Aihe: pärjääkö näillä?
1
Hevitytteli
26.07.2005 00:14:15

olen pa-laitteistoa kasaamassa ja olen suunnitellut vastaavaa

http://www.thomann.de/tmix_pm184x_prodinfo.html?iwid=3

sekä 2kpl:

http://www.thomann.de/thoiw3_the_box_pa215_fullrangebox_prodinfo.html

voisitteko kertoa mitä mieltä olette ideastani. hyvät ja huonot puolet sekä arvio mihin moinen setti riittäisi? miten vahvistinmikseri sopisi yhteen kaiuttimien kanssa jne?
Apricot
26.07.2005 12:40:41
Teho ainakin riittäisi monenlaiseen tuuttaukseen. Mutta tuo 2 x 15" -tyyppinen kaiutinratkaisu on vähän vanhanaikainen, nykyään ei sellaisia juurikaan käytetä. Ne on niitä vanhojen rantasaunojen peruja, kun on sitten myös 2 x 18" subbarit alla. Olis aika erikoista, jos ei löytyisi samassa hintaluokassa 1 x 15" -pönttöjä. 2 x 15" on valmistajalta vain helppo ja halpa tapa saada lisää tehonkestoa. Se lisää sitten kotelon ulkomittoja. Tuo kaappi näytti olevan yli metrin korkea - sitä voi olla vaikea asetella sopivaan asentoon huonetilassa. Kyllähän sen kai telineeseen saa kuitenkin...

Ei kai tuo huonokaan setti ole, mutta enpä ole moisen soundia koskaan kuullut. Mikserivahvistimessa on graafinen eq; sillä voi jonkin verran kompensoida noiden kaappien tod. näk. vaatimatonta äänenlaatua, etenkin kun tehoa sitten riittää.

Minkälaiseen musaan nuita olis tarkoitus soveltaa?
No problemo!
aimotuska
26.07.2005 12:47:01
olen pa-laitteistoa kasaamassa ja olen suunnitellut vastaavaa
...
voisitteko kertoa mitä mieltä olette ideastani.

No mutta PA-laitteistohan on aina hyvä idea :) Mitä meinaat niillä tehdä? Eli siis mihin käyttötarkoitukseen?

hyvät ja huonot puolet

Hyvää: ne on helkkarin halvat
Huonoa: ne on helkkarin halvat

sekä arvio mihin moinen setti riittäisi?

SPL:n puolesta niillä varmaan jotain ränttätänttämusaa vois mukavasti jossain jumppasalissa ajella. Lauluun ja ylävoittoiseen soundiin piisannee varsin hyvin. Jos haluaa ihan rumpusettiä ja bassokeppiä ajella PA:sta, niin supparit tarttee kaveriksi.

Soundin laatu lienee sitten sitä mitä tuohon hintaan voi yleensäkin saada.

miten vahvistinmikseri sopisi yhteen kaiuttimien kanssa jne?

Sopiihan se. Tuossa hintaluokassa ei kannata vielä alkaa soveltamaan sitä nyrkkisääntöä, että vahvarin pitäisi olla noin tuplaten isompi kuin kaappien kesto. Helpompaa kasata kamppeet kun on vähempi erillisiä romuja ja niiden välissä kulkevia letkuja. Vähän tympeämpää ehkä jos haluaisi vaikkapa pitää samankokoisen mikserin, mutta pitäisi saada enemmän tehoja ulos. No, sitten voi tietty laittaa toisen vaffarin käyttöön, mutta tiskissä itsessään oleva jää käyttämättä jne...
Hevitytteli
26.07.2005 13:56:21

joo no heviä soitellaan laidasta laitaan. huone josa soitamme on noin 5x5m ja sitten sen pitäisi riittää myös pienemmille keikoille. mutta onko tuosta siihen? edellinen pa-laitteisto joka meillä oli (vahvistinmikseri 2x150w ja kaiuttimet 250w rms) tahtoi jäädä vähän kaiken muun alle mutta entäs tämä?

kitara ja basso vahvari noin 100w ja niiden yli pitäisi selvästi kuulua siltäkin varalta että vahvistimet ovat tulevaisuudessakin pikkusen isommat ettei heti puolen vuoden päästä tarvi uutta settiä ostaa :)
Hevitytteli
26.07.2005 13:57:21

ja se tulisi pelkästään laululle ei millekkään muulle.
aimotuska
26.07.2005 21:12:10 (muokattu 26.07.2005 21:13:17)
ja se tulisi pelkästään laululle ei millekkään muulle.

