Aihe: Jälkikäteen paikkailu live-levyissä
1 2 3 4 5 6
John Titor
25.07.2005 18:41:27

On muute hyvä dvd, oli korjailtu tai ei. Mutta mites sitte Dream Theaterin dvdt ja levyt, niillähä on aika laadukasta soittoa livenä?

No kyllä siellä niin paljon paskaa on joukossa, että uskoisin niiden olevan oikeasti soitettuja. Live at Marqueesta ja Once in a Livetimesta en tiedä, kun en ole juuri kuullut niitä, mutta kyllä Live Scenes ja Budokan ovat täynnä virheitä. Varsinkin Petrucci on uskomattoman huonossa vedossa Budokan-dvd:llä. Rudess taas on varsin hyvässä vireessä.
Haluan muuten korostaa, etten halua haukkua bändiä, huononakin päivänä DT:n paavot soittavat paremmin kuin moni uskaltaa ikinä unelmoidakaan soittavansa. Tasoonsa nähden miehet vaan eivät ole ihan vireessä koko aikaa noilla livelätyillä.
Tai sitten ne ovat soittaneet ihan kuraa, korjanneet osan ja jättäneet inhimillisen kuvan säilyttääkseen 10% virheistä tallenteeseen:)
mr_b
25.07.2005 18:50:03

Kraftwerkin uudella Minimum-Maxumum -livellä on mukana myös Robots, joka tulee kokonaan nauhalta eikä yhtye edes ole lavalla biisin aikana.

http://jan.moesen.nu/media/photos/2 … raftwerk-in-de-ab-40-the-robots.jpg

Lieneeköhän eräänlainen ennätys siinä kuinka vähän live livelevy voi olla... :-)
I had a Commorde, 64, had to score.
Masai-mies
25.07.2005 18:57:09

Epäilettekö, että Zeppelinin uuteen tupladvd:hen ois tehty jotain paikkailuja tai sitten How the west was woniin. The song remains kuulostaa välillä sellaselta räpellykseltä, että siihen tuskin on tehty mitään.
moottorisaha
25.07.2005 19:14:07

On muute hyvä dvd, oli korjailtu tai ei. Mutta mites sitte Dream Theaterin dvdt ja levyt, niillähä on aika laadukasta soittoa livenä?

Kahteen uusimpaan ei muistaakseni ole tehty mitään korjailuita, mutta siihen vanhaan on lauluja vedetty uusiksi.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
sirdickyj
25.07.2005 19:19:32
Epäilettekö, että Zeppelinin uuteen tupladvd:hen ois tehty jotain paikkailuja tai sitten How the west was woniin. The song remains kuulostaa välillä sellaselta räpellykseltä, että siihen tuskin on tehty mitään.

Just katoin Song remains the samea, ja täytyy sanoa, että kun Rock`n roll lähtee, niin myötähäpeän tunne on valtaisa. Lähinnä tämä tunne syntyy kun Page saa soolovuoron, vaikkei Plankään ole kovin hyvän kuuloinen.

Tuohon kuraan nähden se uus DVD kuulostaa häkellyttävän hyvältä, mutta siellähän onkin otto sieltä ja toinen täältä. Bonhamin osuuksia on ollut varmaan hiukan vaikeampi paikata, toisaalta tuskin on ollut tarvettakaan. Pagehan on saattanut paikkailla miten paljon lystää, ja hyvä niin. Tulos on kuitenkin tärkeämpi kuin alkuperäisesitys.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
willie
25.07.2005 20:09:31
Aiheesta tuli mieleen tällanen muisto, kun ekoja kertoja poikain kanssa kuunneltiin The Whon vinyyliä Live At Leeds (1970).

Ensihurmoksen jälkeen kun levyä soitettiin useamman kerran, alkoi kalvaa epäilys, että levyllä on TOINEN kitaristi tai että Townsend on soittanut sen kakkoskitaran levylle jälkikäteen.

No. Asia selvisi sitten myöhemmin, kun tutustuimme John Entwhistlen bassonsoittotyyliin. Eihän Live At Leedsillä mitään kakkoskitaraa ollut, ne soundit tuli siitä Entwhistlen Rickenbacker -stereobassosta ! Kyllä nolotti.

