Aihe: Ottaa päähän!!
1 2 3 4 5
mallikuha
26.07.2005 10:44:31
Kyllä ottaa päähän kun jotkut tanssiorkesterit vääntävät kaikki kappaleet yli käsityskyvyn muotoisiksi jazz-teoksiksi. On ihan hauska lisä, jos jotkut laulut on "maustettu" joillain jazz-klassikoilla tai on hiukan tavallisuudesta poikkeava sovitus muuten. Mutta liika on aina liikaa. Mm. Tapani Kansan bändi oli pari vuotta sitten hyvä esimerkki tästä. Orkan pojat luulivat osaavansa soittaa jazzia mutta metsään meni ja pahasti.. Hyvä kitaristi siinä kyllä oli, joku Isto Hiltusen entinen heppu kuulemma.
Mikko T.
26.07.2005 11:11:23

Kyllä ottaa päähän kun jotkut tanssiorkesterit vääntävät kaikki kappaleet yli käsityskyvyn muotoisiksi jazz-teoksiksi. On ihan hauska lisä, jos jotkut laulut on "maustettu" joillain jazz-klassikoilla tai on hiukan tavallisuudesta poikkeava sovitus muuten. Mutta liika on aina liikaa.

Monesti olemme keskustelleet tästä aiheesta. Nykyään on tanssiorkestereissa kertakaikkisen taitavia nuoren polven muusikoita, mutta joskus vaikuttaa unohtuvan se, ettei "hyvä bändi" välttämättä tarkoita "helvetin vaikeita sovituksia". Ylirytmitetyt biisit kun on jo vaikeita tanssiakin, kuulemma...
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.tk
isojussi
26.07.2005 11:53:32
...tai ihan mitä vaan että niiden soittaminen toisi edes jonkinlaista haastetta...

Yleensä haasteen etsiminen tanssimusiikin soittamisessa muusta, kuin 110%:sesta suorituksesta osoittaa lopunperin soittajan tyylitajuttomuutta ja taitamattomuutta.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Musiikkia korville
26.07.2005 12:01:57

Yleensä haasteen etsiminen tanssimusiikin soittamisessa muusta, kuin 110%:sesta suorituksesta osoittaa lopunperin soittajan tyylitajuttomuutta ja taitamattomuutta.

...ja sitä, että ois aika miettiä jotain muuta tekemistä, kun on niin leipääntyny.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
Sertzo S
26.07.2005 12:02:23
Jazz jazzina ja tanssimusiikki tanssimusiikkina. Pieniä mausteita toki voi lisätä, mutta jos ns.tavallinen kuulija/tanssija ei tunnista edes biisiä, niin ollaanko sitten menty jo liian pitkälle? Taitojaan voi sitten vaikka esitellä useammassa eri pändissä ja siina genressä mitä varten ne on kasattu.
En minä tiedä, tehkää miten haluatte!
mack the knife
26.07.2005 12:05:31
Mm. Tapani Kansan bändi oli pari vuotta sitten hyvä esimerkki tästä. Orkan pojat luulivat osaavansa soittaa jazzia mutta metsään meni ja pahasti.. Hyvä kitaristi siinä kyllä oli, joku Isto Hiltusen entinen heppu kuulemma.

En kyllä muidenkaan taitoja kovin kyseenalaiseksi aseta.
Mun mielipide.
Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico...
baron
26.07.2005 12:06:09 (muokattu 26.07.2005 12:10:22)

Jazz jazzina ja tanssimusiikki tanssimusiikkina. Pieniä mausteita toki voi lisätä, mutta jos ns.tavallinen kuulija/tanssija ei tunnista edes biisiä, niin ollaanko sitten menty jo liian pitkälle? Taitojaan voi sitten vaikka esitellä useammassa eri pändissä ja siina genressä mitä varten ne on kasattu.
En minä tiedä, tehkää miten haluatte!

Mä käyn jazz-jameissa tai järkkään itselleni jazz-keikan ja sitten taas jaksan soittaa humppaa "pelleilemättä".

