Aihe: Jarmo Savolainen/Kari Ikonen
1
B@sshole
16.07.2005 18:47:11
Mitä mieltä otsikon pianisteista? Olen käynyt molempia kuuntelemassa livenä ja täytyy sanoa että molemmat ovat kyllä todella yliarvostettuja.

En basistina nyt niinkään pianisteista ole perustanut koskaan, mutta heidän tapauksessa jopa häiritsi "korvaton" soitto. Nimesin heidät molemmat koska kuulostavat jollain tapaa aika samalta.
MrShaft
16.07.2005 18:52:18
- - ovat kyllä todella yliarvostettuja. - - häiritsi "korvaton" soitto.

Liian moni tuntee mut täällä jotta kommentoisin asiaa sen enempää. Voin sanoa vain, että A) ymmärrän mitä tarkoitat
ja että B) eräät ihmiset ajattelevat eri tavalla kuin sinä.

Nimesin heidät molemmat koska kuulostavat jollain tapaa aika samalta.

A) Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, mutta B) ne eri tavalla ajattelevat ihmiset sanoisivat, että he kuulostavat hyvin erilaisilta keskenään :)

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
andie
18.07.2005 16:37:37

Liian moni tuntee mut täällä jotta kommentoisin asiaa sen enempää. Voin sanoa vain, että A) ymmärrän mitä tarkoitat
ja että B) eräät ihmiset ajattelevat eri tavalla kuin sinä.

C) ehkä jopa suurin osa ajattelee eri tavalla, ainakin minä!
D) nimimerkkisi "basshole" kertonee myös musiikkimaustasi jotain.

makuasioitahan nämä kaikki on. vaikka soitostakin tykkään, kari ikonen on mielestäni myös yksi hienoimmista säveltäjistä.
man9
23.07.2005 12:16:39

Olen käynyt molempia kuuntelemassa livenä ja täytyy sanoa että molemmat ovat kyllä todella yliarvostettuja.

Olisi ehkä kannattanut kuunnellakin, eikä vain keskittyä kaljanottoon :) Kannattaisi ehkä kokeilla vielä - noissa on kyllä aika paljon kuunneltavaa, onhan siinä kuitenkin pari nykyajan suomalaista top7-kaveria kyseessä. Et ehkä ole kuunnellut kovin paljoa jazzia, tai sitten makusi eroaa muista? Mutta sehän on tietenkin ihan OK!

En basistina nyt niinkään pianisteista ole perustanut koskaan, mutta heidän tapauksessa jopa häiritsi "korvaton" soitto. Nimesin heidät molemmat koska kuulostavat jollain tapaa aika samalta.

Onko tämä vähän sama, kuin sanoisi että kitaristina en ole basisteista niinkään perustanut koskaan, kun siellä ne vaan pumputtelee neljäsosia taustalla, ja kaikki kuulostavat aika samalta?

Omasta mielestäni paskimmatkin soittajat (puhumattakaan tosi osaajista) kuulostava todella harvoin samalta, jokaisella on oma persoonallinen tyylinsä. Kuulijalle vieraan genren edustajat sitten taas saattavat kuulostaakin samalta - minusta esim. lähes kaikki sitarinsoittajat kuulostavat samalta, mutta tiedän että se johtuu siitä etten tunne koko musaa tajuten myös sen, etten voi nollata koko tyyliä sen perusteella etten itse tajua siitä mitään :)

Mutta mitä tarkoittaa "korvaton" soitto?
http://lahettamo.org/blog/
man9
23.07.2005 12:25:00

Mitä mieltä otsikon pianisteista? Olen käynyt molempia kuuntelemassa livenä ja täytyy sanoa että molemmat ovat kyllä todella yliarvostettuja

Ainiin, tämähän se aihe olikin. Itsekin olen muutamia kertoja käynyt kuuntelemassa, tosin arvostuksen määrästä en tiedä.

Itse tykkään Ikosen jotenkin kieroutuneen humoristisesta soitosta, ja tietenkin sävellyksistä, joissa sentyyppinen sooloilu toimii. Savolainen on taas tavallaan harkitsevaisempi, "saksalaistyyppisempi" :) jos tällainen määritelmä toimii - jotenkin ikään kuin astetta vakavamman oloista meininkiä rytmisesti ja tonaalisesti... Savolaisen soittoa pitää aina kuunnella aika tarkkaavaisesti jotta pysyy kärryillä kehittelyssä. Ikosella tosin on paremmat spiikit :)
MrShaft
24.07.2005 13:40:35
Olisi ehkä kannattanut kuunnellakin, eikä vain keskittyä kaljanottoon :)

No eipäs nyt ruveta vittuilemaan. Kaveri esitti asiallisesti näkemyksensä, ja hänellä on näkemykseensä aivan yhtä suuri oikeus kuin kenellä tahansa. Itse sitä paitsi uskon ymmärtäväni mihin hän viittaa.
Se että sanoo eriävän mielipiteensä ei tarkoita sitä että muilla olisi oikeus/velvollisuus ampua mielipide alas ja yrittää kiskoa kaveri takaisin oman tutun tunkion lämpöön.
Sieltä tunkiostahan hohkaa kuitenkin vain se slaavilainen kateus--kun en minä niin ei kyllä tuokaan...

