Aihe: Laney LC15R ja lisäkaappi
1
JuSu
29.07.2005 10:49:43 (muokattu 29.07.2005 11:07:32)
Moe!

Ajattelin yrittää tuota pikku-lanikkaa valjastaa orkesterikäyttöön. Sellaisenaan soundi isommilla volumeilla on melkoisen honottava keskialuetörö ilman mainittavaa alapäätä, mutta mitäpä takaa avoimelta 1x10" combolta voi odottaa..(?)

Vekottimessa on kuitenkin liitäntä ulkoiselle kaapille (8-16 ohms). Ärsyttävää tässä on, että tuon liitännän käyttäminen kytkee sisäisen kaiuttimen pois. Tuumasinkin seuraavaa:

1. Sisäiselle kaiuttimelle (8 ohms) menevät piuhat poikki ja päähän plugi. Tämä kytketään tuohon mainittuun kaiutinlähtöön silloin, kun käytetään ainoastaan comboa ilman lisäkaappia.

2. Rakennetaan 1-in-2-out -loota, johon lisäkaappia käytettäessä kytketään lisäkaappi (8 ohm) JA combon oma ämyri. Loota viritellään niin, että kaiuttimet kytkeytyvät sarjaan (yht. 16 ohm) . Lootasta piuha vahvistimen kaiutinlähtöön. Näin saadaan lisäkaapin kera käyttöön myös combon oma kaiutin.

Helpompi (ja varmaan kalliimpi?) tietty olisi modauttaa vahvistinta niin, että combon oma kaiutin pysyy aina mukana, mutta ylläoleva viritys mahdollistaa kaikki yhdistelmät.

Miksi näin? Jos ajaisin Laneylla 2x12 tai suurempaa lisäkaappia, en huolisi vehkeen omasta ämyristä. Tarkoituksena on kuitenkin hankkia kaveriksi kompakti, umpinainen 1x12", jolloin systeemi säilyy vielä äärimmäisen roudausystävällisenä, mutta mieluusti käyttäisin myös combon omaa kaiutinta, kun se mukana kulkee kumminkin.

Kysymykseni teille: Mikä (jos mikään) meni ylläolevassa ajattelumallissa pieleen?

JuSu
Minä olen myyrä.
Jouni Antero
29.07.2005 11:03:39
Hei mua kiinnostaa tämä sama; olen juuri suunnitellut vastaavaa mun Creamsoundille, eli kaipaisin siihen mahdollisuutta kytkeä 12" suljettu lisäkaappi pitäen combon oman kymppituumaisen käytössä myös. Olen miettinyt pystyisikö esim sen combon sisäistä kaiutin piuhoitusta modata siten, että saisi ulkoisen kytkettyä halutessa siihen perään. Itsellä hyvin vähäinen sähköosaaminen :(
Volle
29.07.2005 11:34:38
Mulla on sama vehje, mutta enpä ole tarvetta tuollaiseen modailuun vielä kokenut. Bändisoitossa mulla on käytössä 4*12"-kaappi, jonka toimintaan Laneyn kanssa olen ollut hyvinkin tyytyväinen. Yksinään Laney on tosiaan vähän kehno.

Jos mä kuitenkin jotakin tekisin, poraisin kaappiliitännälle ylimääräisen reiän ja laittaisin oman kaiuttimen johtoon plugin. Näin voisi haluttua kaiutinkonfiguraatiota käyttää vaivatta. Tietysti nämä kaksi jakkia pitäisi kytkeä sarjaan, jos haluaisi noudattaa impedanssivaatimusta, joka oli 8-16 ohm, kun se oma ämyri on 8 ohm. Mä en sitten tiedä kuinka tämä onnistuu, kun yleensä kaappiliitokset ovat rinnan. Toisaalta manuaalissa mun mielestä sanotaan, että mikä komero vain käy kunhan impedanssi on yli 4 ohm, jolloin kahden 8 ohm kajarin rinnankytkentä olisi sallittua.