Turhaan sää sitten 2x15" kajareita laitat. 1x12" + pilli riittää pelkkään lauluun varsin hyvin.
musamies
26.07.2005 22:29:17
Mutta tuo 2 x 15" -tyyppinen kaiutinratkaisu on vähän vanhanaikainen, nykyään ei sellaisia juurikaan käytetä.

Meikäläisellä on Peavey Hisys-4:set. Niiden hyvänä puolena on, että piisaa monella keikalla ilman erilisiä alapäitäkin vaikka niiden läpi ajettaisiin myös alääniä sisältäviä instrumentteja. Erilisenä alapäänä on mulla 1 kpl Cerwin Vega SL-36B ämyri.

Huono puoli kaiuttimen laitto telineeseen koska ihan keveimmät mahdolliset telineet ei käy. Lähinnä joku kaiutinhissi olisi asiallinen.

Niimpä olen ajatellutkin, että toisesta SL-36B:stä saisi maan mainion jalustan...
Apricot
27.07.2005 13:18:49
Siis että 2 x 15" -kaapit... ... piisaa monella keikalla ilman erilisiä alapäitäkin vaikka niiden läpi ajettaisiin myös alaääniä sisältäviä instrumentteja.

Mulla on just erilaisia kokemuksia. Esim. bassaria ei saa tulemaan kuitenkaan, mikä olisi ainoa syy miksi yleensä tuollaisia kaappeja edes harkitsisin. 2 x 15" -kaapit yksinään ei korvaa esim. 1 x 15" + sub -kokoonpanoa, ja jos subbarit on joka tapauksessa, niin yläkaappien kaiutinpinta-alalla ei ole niinkään suurta merkitystä.

Mutta meneehän se tuplaämyri tietysti alemmas kuin yksi 15".
No problemo!
musamies
27.07.2005 14:21:55 (muokattu 27.07.2005 14:26:03)
Mulla on just erilaisia kokemuksia. Esim. bassaria ei saa tulemaan kuitenkaan, mikä olisi ainoa syy miksi yleensä tuollaisia kaappeja edes harkitsisin.

Mun kaapeissa alemmasta elementistä on suodatettu ylemmät taajuudet pois jollain kelalla. Elementti asennettu ilmeisesti tilan säästämiseksi kotelon etuseinään nähden vinoon.

Aika lailla tuollaset mut vanhemmat:
http://www.musik-service.de/ProduX/PA/Boxen/Peavey_HiSys4_XT.htm

Olen joskus kokeillut pikkukeikalla käyttää Yamahan taajuuskorjainta apuna kokeillakseni voiko saundia parannella sillä. Pieniä paranuksia pystyi tekemään, mutta melkein samaan lopputulokseen pääsee mikserin namiskuukkeleita kääntelemällä.

Kokeilin vaihteeksi EV:n 12 tuumaisia mustassa muovikotelossa olevia ämyreitä MD:ltä soittamallani tanssibändin mikseristä suoraan äänitetyllä musiikilla. Ne kaipaavat paljon enemmän subbaria tuekseen.

-----------

Mulla on yksi tuollainen subbari:
http://www.cerwinvega.com/products/professional/sl36b.html

Dimensions: (H x W x D)
Inches: 36.2 x 24.2 x 36.2
cm: 92 x 62 x 92

Weight: (unpacked)
166 lb (75.5 kg)

Sen kanssa meinaa käydä ahtaissa paikoissa ja hankalissa portaissa niin, että ei huvitakaan roudata perille.

Nokkakärryllä tai sen omilla pyörillä kuljettaminen on kyllä helppoa jos niitä voi käyttää.
Apricot
27.07.2005 21:42:43
Tuo Peavey saattaa jopa toimiakin noin, mutta en silti usko että T-kaupan the Box olisi yhtä hyvä. Se Peaveyn alin ämyri on varmaan viritetty varta vasten toistamaan jotain 50 - 100 Hz kaistaa, jolloin sen suuntaavuudella ei ole niin paljoa merkitystä (?). Tosin sullahan se on otettu pois pelistä erillisen subbarin takia, näin ymmärsin.