Asioista ei arvitse olla samaa mieltä. Ja jos Jamppa ja Kari ovat vaivanarvoisia soittajia, ei heidän uransa tule päättymään yhteen eriävään mielipiteeseen, eikä heidän musiikkian tarvitse siten "puolustaa pakanallisia vääräuskoisia vastaan." Yksi eriävä mielipide piristää keskustelua, avaa useampia näkökulmia ja moniarvoistaa taideyhteisöä.

Mitäpä jos vaikka pohtisimme yhdessä, mitä säikeen aloittaja halusi oikeastaan sanoa kommentillaan.
Ymmärsimmekö hänet oikein, ymmärsimmekö oikeastaan mitään siitä mitä hän halusi sanoa? Kai hänellä oli jokin todellinen syy, että hän vaivautui kirjoittamaan mielipiteensä tänne...

Peace,

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Apricot
24.07.2005 16:59:11
Kaveri esitti asiallisesti näkemyksensä, ja hänellä on näkemykseensä aivan yhtä suuri oikeus kuin kenellä tahansa.

Oikeus on kyllä näkemykseensä, mutta olikohan se nyt ihan hirveän rakentava keskustelunavaus? Tykkää noista pianisteista tai ei, niin vähän huokuu läpi että ei ole kuunaan jatsia kuunneltu, mikä olisi suotavampi lähtöasetelma mahdolliseen keskusteluun. "En noista pianisteista niin pidä kun olen basisti..." - voi elämä.

Mitäpä jos vaikka pohtisimme yhdessä, mitä säikeen aloittaja halusi oikeastaan sanoa kommentillaan.
Ymmärsimmekö hänet oikein, ymmärsimmekö oikeastaan mitään siitä mitä hän halusi sanoa? Kai hänellä oli jokin todellinen syy, että hän vaivautui kirjoittamaan mielipiteensä tänne...

Ei sillä, etteikö asioista ja soittajista voisi puhua, mutta mä ainakin odottelen, että tämä ketju painuu hiljalleen tuonne alaspäin ja lopulta unholaan. Jos ruvetaan keskustelemaan herra bassholen näkemyksistä tai tarkoitusperistä, niin perustetaan sille oma topikki.

Joka osastolle vois oikeastaan perustaa oman "xxx for dummies" -topikin!
No problemo!
B@sshole
24.07.2005 17:40:54
Oikeus on kyllä näkemykseensä, mutta olikohan se nyt ihan hirveän rakentava keskustelunavaus? Tykkää noista pianisteista tai ei, niin vähän huokuu läpi että ei ole kuunaan jatsia kuunneltu, mikä olisi suotavampi lähtöasetelma mahdolliseen keskusteluun. "En noista pianisteista niin pidä kun olen basisti..." - voi elämä.

Ei sillä, etteikö asioista ja soittajista voisi puhua, mutta mä ainakin odottelen, että tämä ketju painuu hiljalleen tuonne alaspäin ja lopulta unholaan. Jos ruvetaan keskustelemaan herra bassholen näkemyksistä tai tarkoitusperistä, niin perustetaan sille oma topikki.

Joka osastolle vois oikeastaan perustaa oman "xxx for dummies" -topikin!

Poika. Todennäköisesti olen peruuttanut enemmän kun sä ajanut eteenpäin jos vertaillaan jazztietämykseen.

Korvattomalla soitolla tarkoitan tuommoista ihmeellistä dominanttidimipaskakikkailua aivan mihin sattuu yms yms. Ja Ikonen on kyllä hieno säveltäjä ja tietyissä hommissa toimii soittonsaki tietysti. Myönnänkin että hieman harmittaa juuri Ikosen nimeäminen tuohon. Savolainen on kyllä yesterdays news. Katkera. Jos pidätte mua katkerana vanhana paskana niin Sibelius-Akatemian jazzlinja suoltaa katkeria nuoria paskoja kokoajan. Pitäis näpäyttää sellasia mahd aikasessa vaiheessa.
En kyllä Hancockin nykysoitostakaan pidä yhtään. Sellasta lottoa sekin on. Eriasia tietysti vanhempi herran tuotanto yms Mileshommat.
Apricot
24.07.2005 21:00:41
Poika.

