Aihe: Yleisön viihdyttäminen / hauskuuttaminen
1 2 3 4
isojussi
26.07.2005 13:34:41
...viitsitkö pistää sormes mun per.......kääni...

Johan oli pojilla lavashow!
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
jon lord
26.07.2005 13:39:08
Johan oli pojilla lavashow!

Ja kaikkea en viitsi edes kirjoittaa intimiteettisuojalain takia.
isojussi
26.07.2005 13:41:25
Ja kaikkea en viitsi edes kirjoittaa intimiteettisuojalain takia.

Etkä puhukaan, tai rouva ei päästä mua koskaan Lappiin....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
mr.muzak
26.07.2005 14:00:11 (muokattu 26.07.2005 14:02:11)
Tottakai hyvä soitto on tärkeintä. Mun mielestä kuitenki kyse on siitä, että live -bändin tulis tarjota yleisölle muutakin viihdykettä kuin musiikillinen ulosanti. Bändiä tullaan myös katselemaan. Tässä aiheessahan kysellään sitä mitä muuta voit tehdä kuin soittaa lavalla. Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, ettei oo pakko muuta kuin soittaa jos ei halua. Mä esim haluan.

Kyllä mä sanoisin että tuolla kentällä on aivan liikaa niitä bändejä jotka ovat juuri priorisoineet tuon viihdyttämisen soittamisen edelle, ja todellakin kuulostavat myös siltä. Nimittäin harvassa on ne tanssibändit nykypäivänä jotka oikeasti soittavat hyvin huttua. Usein minusta ne löytyvät isompien starojen taustalta, myös pari bändi-bändiäkin voi lukea tähän kategoriaan.

Ja edelleen painotan, että yleisö ei oikeasti tule katsomaan niitä persereikiä vaan sitä erkki perse:ttä, staraa. Muutamassa bändi-bändissäkin tämä asettelu tilanne on kovin suhteellinen, esim. yölintu ("onko yölintu enää yölintu silmun lähtiessä soolouralle"...yms.)

Sitten jos puhutaan pelkästään tästä harrastelija-huttupiiristä, niin siinä kohtaa varmasti prioriteetit menevätkin eri järjestykseen...pääasia että haitari löytyy.
Musiikkia korville
26.07.2005 14:14:30

Kyllä mä sanoisin että tuolla kentällä on aivan liikaa niitä bändejä jotka ovat juuri priorisoineet tuon viihdyttämisen soittamisen edelle, ja todellakin kuulostavat myös siltä. Nimittäin harvassa on ne tanssibändit nykypäivänä jotka oikeasti soittavat hyvin huttua. Usein minusta ne löytyvät isompien starojen taustalta, myös pari bändi-bändiäkin voi lukea tähän kategoriaan.

Ja edelleen painotan, että yleisö ei oikeasti tule katsomaan niitä persereikiä vaan sitä erkki perse:ttä, staraa. Muutamassa bändi-bändissäkin tämä asettelu tilanne on kovin suhteellinen, esim. yölintu ("onko yölintu enää yölintu silmun lähtiessä soolouralle"...yms.)

Sitten jos puhutaan pelkästään tästä harrastelija-huttupiiristä, niin siinä kohtaa varmasti prioriteetit menevätkin eri järjestykseen...pääasia että haitari löytyy.

Jaa. Mun mielestä kentällä bändit on harvemmin priorisoinu tuota viihdyttämistä (kutsuisin ehkä showksi) ollenkaan. Tämä mun mielestä se ongelma just onkin. Toki prioriteetti no 1 on musiikki, mutta live-esiintymisissä on kuitenkin hyvin tärkeää se show -puoli. Minkä tähden ihmiset sitten tulee keikoille?

Oot oikeassa ton Erkki/persereiät homman kanssa, mut siihenkin lisäisin sen, että bändi voi vetää showta sillon ku erkki ei oo lauteilla. Show ei oo pahasta mun mielestä ikinä. Jos ne ihmiset ei tykkäis katella eläytymistä, ym, niin ne kuuntelis kotona levyjä ja pyöris ympyrää siellä.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
mr.muzak
26.07.2005 14:20:38
Jaa. Mun mielestä kentällä bändit on harvemmin priorisoinu tuota viihdyttämistä (kutsuisin ehkä showksi) ollenkaan. Tämä mun mielestä se ongelma just onkin. Toki prioriteetti no 1 on musiikki, mutta live-esiintymisissä on kuitenkin hyvin tärkeää se show -puoli. Minkä tähden ihmiset sitten tulee keikoille?