Luultavasti päätemuuntajalla on myös muita toisioita, jotka vain eivät ole käytössä, joten on mahdollista, että siihen saisi myös impedanssivalitsimen tehtyä helposti.
Nam.
Wahi
29.07.2005 12:48:43
Onkos tuo LC15R kuinka kovaääninen kerrostaloon kotisoitteluun?
Onko hiljasellakin hyvät soundit? 15w hybridikin on jo liikaa.
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
JuSu
29.07.2005 13:02:48 (muokattu 29.07.2005 13:03:16)
Onkos tuo LC15R kuinka kovaääninen kerrostaloon kotisoitteluun?
Onko hiljasellakin hyvät soundit?

Kyllähän siitä ötyä lähtee turhankin kanssa... Itse olen kotona soitellut mallintavalla etusella efektilenkin paluuseen. Ihan kivalta kuulostaa ja volumet pysyvät aisoissa.

Toki voidaan olla montaa mieltä, miten paljon putkista on iloa tuossa, mutta ainakin korvakuulolta soundi on parempi kuin sama systeemi trankku-Peaveyn kautta.

JuSu
Minä olen myyrä.
Hanok
29.07.2005 13:41:10
Jos mä kuitenkin jotakin tekisin, poraisin kaappiliitännälle ylimääräisen reiän ja laittaisin oman kaiuttimen johtoon plugin. Näin voisi haluttua kaiutinkonfiguraatiota käyttää vaivatta. Tietysti nämä kaksi jakkia pitäisi kytkeä sarjaan, jos haluaisi noudattaa impedanssivaatimusta, joka oli 8-16 ohm, kun se oma ämyri on 8 ohm. Mä en sitten tiedä kuinka tämä onnistuu, kun yleensä kaappiliitokset ovat rinnan.

Jos kaappiliitännät ovat sarjassa, täytyy (ainakin toisessa kaiutinlähdössä) käyttää sellaisia liittimiä jotka ohittuvat automaattisesti silloin kun liittimessä ei ole plugia. Muutenhan piiri jää avoimeksi ellei molemmissa lähdöissä ole kaiutinta kiinni. Rinnan kytkennässä tätä "ongelmaa" ei ole.
monotone
29.07.2005 14:48:54

Hei mua kiinnostaa tämä sama; olen juuri suunnitellut vastaavaa mun Creamsoundille, eli kaipaisin siihen mahdollisuutta kytkeä 12" suljettu lisäkaappi pitäen combon oman kymppituumaisen käytössä myös. Olen miettinyt pystyisikö esim sen combon sisäistä kaiutin piuhoitusta modata siten, että saisi ulkoisen kytkettyä halutessa siihen perään. Itsellä hyvin vähäinen sähköosaaminen :(

Mulla on Mini Catissa ihan abiko-liittimillä tehty jatkoliitäntä lisäkaapille. Toimii ja on yksinkertainen kun mikä toteuttaa. Tosin useimmiten käytän 4x10 kaiutinta MC'n perässä ja silloin tuo vahvistimen oma kymppi on jokseenkin tarpeeton siinä yhdistelmässä ja meneepä ne ohmitkin just kohdilleen.
...looking California and feeling Minnesota.
Jouni Antero
29.07.2005 15:58:36 (muokattu 29.07.2005 16:00:58)
Mulla on Mini Catissa ihan abiko-liittimillä tehty jatkoliitäntä lisäkaapille. Toimii ja on yksinkertainen kun mikä toteuttaa. Tosin useimmiten käytän 4x10 kaiutinta MC'n perässä ja silloin tuo vahvistimen oma kymppi on jokseenkin tarpeeton siinä yhdistelmässä ja meneepä ne ohmitkin just kohdilleen.

Abiko-liitin? Mtäh? Linkkejä?? Kuvia??
monotone
29.07.2005 16:30:51

Abiko-liitin? Mtäh? Linkkejä?? Kuvia??

No tällaset esmes: http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1325
...looking California and feeling Minnesota.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)