Juudas 17.05.2003 14:41:36 | |
---|
Eli toi mp3:nen on ruotsalaiselta BassLobster sivustolta. Se sälli kuitenkin päivittää sivujaan erittäin harvoin. Siellä on lukenut jo varmaan yli vuoden "forthcoming groovelessons". Mietin vain sitä, että löytyiskö muualta netistä lessoneita tommoseen peukkupervoiluun. www.aic.se/basslob/sound_cave/mp3/grooves/groovecarrot.mp3Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
Harjottelemallahan sitä oppii melkeen mitä vaan. Tos oli yhdessä kohdassa ainakin semmonen nuottipätkä josta vois alotella. Ja sit fazerin musiikissa on bassonuotteja yllinkyllin myynnissä, laidasta laitaan, niistä vois varmaan olla apua jos nuotteja osaat lukea. Kauhee himo tuli päästä soittaa ku kuunteli noit "släppipätkii". Uih, taidan juosta bassokultani kainaloon heti... Aura - the basisti |
gravedepth 22.05.2003 17:11:26 | |
---|
|
Juudas 06.06.2003 20:11:08 | |
---|
Sori, mun oli nyt pakko nostaa tää ylös, kun vastauksia ei oikein tipu. www.activebass.com on hyvä, mutta ei palvele nyt tässä kohtaa. Eli olen hallinnut peukutuksen jo vuosia ja kehityn siinä jatkuvasti, mutta en vieläkään saa tuollaista esimerkin kaltaista _tasaista_, nopeaa ja _groovaavaa_ "tykytystä". Siis tuohan on nimenomaan se tekniikka jolla mm. Jan Strandberg soittaa, ja jonka kaikki tahtoisivat hallita. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
Karlsson 08.06.2003 08:50:01 | |
---|
Emmä vaan. Strandberg on mauton. "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen |
absqua 08.06.2003 08:59:13 | |
---|
Emmä vaan. Strandberg on mauton. Olen 100% samaa mieltä! Puppe on oikein malliesimerkki jäbästä joka hallitsee soittimensa teknisen puolen varsin hyvin, mutta jonka luoma musiikki on täysin alistettu teknisen virtuositeetin esittelyyn. Eli biisejä tehdään jotta niissä voisi soitella monella erilaisella bassolla päällekkäin ja peukuttaa nopeasti. Olen kuullut kaksi herran levyä ja molemmat kuulostavat ja näyttävät EBS:n rahoittamilta "kuunnelkaa kuinka hyvän soundi meidän kamoilla saa"-levyiltä. Musiikillinen sisältö on ainakin minulle täysi nolla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Juudas 09.06.2003 09:15:45 (muokattu 09.06.2003 09:18:13) | |
---|
Olen 100% samaa mieltä! Puppe on oikein malliesimerkki jäbästä joka hallitsee soittimensa teknisen puolen varsin hyvin, mutta jonka luoma musiikki on täysin alistettu teknisen virtuositeetin esittelyyn. Eli biisejä tehdään jotta niissä voisi soitella monella erilaisella bassolla päällekkäin ja peukuttaa nopeasti. Olen kuullut kaksi herran levyä ja molemmat kuulostavat ja näyttävät EBS:n rahoittamilta "kuunnelkaa kuinka hyvän soundi meidän kamoilla saa"-levyiltä. Musiikillinen sisältö on ainakin minulle täysi nolla. Yhdyn itsekin tähän, mutta silti useimmat basistit (minä ainakin) haluaisin hallita ko. tekniikan. Täällä on varmasti basisteja, jotka sen jo hallitsevatkin, joten neuvokaa, kiitos. Edit: Sen verran vielä, että jos sen hallitsee ei kaikkien biisien tartte olla pelkää _sitä_. Mun soitto tyyli ei ole mauton, ainoastaan soolot ovat. ;) Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
Karlsson 09.06.2003 09:49:43 | |
---|
