t-termiitti 27.07.2005 16:07:34 | |
---|
Jollain tietokoneohjelmalla tehtyä musiikkia. Ei fyysisiä soittimia. Väittäisinpä, että valtaosa tämän päivän musiikista on tietokoneella "manipuloitua", enivei. Ja monet artistit käyttävät luovasti eri koneita (tietokone mukaan lukien) "soittimina", sellaisetkin "joista ei moista uskoisi". Ainakaan minä en monessakaan tapauksessa osaa biisin seasta erottaa mikä on mitenkin "oikeaa" ja mikä ei. Enpä olekaan mikään kultakorva, en valitettavasti. Tai toisaalta, eipähän pilaa musiikkia nautintoa, kun ei tarvitse moista triviaaliseikkaa miettiä... Tietokonetta voi käyttää huonosti tai sitten hyvin ja luovasti, aivan kuten kitaraakin. Mikään tietokoneohjelmahan ei varsinaisesti musiikkia yksinään tee. Taitoa ja luovuutta tietenkin vaatii, että musiikista tulee "elävän kuuloista", jos se on tarkoitus. Aina se ei tietenkään ole tarkoitus(!!) tai siihen ei kyetä(!!) oli genre mikä vaan. En ole aloittamassa mitään iänikuista väittelyä aiheesta. Joskus vain harmittaa toisten puolesta, jos jotain avartavaa missaa vain asenteen vuoksi. :( Sellaista genreä kuin "konemusiikki" ei ole olemassakaan, muuta kuin konemusiikin vihaajien keskuudessa. Tiedän kyllä mitä tuolla "konemusiikilla" useinmiten tarkoitetaan, enkä siitä itsekään erityisemmin pidä... ;) Monesti henkeen ja vereen metallimiehet valittelevat, ettei mikään ole tarpeeksi "rankkaa" musiikkia. Itse olen törmännyt kaikista rankimpiin artisteihin, jossain "konehelvetin" hämyisillä pikkukujilla. Juuh, sitä vaan, ettei millekään kannata sanoa "ei" vain oman asenteen vuoksi... Ainahan voi palata takaisin, jos ei miellytä. Peace. |
error-potion 27.07.2005 17:11:15 (muokattu 27.07.2005 17:13:41) | |
---|
Sitä joutunee kohtaamaan omassa lätäkössään kivuliaita asioita kun lähtee nuuskimaan uusia tuulia, reikiä ja paikkoja. En kuuntele kasiraiturin läpi vietyä matskua, mekaaniset nauhoitteet pilaavat musiikkinautinnon. Siksi jorailen asematunnelissa katumuusikoiden tahtiin, eritoten juopuneet harpistit kiihottivat hyvin kypsynyttä kuuloaistiani.. Öö... Mitä syvemmälle kaivaa sitä enemmän hikoaa. Kyllä kaiken informaation diggailu riippu kyvystä/tahdosta imeä/absorboida matskua itseensä, sanovat: tieto lisää tuskaa. Oli aikamoinen shokki kuulla King Crimsonia kun neitseellinen/muita seuraava mieli..oli tottunut johonkin aivan muuhun. Kaik matsku viime vuosina mennyt Mac/pro tools. Aika mennä baariin. Terve. |
rautayrtti 27.07.2005 17:49:45 | |
---|
Se vaatii vähän totuttelua korvalta tottua uusiin juttuihin, mutta kun kerran on totutellut niin aukeaa tajuttomasti lisää hyvää musiikkia. Se parantaa sitä omaakin musiikillista ulkoantia ja tuo uusia ideoita. komppaan! "these smiling eyes are just a mirror for" |
Henga 28.07.2005 07:48:11 | |
---|
Juuh, sitä vaan, ettei millekään kannata sanoa "ei" vain oman asenteen vuoksi... Ainahan voi palata takaisin, jos ei miellytä. Peace. Jep, usein myös ikä näyttelee ratkaisevaa tekijää. Parikymppiset ja siitä alle elävät ihmiset on niin ihailtavan ehdottomia. |
Rumpali Rölli 28.07.2005 17:37:47 | |
---|
Itse lainailen kirjastosta levyjä usein katsomatta yhtään mitä musiikinlajia se on. Ja kyllä se on niin että jokaisesta löytyy jotain hyvää kunhan sen vain myöntää. Jos on se asenne että "ei ei ei, nyyh, mikään ei ole hyvää" niin ei löydä ja kaikki muu kuulostaa huonolta. Mutta sitten voi ottaa saman genren bändejä lisää. Taikka sitten toisena vaihtoehtona tutustua "oman" genrensä lähimpinä oleviin musiikkityyleihin. The Berzerker:in rumpali on aika nopea |
Hohhoijaa 28.07.2005 17:50:42 | |
---|
Mutta sitten voi ottaa saman genren bändejä lisää. Taikka sitten toisena vaihtoehtona tutustua "oman" genrensä lähimpinä oleviin musiikkityyleihin. "Oman genrensä". Hmmnghh. |