Edit: Se mitä mä oon kuullut tanssibändien kolmimuunteisissa piiseissä vetävän "jazz-maisia" sooloja, on mun mielestä ollut sekä hyvää että tanssittavaa.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
magnetman 004
26.07.2005 12:07:02

Kyllä ottaa päähän kun jotkut tanssiorkesterit vääntävät kaikki kappaleet yli käsityskyvyn muotoisiksi jazz-teoksiksi.

Voihan siksi aikaamennä ostamaan makkaran, niin ei tarvitse takahuoneessa lyödä päätään seinään ja kärsiä vastustajan soitosta ;)

Orkan pojat luulivat osaavansa soittaa jazzia mutta metsään meni ja pahasti..

Olisi hauska kuulla millä kriteereillä viidettä vuotta haitaria soittava arvioi jatsin soittoa...?
Soitan ennemmin kuin puistelen matot.
uruttaja
26.07.2005 12:09:09
Kyllä ottaa päähän kun jotkut tanssiorkesterit vääntävät kaikki kappaleet yli käsityskyvyn muotoisiksi jazz-teoksiksi. On ihan hauska lisä, jos jotkut laulut on "maustettu" joillain jazz-klassikoilla tai on hiukan tavallisuudesta poikkeava sovitus muuten. Mutta liika on aina liikaa. Mm. Tapani Kansan bändi oli pari vuotta sitten hyvä esimerkki tästä. Orkan pojat luulivat osaavansa soittaa jazzia mutta metsään meni ja pahasti.. Hyvä kitaristi siinä kyllä oli, joku Isto Hiltusen entinen heppu kuulemma.

Terve vaan, narahit....
buntta
26.07.2005 12:35:16 (muokattu 26.07.2005 12:35:48)
Olisi hauska kuulla millä kriteereillä viidettä vuotta haitaria soittava arvioi jatsin soittoa...?
Aina saa arvostella..:-)
M.i.k.key
26.07.2005 12:46:39
Nykyään tuo kitaristi soittaa erään Toivakan lahjan pumpussa :)
Mä lopetan nää hommat!
isojussi
26.07.2005 13:07:01
Sehän on ihan eri asia soittaa tanssibiisiin jazzsoolo kuin vetää koko biisi pelkkää ornettee....
mr.muzak
26.07.2005 14:14:44 (muokattu 26.07.2005 14:16:01)
Kas, kun olet veivannut niitä loppuun kaluttuja kusenpolttamia taidepläjäyksiä, niin itse soittajana et enää ammenna niistä mitään=> niiden soittaminen v...tuttaa suunnattomasti (ketä enemmän, ketä vähemmän, mutta kuitenkin) ." Ainoa" vaihtoehto silloin yleensä on se, että kehitellään niitä itselleen mielekkäämmäksi = täyteen rytmisiä koukkuja tai ihan mitä vaan että niiden soittaminen toisi edes jonkinlaista haastetta: vaan pitävätkö turakaiset tästä on kokonaan toinen juttu.

Itse olen ajatellut niin, että oman mielenterveyden kannalta on parempi etsiä kokoajan itselleen (myös bändilleen) uusia biisejä vanhoista klassikoista (ihan sieltä dallape-ajoista asti), tehdä omalle orkalle pikku-arri, soittaa sitä sen aikaa kun ei vituta ja aloittaa alusta. Niitä tanssipiisejä kuitenkin riittää vaikka kuinka, kukaan ei pakota aloittamaan tansseja aina "metsäpirtillä" tai ylipäätään soittamaan sitä "paratiisia". Ja itse kun arraa, niin saa lähes biisiin kuin biisiin jotain mielenkiintoista (esim. tangot helppona esimerkkinä, rytmistä/harmonista/melodista(kin) muuntelua pystyy tekemään vaikka kuinka paljon ilman että poistuu tyylistä "jazzin suuntaan"). Ja ei ne kaikki biisit ole edes niin helppoja soittaa, sellaisinaankaan...

Se on se "kvartetilla toivelaulukirja-nuotista soittaminen" sitä mikä mun fiilarit tappaa aina. "neljä vikaa introksi...yy-kaa-koo..." ja ranteet auki.
isojussi
26.07.2005 14:30:23
...Se on se "kvartetilla toivelaulukirja-nuotista soittaminen" sitä mikä mun fiilarit tappaa aina. "neljä vikaa introksi...yy-kaa-koo..." ja ranteet auki.