Varmaan siinä on jotain samaa tekniikkaa kuin Victor Wootenilla. Esim. soittaessasi peukulla vaikkapa E kielen kolmannen nauhan G:n, soitatkin aluksi sen avoimen E:n ja sitten salaman nopeilla sormillasi vetäset hammer onilla sen G:n. Ja samalla tavalla vaikkapa soittaessasi oktaavia korkeamman G:n D-kielellä, soitat sen avoimen D:n eka ja hammerillä siihen G:hen. Samalla tavalla sitten vaan muihinkin nuotteihin. Ja tietysti voit jotenkin ympätä yhdellä sormella avoimen G:nkin sinne väliin. Läpyti snäppi läpyti snäppi. Näin saat kaksi nuottia yhden hinnalla ja sehän ei tietysti haittaa jos avoimet kielet eivät sovi soitettavaan sointuun, sillä nehän tulevat niin nopeasti, ettei kukaan kerkeä tajuta.. Tai sitten toi tuplapeukku, niin että käytät peukaloasi plekun tapaan ja soittelet siihen vielä päälle muilla sormilla. Avainsana taitaa olla ekonomia. Eli käytä paljon noita hammer oneja ja pull offeja. Aiheesta löytyy vaikka kuinka opas kirjoja, että viikkorahoja säästämään vaan. Esmes "Bass Lessons With The Greats" tai "Bass Extremes" -ovat oivaa ajanvietettä basistille joka haluaa kuulostaa popkornikattilalta. "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen |
Juudas 09.06.2003 11:08:00 (muokattu 09.06.2003 11:14:05) | |
---|
Avainsana taitaa olla ekonomia. Eli käytä paljon noita hammer oneja ja pull offeja. Halussa on, mutta _tasasta tykytystä_ en vaan vieläkään saa. Olen päätellyt, että salaisuus pilee suuressa määrässä vaimennettuja säveliä. Tai sitten toi tuplapeukku, niin että käytät peukaloasi plekun tapaan ja soittelet siihen vielä päälle muilla sormilla. No tosta nyt tuskin on kyse ainakaan tuossa ekan viestin ääninäytteessä. Edit: Joku teistä wannabe-guruistahan vois tehdä vaikka tabit tosta ekan viestin biisistä. Siinä vaiheessa ei ainakaan mulle tarttis _vakuutella_ olevansa kova sälli. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
Karlsson 09.06.2003 12:01:36 | |
---|
Halussa on, mutta _tasasta tykytystä_ en vaan vieläkään saa. Olen päätellyt, että salaisuus pilee suuressa määrässä vaimennettuja säveliä. No, oiskohan niin, että soitat paljon nuotteja ja vaimennat osan niistä? No tosta nyt tuskin on kyse ainakaan tuossa ekan viestin ääninäytteessä. No, oho enpä jaksanu kuunnella. Voi voi.. Edit: Joku teistä wannabe-guruistahan vois tehdä vaikka tabit tosta ekan viestin biisistä. Siinä vaiheessa ei ainakaan mulle tarttis _vakuutella_ olevansa kova sälli. Hmmm, kuules me ollaan kaikki guruja täällä ja ei tartte vakuutella ku me tiedetään, et ollaan kaikki myös vitun kovia jätkiä. Ja täällähän yritetään auttaa ja neuvoa apua tarvitsevaa. Ei rehvastella. Vai olenko ymmärtänyt koko Mnetin tarkoituksen väärin? "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen |
Juudas 09.06.2003 13:00:15 | |
---|
Hmmm, kuules me ollaan kaikki guruja täällä ja ei tartte vakuutella ku me tiedetään, et ollaan kaikki myös vitun kovia jätkiä. Ja täällähän yritetään auttaa ja neuvoa apua tarvitsevaa. Ei rehvastella. Vai olenko ymmärtänyt koko Mnetin tarkoituksen väärin? Eli kukaan täällä siis ei osaa soittaa ko. tekniikalla saati tehdä tuosta pätkästä tabeja. On kyllä yritetty auttaa (kiitos siitä), mutta enimmäkseen oon saanu osakseni turhista asioista kommentointia ja vittuilua. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
mr.bungle 09.06.2003 13:09:04 | |
---|
Halussa on, mutta _tasasta tykytystä_ en vaan vieläkään saa. Olen päätellyt, että salaisuus pilee suuressa määrässä vaimennettuja säveliä.
