Aihe: Turhin basso efekti
1 2 3 4
Hullu basisti
24.07.2005 02:55:01
Kyllä mä lasken särön efektiksi.

Näin on, oon samaa mieltä. Ehkä limitteri ja kompura ei ehkä ois varsinaisesti efektejä, mutta kaikki muut kyllä. Wah, särö, envelope filtterit ym. sieltä rankimmasta päästä ja chorukset, flangerin ja reverbit sitten sieltä kevyimmästä päästä. Jos efektejä yleensäkään voi alkaa raakaamaan noin niinku tyypin puolesta, niin noin mä sen tekisin.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Teijo K.
24.07.2005 22:01:18

Näin on, oon samaa mieltä. Ehkä limitteri ja kompura ei ehkä ois varsinaisesti efektejä, mutta kaikki muut kyllä. Wah, särö, envelope filtterit ym. sieltä rankimmasta päästä ja chorukset, flangerin ja reverbit sitten sieltä kevyimmästä päästä. Jos efektejä yleensäkään voi alkaa raakaamaan noin niinku tyypin puolesta, niin noin mä sen tekisin.

Entäs putkivahvistin sitten? Siitähän saa hyvän särön ajamalla vain tarpeeksi lujalla.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
-jj-
24.07.2005 22:03:02

Entäs putkivahvistin sitten? Siitähän saa hyvän särön ajamalla vain tarpeeksi lujalla.
Se onkin hyvä ehvekti :D
Hate
24.07.2005 22:07:22

heh, en omista mitään oikeaa efektilaitetta, vaan käytän lidlistä 15 € hintaan ostettua sanelukonetta. laitan kitaran tai basson kiinni sanelukoneen mikkiplugiin ja sanelukoneen kuulokereiästä piuha vahvistimeen. sitten sanelukone nauhottamaan, ja pause-nappula päälle, niin ei kulu patterit, ja särö on niin mahtava!

kysymys kuuluu miten tuon mahdoin keksiä... no, ei sen niin väliä, on se niin magea keksintö.

niin, ja jos jollain on turhia/huonoja pedaaleja voin ottaa vastaan lahjoituksina tai jopa maksaan jonkun euron?
Mä oon aina oikeessa. jos teidä mielest oon vääräs jossai asias, ni ootte käsittäny mut vääri.
Tavallinen musiikki kuullaan, heavy tunnetaan!
E|-0--0-0-0-5--5--3----3-5-8--8-7-5-0-5--
TommiW.
25.07.2005 12:49:01
heh, en omista mitään oikeaa efektilaitetta, vaan käytän lidlistä 15 € hintaan ostettua sanelukonetta. laitan kitaran tai basson kiinni sanelukoneen mikkiplugiin ja sanelukoneen kuulokereiästä piuha vahvistimeen. sitten sanelukone nauhottamaan, ja pause-nappula päälle, niin ei kulu patterit, ja särö on niin mahtava!

Tuo siis oikeesti toimii? :)
"Alphonso Johnsonilla on helevetin iso. Missähän se sitä lepuuttaa. Tässä kuvassa ei ainakaan mikin päällä..." -Juki68
Artu Pupunuss
25.07.2005 20:54:25
On tullu ostettua Dunlop bass wah.. :|

Mullakin oli tuollainen, totaalisen turha ja paska vehje, josta onneksi pääsin pian eroon. Jos kaipaa jotain niin turhaa kuin wah-wahia bassoon, kannattaa mieluummin käyttää kitarawahia, joka mielestäni kuulostaa paljon paremmalta ja vaikuttaa lähinnä ylä-ääniin.
Life's a pop of the cherry when you're a boy!
pardy
25.07.2005 21:26:31

Mullakin oli tuollainen, totaalisen turha ja paska vehje, josta onneksi pääsin pian eroon. Jos kaipaa jotain niin turhaa kuin wah-wahia bassoon, kannattaa mieluummin käyttää kitarawahia, joka mielestäni kuulostaa paljon paremmalta ja vaikuttaa lähinnä ylä-ääniin.

Ja tässä ratkaisussa on sekin hyvä puoli ettei tarvi ostaa omaa wahia kun voi käyttää bändin kitaristin wahia kun haluaa leikkiä. :)
Mysli
26.07.2005 12:07:00
Aaa, oletteko sitä mieltä, että ei kannata ostaa bassoon wahia vai? Olen just miettinyt, että vois jonkun halvan wahin ostaa. Kertokaas nyt sitten, että onko siitä mitään hyötyä ja kannattaako ostaa? Entä millanen olis hyvä ja kohtis halpa?
Hate
26.07.2005 12:22:03

Tuo siis oikeesti toimii? :)

toimii oikeesti ja kuulostaa niin vintage-säröltä, ettei mitään rajaa!
Mä oon aina oikeessa. jos teidä mielest oon vääräs jossai asias, ni ootte käsittäny mut vääri.
pardy
26.07.2005 14:50:05

Aaa, oletteko sitä mieltä, että ei kannata ostaa bassoon wahia vai? Olen just miettinyt, että vois jonkun halvan wahin ostaa. Kertokaas nyt sitten, että onko siitä mitään hyötyä ja kannattaako ostaa? Entä millanen olis hyvä ja kohtis halpa?

Tän kanssa ei tuu niin paljoa takkiin sitten kun huomaat ettet sit' tarvi: http://www.thomann.de/thoiw3_harley … on_hbw100_wahwahpedal_prodinfo.html
Hullu basisti
26.07.2005 16:38:00
Tän kanssa ei tuu niin paljoa takkiin sitten kun huomaat ettet sit' tarvi: http://www.thomann.de/thoiw3_harley … on_hbw100_wahwahpedal_prodinfo.html

Fundeerasin tota ittellenikin, mutta tilasin sitten Morleyn PWA II:sen. Siinä on se ledi siellä sisällä (ei pitäs alkaan rahiseen) ja on kestävä. Ja saa alle satasella samasta paikasta. On tietty tuplat kalliimpi kun toi HB.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Mysli
27.07.2005 00:46:26

Ääh, meikä on ihan ulkona noista pedaaleista eli en niistä mitään tajua, mutta siis toimiiko toi ihan yhtä hyvin kuin muutkin wahit... Kun onhan toi tollanen vähän halpis laite. Niin ja onko jotain väliä mikä vahvistin on? Siis, että toimiiko toi kaikissa vahvistimissa samanlain?
Hullu basisti
27.07.2005 11:12:47
Ääh, meikä on ihan ulkona noista pedaaleista eli en niistä mitään tajua, mutta siis toimiiko toi ihan yhtä hyvin kuin muutkin wahit... Kun onhan toi tollanen vähän halpis laite. Niin ja onko jotain väliä mikä vahvistin on? Siis, että toimiiko toi kaikissa vahvistimissa samanlain?

Kyllä se varmaankin toimii kaikissa vahvistimissa. Wahia ei kannata kytkeä mihinkään efektisilmukoihin, vaan suoraan basson ja vahvarin sisääntulon väliin. Ja jos käytät wahin kanssa särö/overdrive/fuzz-pedaaleita ym. kannattaa ne laittaa wahin eteen (mun mielestä... makuasioita tietty).
onde
27.07.2005 23:20:17
Paljon on ollut kaiken maailman basso paavoja, mutta ehdottomasti surkein on ollut Zoomin 505.
Tälä hetkellä ainoo efekti nupissa drive kanavan särö(niin hyväksytäänkö särö efektiks?).
Aikansa niillä leikkii ennen ku menee hermot (tai sitten ne jää nurkkaan lojuun käyttämättöminä) ja sen jälkeen yleensä kiertoon nuorille basisteille, jotka janoavat seikkailuja efektien ihmeelliseen maailmaan!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
IamS
28.07.2005 09:58:58
Eikö ole jännää, että aina välillä tulee se mystinen ajatus pääkoppaan, että nyt tuo efekti mulle ja jos ja kun sen kirotun ostaa, niin eikö kohta jo se loju nurkassa vailla virkaa?

Aina pitää muistuttaa itseään, että sormet on se efekti ei spedut. Mut säröö ei silti lasketa, sitä on pakko joskus polkaista. Ja konpura ei menoa haittaa.
"Basson pitää olla niin kovalla, että se haisee" -Ystäväni Rautakorpi
Hate
28.07.2005 10:00:50

Eikö ole jännää, että aina välillä tulee se mystinen ajatus pääkoppaan, että nyt tuo efekti mulle ja jos ja kun sen kirotun ostaa, niin eikö kohta jo se loju nurkassa vailla virkaa?

mulla on sellanen mystinen ajatus pääkopassa, että efektit olis aika jees. eli jos jollain on siellä nurkissa lojumassa efektejä, niin voisin kyllä ostaa. aivan sama kuinka huonoja.
chief
28.07.2005 11:06:29
Eikä mun sormet oo efekti, kun vedän jäksyllä eli plärällä.

Onko sulla vasurissakin jäksy? ;)
"It's the ear, not the gear. "
Keny
28.07.2005 11:59:03
No mikä se metrinen lauta siinä bassotornin edessä sitte o?

Niimut joomut eij oo palioo käytössä ne.Esim multidrife saa melkeen koht lähtee siittä.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Värinä
28.07.2005 14:24:23
toimii oikeesti ja kuulostaa niin vintage-säröltä, ettei mitään rajaa!

Kannattaisko kokeilla vielää pistää äänitys päälle. Tällöin vois saada sellaista kiva nauhakompressiota siihen mukaan. Itsellänikin oli joskus käytössä Akain kasettidekki säröefektinä. Samalla lailla pauselle säädettynä. Nyt on ihan paskana. Lieneekö mennyt hihnat liiasta pausetuksesta. Vituttaa kun meni hyvä dekki. Tosin se on niin vanha, ettei välttämättä johdu mun rääkkäyksestä sen tän hetkinen tila...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)