Moi vaan, isä!

Korvattomalla soitolla tarkoitan tuommoista ihmeellistä dominanttidimipaskakikkailua aivan mihin sattuu... ...Myönnänkin että hieman harmittaa juuri Ikosen nimeäminen tuohon... ...Jos pidätte mua katkerana vanhana paskana niin Sibelius-Akatemian jazzlinja suoltaa katkeria nuoria paskoja kokoajan. Pitäis näpäyttää sellasia mahd aikasessa vaiheessa.
En kyllä Hancockin nykysoitostakaan pidä yhtään. Sellasta lottoa sekin on. Eriasia tietysti vanhempi herran tuotanto yms Mileshommat.

Siinähän sinä paljastitkin koko maailmankuvasi, vaikka kovasti rönsyilee ajatus. Sitä suuremmalla syyllä tää sais jäädä tähän.
No problemo!
man9
24.07.2005 21:39:29

Myönnänkin että hieman harmittaa juuri Ikosen nimeäminen tuohon.

No ihmettelinkin että miten Ikosesta voisi noin sanoa.

Savolainen on kyllä yesterdays news. Katkera. Jos pidätte mua katkerana vanhana paskana niin Sibelius-Akatemian jazzlinja suoltaa katkeria nuoria paskoja kokoajan.

Onko näin? Mielestäni monet jotka siellä opiskelee niin jopa nauttivat hommastaan, ainakin omat tutut. Eihän kukaan tosin voi suoraan ruveta vanhaksi katkeraksi paskaksi, nuorna vitsa väännettävä. En kyllä tunne Savolaista muuten kuin musan kautta joten paha sanoa tuosta. Kuuluuko katkeruus musassa, en tiedä - mutta parempihan sekin kuin pelkkä steriili rahastus!

Katkeruudesta tuli kyllä mieleen Haurun Pori Jazz -kritiikki tänään Hesarissa, joka täynnä kommentteja kuten "Reiska Laine soitti samaa suoraa komppia kuin 40 vuonna aiemminkin"...

Siinähän sinä paljastitkin koko maailmankuvasi, vaikka kovasti rönsyilee ajatus. Sitä suuremmalla syyllä tää sais jäädä tähän.

Threadissahan on monta asiallista postausta, joissa kirjoittajat perustelevat omia näkökantojaan. Ilmeisesti väärän maailmankuvan omaavat eivät saisi kirjoitella?
man9
24.07.2005 21:43:18

Korvattomalla soitolla tarkoitan tuommoista ihmeellistä dominanttidimipaskakikkailua aivan mihin sattuu yms yms.

On kyllä totta, ei voi kuunnella tuollaista. Dimi-oppikirjan juuri lukenut sooloilija luukuttaa mielestään kovaa settiä, argh. Mutta edelleenkään en kyllä oikein lähtisi moittamaan otsikon pianisteja moisesta - yleensä toi on enemmän aloittelijoiden touhua.
mr.muzak
25.07.2005 00:25:41
Uskoisin, että meille kaikille keskustelijoille olisi enemmän iloa kirjoitella perustellusti niistä artisteista, joista itse pidämme. Mä olen ainakin innostuneempi laajentamaan musasivistystäni muiden suosittelemilla kuin haukkumilla artisteilla. Mutta tehköön kukin tyylillään...
Epämuusikko
25.07.2005 15:20:10 (muokattu 25.07.2005 15:20:18)
Dimi-oppikirjan juuri lukenut sooloilija luukuttaa mielestään kovaa settiä.
Voisitko nimetä mulle muutaman? Kirjan, siis.
Virallisesti ur-poÄrLä #009
Fuzzy Boner
25.07.2005 21:29:27
Mahtavaa! Lisää näitä poliisijuttuja!!

T: Cop-killer
TE
man9
25.07.2005 22:53:23

Mahtavaa! Lisää näitä poliisijuttuja!!

Eipäs ivata, tämä on vakavaa!
Notefix
25.07.2005 22:56:44

Sorry, mut keitä nää jäbät on?
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Fuzzy Boner
25.07.2005 23:51:02

Vois järjestää sellasen jazzpoliisien rovion joskus!
TE
Fuzzy Boner
25.07.2005 23:52:02
Sorry, mut keitä nää jäbät on?

Muusikoita! Kovia! Melkein yhtä kovia ku Baron!
TE
Apricot
26.07.2005 12:58:13
Täytyy varmistaa et tää topikki pysyy kärjessä
No problemo!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)