseni ammattikäyttöön tarkoitetut DAT-nauhurit.

Jos pyritään hyvään äänenlaatuun, ei äänisignaalin kulussa ennen lopullista tallennusvälinettä tulisi olla sellaisia laitteita, joiden tekniset ominaisuudet eivät riitä vähintään samaan tasoon kuin kyseisen tallennusvälineen.

Tuon tiesin, mutta edelleen odotan vastausta siihen pitkäaikaisuuteen...
Relax.
musamies
31.07.2005 22:05:33

Pitkäaikaisuudella tarkoitin sitä, että jos äänitettä on tarkoitus säilyttää pitempäänkin, niin on mukavaa jos se on hyvin tehty. Jos kuuntelee kerran läpi ja äänittää saman levyn uudelleen, niin silloin ei kannata asettaa samanlaista laatuvaatimusta.
Jouni Antero
01.08.2005 09:54:25

No mä vastaan taas sen mukaan mitä valmistajat yleensä kertoilee...muistaakseni millekään digitaaliselle medialle ei anneta lupausta yli 10 v ikään...toisaalta homma on helppoa, jos esim tallennat kaiken PC:lle ja teet järkevän arkistointi-systeemin ja esim polttelet viiden vuoden välein back-upp DVD:n. Ei vie paljoa aikaa eikä rahaakaan
xerxes
01.08.2005 10:13:55
No mä vastaan taas sen mukaan mitä valmistajat yleensä kertoilee...muistaakseni millekään digitaaliselle medialle ei anneta lupausta yli 10 v ikään...toisaalta homma on helppoa, jos esim tallennat kaiken PC:lle ja teet järkevän arkistointi-systeemin ja esim polttelet viiden vuoden välein back-upp DVD:n. Ei vie paljoa aikaa eikä rahaakaan

Tuossakaan se md:llä äänitetty tavara ei liene poikkea muuten äänitetystä.
Relax.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)