Tanssikeikoille tullaan tanssimaan. Ei niitä Agent:seja ole montaa suomessa jotka kiertää tanssipaikkoja ja yleisö tulee niitä katsomaan/kuuntelemaan tanssimisen sijaan.

Oot oikeassa ton Erkki/persereiät homman kanssa, mut siihenkin lisäisin sen, että bändi voi vetää showta sillon ku erkki ei oo lauteilla. Show ei oo pahasta mun mielestä ikinä. Jos ne ihmiset ei tykkäis katella eläytymistä, ym, niin ne kuuntelis kotona levyjä ja pyöris ympyrää siellä.

Äläs ny, ei siellä kotona ole niitä muita ihmisiä, tylsä sitä on yksin pyöriä ympyrää.
El Condor
26.07.2005 14:27:45
Vai että parhaat muusikot surkuttelevat baarissa, heitän esimerkkinä Jari Sillanpään tämänhetkisen orkan. Siinä on Suomen parhaat muusikot, laput edessä, välillä tuuraajia, tuskinpa liksassakaan valittamista... Kyllä se hyvä soitto on se tärkein, siinä perässä sosiaalisuus ja "nasta jätkiys" lavalla ja sen ulkopuolella...

Nimenomaan tuolta tuurausosastolta sanoisin (vaikka en ihan Sillanpään bändissä olekaan tuuraillut), että neljän tai viiden setin primavistaveto ei välttämättä rohkaise mihinkään pelleilyyn. Vaikka yleisö kuinka tykkäisi, että onpa mainion kelkkeä trumpetisti, niin jos soittaa ihan paskaa, ei seuraavaa tuurausta siihen bändiin tule.

Tuommoisesta hauskuuttamisesta sanoisin muuten, että jos ei se tule luonnostaan tai ole muuten ERITTÄIN hyvin mietittyä, niin on parempi kuin ei sitä tehdä lainkaan. Yhdessä välissä näki aika usein, että bändeillä oli "show-setti", jossa vedettiin värilliset paidat ja peruukit päällä finnhitsejä huonosti ja kerrottiin huonoja vitsejä. Äijät olivat useimmiten naama aivan norsunvitulla ja vaivaantuneen oloisia sitä yhtä lukuunottamatta, jonka kuningasidea tämmöinen showjuttu oli. Ei sellainen ole kenestäkään hauskaa, paitsi kaikkein kännisimmistä turakaisista. Huumori on vaikea laji, ja vaatii muutakin kuin hassut hatut ja Apu-lehden vitsipalstalta napatut kaskut.

Lavashow tai sen puute liittyy myös bändin musiikkityyliin ja esitettäviin biiseihin. Mikä istuu hulihumppaosastolle ei välttämättä toimi ns. bilebändissä tai rautalankaorkesterissa.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
aarnikotka
26.07.2005 15:12:55

...viitsitkö pistää sormes mun per.......kääni...

Kuinkahan luonnistuu soittaminan sormi p......ssä?
(Jätän kokeilematta) :-D

Eihän väkinäinen huumori yleensä pure keneenkään.
Peruukit ja tekotissit ei enää jaksa ketään huvittaa.

Eräs tapa on tehdä sitä huumoria musiikin keinoin.
Ehkäpä suht. uutena elementtinä olen huomannut monilla bändeilla esim. tunnettuja lastenlauluja soitettavan yllättäen kesken setin. Esim muumilaakso beat tai peppi pitkätossu jne. aiemmin mainitsemani Jean S. laulattaa ja leikittää yleisöä mm. leipuri hiivalla.
Näitä on vaikea totisimmankaan huttumuusikon soittaa naama norsunv...lla ja yleisölläkin näyttää olevan hauskaa.

Heitelkäähän uusia ideoita kehiin.
Musiikkia korville
26.07.2005 15:29:22

Tanssikeikoille tullaan tanssimaan. Ei niitä Agent:seja ole montaa suomessa jotka kiertää tanssipaikkoja ja yleisö tulee niitä katsomaan/kuuntelemaan tanssimisen sijaan.

OK, tullaan tanssimaan. Minkä takia halutaan live -musiikki, eikä levytanssit? Olis nimittäin halvempaa ja musiikki olis todennäkösesti paremmin hiottu ja sisältäis vähemmän virheitä.