Parikymppiset ja siitä alle elävät ihmiset on niin ihailtavan ehdottomia Ei se ikää katso, mene mihinkä tahansa "duunari"-hommiin ja koe ihmetystä kolme- ja neljäkymppisten musiikkimieltymyksistä ja muiden musiikin "dissaamisesta"... Konemusiikista sen verran, että on totta että maailman rankimmat piisit löytyy konemusiikin puolelta. Tosi on. Loppu. Lopetan ennen kuin jatkan. |
Teijo K. 28.07.2005 22:48:18 | |
---|
Ei se ikää katso, mene mihinkä tahansa "duunari"-hommiin ja koe ihmetystä kolme- ja neljäkymppisten musiikkimieltymyksistä ja muiden musiikin "dissaamisesta"... Konemusiikista sen verran, että on totta että maailman rankimmat piisit löytyy konemusiikin puolelta. Tosi on. Loppu. Miusta kaikkein rankimmat biisit löytyy deltabluesista. Mies ja kitara-osastolta. Konemusiikista löytyy kaikkein pahimmat koneet soittamasta. "Se rumpali on ihan kone, sic" "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
oulukyllosa 29.07.2005 10:57:28 | |
---|
Minä en pidä rautalankamusiikista enkä iskelmästä. Rautalankamusiikista tulee jotain lapsuudenjuttuja mieleen, jotka eivät ole missään nimessä ikäviä, mutta joista tulee silti jotenkin ankea fiilis. Iskelmässä taas ärsyttää se tuotanto. Se on jotenkin kauhean munatonta ja tuntuu hirveän merkityksettömältä...
Katopa, vois luulla että oli minun kirjoittamani,täysin samaa mieltä.Minulla menee lisäksi samaan sarjaan Nightwishit ja tää uus, suomeksi laulettu raskasmusiikki,Kotiteollisuus ym. Jotenkin se aiheuttaa samat fiilikset kuin teknojytke, eli ei mitään fiiliksiä. -play some skynyrd, man!- |
Schnowotski 29.07.2005 17:12:59 | |
---|
Mutta sitten voi ottaa saman genren bändejä lisää. Taikka sitten toisena vaihtoehtona tutustua "oman" genrensä lähimpinä oleviin musiikkityyleihin. Njoo, no yhden genren sisällä ei vaan yleensä ole niin mahdottomasti sitä erilaisuutta. Ja jos fakkiutuu liikaa niin voi jäädä mielenkiintoisia sovituksia ynnä muita kuulematta. Hevimiehet tekee vaan heviä jne., vaikka jokin muu saattaisi sopia kappaleen luonteelle paremmin. Tyylien yhteensulautumat ovat ihan hienoja kun niiden kautta voi alkaa ymmärtää jotain genreä: Viikate oli minulle aluksi liian iskelmää ja nyt kuuntelen agentsia ja rautavaaraa. Viikate tuntuu liian vähän iskelmältä joskus (tämä on siis vitsi). Ja kuten hohhoijaa jo sanoi niin "oma genre" on vähän kumma käsite ;) Mutta jos tosiaan ensin tutustuu niihin lähempiin, mutta uskon että sitten musiikkimaku alkaa laajentua eksponentiaalisesti kun huomaa että ennakkoluulot ovat yleensä vääriä ja kiinnostuu kuulemaan kaikkea erityylistä. Tajunta laajenee. Sävelten permutaatio varsinkin on mielenkiintoinen ilmiö. Harmi että täällä on kovin suppea kirjastovalikoima, mutta tuota ilmiötä voi hyvin tutkia näilläkin aineksilla :) Ja jos tosiaankin haluaa oikeasti ymmärtää musiikkia niin olisi hyvä tutustua kaikkiin ilmiöhin ja pyrkiä ymmärtämään niitä. Muuten se jää siihen paikallislehden musiikkikriitikko -tasolle. Kuollut ajatus aamulla: Sulka kuolleelta linnulta Tätä lähemmäs en taivasta pääse |
Chemo 29.07.2005 22:54:05 (muokattu 29.07.2005 22:54:37) | |
---|
Mä myönnän, että on musalajeja joista en piittaa: vahvasti uskon että niillä ei ole mulle käytännössä mitään annettavaa. Mutta ne eivät ikinä johdu siitä, etten olisi antanut niille mahdollisuutta, vaan päinvastoin; kuvittelen näkeväni niiden läpi liian hyvin, ja lukevani selkeästi millaisia reaktioita musan on tarkoitus kuulijassa herättää (ja että siksi ne eivät tehoa muhun) - ja että siinä meiningissä on jotain sellaista minkä koen luotaantyöntävänä. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
overthewall 30.07.2005 04:16:53 | |
---|
Siitä ettei pysty samaistumaan musiikin tekijöihin, kuuntelijoihin tai siihen fiilikseen mitä musasta saa. |
