Aihe: Ottaa päähän!!
1 2 3 4 5
mack the knife
26.07.2005 16:02:56
Itse olen ajatellut niin, että oman mielenterveyden kannalta on parempi etsiä kokoajan itselleen (myös bändilleen) uusia biisejä vanhoista klassikoista (ihan sieltä dallape-ajoista asti), tehdä omalle orkalle pikku-arri, soittaa sitä sen aikaa kun ei vituta ja aloittaa alusta. Niitä tanssipiisejä kuitenkin riittää vaikka kuinka, kukaan ei pakota aloittamaan tansseja aina "metsäpirtillä" tai ylipäätään soittamaan sitä "paratiisia". Ja itse kun arraa, niin saa lähes biisiin kuin biisiin jotain mielenkiintoista (esim. tangot helppona esimerkkinä, rytmistä/harmonista/melodista(kin) muuntelua pystyy tekemään vaikka kuinka paljon ilman että poistuu tyylistä "jazzin suuntaan"). Ja ei ne kaikki biisit ole edes niin helppoja soittaa, sellaisinaankaan...

Se on se "kvartetilla toivelaulukirja-nuotista soittaminen" sitä mikä mun fiilarit tappaa aina. "neljä vikaa introksi...yy-kaa-koo..." ja ranteet auki.

Eipä voi paremmin sanoa.
Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico...
buntta
26.07.2005 16:14:31
Huumoria... Lukekaa Ei kokolihaa soittajille luku: kakkosena tultiin mutta ykkösenä lähdettiin!

Hehee. Mä luulen ts. olen varma, et olin sillä keikalla tuuraamassa jossa tuo klassinen lausahdus kalahti. Tai saattaapi olla, et kaikki on joutunu sen joskus todistamaan. En ole lukenut kirjaa mut oma tapahtui sellaisissa olosuhteissa, joissa Agents oli ykkösbändinä:-)
Kyllä ne mun mielestä ykkösinä lähtikin:-). Oli muuten helvetin mukavia tyyppejä.
mr.muzak
26.07.2005 17:42:18
Juuri näin. Ostin tuossa hiljattain Pirkka-Pekka Peteliuksen "Muistan sua Elaine" -levyn, ja se toimii hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka hyviä, hieman tuntemattomampia tanssibiisejä on olemassa. Tanssimusa- ja iskelmäpuolelta löytyy sadoittain, jopa tuhansittain vähemmän tunnettuja biisejä, joista voi tylsistymisen iskiessä ammentaa. Ei ole pakko aina vetää niitä Tulipunaruusuja tai Jäkähumppaa (no okei, määrätyissä paikoissa kyllä melkein on). Tuollainen tylsistymisestä johtuva pelleily ja alt-skaalan vetely Metsäkukkiin on perseestä, vaikka täytyy myöntää, että siihen itsekin tulee aika ajoin syyllistyttyä.

Heh, kirjoittelin juuri tuosta muutamat biisit vähän aikaa sitten ohjelmistoomme:) Sillä levyllä humppakin svengaa kybällä! Ja tuo dallape-osasto ei taas oo ollu vähään aikaan in, joten ei ole pelkoa että kaikki bändit vetäis niitä..
mr.muzak
26.07.2005 17:44:08
Oliks tää sellainen Freudilainen lipsahdus :)

...nimittäin joskus on nimenomaan tuntunut siltä, että toinen bändi saattaa pitää toista vastustajanaan ;) Ja se ei kyllä ole oikein terve ilmiö, mielestäni.

Me puhutaan ihan reilusti lavalla aina vihollisbändistä!:)
mr.muzak
26.07.2005 17:49:38
...Oliko Tonin soolo huono vai Juhan taimissa moittimista? Pitäis vaan kaikkien vetää niska jäykkänä Agentsien piisejä samassa järjestyksessä eikä ryhtyä liikoja "inspiroimaan". Se oli sitäpaitsi aika pollevasti sanottu "aika hyvistä" ammattimuusikoista. Mulla on ollu tapana kirjoitella tänne asioita, mitä voisin sanoa henkilökohtaisesti kyräilyn sijasta.

En mäkään niitä "jättiaskelia" aivan täysin allekirjoita, mutta jos siitä itselleen saa jotain tyydytystä niin en koe sitä ollenkaan pahemmaksi kuin sitä "toivelaulukirja-neljä viimeistä introksi" -soitantaa. Se hyvä puoli ensimmäisessä, että niitä on sentään mietitty ja sovitettu. Ja niin kauan kun sovittaminen ei mene tanssittavuuden (tanssiaskelkuvioiden) ohi, niin sanon että antaa mennä vaan. Kornia olisi pistää jenkkaan 9-tahdin a-osa, siinä menis fiilarit tanssijoilta aivan varmasti.

