KantriKatri 17.05.2003 12:18:07 | |
---|
Onko täällä muita Djangon musan kuuntelijoita? Me ollaan menossa Django-festareille kesällä ja se on IHANAA!! "Olen erittäin hyvä(ellen täydellinen)" |
lxi 17.05.2003 16:52:36 | |
---|
Django oli ns. Kova Jätkä. |
Vilppu 17.05.2003 17:17:48 (muokattu 17.05.2003 17:18:24) | |
---|
Joo, ja sanokaapa toinen eurooppalainen muusikko tuolta ajalta, joka olisi edes jotenkin vaikuttanut jazzin/ jazz-kitaran kehitykseen. Missä päin nuo festarit muuten on? Django oli ns. Kova Jätkä. Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
JC 17.05.2003 17:55:59 (muokattu 17.05.2003 19:05:47) | |
---|
Joo, ja sanokaapa toinen eurooppalainen muusikko tuolta ajalta, joka olisi edes jotenkin vaikuttanut jazzin/ jazz-kitaran kehitykseen. Viulujazzin legenda Stephane Grappelli voidaan varmaankin laittaa samalle viivalle Djangon kanssa. |
Villa 17.05.2003 18:42:06 | |
---|
Onko täällä muita Djangon musan kuuntelijoita? Me ollaan menossa Django-festareille kesällä ja se on IHANAA!! Missä nämä festarit pidetään? Django oli ihan päällikkö. Aivan älyttömän hienoa soittoa! |
Viulujazzin legenda Stephane Grappelli voidaan varmaankin laittaa samalle viivalle Djangon kanssa. Mm-m. Entäs George Shearing, Arne Domnerus ja Jean Michael Jarre? Eivät minun mielestäni häpeä hekään tässä porukassa. Osta mut - ma olen kaupan! |
Vilppu 17.05.2003 20:17:56 | |
---|
Grappelli olisi pitänyt tietenkin muistaa, kun vielä Djangon kanssa paljon soittikin. Myönnän, että Domnerus on itselleni täysin tuntematon nimi (eli saa valistaa). Shearing puolestaan ei muistaakseni vielä Djangon aikaan ollut mukana kuvioissa (eli siitä 30-luvulta eteenpäin), vaikka legenda onkin. Ja jotenkin yhdistän Jarren hieman toisen tyyppiseen musiikkiin...
Mm-m. Entäs George Shearing, Arne Domnerus ja Jean Michael Jarre? Eivät minun mielestäni häpeä hekään tässä porukassa. Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
isojussi 17.05.2003 20:51:01 | |
---|
Grappelli olisi pitänyt tietenkin muistaa, kun vielä Djangon kanssa paljon soittikin. Myönnän, että Domnerus on itselleni täysin tuntematon nimi (eli saa valistaa). http://www.theiceberg.com/artist/31353/arne_domnerus/ Shearing puolestaan ei muistaakseni vielä Djangon aikaan ollut mukana kuvioissa (eli siitä 30-luvulta eteenpäin), vaikka legenda onkin. http://www.spaceagepop.com/shearing.htm Ei kai tässä ollutkaan kysymys vuosikymmenestä vaan merkittävistä eurooppalaisista jazz-muusikoista Ja jotenkin yhdistän Jarren hieman toisen tyyppiseen musiikkiin... No, jazz-muusikko kai hänkin on. Eipä mene edellämainitut Ykä ja Arskakaan ihan samaan categoriaan Djangon kanssa. Osta mut - ma olen kaupan! |
Vilppu 17.05.2003 22:52:54 | |
---|
Itse asiassa alun perin juuri heitin ilmaan kysymyksen Djangon aikaisista eurooppalaisista jazz-muusikoista. Kyllähän Eurooppa oman osansa jazzin kehityksen eteen on tehnyt, varsinkin viime vuosikymmeninä. Ennen WWII:sta Kehitys tapahtui kuitenkin lähinnä USA:ssa (mikä on aika luonnollista kun ajattelee jazzin historiaa), tästä näkökulmasta on mielenkiintoista miettiä tuon ajan eurooppalaisia jazzin kehitykseen vaikuttaneita soittajia. Ei kai tässä ollutkaan kysymys vuosikymmenestä vaan merkittävistä eurooppalaisista jazz-muusikoista Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan.
