Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi ei soitto maita?
1 2
Chester
28.07.2005 01:45:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai siis.. itsekseen soittelu ja omien biisien päässä säveltäminen kyllä maittaa. Mutta kaikilla palstoilla on tullut esiin muiden biisien soittamisen tärkeys, harjoittelu. Tietyt biisit on "pakko" osata (Cream - Sunshine of Your Love, Johnny Cash - Hurt etc) mutten jaksa alkaa opettelemaan mitään bodomia, maidenia etc.
Ei oikeen innosta soittaa kuin itsensä kanssa ja itseään.
 
Eikö voi harjoitella omilla kappaleillaan?
 
Olen soittanut noin puolitoista vuotta. Miten saan perustettua bändin ja mitä vähintään tarvitsee sellaisen ainakin kuukauden pystyssä pitämiseen?
 
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
zernobyl
28.07.2005 02:01:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon soittanu sata vuotta, enkä osaa mitään! Mutta Johnny Cashin (oikeesti Nine Inch Nailssin) Hurttia soittelin provinssissa ihan tui-tuiterissa ja kaikki tykkäs! Sit ku lauloin päälle mun sametinpehmeällä viskibassolla, niin.. no!
 
It's just a Ride - Bill Hicks
Chester
28.07.2005 02:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se Cash veti sen paremmin... jotkut vaan osaa coveroida.
 
Mutta sulla onkin viskibasso. Mulla on vain hiukan kömpelöitä kitaramelodioita.
 
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
secondarymind
28.07.2005 02:20:58 (muokattu 28.07.2005 02:29:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai siis.. itsekseen soittelu ja omien biisien päässä säveltäminen kyllä maittaa. Mutta kaikilla palstoilla on tullut esiin muiden biisien soittamisen tärkeys, harjoittelu. Tietyt biisit on "pakko" osata (Cream - Sunshine of Your Love, Johnny Cash - Hurt etc) mutten jaksa alkaa opettelemaan mitään bodomia, maidenia etc.
Ei oikeen innosta soittaa kuin itsensä kanssa ja itseään.

 
Muiden biisien soittaminen on siinä mielessä tärkeää, että niistä voi saada uusia ulottuvuuksia omaan musikaalisuuteensa ja musiikkiinsa, jota ei pelkästään omien biisien soitossa välttämättä saa, ellei nyt satu olemaan joku Mozart II. En tiedä sitten, onko järkevää soittaa väkisin jotain sellaista, josta ei pidä.
 
Eikö voi harjoitella omilla kappaleillaan?
 
Voi. Kyllä mä ainakin harjoittelen.
 
Olen soittanut noin puolitoista vuotta. Miten saan perustettua bändin...
 
Esim. m.netin wanted-palstalta, koulun ilmoitustaululta (jos nyt sattuu jossain koulussa olemaan), musiikkilehtien ilmoituspalstoilta jne...
 
...ja mitä vähintään tarvitsee sellaisen ainakin kuukauden pystyssä pitämiseen?
 
Kuukausi ei oo kovin pitkä aika bändille, mutta:
 
1. Jokaisella ois hyvä olla joku instrumentti, on se sitten oma tai lainattu
2. Paikka, jossa soittaa
3. Aikaa soittaa
4. Yhteisymmärrys jäsenten kesken siitä, mitä soitetaan
5. Yhteisymmärrys jäsenten kesken siitä, millä vakavuusasteella soitetaan
6. Jäsenten ois ihan hyvä sietää toisiaan
7. Jäsenten ois ihan hyvä olla suurinpiirtein samalla tasolla soittotaidoissa, ettei kukaan tunne olevansa jarruna muiden kehitykselle tai päinvastoin.
 
Tai no tarkemmin ajateltuna, jos vaan kuukauden meinaa pitää bändin pystyssä niin ei tarvi kuin ehkä kohdat 1, 2, ja 3.:)
 
En nyt just älykkäämpää keksi tässä vaiheessa iltaa.
 
