Aihe: kysymys vanteiden ominaisluonteista (prässätty, valettu ja puu)
1
2kind
28.07.2005 14:38:41 (muokattu 28.07.2005 14:40:05)
Varmasti on tätäkin asiaa kirnuttu täällä, mutta osaisiko joku kokemuksesta sanoa, millainen tuollaiseten puisten virveli- ja tomivanteiden tuontuma on jos vertaa prässättyihin (triple-flanged) tai valettuihin metallivanteisiin.

Mulla on nyt tällainen oletus (jonka joku oikaiskoon mikäli se on puppua): jos vaihdan prässätyn metallivanteen valettuun, niin kalvo ei tavallaan lyödessä anna niin paljoa periksi ja tuntuma on "kovempi" sekä rebound herkempi. Samoin virittävyys - jos ei parene - muuttuu toisenlaiseksi, jännite on tasaisempi koko kehän matkalla.

Yllämainitut olisivat tavoittelemisen arvoisia "parannuksia" (minulle, siis). Kysymys kuuluukin, että miten tuollainen puuvanne vaikuttaa juuri noihin asioihin, lyöntituntuma/rebound ja viritettävyys/jännitteen tasaisuus?

Eli oikein yksinkertaisesti: kuinka jäykkä puuvanne on verrattuna metallisiin?

Sen tiedän jo, että ne ovat makeen näköisiä ja rimshotti komean kuuloinen. Mutta jos tuollainen jäykkyys on hakusessa, niin onko mitään järkeä siirtyä prässätyistä metallivanteista puisiin vai muuttuuko tuntuma vieläkin löysemmäksi?
2kind
28.07.2005 21:17:26
Joo... ainakin jossain (en muista oliko tällä foorumilla) joku kertoi erittäin negatiivisia kokemuksia Yamahan Akira Jimbo Signature snaresta (joka on kylläkin todella kauniin näköinen soitin). Kyseisessä 13" rummussahan on just sellaiset Yamahan laminoidut vaahteravanteet ja ainoastaan 6(!) virityspesää. Soundi oli hieno, mutta vire ei pysynyt niin millään ja vanne alkoi vähitellen mennä ihan propellille.
2kind
28.07.2005 22:52:35
Aika suolaiset on hinnat ainakin Yamahan puuvanteilla... Thomannilla 14" snaren ylä- ja alapuolen vanteet 169e /setti(!)

Mistähän noita uusia vanteita sitten ostelisi? Varmaan valuvanteisiin olen tässä päätymäisilläni. Ja niissäkin on varmaan eri valmistajien välillä laatueroja? Etenkin kun pitäisi saada 15" vanteet :/
Just say ho.
ddrum54
28.07.2005 23:30:04
Mulla on DW/Pacific vaahterasnare, vaahteravanteilla. Rummussa on 10 lugia ja se pysyy ryhdissä hyvin. Se on nyt saanut piiskaa n. 2 vuotta ja vanteessa on vain vähäisiä kapulan jälkiä. Yllättävän kestävät ovat. Kanttisoundi on mahtava. Kalvoksi vaihdoin Evansin G1:sen. Sen myötä sävyjäkin tuli lisää.

Tomeissa mulla on valuvanteet ja mielestäni viritys on noilla helpompaa. Soundista en osaa sanoa, koska rummutkin vaihtuivat vanteiden myötä.
2`n 4
HCW
29.07.2005 01:29:03
Itselläkin on ollut haavena jo pidempään hommata joku 5,5" puusnare puuvanteilla. Kumu kutsuu...
IN THE SPIRIT OF RON JEREMY
ÄM
29.07.2005 03:56:31

En oo kyllä kalvon reboundin tai viritettävyyden suhteen huomannu mitään eroa eri vanteiden välillä. Mutta soundiin puuvanne kyllä vaikutti snaressa; kantti tietysti, mutta myös soundiin yleensä tuli lämpöä ja pehmeyttä. 7"x12" vaahtera snare on kyseessä, jonka kantti-soundi oli orkkis-vanteella varsin pylberöstä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)