Alkuperäisen vinyylin keskiössä muuten lukee "Crackling noises OK, do not correct!!" Oletteko huomanneet ?
booster
25.07.2005 20:20:52
Katselin tuossa Rammsteinin Lichtspielhaus -DVD:tä, Sehnsucht -biisissä se kohta "doch es ist kein Sand mehr da" -kohdassa kuuluu Tillin laulu, vaikka hän osoittaa siinä mikillä yleisöä .. :)
MK73
25.07.2005 20:54:23 (muokattu 25.07.2005 20:57:38)
Zepistä vielä... Song remains the samea en ole kuullut, mutta Rytmi-lehden mukaan bändi esiintyy siinä puolikuntoisena. Sen sijaan äskettäin hankkimani How the west was won edustaa live-levyjen eliittiä, niin soundien, kuin soitonkin osalta. Pitää muistaa nauhoitusten olevan vuodelta 1972! Olin lentää pyrstölleni kun Immigrant song jysähti kotikaijuttimistani ilmoille. En tiedä minkä vimpaimen läpi alkuperäisnauhat on ajettu, mutta ainakin niistä on saatu kaikki mahdollinen irti. Soundeja on siis rustailtu, mutta absolut liveä se on.
sirdickyj
25.07.2005 21:56:41
Aiheesta tuli mieleen tällanen muisto, kun ekoja kertoja poikain kanssa kuunneltiin The Whon vinyyliä Live At Leeds (1970).

Sun olis muuten kuulunut polttaa hihas tuosta mun Zeppelin-kommentista, onko kesä pehmittänyt tunteet? Hä?
HaloOfFlies
26.07.2005 00:48:59

Mulla tuli tuossa yhtäkkiä mieleen Kissin You Wanted The Best, You Got The Bestin neljä julkaisematonta livebiisiä. Kuulostivat aikanaan melko uusilta, vaikka kansilehtisessä luki että äänitetty vuonna 1975. Aivan kuin bändi olisi soittanut ne studiossa silloin vuonna 1996 kun kokoelma ilmestyi ja lisännyt vain yleisömekkalaa taustalle.
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
sirdickyj
26.07.2005 01:20:48
Mulla tuli tuossa yhtäkkiä mieleen Kissin You Wanted The Best, You Got The Bestin neljä julkaisematonta livebiisiä. Kuulostivat aikanaan melko uusilta, vaikka kansilehtisessä luki että äänitetty vuonna 1975. Aivan kuin bändi olisi soittanut ne studiossa silloin vuonna 1996 kun kokoelma ilmestyi ja lisännyt vain yleisömekkalaa taustalle.

Johtui varmaan siitä, että herra Simmons olis joutunu maksamaan alkuperäisille äijille enemmän, joten hewrrat Kulick ja Singer hoitivat homman halvemmalla.
2541
26.07.2005 01:29:33

Eihän Live At Leedsillä mitään kakkoskitaraa ollut, ne soundit tuli siitä Entwistlen Rickenbacker -stereobassosta ! Kyllä nolotti.

Ei se Rickenbackerilla soita, vaan Precisionilla. Kahteen linjaan tosin silläkin. Mieletön saundi, Hiwattin nupit oli varmaan liekeissä.

Alkuperäisen vinyylin keskiössä muuten lukee "Crackling noises OK, do not correct!!" Oletteko huomanneet ?

Joo, niinpä lukee. Remasteroiduissa cd:issä taasen "Crackling noises have been corrected!":)
secondarymind
26.07.2005 04:08:57
Varsinkin Petrucci on uskomattoman huonossa vedossa Budokan-dvd:llä. Rudess taas on varsin hyvässä vireessä.
Haluan muuten korostaa, etten halua haukkua bändiä, huononakin päivänä DT:n paavot soittavat paremmin kuin moni uskaltaa ikinä unelmoidakaan soittavansa. Tasoonsa nähden miehet vaan eivät ole ihan vireessä koko aikaa noilla livelätyillä.

Kyllä se mun mielestäni on kuitenkin ihan hyväksyttävää jos kolmen tunnin setissä kuuluu muutama moka, vaikka kyseessä onkin lauma virtuooseja.:)
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
stickyfinger
26.07.2005 14:38:46
Johtui varmaan siitä, että herra Simmons olis joutunu maksamaan alkuperäisille äijille enemmän, joten hewrrat Kulick ja Singer hoitivat homman halvemmalla.

Itse asiassa, ja hieman yllättäen, noilla "You wanted the best, you got the best"-levyn "uusilla"/"vanhoilla" - livebiiseillä vetää ihan Ace ja Peter. Tosin nehän on nauhoitettu siis v. 1996, eikä v. 1975 niinkuin uskotellaan. Kuunnelkaapas vaan kannuja noissa biiseissä, laahaa siihen malliin että ei siellä voi olla kukaan muu soittamassa kun raihnainen Criss. Laulustahan nyt selkeästi myös huomaa että kyseessä ei ole 70-luvun nauhoitukset. Toinen merkki siitä että kyseessä ei ole alkuperäiset live-vedot on se että "Room Service"-biisin soolossa Ace vetää harmonizer-efektin kanssa jota mies ei livenä kuitenkaan käyttänyt vielä v.1975.
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin
El Condor
26.07.2005 15:19:51
Ois muuten kohteliasta jos tuosta paikkailusta ilmotettaisiin jossain kansilehdessä vaikka pikkupräntillä. Mie oon ihan oikeesti elänyt uskossa että live-levyt on live-levyjä.