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Chester
28.07.2005 02:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista. Yritän pärjätä nyt vähän aikaa. Täällä päin matkat esim. lähimmälle mahdolliselle treenipaikalle (koulun musiikkiluokka) ovat isot. 25km. Realistisesti ajateltuna kyllä tyrmäsin itse pienen harkinnan jälkeen tuon ajatuksen. Mutta ehkä sitten joskus.
 
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
StoRBa
28.07.2005 13:48:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soittelen pääosin pelkästään omia biisejä. Oon silti onnistunu säilyttämään mielenkiinnon ja kehittymään soittajana. Aina ei tarvitse opetella soittamaan muiden kappaleita. Pelkka musiikin kuuntelu ja sitäkautta tietoinen vaikutteiden ottaminen on myös hyvä tapa kehittää soittoaan.
 
Jos haluan opetella jonkun jutun niin kuuntelen ensin jonkin aikaa sitä levyltä, useita eri kappaleita - jopa artisteja. Sitten kun homma on syöpynyt pääkoppaan alan kokeilemaan minälaisilla jutuilla saisin samanlaisen tunnelman aikaan. Avuksi voin ottaa tabi pätkän tai kaksi. Suurimmaksi osaksi oppiminen tapahtuu yritys ja erehdys / vapaa impro -tyylillä. Näin saa sitä omaa soittotyyliään kehitettyä, eikä tule ainakaan kopioitua ihan liikaa muita.
 
Carnal Creation Yet External Exploration -EP myynnissä! Biisejä kuultavissa!
samueld
28.07.2005 13:52:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muiden biisien soittaminen on siinä mielessä tärkeää, että niistä voi saada uusia ulottuvuuksia omaan musikaalisuuteensa ja musiikkiinsa, jota ei pelkästään omien biisien soitossa välttämättä saa, ellei nyt satu olemaan joku Mozart II. En tiedä sitten, onko järkevää soittaa väkisin jotain sellaista, josta ei pidä.
 
Järkipuhetta. Ainoastaan siinä tapauksessa on käytännössä pakko treenata muidenkin piidejä, että aikoo olla todella kova soittaja joskus. Muutenhan voi keskittyä pitämään hauskaa.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
StoRBa
28.07.2005 13:55:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on käytännössä pakko treenata muidenkin piidejä
 
Ei oo pakko treenata muiden biisejä jos treenaa musiikkia ja soittoa yleisemmällä tasolla. Teoriaa ja tekniikkaa. Vaikutteet voi ottaa myös soittamatta.
 
Carnal Creation Yet External Exploration -EP myynnissä! Biisejä kuultavissa!
Hohhoijaa
28.07.2005 14:01:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muista harjoitella ja kuunnella kaikkien musatyylien biisejä.
 
samueld
28.07.2005 14:32:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oo pakko treenata muiden biisejä jos treenaa musiikkia ja soittoa yleisemmällä tasolla. Teoriaa ja tekniikkaa. Vaikutteet voi ottaa myös soittamatta.
 
No ei ole ei, mutta miten ajattelit tämän täysipainoisesti käytännössä toteuttaa?
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
StoRBa
28.07.2005 22:29:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei ole ei, mutta miten ajattelit tämän täysipainoisesti käytännössä toteuttaa?
 
Keksii omia biisejä, kaiken tyylisiä. Opettelee jostain lessioneja sun muita tekniikkaa ja tyyliä kehittäviä juttuja sekä joitain random lickejä. Voi jopa tutkia mitkä asiat ovat ominaisia eri kitaristeille ja ottaa sieltä mausteita omaan soittoon. Mutta muiden biisejä (ainakaan kokonaan) ei tarttee opetella soittamaan. Topicin aloittajalla oli ilmeisesti ongelmana se, ettei hän jaksa opetella muiden biisejä (kuin korkeintaan yhden riffin). Mielestäni tämä ei ole mikään este soitolle. Jos soitto ei kuitenkaan juuri tämän takia maita niin kannattaa opetella muutama muiden biisi. Mutta jos nimenomaan muiden kappaleiden soitto ei maita ni jatkaa vaan omien soittelua!
 