Äläs ny, ei siellä kotona ole niitä muita ihmisiä, tylsä sitä on yksin pyöriä ympyrää.

Oot oikeassa. Se oli multa sellainen heitto... mutta tulee sinne keikoille kuitenkin parejakin, jotka tanssii vain toistensa kanssa, eli päästään taas edelliseen juttuun...

Ja sanon vielä sen verran, että kyllä mua ainakin naiset kattelee ja välillä miehetkin :-) Mut mä oonki kyl aika komee.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
Sertzo S
26.07.2005 15:46:27 (muokattu 26.07.2005 15:48:24)
Kuinkahan luonnistuu soittaminan sormi p......ssä?
(Jätän kokeilematta) :-D

Eihän väkinäinen huumori yleensä pure keneenkään.
Peruukit ja tekotissit ei enää jaksa ketään huvittaa.

Eräs tapa on tehdä sitä huumoria musiikin keinoin.
Ehkäpä suht. uutena elementtinä olen huomannut monilla bändeilla esim. tunnettuja lastenlauluja soitettavan yllättäen kesken setin. Esim muumilaakso beat tai peppi pitkätossu jne. aiemmin mainitsemani Jean S. laulattaa ja leikittää yleisöä mm. leipuri hiivalla.
Näitä on vaikea totisimmankaan huttumuusikon soittaa naama norsunv...lla ja yleisölläkin näyttää olevan hauskaa.

Heitelkäähän uusia ideoita kehiin.

Me kerran soitetiin Oulussa 70- luvun alussa B-luokan tansikuppilassa settien välillä lastenlauluja, niin saatiin kenkää välittömästi... ja mulla kalliin haitarin osamaksut menivät rästiin stana!
Oltiin edellä aikaamme ;)
Sertzo S
26.07.2005 15:51:03
***30***
mr.muzak
26.07.2005 17:25:32
OK, tullaan tanssimaan. Minkä takia halutaan live -musiikki, eikä levytanssit? Olis nimittäin halvempaa ja musiikki olis todennäkösesti paremmin hiottu ja sisältäis vähemmän virheitä...

No tuohon tyyliin keskusteltaessa voisin vastata kysymyksellä "jos halutaan "viihdyttävää yleisön hauskuuttamista" niin miksei tilata koomikkoa?" Olis nimittäin parempia vitsejä..

Jos sä nyt oletit mun peräänkuuluttavan virheetöntä soitantaa niin sitä en mielestäni ole tehnyt. Totesin vaan että tätä "yleisön viihdyttämistä / hauskuuttamista" on monessa tilanteessa hankala toteuttaa ja myöskin sen tarve näillä tanssikeikoilla on mielestäni usein hieman kyseenalaista.
mr.muzak
26.07.2005 17:37:50
Nimenomaan tuolta tuurausosastolta sanoisin (vaikka en ihan Sillanpään bändissä olekaan tuuraillut), että neljän tai viiden setin primavistaveto ei välttämättä rohkaise mihinkään pelleilyyn. Vaikka yleisö kuinka tykkäisi, että onpa mainion kelkkeä trumpetisti, niin jos soittaa ihan paskaa, ei seuraavaa tuurausta siihen bändiin tule.

Juuri näin, rautalangasta kun vääntää niin ehkä menee näille muillekin paremmin perille..:)

Tuommoisesta hauskuuttamisesta sanoisin muuten, että jos ei se tule luonnostaan tai ole muuten ERITTÄIN hyvin mietittyä, niin on parempi kuin ei sitä tehdä lainkaan. Yhdessä välissä näki aika usein, että bändeillä oli "show-setti", jossa vedettiin värilliset paidat ja peruukit päällä finnhitsejä huonosti ja kerrottiin huonoja vitsejä. Äijät olivat useimmiten naama aivan norsunvitulla ja vaivaantuneen oloisia sitä yhtä lukuunottamatta, jonka kuningasidea tämmöinen showjuttu oli. Ei sellainen ole kenestäkään hauskaa, paitsi kaikkein kännisimmistä turakaisista. Huumori on vaikea laji, ja vaatii muutakin kuin hassut hatut ja Apu-lehden vitsipalstalta napatut kaskut.

Juuri näin, 1)pitää osaa soittaa 2)pitää osata esiintyjä/olla viihdyttävä. Kovin pitkää/monipuolista muusikonuraa ei pysty rakentamaan jos nuo ovat toisinpäin. Ja puhun nyt rivimiehestä, en starasta.