MATTIAS 6 V. |
isojussi 18.05.2003 12:22:30 | |
---|
Itse asiassa alun perin juuri heitin ilmaan kysymyksen Djangon aikaisista eurooppalaisista jazz-muusikoista. Joo.. sorry, luin viestisi vähän hätäisesti. Vaikka täältä katsoen 30- ja 40-luku on aika lähekkäin...;-) Kyllähän Eurooppa oman osansa jazzin kehityksen eteen on tehnyt, varsinkin viime vuosikymmeninä. Ennen WWII:sta Kehitys tapahtui kuitenkin lähinnä USA:ssa (mikä on aika luonnollista kun ajattelee jazzin historiaa), tästä näkökulmasta on mielenkiintoista miettiä tuon ajan eurooppalaisia jazzin kehitykseen vaikuttaneita soittajia. Jazz-keitoksen syntyyn oli kai muutoinkin otollisimmat olosuhteet maassa, jonka asukkaat olivat käytännössä kokoontuneet sinne ympäri maailmaa. Eurooppalaisista valtioista juuri ehkä Ranska on eniten ollut Amerikkalaisen kevyen musiinkin "maihinnousuvaltio". Kenties tämä vaikutti juuri Djangon omaperäisen musiiki-ilmaisun kehittymiseen. Eihän hän jatsia mitenkään keksinyt, vaan upeasti sulautti sitä ja ranskalaista mustalaismusiikkiperinnettä. Samaan kastiin pitäisikin oikeastaan lukea esim. Perez Prado, Ernesto Leguana ja Antonio Carlos Jobim. He ovatkin Djangon lailla vaikuttaneet merkittävien uusien jazz-tyylisuuntien syntymiseen. Shearingin ja Domneruksen "contributionit" ovat enemmänkin tulkinta- ja solistisella puolella. Osta mut - ma olen kaupan! |
keinonen 20.08.2003 02:00:19 | |
---|
Itse en ole Djangoa kuunnellut (tietääkseni) mutta kerran tuli telkkarista Trio Rosenbergin klubikeikka ja haastattelu. Bändin kitaristi kertoi esikuvakseen Django Reinhardin ja tulin käsitykseen että samantyyppisestä muusikista on kyse. Onko kukaan muu kuullut kyseisestä Triosta? Kitaristi oli ainakin melkoinen virtuoosi. |
Karlsson 20.08.2003 08:37:23 | |
---|
Onko kukaan muu kuullut kyseisestä Triosta? Kitaristi oli ainakin melkoinen virtuoosi. Joo, pojat soittaa niin hyvin, että häijyä tekee. Ja se kitaristikin perhana vetelee niin helpon näköisesti ja hymyillen. Ja kerkeää niitten soolojensa keskellä suurin piirtein moikkailla katsomossa istuville tutuileen. Soittaa muuten Djangon vanhalla skitalla. Jatsia heti aamusta. |
Shaft 20.08.2003 14:28:56 | |
---|
Onko kukaan muu kuullut kyseisestä Triosta? Kitaristi oli ainakin melkoinen virtuoosi. Kyllä, olen nähnyt livenä. Aika hengästyttävää kitaratyöskentelyä. Hieno homma, kun näitä Djangon jalanjäljissä kulkijoitakin on. Käsittääkseni trion kaverit eivät ole edes kovinkaan koulutettuja, vaan itseoppineita ko. tyyliin. |
KantriKatri 20.08.2003 18:16:25 | |
---|
Kyllä, olen nähnyt livenä. Aika hengästyttävää kitaratyöskentelyä. Hieno homma, kun näitä Djangon jalanjäljissä kulkijoitakin on. Käsittääkseni trion kaverit eivät ole edes kovinkaan koulutettuja, vaan itseoppineita ko. tyyliin. Django Festareilla Samois:ssa oli ainakin Stochelo Rosenberg trio,Tchavolo Schmitt Sextet,Wawau Adler Trio,Reinhardt Memory(bändissä soittaa Djangon pojanpoika) ja kaikki ed.mainitut soittaa Djangoa tyylillä ja ilman. Kovin oli mielestäni Tchavolo Schmitt. Mieleenjäävin kuítenkin oli päätöspäivänä esiintynyt Didier Lockwood&Daniel Kramer duo. Didier Lockwood soittaa virtuoosimaisesti sähköviulua,AAAAAAAH!!!!! Hehe,nyt pitää mennä poikani vaatii minua soittamaan levyltä Djangon kappaleen "Bricktop"*ei turha lapsi*:-)) "Olen erittäin hyvä(ellen täydellinen)" |