Joissain levyissä lukeekin. Esim. Earth, Wind & Fireltä ilmestyi joskus 90-luvun puolivälissä livelevy, jonka kansivihkossa suoraan ilmoitettiin, että laulua ja torvia oli jälkeenpäin lisäilty. Silloin ajattelin, että onpa paheksuttavaa, mutta jälkeenpäin tajusin, että niinhän melkein kaikille konserttiäänityksille tehdään, siitä vain ei pidetä ääntä. Että EWF:ltä oikeastaan melko suoraselkäistä toimintaa.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
C
26.07.2005 15:33:45
Tuleepa hiukan masentunut fiilis, kun näitä kirjoituksia lukee. Jää vähän sellainen kuva, ettei ns. aitoja liveäänityksiä ole olemassakaan (paitsi bootlegit).

Ei kai se tilanne nyt ihan niin ankea ole.

Kuuntelin juuri taas Rainbown On Stagea. Oletan sen olevan ehkä pieniä saundimuokkauksia lukuun ottamatta aitoa kamaa, vai onko teillä jotain muuta tietoa asiasta?

Mulla on DVD:llä RHCP:n Live at Slane Castle. Sen korjauksista en myöskään osaa sanoa faktaa, mutta kovin samalta se kuullostaa kuin miltä bändi oikeasti livenä Helsingissä. Lauluosuuksissa on selkeitä pieniä epäpuhtauksia välillä eikä soittokaan ole aina täydellistä. Jos jotain korjauksia on tehty, niin eivät ne mielestäni bändin livekunnosta anna missään muotoa vääristeltyä (eli todellisuutta parempaa) kuvaa.

Jos mun arvostamien bändien, vaikka nyt esim. Queenin, Deep Purplen, Rainbown ja RHCP:n liveissä jotain korjailuja olisi, niin ei se vie pois näiden bändien live-arvostustani. Tiedän, että ne ovat/olivat oikeasti kovia. Enkä usko, että näiden livelevyissä olisi tehty todella merkittäviä korjailuja.
(Korjatkaa toki, jos olen väärässä.)
"Heavy on kaunista ja melodista musiikkia." - General Njassa
Notefix
26.07.2005 17:18:26

Ois muuten kohteliasta jos tuosta paikkailusta ilmotettaisiin jossain kansilehdessä vaikka pikkupräntillä. Mie oon ihan oikeesti elänyt uskossa että live-levyt on live-levyjä.

Heh, sitten pitäis varmaan ilmottaa kaikki mahdolliset jutut, joita levyjä tehtäessä tapahtuu. Juu, koko musabisnes on suurta illuusiota.

Joskus se tunnelma ei vaan välity livelevyltä, jos jättää kaiken sellasenaan. Usein kuulostaa vaan huonosti soitetulta ja epävireisesti laululta, varsinkaan kun ei näe eikä koe tilannetta. Mun mielestä kaikki keinot ovat sallittuja, kunhan lopputulos kuulostaa hyvältä.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
kivi
26.07.2005 17:27:03
Heh, sitten pitäis varmaan ilmottaa kaikki mahdolliset jutut, joita levyjä tehtäessä tapahtuu. Juu, koko musabisnes on suurta illuusiota.

Ikävä kyllä näin. Bändit ei soita omilla levyillään, ja paikkaaminen on tavallisempaa kuin että ei.

Mun kirjoissa ne ehkä kovimmat rokkilevyt on livelevyjä, mutta ei niitä ole kokonaan livenä äänitetty; sanottiin mitä sanottiin. Ramonesin "It's Alive", Motörheadin "No Sleep 'til Hammersmith", Damnedin "Black Albumin" live tai vaikka Doorsin "Absolutely Live" ovat kaikki saaneet osansa editoinneista ja paikkailuista, aivan kuin ehkä rankinta rokkiposeerausta livenä esittelevä Clash-elokuva Rude Boy. Ei oo soitto aina niinkuin luulis.

Mutta kun ensi tuohtumus laskee ja järkytyksestä pääsee yli, ne ovat edelleen hyviä levyjä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
klaasson
26.07.2005 17:31:43 (muokattu 26.07.2005 17:32:06)
Tuli muuten mieleen että Fear Factoryn Digital Connectivityllä taitaa olla aitoja livejä, ainakin laatu on niin jumalattoman karsee :D Muistaakseni sanoivatkin etteivät tahdo fiksata niitä. Näkee että siinä perkele tyypit osaa soittaa. Propsit heille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)