käsi 30.07.2005 05:26:42 | |
---|
kun vaan en pidä. eikä taida olla muuten oikeasti kuin muutamat konemusa genret sellaisia joista en ol ekuullut vielä yhtään hyvää musaa, melkein genrestä kuin genrestä löytyy hyvää musaa. jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni |
Riksteri 30.07.2005 07:53:48 | |
---|
Musiikki vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin, (elämän)tilanteesta ja ajattelutavastakin riippuen. Musiikin sisältämä viesti on moniselitteistä. Muista eläinlajeista poiketen juuri ihmisillä on todettu olevan tunteita, joihin musiikki vetoaa jollakin tasolla, vaikkapa positiivisesti, neutraalisti tai negatiivisesti. Voiko sellaisesta pitää, mitä ei ymmärrä? Eläintenkin on ajateltu tuottavan musiikkia, esim. valaiden ja lintujen, jotka kommunikoivat äänillä, joita ihminen ei ymmärrä. Toisaalta vaikkapa koirat, jotka muutenkin tuntuvat joskus ymmärtävän ihmisen tunnetiloja, alkavat joskus ulisemaan musiikin mukana. Ehkä ne kuulevat siinä jotain? Jotkut ihmiset joskus ajattelevat jopa kasvien 'kuulevan' musiikkia. Ehkä loppujen lopuksi on kysymys siitä, minkälaisen vaikutuksen musiikki tekee. Jos vaikutus on toivottu, pidetään musiikista. Muussa tapauksessa musiikkiin suhtaudutaan välinpitämättömästi tai jopa vihamielisesti. Linkki eläinten musiikkia käsittelevään artikkeliin: http://whatismusic.info/developments/AnimalMusic.html |
Henko 07.08.2005 18:17:06 (muokattu 07.08.2005 18:18:46) | |
---|
Siitä, kun jotkut musiikinlajit on paskaa. Jos joku väittää muut, son väärä mielipide. Mullon parempi maku ku kellään teistä. Edit: Ja sit on vielä kokonaisuus, mihin kuuluu mm. ulkomusiikilliset seikat ja sanoitukset. En allekirjoita Snoop Doggin sanoituksiakaan. Tee työtä jolla on tarkoitus - soita bändissä! |
Ronnie James 08.08.2005 12:41:48 | |
---|
Yleisesti ottaen kaikenlainen mystisyys ja ihmiskunnan historiaan liittyvä on aina kiehtonut minua. Erityisesti musiikista puhuttaessa minua puolestaan kiehtoo melodinen ja rytmillinen kikkailu. Näiden mieltymysten takia minun on vaikea pitää mistään kovin arkipäiväisestä ja tavallisesta, mitä siis suurin osa popmusiikista edustaa. Minun on myös vaikea samaistua esim. hiphop-artistien machokulttuuriin ja toisaalta hevimiesten äärimmäisyyksiin asti vietyyn angstimeinkiin. Sofistikoitunut ja nirso siis olen :) "Minä en tilaa mitään, en anna rahaa mihinkään tarkoitukseen enkä varsinkaan vastaa minkäänlaisiin kyselyihin. Hyvästi." |
Gandhi 08.08.2005 13:42:29 | |
---|
Konemusiikista löytyy kaikkein pahimmat koneet soittamasta. "Se rumpali on ihan kone, sic" Kyllä sen jonkun on täytynyt sinne näpytellä, se nyt vaan tehdään hieman eri tavalla kuin on opittu. Konemusiikin puolelta vaan ei löydy paljoakaan hienoja asioita radiota kuuntelemalla tai edes ostamalla levyjä "isoista" levyliikkeistä. Ei kuitenkaan kehitellä mitään battleja tänne nyt. Loppu. Lopetan ennen kuin jatkan. |
Teijo K. 08.08.2005 14:06:10 | |
---|
Kyllä sen jonkun on täytynyt sinne näpytellä, se nyt vaan tehdään hieman eri tavalla kuin on opittu. Konemusiikin puolelta vaan ei löydy paljoakaan hienoja asioita radiota kuuntelemalla tai edes ostamalla levyjä "isoista" levyliikkeistä. Ei kuitenkaan kehitellä mitään battleja tänne nyt. Loppu. Se oli vitsi! Hjuumoria! Herranjestas sentään! "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
KädetönRumpali 09.08.2005 09:39:28 | |
---|
Siitä, kun jotkut musiikinlajit on paskaa. Jos joku väittää muut, son väärä mielipide. Mullon parempi maku ku kellään teistä. Edit: Ja sit on vielä kokonaisuus, mihin kuuluu mm. ulkomusiikilliset seikat ja sanoitukset. En allekirjoita Snoop Doggin sanoituksiakaan. "En pidä huonosta musiikista" Tottahan tuo on. Ja määhän en joka lappuseen nimmariani pistä!
S.T. #4 |