Ja juu, hyviä soittajia nuo, menkää itse takaisin treenikämpälle jos kateus iskee...:)
Jaskaa pakoon
26.07.2005 18:14:31
Kornia olisi pistää jenkkaan 9-tahdin a-osa

Muistui mieleen: kerran Karelia-sarjan teemaa jenkkana, toimii. Kaikki ei tykänny.
mr.muzak
26.07.2005 18:30:34
Muistui mieleen: kerran Karelia-sarjan teemaa jenkkana, toimii. Kaikki ei tykänny.

Edelläkävijän rooli on raskas:)
Jaskaa pakoon
26.07.2005 19:34:27 (muokattu 27.07.2005 11:01:44)
Oliko Tonin soolo huono vai Juhan taimissa moittimista?

Olen soittanut kummankin kuvitteellisen henkilön kanssa, joiden nimet tässä oli ovelasti muutettu. Täytyy sanoa, että ei kumpaankin kysymykseen. On aina hieno soittaa itseään parempien kanssa (valitettavasti usein on näin), kun vielä tyypit sattuvat olemaan mukavia ja osaavat suhtautua muihin inhimillisesti ja pitävät Elviksen Gracelandissaan.

Katsoin juuri uinnin MM-kisoja. Samanlaisia altaassa pulikoijia, jotkut aika paljon nopeampia kuin toiset. Kaikki kuitenkin uimareita, ja hyviä!
klunssila
26.07.2005 19:37:08
Kyllä ottaa päähän kun jotkut tanssiorkesterit vääntävät kaikki kappaleet yli käsityskyvyn muotoisiksi jazz-teoksiksi. On ihan hauska lisä, jos jotkut laulut on "maustettu" joillain jazz-klassikoilla tai on hiukan tavallisuudesta poikkeava sovitus muuten. Mutta liika on aina liikaa. Mm. Tapani Kansan bändi oli pari vuotta sitten hyvä esimerkki tästä. Orkan pojat luulivat osaavansa soittaa jazzia mutta metsään meni ja pahasti.. Hyvä kitaristi siinä kyllä oli, joku Isto Hiltusen entinen heppu kuulemma.

Tarkoittaako herra kullimaha (mallikuha) kenties tätä:
http://www.findigo.net/klunssila/klunssila_valiaikainen.mp3
ronkeli
26.07.2005 20:02:10
Tarkoittaako herra kullimaha (mallikuha) kenties tätä:
http://www.findigo.net/klunssila/klunssila_valiaikainen.mp3

Tuohan kuulosti upeelta ! Ei ehkä tanseissa mene kovin helposti läpi, mutta jossain konsertissa kyllä.
jon lord
26.07.2005 21:12:48
Oletteko ajatelleet että onko Suomessa yhtään hyvää bändiä. Jos menet kysymään muusikoilta niin ne vastaa aina jotenkin tähän tapaan että :no ei se mitenkään erikoinen ollut loppujen lopuksi aika p...ka bändi: tästä voimme tulla siihen lopputulokseen että Suomessa ei ole yhtään hyvää bändiä. No totuus on toinen kyllä niitä ainakin minun mielestä on ja varmaan kuitenkin miudenkin mielestä, toi on vaan taas legendaarinen lausahdus.
Sertzo S
26.07.2005 21:20:48
Suomessa on hyviä pändejä viljalti; osoitus siitä, että pojista/tytöistä on polvi parantunut osin koulutuksenkin johdosta.
Ainut poikanikin ei onneksi ole musiikkiin ammatillisesti suuntautunut, vaan aivan muihin tehtäviin. Hyvä näin, totean miltei selvinpäin.
Eddy
26.07.2005 21:23:52
Oman mielenterveyden kannalta on välttämätöntä hieman sovittaa välillä niitä kuluneimpia biisejä uusiksi. Ikävintä hommassa on se, että homma pitäisi hoitaa niin, ettei varsinainen kohderyhmä huomaisi näitä muutoksia.
Koskettelen soittimia...
klunssila
26.07.2005 21:29:26
Oletteko ajatelleet että onko Suomessa yhtään hyvää bändiä. Jos menet kysymään muusikoilta niin ne vastaa aina jotenkin tähän tapaan että :no ei se mitenkään erikoinen ollut loppujen lopuksi aika p...ka bändi: tästä voimme tulla siihen lopputulokseen että Suomessa ei ole yhtään hyvää bändiä. No totuus on toinen kyllä niitä ainakin minun mielestä on ja varmaan kuitenkin miudenkin mielestä, toi on vaan taas legendaarinen lausahdus.

Tää on kyllä niin totta. Oltiin tuossa 2 viikon kesätauolla bändin kanssa ja nyt sitten viime viikonloppuna taas keikalla. Jokainen oli tahoillaan matkustellut ja käynyt siellä sun täällä.Kuitenkin kaikilla oli samoja kokemuksia: " olipa ihan mitätän bändi siellä hotellissa" tai " aika tavanomainen kvartetti oli raflassa, ei mitään ihmeellistä".. Tosin kyllä mä annan ammattilaisille arvostusta silloin kuin diggaan niiden soittoa. Harmi vaan että silloin ne ei soita karjalan heiliä tai satulinnaa.