Carnal Creation Yet External Exploration -EP myynnissä! Biisejä kuultavissa!
samueld
29.07.2005 12:48:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keksii omia biisejä, kaiken tyylisiä. Opettelee jostain lessioneja sun muita tekniikkaa ja tyyliä kehittäviä juttuja sekä joitain random lickejä. Voi jopa tutkia mitkä asiat ovat ominaisia eri kitaristeille ja ottaa sieltä mausteita omaan soittoon. Mutta muiden biisejä (ainakaan kokonaan) ei tarttee opetella soittamaan. Topicin aloittajalla oli ilmeisesti ongelmana se, ettei hän jaksa opetella muiden biisejä (kuin korkeintaan yhden riffin). Mielestäni tämä ei ole mikään este soitolle. Jos soitto ei kuitenkaan juuri tämän takia maita niin kannattaa opetella muutama muiden biisi. Mutta jos nimenomaan muiden kappaleiden soitto ei maita ni jatkaa vaan omien soittelua!
 
Kyllä se teoriassa noin onnistuukin. Kuitenkin on ihan turhaa keksiä pyörää uudestaan, koska hyvää treenimateriaalia on olemassa kasapäin valmiina. Lessonit on nimenomaan toisten säveltämää materiaalia. Sanan biisi merkityksestä on turha alkaa peistä taittamaan, koska lienemme siitä hieman eri mieltä.
 
Jos jonkun jutun soitto ei maita, niin samalla linjalla mä olen. Sitten tosin kannattaa asettaa rima omassa osaamisessakin hieman alemmas. Jos haluaa olla oikeesti kova jätkä, niin pitää kyllä treenata asioita, jotka ei maita. Sitten jos haluaa olla tällainen vaikka bluesmuusikon tapainen muusikko, niin riittää, että osaa sen oman hommansa.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
StoRBa
29.07.2005 14:44:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se teoriassa noin onnistuukin. Kuitenkin on ihan turhaa keksiä pyörää uudestaan, koska hyvää treenimateriaalia on olemassa kasapäin valmiina. Lessonit on nimenomaan toisten säveltämää materiaalia. Sanan biisi merkityksestä on turha alkaa peistä taittamaan, koska lienemme siitä hieman eri mieltä.'
 
Eihän siinä tarvitse olla jätkä eikä mikään että keksii vaikka alternate picking harjotuksen joka menee A-molli skaalaa ylös alas. Eli siis noita lessioneita voi keksiä itekin. Mutta oon itekin samaa mieltä että kyllähän sitä reenatessa aina jonkun säveltämää matskua soitettua. Muttei varsinaisesti mitään biisejä (uudelleen aloitus postin luettua siitä ei tainnutkaan olla kyse..?).
 
Jos jonkun jutun soitto ei maita, niin samalla linjalla mä olen. Sitten tosin kannattaa asettaa rima omassa osaamisessakin hieman alemmas. Jos haluaa olla oikeesti kova jätkä, niin pitää kyllä treenata asioita, jotka ei maita. Sitten jos haluaa olla tällainen vaikka bluesmuusikon tapainen muusikko, niin riittää, että osaa sen oman hommansa.
 
Ekaks. Bluesmuusikko voi olla hyvinkin osaava :)
 
Tokaks. Jos haluaa olla täysin soittamatta muiden materiaalia niin saa kyllä tosissaan laittaa riman alemmas. Mutta jos into ja lahjakkuus sillä saralla riittää niin taivas on rajana.
 
Carnal Creation Yet External Exploration -EP myynnissä! Biisejä kuultavissa!
samueld
29.07.2005 15:53:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ekaks. Bluesmuusikko voi olla hyvinkin osaava :)

 
Kaikki hyvät bluesmiehet ovat. Osa heistä osaa jopa vähän muutakin. Tarkoitin lähinnä sitä, että heissä on monia semmoisia, joilta tuskin juuri muu kuin blues taittuu. Eivät siis kovin laaja-alaisia ole, mutta ei heidän tarvikaan, koska tekevät omaa hommaansa sydämellä ja saavat yleisön (esmes minun) päät nytkymään keikalla ja levyn tahdissa.
 