Ossi 20.08.2003 22:59:40 (muokattu 20.08.2003 23:00:53) | |
---|
Omaan jonkun kummallisen viulusyndrooman. Jo pikkupoikana tykkäsin isosti tanskalaisesta swing-miehestä,Svend Asmussen'ista ja Katrin mainitsema Lockwood sekä Grappelli tuli nähtyä livenä joissain takavuosien Seajazz tms. pippaloissa H:gissä. Viulu on, mm. sävelpuhtauden kannalta, pirullisen vaikea soitin. Tuntematta värkkiä sen paremmin, kunnioitan ns. "hatusta vetäviä" improvisoivia viulisteja ja tietysti tottakai myös klassisen musiikin viuluniekkoja. P.S. Stephane Grappelli oli muuten myös oiva pianisti. Toisille sitä siunaantuu talenttia, mistähän mulle? "..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?" |
Villa 23.08.2003 11:40:27 | |
---|
Joo, pojat soittaa niin hyvin, että häijyä tekee. Ja se kitaristikin perhana vetelee niin helpon näköisesti ja hymyillen. Ja kerkeää niitten soolojensa keskellä suurin piirtein moikkailla katsomossa istuville tutuileen. Soittaa muuten Djangon vanhalla skitalla. Juu, oli ilo todistaa Rosenbergejä livenä Savoy-teatterissa muutama vuosi sitten. Mukana oli vaan joku Vitali-niminen Suomessa asuva c-luokan viulisti, joka meinasi pilata fiiliksen täysin. Ihan ensiksi triossa teki vaikutuksen mieletön komppi. Nousche Rosenberg on aivan tajuton komppaaja, jonka perkussiivinen ote kitaraan ajaa samalla rumpalin asian. Ja tottahan toki, Stochelo on kuningas... |
Nuages 24.08.2003 01:07:31 | |
---|
Itse olen tässä viime päivinä vasta tutustunut herra Reinhardtin musisointiin ja täytyy myöntää, että kyllä leuka loksahti. Nöyrtykäämme. Mikä laulaen tulee, se toiselle kuoppaa kaivaa pyy pivossa. |
Uli Con Carne 24.08.2003 23:35:14 (muokattu 24.08.2003 23:35:34) | |
---|
Hyvä että muutkin arvostaa Nous'chea (kirjoitustapa...?), pro spect! Stochelohan on luku sinänsä, mutta Rosenbergin komppisektio on jotain ihan älytöntä. Niin, ja asiaan -- Django. The Man. |
Teijo K. 25.08.2003 10:19:39 (muokattu 25.08.2003 20:11:03) | |
---|
Ossi. P.S. Stephane Grappelli oli muuten myös oiva pianisti. Toisille sitä siunaantuu talenttia, mistähän mulle? Taitavan viulistin soitettua eräs kuulijoista tokaisi. -Antaisin vaikka koko elämäni, että oppisin soittamaan noin hyvin. Johon viulisti vastasi. - Niinhän minä olen antanutkin. Django on niitä harvoja artisteja jonka musiikkiin meikäläinenkin voi aina palata, säännöllisin väliajoin, ilman mitään kyllästymisen merkkejä. Kirjailija-Minä olen kirjailija.
Lukija-Ja minun mielestäni sinä olet p---a.
(Kirjailija seisoo hetken aikaa järkyttyneenä tästä uudesta ajatuksesta ja kaatuu kuolleena maahan. Hänet kannetaan ulos)
(Daniil Harms) |
Villa 25.08.2003 11:46:22 | |
---|
Hyvä että muutkin arvostaa Nous'chea (kirjoitustapa...?) Itse asiassa juuri noin - en muistanut mihin kohtaan tuo heittomerkki tulee, joten jätin kokonaan pois. Tähän on pakko heittää aihetta sivuava vitsi, jonka kuulin eräältä hollantilaiselta kaverilta... Älkää nyt pahastuko kukaan... Hollannissa kerrotaan, että kun mustalaisperheeseen syntyy lapsi, tämä laitetaan huoneeseen, jonka toisessa päässä on viulu ja toisessa lompakko. Lapsi jätetään huoneeseen yksin. Jos lapsi vanhempien palatessa leikkii lompakolla, hänestä tulee varas. Jos hän puolestaan leikkii viululla, hänestä tulee muusikko. Jos lapsi leikkii sekä viululla että lompakolla, hänestä tulee Rosenberg Trion jäsen... ;) |