Aihe: Jazzmuusikoksi?
1 2
VÄKIPÄÄ
13.05.2003 16:33:10
Onpa tässä päätä vaivannut eräs ajatus.. Pitäisikö ruveta jazzmuusikoksi? Tähän asti olen soittanut pääasiassa heviä ja punkkia, mutta en tunnu pääsevän ko. aloilla mihinkään. Mihin pitäisi ottaa yhteyttä, että minustakin tulisi Jazzmuusikko? Jazzia soittava ystäväni sanoi, että jazz musiikkia voi opiskella ja tulla jazzmuusikoksi. Ainiin.. Soitan siis bassoa!
Jabbe
13.05.2003 16:34:29
Nohnoh, eipäs heittäydytä suuruudenhulluiksi sentään. ;)

Onko miten paljon soittokokemusta, opiskelua ja ikää takana? Pidätkö/kuunteletko jazzia? Miksi jazzmuusikoksi?
Bassballs
13.05.2003 16:52:22

Pyrit konservatorioon Pop/jazz -linjalle. Siellä leivotaan muusikoita ja jos et ole varovainen, saatat yht'äkkiä(eli 3-6vuoden päästä) huomata olevasi jazzmuusikko.
No ei se niin helppoa ole, mutta jazzmuusikon kaava on tuossa.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
isojussi
13.05.2003 21:44:47
Pyrit konservatorioon Pop/jazz -linjalle. Siellä leivotaan muusikoita ja jos et ole varovainen, saatat yht'äkkiä(eli 3-6vuoden päästä) huomata olevasi jazzmuusikko.

Seula on tiukka, mutta onneks nykyään on vaihtoehtoja. Suosittelen silti musiikkiopiston suorittamista ensin. Tampereella on muuten musiikkiopistossa pop/jazz linjakin.... en tosin tiedä missä kortteeraat, mutta kait niitä nykyään muuallakin on?
Osta mut - ma olen kaupan!
Bassballs
15.05.2003 16:05:51

Seula on tiukka, mutta onneks nykyään on vaihtoehtoja.

Kyllä. Vaikka menisitkin konsikseen pop/jazz-linjalle, ei jazzia silti tarvitse väkisin vääntää, vaan voit keskittyä sen johdannaisiin, kuten funkkiin tai souliin. Näin olen asian käsittänyt, en (vielä)ole edes hakenut mihinkään konservatorioon.

Ennen mielessäni kyti pelko siitä, että ainut kehittymismahdollisuus suomessa on rankka tie autumn leavesien ja beautiful lovien kautta, mutta se ei ole must. Vinkkinä silti, että nuokin raivostuttavat kipaleet kannattaa opetella ulkoa edestakaisin ja silmät kiinni meneviksi.
Setä Groove
15.05.2003 16:18:25

melkoinen kaavahan sulla on. Ei tuossa minun mielestä ainakaan vielä jazz-MUUSIKKOA oo pätkääkään. Jazz- soittaja ehkä. Muusikko....ehei.
ja tuo 3-6v ei nyt riitä vielä ees tissin imemiseen.
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
Bassballs
15.05.2003 17:33:05

Ajattelin lähinnä muusikon/musiikin maisterin koulutusohjelmaa. Tapauksia, jotka ovat toki soittaneet useampia vuosia ennen näille linjoille astumista. Joidenkin muusikoksi valmistuneiden suusta kuulee usein sanan jazzmuusikko, kun itsestään on kyse.

Meilläpäin on käytössä myös termi "aloitteleva jazzmuusikko", mikä on varmaan yleisesti tämä jazz-soittaja.
Hornanturska
15.05.2003 22:02:53
Mitäs vikaa Autumn leavesissä on??
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa...
Speedy
15.05.2003 22:18:03

Kyllä. Vaikka menisitkin konsikseen pop/jazz-linjalle, ei jazzia silti tarvitse väkisin vääntää

EIKÖ?? Kunpa näin olisikin..=I
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Bassballs
16.05.2003 11:25:11

Mitäs vikaa Autumn leavesissä on??

Vika on minun korvieni välissä, sillä en enää osaa ottaa kyseistä kappaletta tosissani.
Ehkä, jos joku tulkitsee sen jollain aivan uskomattoman hienolla tavalla...
Chaminade
21.10.2003 23:07:30
no, mitä on käytävä läpi ennen kun on jazzmuusikko? mä olen ainakin (vielä) ihan innoissani autumn leaveseista ja all of meista eikä mahtavista improvisaatioita vielä tietoakaan.. onko edellä mainitun kaltaisia biisejä edes kannattavaa treenata?
Keinustuolissa voi muistella..
jazzmies
22.10.2003 00:04:59
Vika on minun korvieni välissä, sillä en enää osaa ottaa kyseistä kappaletta tosissani.
Ehkä, jos joku tulkitsee sen jollain aivan uskomattoman hienolla tavalla...

Kyse oli siis Autumn Leavesista: Miles in Antibes 1963 - editoitu versio, mutta aivan käsittämättömän hienoa komppausta rytmisektiolta ja kuunnelkaa Hancockin pianosoolo!

Täytyy olla sarkasmia koko tämä keskustelu: Ei ole jazzmuusikkoja, on vaan muusikkoja, hyvällä tsägällä vielä improvisoiviakin. Jos joku sanoo olevansa jazzmuusikko, tarkoittaa se minulle taantumusta, yleensä 1950-1960-lukujen tulkintaa haikaileva petteri - aivan kuten pelkästään romantiikan ajan musiikkia soittava klasari.
Penasol
22.10.2003 10:43:14 (muokattu 22.10.2003 10:44:43)

Hahaa! Minun kitaraopettajanipa huomasikin, etten pidä jazzin soittamisesta, ja sanoi, että jos maistuu, voimme soitella jossain määrin muunkintyyppistä musiikkia. Luultavasti hän luotti minuun sen verran, etten tahdo soittaa Metallican For Whom The Bell Tollsia, ja oli siinä oikeassakin. Ajattelin, että Camel olisi vallan miellyttävää, kun hän sanoi, että roudaa vain jokin levy mukaan, niin katsellaan. Ei varmaankaan niin paljoa kuin näitä jazz- standardeja tietenkään opiskella, mutta jonkin verran kuitenkin.

edit: Onpas huvittava tuo viimeinen lause, ei varmaankaan...tietenkään.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Veke
22.10.2003 14:46:25
Ala polttamaan jazztupakkaa.
Karlsson
22.10.2003 15:03:19
Ala polttamaan jazztupakkaa.

Usein kyllä johtaa reggaen kuunteluun. Jostain syystä.
Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"...
Bassballs
22.10.2003 15:48:19 (muokattu 22.10.2003 15:48:29)

("koulu")Jazzia soitetaan siksi, koska se toimii loistavasti opetusmateriaalina. Tämäntyyppinen jazz perustuu juuri improvisointiin, joten mikäs sen parempaa impro-opetus matskua. Ei siellä kuitenkaan aivopestä muita muusikoita, herranen aika!
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
Schnowotski
22.10.2003 16:54:00
Sinulla on liian hyvä rytmitaju ja sävelkorva Jazz-"muusikoksi" ryhtymiseen.

Ala soittamaan jazzia, ei kait siihen muuta tarvita. Tämähän on loogista: jos soitat Jazzia, olet Jazz-muusikko, jos heviä, hevi-muusikko.
"Ei ole pakko jos ei halva." Kuka kysyi haluamistasi?
AST-jeesusteippi
Bassballs
23.10.2003 15:45:40

Ala soittamaan jazzia, ei kait siihen muuta tarvita. Tämähän on loogista: jos soitat Jazzia, olet Jazz-muusikko, jos heviä, hevi-muusikko.

Minun tavoitteeni on olla joskus 'muusikko'. Ei mitään etuliitteitä. Jazz-muusikko ja rock-muusikko herättävät aina ennakoluulot ensikuulemalta.
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
Nuages
23.10.2003 22:10:26

Muusikko tienaa leipänsä ensisijaisesti musiikilla. Muutoin käyttäkäämme etuliitettä "harrastelija-".
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)