Lavashow tai sen puute liittyy myös bändin musiikkityyliin ja esitettäviin biiseihin. Mikä istuu hulihumppaosastolle ei välttämättä toimi ns. bilebändissä tai rautalankaorkesterissa.

Juuri näin, ja vielä tämän lisäksi pitää miettiä tätä tanssipaikkojen/yms. nykysuuntausta tuohon bilebändi-osastoon päin; luo lisää vaikeuksia esittää vakuuttavasti biisejä tämän materiaalin laajuuden vuoksi. Minusta jo tanssimusiikki-genren alle lukeutuvat tyylilajit ovat jo monelle bändille suuri haaste, ja sen päälle pitäisi vielä samalla porukalla osata soittaa ns. bilemusaa (70-2000 luvun pop/rock klassikoita). Mieti siinä vielä sitten vakuuttavat/viihdyttävät esiintymiset tyylilajin mukaan niin saa olla melkoinen kameleontti (monesti biisit kuolee jo ihan siihen laulusuoritukseen..:(). Tässä kohtaa ainakin itse keskityn tekemään parhaani naama vakavana soiton suhteen, en "esiintymisen". Kovemmat jäbät tekee molemmat..
baron
26.07.2005 17:45:21

Tässä kohtaa ainakin itse keskityn tekemään parhaani naama vakavana soiton suhteen, en "esiintymisen". Kovemmat jäbät tekee molemmat..

Näin se tahtoo olla, vaikka kuinka tekisi mieli "showata" niin kyllä sen soiton täytyy kulkea.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
mr.muzak
26.07.2005 17:51:04
Näin se tahtoo olla, vaikka kuinka tekisi mieli "showata" niin kyllä sen soiton täytyy kulkea.

Paitsi neljän promillen humalassa...mutta niistähän ei puhuta:)
half
26.07.2005 18:19:41

Voi h......i mä kun oon aina luullut, että ne sadat pikkupöksyjään lavalle heittelevät tytöt ja naiset ovat tulleet katsomaan ja kuuntelemaan vain meitä.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
jon lord
26.07.2005 21:26:00
Nyt huomio korjaus!!!! tätä sutkautusta ei ole esitetty julkisesti setillä vaan se on tätä keikkabussihuumoria, mutta pointtini oli se että kun olet pari viikkoa rundilla niin kotiin tullessa pitää olla varovainen vähän aikaa jutuissansa koska ne ovat jääneet päälle. Siis me ei olla koskaan stagella tehty mitään tällaisia persreikä juttuja. Tosin tiedän erään basistin joka aina silloin tällöin näytteli rumpalille elintään basson takaa ja rumpali ei tietenkään tykännyt.
Tankoprinssi
26.07.2005 21:38:23 (muokattu 26.07.2005 21:39:14)

Kyllä se esiintyminen ja siihen liittyvä "show" sekä hauskat välispiikit, huomioiden tilannekomiikka ja vuorovaikutus yleisön kanssa on ainakin mulle ihan EHDOTON juttu keikkailussa. Jos joutuisin vain soittamaan, niin kyllä jättäisin nämä tanssikeikat varmastikin väliin.

Ikävä kyllä paljon on bändejä, jotka eivät edes kuuluttele soittamiaan kappaleita ja sitten kun jotain joskus puhuvat, niin siitä ei saa hirveän kaiun vuoksi selvää.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
M.i.k.key
27.07.2005 02:02:36
Jouduin lähtemään vähän työtilanteisiin ja keskusteluhan lähti saman tien kuspaks-huumorille, hyvä niin...

Nyt pakko mennä vuorostaan nukkumaan ja ehkä huomenna taas kantaa ne järkevämmät kommentit taas kehiin...

Edelleen kuitenkin satsaihin tuohon soittoon ennenkaikkea...
Ja sanotaan nyt vielä se että aika harvoin sitä itse on naama norsun vitulla, oli työtilanne mikä hyvänsä. Kerran tosin meinasin
tullessani suoraan ulkomaanreissulta pitkälle keikalle pienen jetlagin takia nukahtaa kesken viimeisen setin, mutta ei kai sitä lasketa norsun vituksi!? Oli sentään kaverilla onnellisen raukea ilme naamalla...
Mä lopetan nää hommat!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)