Mä tsekkaan pa-kamoja ensisijaisesti laulamalla itse niiden läpi, ja silloin paljastuu soundin laatu 80 Hz ylöspäin (oon varsin matalaääninen). Oma ääni on paras mittari, sen olen huomannut. Alinta oktaavia varten tarvitaan sitten syntikka tai bassari tai jokin muu. Ei hemmetti, täähän on nyt offtopic:)
No problemo!
musamies
27.07.2005 23:45:04 (muokattu 27.07.2005 23:51:25)
Tuo Peavey saattaa jopa toimiakin noin, mutta en silti usko että T-kaupan the Box olisi yhtä hyvä. Se Peaveyn alin ämyri on varmaan viritetty varta vasten toistamaan jotain 50 - 100 Hz kaistaa, jolloin sen suuntaavuudella ei ole niin paljoa merkitystä (?). Tosin sullahan se on otettu pois pelistä erillisen subbarin takia, näin ymmärsin.

Suodatan yläpäiltä kaikkein matalimmat taajuudet pois HIFI-100/1 sen suotimella. Suodatus on aika matalalla ja sen olemassaolon huomaa esim. HIFI:n testi CD:llä. Eli myös Peavey:n alaämyrit ovat kuvioissa mukana ja vaikuttanevat juuri esim. laulun alaääniin.

Subbarille tuuppaan yleensä aika matalia taajuuksia riippuen tilanteesta. Yritän säätää laitteiston niin, että se soi hyvin äänitetyllä musiikilla hyvin ilman sen kummempia ekvalisointeja. Jos haluan ylimääräistä bassojytinää esim. diskobiiseihin, nostan subbarin ylärajataajuutta. Subbarin säätöihin vaikuttaa myös se miten olen sijoittanut yläpäät.

Subbari tuuppaa vain alimpia taajuuksia ja sen voi sijoittaa aika vapaasti ilman, että ääni kuulostaa tulevan kummallisesta paikasta.

Mä tsekkaan pa-kamoja ensisijaisesti laulamalla itse niiden läpi, ja silloin paljastuu soundin laatu 80 Hz ylöspäin

Tsekkailen myös laulamalla ja teen lauluun korjauksia mikseristä riippuen laulajasta ja laulumikeistä. Vähiten käyttämistäni mikeistä korjausta ovat vaatineet AKG C 535 EB. Niillä on joutunut lähinnä alapäätä leikkaamaan. Dynaamisissa mikeissä on ollut yläpään ja alapään korostus tarpeen.

Alinta oktaavia varten tarvitaan sitten syntikka tai bassari tai jokin muu.

Omalla koskettimistolla testaan onko alapäässä jytyä. Basarista yritän saada potkivan, muttei ylikorostuneen.

---------

juu mutta tuommosilla kai silti aika aloitteleva bändi pärjää treeneisä ja pikkukeikoilla vaikkei laitteisto kovin laadukas olekkaan?

Voi pärjätäkin? En tiedä miten noin halvat kaiuttimet soi. Jos ne soi suht mukavasti, niin mikä jottei.

Miettikää myös sitä miten saatte keikoilla nostettua ämyrit maasta ilmaan.
aimotuska
28.07.2005 11:46:40
juu mutta tuommosilla kai silti aika aloitteleva bändi pärjää treeneisä ja pikkukeikoilla vaikkei laitteisto kovin laadukas olekkaan?

Kuten sanottua, jos aiot ajaa niistä pelkkää laulua, niin maailman halvimmalla 2x15" ratkaisulla sä ammut itseäsi jalkaan. Pistä pienemmät (esim. 1x12") yläpäät sekä tolpat, joiden päälle ne nostetaan treeniksellä ja keikalla.

Jos ja ennenkaikkea KUN jossain vaiheessa alkaa kiinnostaan ajaa koko orkesteria setistä ulos, niin sitten satsaat pariin subbariin ja päätteeseen ja homma toimii entistä paremmin.

Maltti on valttia niin kuin isot pojat sanoo.
Apricot
28.07.2005 11:51:38 (muokattu 28.07.2005 11:53:36)
Kaapin yläpää pitää saada suunnilleen kahden metrin korkeudelle, sekä treeneissä että pikkukeikoilla. Jos kaapin korkeus on 110 cm, niin alle tarvii vajaan metrin verran koroketta. Vanha hajonnut subbari näyttää olevan yleisesti käytetty kaiutinteline näissä tapauksissa:) Kaapilla on painoa 45 kiloa - vaatii jo tukevaa tavaraa alle.

Mitä kattelin tuossa, niin siihen hintaan ei ole muita vaihtoehtoja kuin tuo the box 215. Ongelma on, että sen pitää olla 4 Ohm kaiutin, jos haluaa saada täyden tehon ulos. 8 ohmilla saa vain puolet. Eli ei kai siinä auta muu kuin ostaa nuo vehkeet.

EDIT: Jos siis budjetti on näin tiukka, kts. edellinen
No problemo!
Hevitytteli
29.07.2005 16:54:40

juu budjetti on ikävä kyllä näin tiukka..

voisitteko pistää linkkiä esim thomanista että minkälaiset vehkeet tolla summalla kannattais ostaa? jos tuo siis on huono.

pitäs saada mikserivahvistin+kaiuttimet.
kivi
29.07.2005 18:36:09
juu budjetti on ikävä kyllä näin tiukka..

voisitteko pistää linkkiä
---
pitäs saada mikserivahvistin+kaiuttimet.

www.audiodivari.com

...parempaa laatua saa samaan hintaan käytettynä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
isojussi
29.07.2005 18:39:02
joo no heviä soitellaan laidasta laitaan. huone josa soitamme on noin 5x5m ja sitten sen pitäisi riittää myös pienemmille keikoille. mutta onko tuosta siihen? edellinen pa-laitteisto joka meillä oli (vahvistinmikseri 2x150w ja kaiuttimet 250w rms) tahtoi jäädä vähän kaiken muun alle...

MITÄ? EI KUULU!

Siis 500W:n töky ei riitä 5x5 m:n kopissa laululle?

Hullut!
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Hevitytteli
30.07.2005 16:19:57

mitä mieltä olette tämmösestä

DYNACORD FE 15.3

elikkä tommoset kaiuttimet huomasin audiodivarisa. osaako joku kertoa tarkemmin jotain noista ja miten ne sopisi ton vahvistinmikserin kaa jos oletetaan että otan tuon mitä jo ehdotin ja oiskohan nuo 4 vai 8ohm?
aimotuska
01.08.2005 19:21:37 (muokattu 01.08.2005 19:25:02)
DYNACORD FE 15.3
elikkä tommoset kaiuttimet huomasin audiodivarisa. osaako joku kertoa tarkemmin jotain noista

Sanovat, että niissä on ElectroVoicen elementit. Niillä ei voi mennä vikaan, jos vain suoto on oikein tehty (eli kullekin elementille menee oikea taajuuskaista). Ei toki ihan kaikki tykkää edes EV:stä, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun. :)

ja miten ne sopisi ton vahvistinmikserin kaa jos oletetaan että otan tuon mitä jo ehdotin ja oiskohan nuo 4 vai 8ohm?

Jos niitä voi ajaa bi-amppina niin todennäköisesti nuo on sitten fullrangena 4 ohmiset. Bi-amppina 8 ohmia per puolisko, mut ei voi olla ihan varma. Soittele sinne kunhan tulevat lomalta.

Sitä t.mixiä en ehkä laittaisi. Toisaalta jos tuo kaappi on 4ohminen niin sittenhän siinä riittäisi tehot just ja just. Vaihtoehtona joku makkarapaketti-behringer ja vaikka Crown XLS-402 pääte.

Mut siinä jos sattuu ostamaan jonkun paskan päätteen niin hyvässä lykyssä kun se kosahtaa joskus, se kärtsäyttää myös kaapit. Tuo crown pitäisi olla kyllä varsin hyvä vehje eikä budjetti taida juurikaan ylittyä.

XLS-402: 375€ --> www.stpaulssound.fi
Dynacord FE 15.3: 480€ --> www.audiodivari.com
Behringer UB-802: 51€ --> www.stpaulssound.fi
Yhteensä: 906€
Kaikki Suomesta, ei postikuluja jos vain saat kuskattua ne itse Nummelasta/Hesasta. Hyvällä lykyllä saat tingattua vielä kaapelit kaupan päälle.

Versus:
T.Box PA215 x2: 466€
T.Mix PMX184X: 379€
Yhteensä: 845€
Plus 23€ postikuluja + ulkomaan postiennakkolisä jos ei visa vingu.

Erotukseksi jää noin 30€, kun taas laadussa on nousua vähintään tuplasti lisää, tuntematta sen tarkemmin dynacordin kaappien kuntoa.

Sittenhän noihin tulee joka tapauksessa kaapelit ja muu sälä mukaan, joita et varmasti thomannilta saa kaupan päälle.

Vieläkö tekee mieli T.Boxeja?:)

EDIT: piti lisätä hymiö...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)