Tästä pulpsahti plussaa!
El Condor
26.07.2005 14:37:33
Itse olen ajatellut niin, että oman mielenterveyden kannalta on parempi etsiä kokoajan itselleen (myös bändilleen) uusia biisejä vanhoista klassikoista (ihan sieltä dallape-ajoista asti), tehdä omalle orkalle pikku-arri, soittaa sitä sen aikaa kun ei vituta ja aloittaa alusta. Niitä tanssipiisejä kuitenkin riittää vaikka kuinka, kukaan ei pakota aloittamaan tansseja aina "metsäpirtillä" tai ylipäätään soittamaan sitä "paratiisia".

Juuri näin. Ostin tuossa hiljattain Pirkka-Pekka Peteliuksen "Muistan sua Elaine" -levyn, ja se toimii hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka hyviä, hieman tuntemattomampia tanssibiisejä on olemassa. Tanssimusa- ja iskelmäpuolelta löytyy sadoittain, jopa tuhansittain vähemmän tunnettuja biisejä, joista voi tylsistymisen iskiessä ammentaa. Ei ole pakko aina vetää niitä Tulipunaruusuja tai Jäkähumppaa (no okei, määrätyissä paikoissa kyllä melkein on). Tuollainen tylsistymisestä johtuva pelleily ja alt-skaalan vetely Metsäkukkiin on perseestä, vaikka täytyy myöntää, että siihen itsekin tulee aika ajoin syyllistyttyä.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
mallikuha
26.07.2005 15:26:38
Voihan siksi aikaamennä ostamaan makkaran, niin ei tarvitse takahuoneessa lyödä päätään seinään ja kärsiä vastustajan soitosta ;)

Samoilla kriteereillä kuin sinä arvostelet minun arvostelukykyäni, otaksun. Kyse ei ole siitä, että toinen bändi on parempi vaan siitä, että jotkut sovitukset ovat mauttomia. Ja tämä on vain minun mielipiteeni. Tosin olen kuullut, että saattaa siinä soitannalliset työtkin käydä vähiin jos liikaa kikkailee. Ylpeys käy lankeemuksen edellä. Siinä päivän saarna...
v_m_kangas
26.07.2005 15:32:40

...vastustajan soitosta ;)

Oliks tää sellainen Freudilainen lipsahdus :)

...nimittäin joskus on nimenomaan tuntunut siltä, että toinen bändi saattaa pitää toista vastustajanaan ;) Ja se ei kyllä ole oikein terve ilmiö, mielestäni.
Humppaa tai soita humppaa
Sertzo S
26.07.2005 15:42:34 (muokattu 26.07.2005 15:42:57)
jotkut sovitukset ovat mauttomia.
Eläköön ns. huono maku!
Lieneekö niin, ettei varsinaisista sovituksista puhuta useinkaan, vaan on sovittu miten soitetaan ja aina ei niinkään, vaan jokaisen soittaa sinne päin omiaan? Tälläisia maalaispändejä on vieläkin paljon, uskokaa tai älkää, soittelevät häissä ja jne. Antaa soittaa mun puolesta. ;)
magnetman 004
26.07.2005 15:59:11

Oliks tää sellainen Freudilainen lipsahdus :)

Huumoria... Lukekaa Ei kokolihaa soittajille luku: kakkosena tultiin mutta ykkösenä lähdettiin!

Täällähän nyt kivet rupesivat lentelemään. Tuli vaan mieleen, että minkä takia täällä soittajat TAAS kyräilevät toisilleen. Tuosta "luulivat osaavansa soittaa" sai oikein katkeran kuvan vastustajaorkesterin kiukkua nostattavista jatsailuista. Oliko Tonin soolo huono vai Juhan taimissa moittimista? Pitäis vaan kaikkien vetää niska jäykkänä Agentsien piisejä samassa järjestyksessä eikä ryhtyä liikoja "inspiroimaan". Se oli sitäpaitsi aika pollevasti sanottu "aika hyvistä" ammattimuusikoista. Mulla on ollu tapana kirjoitella tänne asioita, mitä voisin sanoa henkilökohtaisesti kyräilyn sijasta.
Soitan ennemmin kuin puistelen matot.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)