Aihe: Putkivahvistin+roudaus talvella
1
Boltsa
27.07.2005 21:21:56
Tuossa muutamien viikkojen päästä ostan putkinupin ja sellaista tässä kyselin että jos esim. parin tunnin reenien jälkeen lähtee ajelemaan sisältä (ja moottorista) kylmällä autolla kotiin niin ottaako reenien jälkeiset kuumat putket nokkiinsa siitä hetkellisestä miinus-lämpötiloissa olosta?
tommi_899
27.07.2005 21:30:52

en tiedä lämpötiloista, mutta eikös putket ole hieman herkempiä lämpiminä?
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen eiks sua hävetä kuunnella himiä?
Guitaristi
27.07.2005 21:32:59

en tiedä lämpötiloista, mutta eikös putket ole hieman herkempiä lämpiminä?

Näin ainakin minä olen käsittänyt.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
tommi_899
27.07.2005 21:39:03

Näin ainakin minä olen käsittänyt.

nyt joku vielä vahvistaa tiedon niin olen tyytyväinen :D
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen eiks sua hävetä kuunnella himiä?
jutimone
27.07.2005 22:56:59
Kaikki nopeat lämpötilavaihtelut vaikuttavat elektroniikkalaitteiden käyttöikään ja luotettavuuteen. Putkivaffarit ovat rakenteesta johtuen herkempiä nopeille lämpötilavaihteluille kuin transistoripelit johtuen putkien rakenteesta.

Mutta kyllä putket kestävät pakkasta siinä missä muutkin laitteet, kannattaa antaa laitteen jäähtyä rauhassa ennen kylmään viemistä.

Myös kun tulee kylmästä lämpimään niin pitäisi antaa laitteiden hieman lämmetä ensin ennen kuin laittaa virrat päälle. Syynä tähän on lämpötilaeron lisäksi se että kylmään laitteeseen saattaa tiivistyä kosteutta lämpimästä ja kosteammasta sisäilmasta. Kosteus voi sitten aiheuttaa ei toivottuja kulkureittejä sähkölle ;)

-Juha
Boltsa
27.07.2005 23:32:07
Ok, vähän tuollaista itsekkin ajattelin. Nyt sai luuloille vahvistuksia :)
SirElwood
28.07.2005 00:10:47
Kyllä vaan. Aina pitäisi malttaa jäähdytellä vahvistin roudausta ennen. Vaikka lämpötilan vaihtelut ei varsinaisesti olisi +20 -> -15C. Etenkin putkipeleissä kuumana kolauttelu ja siirtely voi tehdä tuhoa. Lähinnä siis putkissa. Ja onhan se ihan tulipalovaarankin takia järkevää.
losli
28.07.2005 09:11:08
Samaa joskus miettinyt myös. Itse olen kuitenkin ollut enemmän huollissani siitä vaiheesta, kun kannan pakkasesta laitteet sisään ennen soittoa. Tuossa vaiheessahan muodostuu luultavasti kosteutta yms.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
Marzi
28.07.2005 10:41:58

Ostappa kunnon case sille nupille, niin ei moinen hirveästi haittaa. Kun laitat sisätilassa nupin latikkoon (joka on tietenkin pehmustettu, joka taas on melkein sama kuin eristetty) ei pakkanen pääse puraisemaan putkia niinkään äkkiä. Case suojaa myös lämmöltä.

Mulla oli Marsun nuppi autossa casessa tossa yks päivä, case oli niin kuuma, ettei kättä kärsinyt, mutta nuppi sisällä siedettävän lämmin. =voi roudata.

Kaikkien vehkeiden kanssa paino sanalla vaihtelu. Mitä lievemmät ja _hitaammat_ lämpötilan vaihtelut, sen parempi.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Reddie
28.07.2005 15:20:24
Kaikkien vehkeiden kanssa paino sanalla vaihtelu. Mitä lievemmät ja _hitaammat_ lämpötilan vaihtelut, sen parempi.

Aivan. Eli sitten kun se case on lojunut siellä -20 asteessa takakontissa useita tunteja niin heti sisään kantamisen jälkeen ÄLÄ avaa sitä casea vaan anna olla siinä jonkun tovin ja avaa vasta sitten. Tämä pätee erityisesti soittimiin.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)