Kysymys kuuluu: miten voi soittaa karjalan helin hyvin??? Onko eroa sillä, jos sanotaan esim. "humppa-esat", jotka on veivannut humppakeikkaa 50 kpl vuodessa, 20 vuoden ajan ja Suomen eturivin muusikot "prot" soittavat karjalan heilin???
Ei siinä voi sanoa, että jompi kumpi vetää hyvin ton biisin. Ei siitä arvostusta juuri saa. Mutta jos teet siitä näppärän jazz-sovituksen ja laitat lenni-kallen ja vesa-matti Loirin lavalle, niin alkaa tapahtua. Se on taidetta sitten.
Sertzo S
26.07.2005 21:29:26
Oman mielenterveyden kannalta on välttämätöntä hieman sovittaa välillä niitä kuluneimpia biisejä uusiksi. Ikävintä hommassa on se, että homma pitäisi hoitaa niin, ettei varsinainen kohderyhmä huomaisi näitä muutoksia.

Mitenkäs sen teet?
Eddy
26.07.2005 21:53:02
Mitenkäs sen teet?

En oo vielä (kään) löytänyt täydellistä ratkaisua. Kompromisseilla on pitänyt pärjätä.
Koskettelen soittimia...
baron
26.07.2005 21:53:11

Tää on kyllä niin totta. Oltiin tuossa 2 viikon kesätauolla bändin kanssa ja nyt sitten viime viikonloppuna taas keikalla. Jokainen oli tahoillaan matkustellut ja käynyt siellä sun täällä.Kuitenkin kaikilla oli samoja kokemuksia: " olipa ihan mitätän bändi siellä hotellissa" tai " aika tavanomainen kvartetti oli raflassa, ei mitään ihmeellistä".. Tosin kyllä mä annan ammattilaisille arvostusta silloin kuin diggaan niiden soittoa. Harmi vaan että silloin ne ei soita karjalan heiliä tai satulinnaa.

Äh, tuttu syndrooma! Kun mun ympäristökin jostain syystä pitää mua jonkunlaisena soittajana (en tiedä miksi?) niin kun olen yleisön puolella, mun mielipidettä tullaan kysymään bändistä ja insuffisientiksihan sä itsesi tuntisit, jollet jotain kritiikkiä keksisi.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
Timi
26.07.2005 22:38:37
Ei sais saada herneitä nenään,mutta joskus syö miestä ja nousee näppyjä,kun tuntuu että tarjouksen pyytäjillä tuo realiteetti aivan hiukan on,sanoisinko,yläkantissa.Eka setti perinteistä,toka,muutu Popedaksi,Zen kahviksi,Mambaksi(se on lahkeessa)Leningradin lehmipaimeniksi,Nylonbeatiksi,Kääriäiseksi ja loppuillaksi ole Jean S.Kerran,oli muuten sutenöörin kautta,tilaisuus kunnioittamaan erään korkeamman palkkaluokan ja julkkiksen lapsen kumminkaiman hääjuhlaa.Kävivät kuuntelemassa meitä Korpilammella.Juttelimme asiallisesti tulevasta tapahtumasta,sanoivat vielä,että soitamme hienosti(tuntu tosi hyvältä)Mutta oisko meillä enemmän noita menneisyyden vankeja(Niitähän me vissiin taidetaan olla jollain tavalla)Keskustelun kuluessa,myös muita toiveita kuunnellessani,totesin,tietysti aivan rehellisesti,että me ilmeisesti ei olla aivan teidän toiveisiinne sopiva bändi.Sanoin,että tilatkaa se menneisyyden vangit sitten.Ei ei,kun se on niin kallis.
Ilmoitin Toimistoon,että tohon hommaan me ei ruveta eikä tottavieköön edes pystytä.Ymmärsivät tilanteen.
Jumangegga,täshä on ruutu täynnäänsä textiä!!
Chysleri
26.07.2005 22:41:51 (muokattu 27.07.2005 00:16:45)
Kyllä ottaa päähän kun jotkut tanssiorkesterit vääntävät kaikki kappaleet yli käsityskyvyn muotoisiksi jazz-teoksiksi. On ihan hauska lisä, jos jotkut laulut on "maustettu" joillain jazz-klassikoilla tai on hiukan tavallisuudesta poikkeava sovitus muuten. Mutta liika on aina liikaa. Mm. Tapani Kansan bändi oli pari vuotta sitten hyvä esimerkki tästä. Orkan pojat luulivat osaavansa soittaa jazzia mutta metsään meni ja pahasti.. Hyvä kitaristi siinä kyllä oli, joku Isto Hiltusen entinen heppu kuulemma.

Jos tekkee keikkoja useamman kun kaks vuojessa,niin pakkohan nuita sovituksia on joskus muuttaa nuista suuri toiveajattelukirja sovituksista...jos käy keikoilla....muuten repiääpi kuula.TÄÄLÄ EI MUITA HAUKUTA...perkl.
-Ookko soittanu klikin kans? -HÄ!!!kuka son?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)