Tokaks. Jos haluaa olla täysin soittamatta muiden materiaalia niin saa kyllä tosissaan laittaa riman alemmas. Mutta jos into ja lahjakkuus sillä saralla riittää niin taivas on rajana.
 
Elinikä on tuohon pako laittaa vielä yhdeksi rajoittavaksi tekijäksi. Siksi on hyvä soittaa osa tavarasta valmiina, niin ehtii elämässään enemmän.
 
Ollaan ilmeisesti riittävän samaa mieltä?
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
StoRBa
29.07.2005 15:58:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elinikä on tuohon pako laittaa vielä yhdeksi rajoittavaksi tekijäksi. Siksi on hyvä soittaa osa tavarasta valmiina, niin ehtii elämässään enemmän.
 
Hohoo. No tuo on totta :)
 
Ollaan ilmeisesti riittävän samaa mieltä?
 
Ollaan ollaan. Esitin vain vaihtoehtosen tavan jos ei tosissaan toi muiden biisien soittelu sen kummemmin innosta.
 
Carnal Creation Yet External Exploration -EP myynnissä! Biisejä kuultavissa!
samueld
29.07.2005 16:15:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ollaan ollaan. Esitin vain vaihtoehtosen tavan jos ei tosissaan toi muiden biisien soittelu sen kummemmin innosta.

 
On vissiin taas puhuttu toinen aidasta ja toinen seipäästä. Hyviä tapoja molemmat. Tai oikeestaan liian yksipuoleisesti toteutettuna mun mielestä huonoja molemmat. Täydentävät toinen toisiaan ja eri suhteissa varmasti joka soittajalla. Vaikeita rajanvetoja, koska en tiedä yhtään jannua, joka ei osaisi yhtään riffiä tai likkiä jostain tunnetusta biisistä, mutten myöskään yhtään kaveria, joka ei silloin tällöin tiluttelis omiaan.
 
Pointtini oli siinä, että kehittyminen monipuoliseksi ja todella hyväksi kitaransoittajaksi ja nimenomaan kitaransoittajaksi, vaatii aika monipuolista treeniä, molempia em. toisin sanoen. Sitten jos taas on esim. enemmän sellainen lauluntekijä-laulaja-kitaransoittaja-muusikko, niin silloin ei tarvi sen skebatekniikan olla niin älyttömässä kuosissa, ja saa riittävän hyväksi itsensä helpommalla.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Quill
04.11.2009 21:30:32 (muokattu 04.11.2009 21:33:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella vanha ketju, mutta menkööt.
 
Itselläni ollut tämmöinen "ei maita" fiilis nyt muutaman päivän ajan (vähän pidempääkin). Tossa oli keikka vähä aika sitten -> oli aivan mieletöntä soittaa, vaikka yksinkertaisiakin (lue tylsiä) juttuja oli biiseissä. Mutta keikan jälkeen, kaikki romahti aivan täydellisesti. Henkinen lataus muutenkin meni ihan kokonaan, seuraavat päivät ei jaksanut tehdä mitään.
 
Tänään oli bändin kanssa treenit, ja ei oikein huvittanut mikään. Kitaran säädin juuri unelmaksi soittaa vähä aika sitten, soundi mielyttää, mutta se jokin puuttuu. Bändin kanssa veivataan vähän eri genren musaa (Hard Rock) kuin mitä treenaan kitaralla tällä hetkellä (Jazz). Voisiko johtua tästä, että kauhea jazzkausi menossa tällä hetkellä? Eli, bändin kanssa soittama musa ei vastaa treenattua musaa/sitä musaa mikä maittaa tällä hetkellä.
 
Tuntuu myös, että kehitys olisi jotenkin pysähtynyt (ei jotenkaan pysty bändin biiseihin tekemään semmoisia juttuja joita haluaisi sinne pistää), vaikka olen oppinut laajoja sointukäännöksiä yms. koko ajan tässä. Voisiko esim. tauko kitaran soitosta auttaa? Käyn tosin kitaratunneilla, joten mitähän sitä sitten tekisi, sinne kuitenkin tuntee velvollisuukseen opetella.
 