Jeh, itse ainakin tuollaista 16.osa -tykytystä vetäessä pidän sormet about root-octave asennossa kielet vaimennettuina ja isken aivot tikutusmoodille: painotetut, harkitut nuotit soitan ihan nuotteina, välillä kuudestoistaosia välillä pidempiä nuotteja, hammer-oneja ja pull-offeja. 'Tyhjät' kohdat täytän vaimennetuilla 16.osilla. eli 'tyhjää' ei varsinaisesti jää väliin vaan juuri noita 'tykytys'-ääniä. Muutama ekstranopee tripletti joukkoon niin johan kuulostaa ammattimaiselta vaikkakin paskalta :) Niitä itse pihvin tuovia varsinaisia soivia nuotteja ei loppujenlopuksi tarvi edes kovin montaa per tahti että juttu kuulostaa nopealta, svengaavalta ja hyvältä. Toi tekniikka on loppuviimeks aika helppoa, jopa improvisoiden kun voi aina 'paeta' siihen muted-tikutukseen. Muted notet pelastaa myös ihan sormityylin 16th note grooven, esim Rocco Prestialla taitaa puolet nuoteista olla mutattuja ja soitto svengaa kuin hirvi. |
Karlsson 09.06.2003 14:26:48 | |
---|
Eli kukaan täällä siis ei osaa soittaa ko. tekniikalla saati tehdä tuosta pätkästä tabeja. On kyllä yritetty auttaa (kiitos siitä), mutta enimmäkseen oon saanu osakseni turhista asioista kommentointia ja vittuilua. Mahtavasti vetäisty johtopäätös. Kyllähän ainakin yhdestä noista grooveista on Lobsterissa semmoset. Ja nyt kun tota pätkää kuuntelee, niin kyllähän se peruspeukulla on soitettu. Paljon ja nopeasti.. Suosittelen Tony Oppenheimin Slap It! -kirjaa. Löytyy vaikka Fazerilta. Kaikki peukuttelusta mitä haluat tietää ja vähän enemmänkin. Siinä on työsarkaa vähäks aikaa. Ja turhat kommentit ja vittuilu nyt on suomalainen tapa kommunikoida. Se on ehkä vähän korostunut vaan täällä Mnetissä. "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen |
Setä Groove 09.06.2003 15:51:55 | |
---|
En kyllä oikeen ymmärrä että mistä tuossa ottaa kiinni, jos kerta oot soitellu jo useamman vuoden? Itse sain harjoittelemalla ihan kiitettävän peuggu/pop nopeuden, josta mainittakoon, etten sitä juurikaan tarvi ku "1000kg hyppivät sammakot" projektissa(rumpu/basso kikkailua, mukava soittaa, en tiä jaksaisko sitä kuunnella...) Enkä oo päässy testaan vielä livenä vaikutusta ihmisiin. Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! |
Juudas 09.06.2003 16:21:13 | |
---|
Jeh, itse ainakin tuollaista 16.osa -tykytystä vetäessä pidän sormet about root-octave asennossa kielet vaimennettuina ja isken aivot tikutusmoodille: painotetut, harkitut nuotit soitan ihan nuotteina, välillä kuudestoistaosia välillä pidempiä nuotteja, hammer-oneja ja pull-offeja. 'Tyhjät' kohdat täytän vaimennetuilla 16.osilla. eli 'tyhjää' ei varsinaisesti jää väliin vaan juuri noita 'tykytys'-ääniä. Muutama ekstranopee tripletti joukkoon niin johan kuulostaa ammattimaiselta vaikkakin paskalta :) Tässä taidetaan nyt olla asian ytimessä. Siis noi jutuhan on loppujen lopuksi kiinni vain oivaltamisesta. Tämä auttoi paljon. Kiitos. (plussa) Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |