PL 21.07.2005 09:44:02 | |
---|
Eikö muka muuten pysynyt komppi koossa? |
LNA 21.07.2005 10:21:57 | |
---|
Eikö muka muuten pysynyt komppi koossa? Ei. Naulaa mut seinään, jooko? Sharon Kontula - Bella Italia #11 |
Neljä Ruuvia 21.07.2005 10:40:19 | |
---|
Ei pysyny! |
Mohla 21.07.2005 13:54:44 | |
---|
Sen enempää erottelematta käytän kaikkia mahdollisia apuvälineitä jotta biisi tulisi mahdollisimman hyvin esille. Jos kuuntelijan huomio keskittyy epätarkkaan rumpujensoittoon tai epävireiseen taustalauluun biisin sijasta, ei mitkään maailman moraalisaarnat korjaa asiaa. Rumpujen kvantisoinnista/korjauksesta sen verran että vaikka kaikki iskut korjaa ja triggaa sampleilla niin paskan rumpalin tunnistaa joka kerta. Sama pätee tunetukseen. Laulusuorituksessa on niin monta muuta tärkeämpää asiaa kuin vire. Keskustelu näiden apuvälineiden moraalisuudesta liikkuu lähinnä tuolla amatöörien keskuudessa jossa oman soittosuorituksen kelvollisuus on kiinni juuri siitä millaiset apuvälineet on käytössä. Kun päästään siitä yli niin tällaiset autotunet ja soundreplacerit ovat vain työkaluja muiden joukossa ja niitä käytetään jos tarvitaan. Eikä selitellä jokaiselle vastaantulijalle että "me ei käytetty/me käytettiin vaan koska...". Kokonaan toinen asia on se että tämän päivän musamarkkinoilla on tietyt standardit olemassa joita äänittäjien/tuottajien/levylafkojen oletetaan huomioivan. Vaikka se harmittaa niin sille ei just nyt voi mitään. Puhuttaisko vaikka masteroinnnista ja L2:sta:) Täyttä asiaa tämä. Unohtui tuosta mun jutusta, että en minä näe siinä mitään pahaa jos virheitä korjataan. Turhaa äänittää sitä laulu pätkää uudestaan jos siinä on välissä joku tavu joka ei ihan ole nuotissa, mutta fiilis kohdillaan. Ja lopputulos kuulostaa ihan samalta kuin että jos sen yhden väärään kohtaan osuneen virvelin iskun takia olisi nauhoittanut pitemmän pätkän uudestaan, tai siirtänyt sen siihen käsin. Tosin niinkuin todettiin, paskan rumpalin tunnistaa aina, mulla on siitä traumoja (siis miksaajana, ei rumpalina). Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Notefix 21.07.2005 14:15:04 | |
---|
Joo,oon käyttänyt... Jep, tossahan se...ekaks vähän paheksutaan muodon vuoksi ja sitten tunnustetaan :) Ja ainahan sitä on käytetty kaikkia keinoja mitä studioteknologia sallii. Lopputulos on pääasia. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
milcoin 21.07.2005 22:26:11 | |
---|
Puhutaan sitä ennen Beat Detectorista. Se on saatanan keksimä peli. Mikä vaan paska saadaan sillä läjään,sitte siihen tunetus päälle. Jo on hyvän kuulosta musaa... Se vielä että.... Joo,oon käyttänyt... Lieneekö kyseessä sittenkin Beat Detective? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Neljä Ruuvia 22.07.2005 00:04:57 | |
---|
Lieneekö kyseessä sittenkin Beat Detective? Niin se tais olla joo.Pro Tools osastoa kuitenkin,ei oo mulle niin tuttu ohjelma että muistasin niinku nimitarkasti.... |
PL 22.07.2005 08:13:32 | |
---|
Niin se tais olla joo.Pro Tools osastoa kuitenkin,ei oo mulle niin tuttu ohjelma että muistasin niinku nimitarkasti.... Sama kait se minkä niminen se on, paholaisen keksintöjä kaikki. |
Mikael 22.07.2005 09:58:59 | |
---|
Sama kait se minkä niminen se on, paholaisen keksintöjä kaikki. Jep. Eiks rokki just oo paholaisen musaa? Vai oliks se bluussi vai tsäässi? Gosbelia ei siis tuunata eikä virsiä. Oli miten oli, mutta näin on. |
Roberto 22.07.2005 15:38:25 | |
---|
eikä virsiä. Ei ainakaan kirkossa missä sitä vedellään kollektiivisen atonaalisuuden vallitessa. |
kivi 22.07.2005 16:37:42 | |
---|
Istuskelin studiossa vanhemman pitkänlinjan singer-songwriterin kanssa, ja ajattelin, että tuo ei ainakaan tuneta akustisilla mies-ja-kitara -levyillään. Kylläpä vain tunetti, jopa niin päin että jos laulu meni oikealla tavalla falskisti, niin kitaraa bendattiin jälkeenpäin laulunmyötäiseksi, mikä itse asiassa oli aika hauskaa. Mies perusteli asian näin: "Mitä väliä sillä on, kun sä tiedät kuitenkin pystyväsi lopulta siihen täydelliseen ottoon, tällä tavalla vain ei tarvi haaskata aikaa siihen hiomiseen, mikä hänen nähdäkseen on levynteossa kuitenkin verrattain epäolennaista. Jos autotunella välttyy saman oton sadasta uusimisesta, sen ajan voi käyttää siihen että levystä tulee muutenkin parempi." Kävi järkeen. |
eino mutku 27.07.2005 13:05:38 | |
---|
Jep. Eiks rokki just oo paholaisen musaa? Vai oliks se bluussi vai tsäässi? Gosbelia ei siis tuunata eikä virsiä. Meidän levyä kyllä tuunattiin, vaikka soitetaankin kosbelia, tai mitä se nyt ikinä sitten onkaan, CCM:ää. Saapa nähdä mitä Herra Iso Herra sanoo meidän editoimisesta ja tunettamisesta sitten viimeisellä tuomiolla...armon varassa...rupes jännittämään. Saatiin me siitä kyllä rangasituskin jo, sinne oli nimittäin jäänyt pari kökköä niihin kohtiin mitä oli editoitu. Eli olis pitänyt editoida enemmän!!! kalamies#23 >-)))>
-"Ihminen katuu vanhana vain kahta asiaa: tehtyä ja tekemätöntä" |
Mikael 27.07.2005 13:12:24 | |
---|
Eli olis pitänyt editoida enemmän!!! Kun antaa pirulle pikkusormen... Oli miten oli, mutta näin on. |
Kun antaa pirulle pikkusormen... ...niin levy kuulostaa paremmalta! kalamies#23 >-)))>
-"Ihminen katuu vanhana vain kahta asiaa: tehtyä ja tekemätöntä" |
Mikael 28.07.2005 10:05:56 | |
---|
...niin levy kuulostaa paremmalta! Näino! Ja elämä on muutenkin mukavampaa... : D Oli miten oli, mutta näin on. |
Roberto 28.07.2005 10:11:05 | |
---|
Toi tuunaushomma on vähä ku laittais Prozaccia aamumuroihin. |
Mikael 28.07.2005 13:53:12 | |
---|
Toi tuunaushomma on vähä ku laittais Prozaccia aamumuroihin. Mullo yks frendi joka laittaa HP:ta ihan kaikkeen. Kun oltiin skidejä niin niiden mutsi lakkas ostamasta sitä kun Timo rupes lataan sitä justkin muroihin... Prozak -> Autotune / HP -> LoFi Oli miten oli, mutta näin on. |
dfloreno 01.08.2005 16:47:12 | |
---|
Rumpujen kvantisoinnista/korjauksesta sen verran että vaikka kaikki iskut korjaa ja triggaa sampleilla niin paskan rumpalin tunnistaa joka kerta. Sama pätee tunetukseen. Laulusuorituksessa on niin monta muuta tärkeämpää asiaa kuin vire.
Tässä osuttiin asian ytimeen. Kyllä noi ässä-jätkätkin joutuu silppuriin monesti, mutta sen takia, että sillä saadaan toi maailman-tiukin -efekti aikaiseksi. Kyllä noilla mokia voi kirjata (siihenhän ne on tehty) mutta ei noilla paska rumpali muutu sen paremmaksi. Sama laulussa. Ja silloinhan noi on räikeimmillään kun aletaan tekemään jotain ihan kurasta.
God made me funky |
sirdickyj 06.08.2005 12:12:38 | |
---|
Niinhän sitä tehdään, jos osataan laulaa WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
LNA 08.08.2005 14:37:43 (muokattu 08.08.2005 14:54:46) | |
---|
Niinhän sitä tehdään, jos osataan laulaa Ah.. Tämän perusteella minä esimerkiksi en osaa laulaa. No, voi harmi - ei sille voi mitään. Annetaan taitavampien hoitaa hommat ykkösellä sisään, kun laulutaidosta kerran lasketaan pois se ettei osaa rentoutua studiossa (kas sehän kuuluu ihan selvästi osana laulutaitoon - vaikka ehkä ammattitaito olisi oikeampi sana). Ei vaan: Olet varmasti joskus kuullut joidenkin isomienkin yhtyeiden demoja, joissa saattaa olla lauluissa hyvinkin paljon kuraa, josta ei sitten kuitenkaan ole merkkiäkään havaittavissa itse levyllä.. Mistäköhän tällainen johtuu? Onko avuksi tullut Autotune vai Aika - vaiko peräti kaksi isoa A:ta? Tai ehkäpä näiden yhtyeiden solistit oppivat maagisesti laulamaan ennen varsinaista studioon astumista, ja vetävät kuin vetävätkin siellä yhdellä otolla koko levyn..? Älä vanno mitään; helvetistä Itään kuljetaan.
Tahdon täältä pois.. Parempaan maailmaan. |