Myös uusi kitara olisi hankinnan alla, voisiko se todella nostaa taas fiilistä niin paljon? Tässä on muutakin projektia mm. elektroniikka palstan DIY Overdrive, Piuhoja tein (ne eivät toimineet niinkuin piti), Boss DD-20 pedaalia pitäisi opetella käyttämään yms. kitaraan liittyvää.
 
Ensimmäistä kertaa elämässä tämmöinen fiilis, tuntuu vain oudolta. Toivottavasti joku osaisi antaa edes vähän vastauksia.
 
KUNU
04.11.2009 22:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kämppis tännään avautu kun olin soittanu pari tuntia: "lopeta jo, aivan mitäänsanomatonta paskaa!!"
Tuossa syy
 
Trendkeel
05.11.2009 00:37:13 (muokattu 05.11.2009 01:02:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quill: pakko ei ole soittaa. Nyt pidät semmosen sopivan tauon, juttelet bändin kanssa ja kuuntelet mieleistä musaa ja teet niitä muita juttuja kitaran ohella, joista pidät. Sopiva tauko on sellainen, et sit vasta tartut kitaraan kun tahdot soittaa, oli se sit rokkia tai jazzia tai ihammitävaan. Tai jotain. Kai tosta tekstistä voi jotain saada selville.
 
Nimimerkki korjattu.
 
Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
Ukkovaari
05.11.2009 00:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielen kiintoinen aihe tämä.
 
Mitä tuota Quillin kirjoitusta luin niin ihan tuttuja piirteitä siitä löysin.
Kyllähän sitä välillä voi ikäänkuin "palaa loppuun" fiilis iskeä, varsinkin jos on pidempään soittanut (muissakin asioissa).
 
Yksi tekijä varmaan on se juuri mainittu seikka että jos bändi soittaa rock ja itse on kiinnostunut jazzista ja se on iskeny tuonne takaraivoon ja tietysti jos on purru pahemminkin jazzityyli niin toki tuo voi aiheuttaa sekaannusta soittohaluihin bänditreeneissäkin.
 
Yksi ainakin on varma juttu, että kun tarpeeksi tekee tiettyä asiaa niin eteen tulee tilanne jossa miettii "onko tässä kaikki" "pitäisikö tehdä jotain muuta", tämä johtunee osittain siitä, että on tavallaan puutunut tiettyyn asiaan ja haluaa tehdä välistä jotain muuta ja tämä johtunee siitä, että kuitenkin haluaisi kokeilla jotain uuttakin, uuden kokeileminen ei ole sinällään ollenkaan huono juttu koska se motivoi ja antaa vaihtelua, tosin voi myös sekoittaa pakkaa varsinkin jos asian kanssa joutuu olemaan yksin ja bändiä ei kiinnosta esim. tuo jazz-tyylinen soittelu.
 
Itellä on varsinainen leipätyö muualla kuin musiikin parissa ja Quillin kirjoituksesta löyty ihan tuttua juttua, onneksi omassa leipätyössä sain vaihdettua tehtäviä ja nyt on uudet kujeet ja paljon oppimistakin ja se tuo mielenkiintoa hommaan sen vanhan ja saman jo opitun puuduttavan työn sijaan.
 
Soitto ei kyllä välistä maita, onhan sitä hetkiä jolloin kannattaa pitää pieni "lepopaussi" ja yrittää rentoutua muuten ja hakea taas motivaatiota levon muodossa.
 
Jos henkilöllä on paljon erillaisia mielenkiinnon kohteita musiikillisesti ja muutenkin elämässä kaikenlaista mitä pitäisi tehdä niin sekin vaikuttaa soittohaluihin, mitä enempi on muita asioita vaikuttamassa niin kyllä se vaikuttaa sitten itse siihen pääasiaakin.
 
Toivotaan, että homma lutviutuu ja soittohalut palaa entiselleen, pieni tauko tekee aina välistä hyvää joten kannattaa levätä jos vaan mahdollista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «