Aihe: Ottaa päähän!!
1 2 3 4 5
isojussi
27.07.2005 17:33:09
*****60*****

toivebiisiä on ehdottomasti liikaa...
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Pula-Aho
27.07.2005 18:23:11
Ei kukaan itseään kunnioittava bändi anna vedättää itseään treenaamaan enempää 2 biisiä

Jees. Huomasin joku vuosi sitten, että pääsen helpommalla kun laitan tarjousvaiheessa listan ohjelmistosta ja sanon jotta tätä soitetaan. Hääkeikkatarjouksiin olen laittanut maininnan, että häävalssi/häätanssi toteutetaan listan ulkopuolelta, jos nuotti löytyy.

Silloin tällöin joku rohkeampi kärttää jotain toivebiisiä. Niitä on toteutettu yksi tai korkeintaan kaksi, jos on ennestään tuttu biisi, eikä toteuttaminen aiheuta huomattavaa ylimääräistä duunia.

En tiedä, onko keikkoja mennyt ohi tämän lähestymistavan vuoksi mutta jos on, niin eipä se paljoa sureta.

Jokainen taaplaa tyylillään, mutta itse olen sitä miltä , että päässä on vikaa, jos suostuu noihin kymmenien biisien toivelistoihin.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Janus
27.07.2005 18:52:16
Silloin tällöin joku rohkeampi kärttää jotain toivebiisiä. Niitä on toteutettu yksi tai korkeintaan kaksi, jos on ennestään tuttu biisi, eikä toteuttaminen aiheuta huomattavaa ylimääräistä duunia.

Viimeks hääkeikalla morsian halusi laulaa jonkun kappaleen, mistä ei ollut nuottia ja hän halusi vielä harjoitella biisin kertaalleen ennen varsinaista hääpäivää. Sanoin, että OK, jos tuut meikäläisen kämppään treenaamaan sellaiseen ajankohtaan kun mulle sopii. Tämä järjestyi, saatiin treenit pidettyä, morsian lauloi häissä hienosti ja laskutin ylimääräistä plokkaamisesta, lappujen tekemisestä ja treeneistä - sopi kaikille loistavasti.

Asiakkailla on aina oikeus toivoa ns. erikoisohjelmaa bändin normaalisettien lisäksi, mutta bändillä on siitä oikeus myös laskuttaa. On tullut toimittua yksissä häissä kanttorinakin...
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
baron
27.07.2005 19:02:49

Mä oon luvannut, että häävalssit vapaavalintaiset, jos laput löytyy ja yks/kaks muuta piisiä myös jos laput löytyy.
Muuten saa toivoa musiikkityyliä ja mä kaivan meidän ohjelmistosta eniten sitä muistuttavat.

Kerran mäkin oon ollut yritystilaisuudessa, jossa oli villin lännen teema ja meillä oli cowboyhatut, liivit ja saappaat ja oltiin pyynnöstä pari settiä treenattu aiheeseen sopivaa musaa, mutta ei jengi ollut yhtään tyytyväinen, ne halusi normaalia tanssimusaa.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
isojussi
27.07.2005 19:42:36
Mä oon luvannut, että häävalssit vapaavalintaiset, jos laput löytyy ja yks/kaks muuta piisiä myös jos laput löytyy.
Muuten saa toivoa musiikkityyliä ja mä kaivan meidän ohjelmistosta eniten sitä muistuttavat....

kompkompkompkompkomp.....
Basso-Aslak
27.07.2005 21:48:37

Jossakin studio42/hääopas tai jotakin näyttää lukevan näin:

"Orkestereissakin on eroja. On orkestereita, jotka soittavat muutaman tunnin. On myös täyden palvelun orkestereita, jotka huolehtivat koko hääjuhlan musiikista. Esim. solisti laulaa kirkossa, soittaa taustamusiikit jne. Hyvä orkesteri järjestää myös ohjelmaa. Häät muistetaan monesti myös orkesterista. Joten siihen kannattaa panostaa.

Haha, kuinkas monta täyden palvelun orkesteria sitä täällä löytyy? Tai mikäs siinä, määritellään taso ja hinta ja jovain solisti kirkkoon laulamaan ja basisti vääntelemään ilmapalloista hassuja eläinhahmoja lapsosten riemuksi jne. Hyh, hyh, tällaisia orkestereita jotka soittavat vain muutaman tunnin. Taidan kuulua armotta huonompaan b-ryhmään...
"Tuon kynsiminen ei merkihe mittään!"
isojussi
27.07.2005 22:33:57 (muokattu 27.07.2005 22:35:18)
Mä hoidan tarvittaessa:

- Kirkkolaulun
- Toimin seremoniamestarina
- Vedän stand-uppia
- Taustamusan (mut jos on noi kaikki muutkin, niin cd saa kelvata)
- Ja helevetin hyvät tanssit päälle.

Tosin jopa trion saa halvemmalla. Perskuta - hyvällä säkällä samaan hintaa jopa kvintetin.

Mutta: Halvalla pääsee tekeen vain huonoja keikkoja.

EDIT: Onx tää talu, kun se on mun syntymävuosi?
isojussi
27.07.2005 23:04:47
Mutta ottaa päähän...
isojussi
27.07.2005 23:05:08
...jonsei edes kerran...
isojussi
27.07.2005 23:05:33
...saa kuusysiä!

Tää se on miästen talu!
Riksteri
28.07.2005 01:18:07
Mikäli olisi kaikkein mieluisin toivomus orkesterille musiikin suhteen? Häävalssiksi jokin orkesterin suosittelema kappale, minkä orkesteri mielellään haluaisi soittaa ja loppuohjelma täysin vapaavalintaista, orkesterin valitsemaa tilanteen ja fiiliksen mukaan?

Voisiko tilaaja toivoa orkesterilta sitä, että he soittaisivat sitä mitä parhaiten osaavat? Vai onko parempi vain pyytää yleisluonteisesti jonkin tyylistä musiikkia, yhtä genreä tilaisuuden luonteen mukaan?
baron
28.07.2005 01:26:43

Mikäli olisi kaikkein mieluisin toivomus orkesterille musiikin suhteen? Häävalssiksi jokin orkesterin suosittelema kappale, minkä orkesteri mielellään haluaisi soittaa ja loppuohjelma täysin vapaavalintaista, orkesterin valitsemaa tilanteen ja fiiliksen mukaan?

Voisiko tilaaja toivoa orkesterilta sitä, että he soittaisivat sitä mitä parhaiten osaavat? Vai onko parempi vain pyytää yleisluonteisesti jonkin tyylistä musiikkia, yhtä genreä tilaisuuden luonteen mukaan?

Mun mielestä kyllä hääpari saa valita mieleisensä häävalssin, on se sen verran tärkeä asia hääparille.

Ja kyllä saa esittää toiveen musiikin luonteesta. Esim joissain häissä on toivottu ainoastaan perinteistä, kun nuorisolle on järjestetty erikseen "jytäjatkot" ja joissain alkuilta perinteistä ja loppuilta "menevämpää".

Eikä mua mitenkään ole harmittanut, että morsiamen erityistoive on ollut "Metsämökin tonttu", jäin vain ihmettelemään miksi, liittyikö se jotenkin sanoihin "Menin ruotsalaisten telttaan"?
Ja kun morsiamen nimi oli Susanna, halusivat Susannan.
Riksteri
28.07.2005 01:46:17
Mun mielestä kyllä hääpari saa valita mieleisensä häävalssin, on se sen verran tärkeä asia hääparille.

Monesti tuntuu siltä, että muusikoilla on omat inhokkinsa näiden valssienkin suhteen ja varmaan sitten myös omia suosikkejansakin. Tilaisuuden luonteen mukaan paras valssi olisi mielestäni sellainen, jonka orkesteri oikeasti haluaisi esittää. Omat valssisuosikkini tulevat oikeastaan tuolta klassisen musiikin puolelta, mutta ei minulla ole varaa mitään sinfoniaorkesteria häihin tilata. Eikö parempi olisi yhdessä orkesterin kanssa valita jokin valssi, vaikkapa orkesterin antamista vaihtoehdoista?

Ja kyllä saa esittää toiveen musiikin luonteesta. Esim joissain häissä on toivottu ainoastaan perinteistä, kun nuorisolle on järjestetty erikseen "jytäjatkot" ja joissain alkuilta perinteistä ja loppuilta "menevämpää".

Nämä häätilaisuudet ovat aina arvoituksia sen suhteen, minkälaiseksi ilta muodostuu. Häävieraista voi tietysti yrittää onkia taustatietoja ja muutenkin valoittaa tilaisuuden luonnetta, mutta mielestäni on parempi että orkesteri valitsee soitettavat kappaleet vallitsevan tunnelman mukaan.

Eikä mua mitenkään ole harmittanut, että morsiamen erityistoive on ollut "Metsämökin tonttu", jäin vain ihmettelemään miksi, liittyikö se jotenkin sanoihin "Menin ruotsalaisten telttaan"?
Ja kun morsiamen nimi oli Susanna, halusivat Susannan.

Onko se mukavampaa ja motivoivempaa, kun erityistoiveita esitetään, verrattuna siihen että orkesterille annetaan täysin vapaat kädet?
Musiikkia korville
28.07.2005 08:14:35

Haha, kuinkas monta täyden palvelun orkesteria sitä täällä löytyy? Tai mikäs siinä, määritellään taso ja hinta ja jovain solisti kirkkoon laulamaan ja basisti vääntelemään ilmapalloista hassuja eläinhahmoja lapsosten riemuksi jne. Hyh, hyh, tällaisia orkestereita jotka soittavat vain muutaman tunnin. Taidan kuulua armotta huonompaan b-ryhmään...

Ai kuulut vai?.. Kyl me ainakin näitä juttuja tehdään, eikä siitä mitään extraa tarvi maksaa. Pääasia, että päästään keikalle. Ei me muuten tarvita mitään ruokaakaan, kun ei me olla sen arvoisia... ja v*tut.

Ei me kyllä oikeesti tehdä noita hääkeikkoja oikeestaan nimekskään, mut kyl noissa joku roti täytyy olla.

Kaikella kunnioituksella isojussia kohtaan. Se on hyvä, että Suomesta löytyy ees yks.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
El Condor
28.07.2005 09:11:26
Jossakin studio42/hääopas tai jotakin näyttää lukevan näin:

"Orkestereissakin on eroja. On orkestereita, jotka soittavat muutaman tunnin. On myös täyden palvelun orkestereita, jotka huolehtivat koko hääjuhlan musiikista. Esim. solisti laulaa kirkossa, soittaa taustamusiikit jne. Hyvä orkesteri järjestää myös ohjelmaa. Häät muistetaan monesti myös orkesterista. Joten siihen kannattaa panostaa.

Morjens! Ei perkele se näin voi mennä. Jos orkesterilta aina vaan vaaditaan enemmän ja enemmän, niin mihin se loppuu? Ja jos näissä alkaa antamaan periksi, niin aina joku keksii vielä jotain uutta ja hullumpaa. Pian päätyy Trio Forrester -malliin vetämään nukketeatteria perheen pienimmille. Eri juttu on, jos tämä näkyisi palkassa, mutta sen suhteen suurimmalla osalla tilaajista ei ole minkäänlaista realiteettien tajua.

Kun joskus käy tuolla hääpalstoilla nostattamassa verenpainettaan, niin vaikuttaisi siltä, että häät ovat koko ajan menossa ohjelmoidumpaan ja ohjelmoidumpaan suuntaan. Bändeille lähetellään kymmenien biisien toivelistoja, ja vieläpä CD:ltä soitettavasta taustamusastakin käydään keskusteluja, että mitä biisejä pitäisi soittaa ja missä järjestyksessä. Minuuttiaikataulut laaditaan, ja lopputulos on kuitenkin sama: klo 22 aikataulu on kaksi tuntia myöhässä ja bestman/kaaso/seremoniamestari/sulhanen/morsian/hääparin vanhemmat käyvät vuoronperään antamassa orkesterille ristiriitaisia ohjeita tilaisuuden kulusta. Yleisö on joko sen verran kännissä, että niille kävisi mikä vaan tai sitten (jos ovat joutuneet olemaan kuivin suin) miettivät kyrpä ohtassa, että jokohan täältä kehtaisi lähteä pois. Tärkeintä häissä pitäisi olla hyvä ja rento tunnelma, eikä se, että laaditaan minuuttiaikataulu sekä soittolista bändille ja sitten porataan, kun se ei toteutunutkaan ja "elämän paras päivä" meni piloille ja koko loppuelämä on täten pilalla.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
baron
28.07.2005 09:16:32

On multa joskus tilattu "täyttä palvelua" kirkkolauluineen etc. ja olen yrittänyt toteuttaa, mutta kun olen tehnyt sen mukaisen hintatarjouksen, diiliä ei olekaan tullut.
Mikko T.
28.07.2005 10:02:36

Päivä päivältä rakastan enemmän kirjallisen esiintymissopimuksemme lausetta "soittaen omaa ohjelmistoaan".

Mieleeni palaa takavuosilta morsiamen kysymys, voisimmeko hiukan auttaa pitopalvelun henkilökuntaa tarjoilussa. Varoituskellot alkoivat soida, ja sanoin ettei voida (tulipas hassu runo). Morsian kysyi miksei. Vastasin, että kun sitä varten siellä on pitopalvelu, mutta ette kai oo pyytäny niitä auttamaan meitä soittamisessa?

Keikalla ilmeni, että kyseisissä häissä oli niin paljon vieraita, että piti palkata kaksi ylimääräistä tarjoilijaa, ja pitopalvelun emäntä oli tietysti kertonut aiheutuvasta lisäkustannuksesta morsiamelle, joka yritti saada meidät hoitamaan homman.

Tapaus osoittaa, että kyllä ihmiset osaa olla ahneita ja härskejä sekä myös sen, mitä jo aiemmin tähän keskusteluun kirjoitettiin, eli jos pirulle antaa pikkusormen, niin se vie koko käden. Hääjuhlasta kun löytyy jos jonkinlaista askaretta, jotka bändi voi hoitaa. Erityisesti nauroin sanaleikkiä "väännellä ilmapalloista lapsille hassuja eläimiä."

Pakko siteerata taas kerran suosikkilausettani hääparin lähettämästä sähköpostista muutaman vuoden takaa: "Ruokailun jälkeen kannatte pianon rantaan, jossa..."
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.tk
Musiikkia korville
28.07.2005 10:08:25

Erityisesti nauroin sanaleikkiä "väännellä ilmapalloista lapsille hassuja eläimiä."

Pakko siteerata taas kerran suosikkilausettani hääparin lähettämästä sähköpostista muutaman vuoden takaa: "Ruokailun jälkeen kannatte pianon rantaan, jossa..."

Kyllä näille jutuille on taas tänään saanu nauraa...
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
Mikko T.
28.07.2005 10:18:47

Kyllä näille jutuille on taas tänään saanu nauraa...

Kyllä, ja paljon.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.tk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)