Aihe: Apua bassotteluun
1
kasvisviha
12.07.2005 12:03:05
Morjensta!

Eli kaipaisin teiltä suurilta guruilta avustusta, miten oikean käden sormien on tarkoitus olla oikeaoppisesti sähköbasson seurassa.

Käsitykseni mukaan peukalolla on hyvä ottaa tukea mikistä, mutta miten sormia pidetään, koukulla, mahdollisimman suoraan vai miten? Millä osalla sormesta pyritään osuminen tekemään?

Mikäli jollakulla on mahdollisuus, ei olisi kuva ollenkaan pahaksi, googlella sekä haulla yritin metsästää, mutta en oikein löytänyt itseäni tyydyttävää vastausta.
Rokkinorsu
12.07.2005 16:25:26
Morjensta!

Eli kaipaisin teiltä suurilta guruilta avustusta, miten oikean käden sormien on tarkoitus olla oikeaoppisesti sähköbasson seurassa.

Käsitykseni mukaan peukalolla on hyvä ottaa tukea mikistä, mutta miten sormia pidetään, koukulla, mahdollisimman suoraan vai miten? Millä osalla sormesta pyritään osuminen tekemään?

Mikäli jollakulla on mahdollisuus, ei olisi kuva ollenkaan pahaksi, googlella sekä haulla yritin metsästää, mutta en oikein löytänyt itseäni tyydyttävää vastausta.

Hohoo, minä oon todellakin suuri guru. ;) Mutta siis, se vähänen käsitys mikä minulla on, nii niitä sormia pitäs kai pitää suhtkoht suorassa ja ''kääntää'' sitä kättä sillä lailla, että kaikki sormet millä sinä niitä kieliä hakkaat on suunnilleen samalla tasalla. Ja ite minä pidän kyllä yleensä peukaloa siinä kaulamikin päällä, mutta musiikkityylistä riippuen joskus tallamikillä ja joskus kaulan päällä. Jos se musaakki on jotain nopeeta rallii, nii kai se kantsis sillä sormen päillä soittaa.. Seki riippuu musiikki tyylistä. :) Sitte vaa treenaa sen ''järjestyksen'' miten soitat. Kannattaa ostaa joku kirja missä neuvotaan näitä käden asentoja ym. Netissäki niitä on, mutta en oo ite vielä mitään hyvää löytäny. Soitonopettajahan se ois kovajuttu, mutta sitäkään ei aina taho löytyä.
Tällä lailla minä ainaki soitan, voipiha se olla, että minunki tekniikka on ihan harakoilla, mutta mikään guru minä en jokatapauksessa oo... ;)
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
Dacatch
12.07.2005 21:56:28
Minä ainakin soitan niin kuin hyvältä tuntuu, eikä ole suurempia ongelmia ollut. Soitto kannattaa aloittaa kahdella sormella, keskisormi, etusormi, keskisormi, etusormi... Myöhemmin mukaan voi otta myös nimettömän. Ja miksei pikkusormenkin, jos haluaa. ;)
Pääsis jo kotia...
Volle
12.07.2005 23:57:50
Tuskin tähän mitään virallista totuutta on olemassa. Kukin vetää vähän omalla tyylillään. Soinnin kannalta eri tyyleissä, näppäilykohdissa ja -tavoissa on toki eroa. Tämän asian kyllä sitten tiedostaa, kun kokemusta soittamisesta karttuu. Ei sillä alkuun niin väliä kai ole, kunhan jotakin ääntä tulee eikä kädet puudu tai kipeydy huonoista asennoista. Mä ainakin loisteliaan urani alkutaipaleella nypin siten kun helpoimmalta tuntui. Nykyään koitan pikkuisen kiinnittää huomiota myös saundipuoleenkin. Jos muuten sormisoitto tuntuu ikävältä, voi myös ottaa plektran ja vetää sillä, jos se tuntuu luontevammalta.
Nam.
kasvisviha
13.07.2005 16:30:54
Lienee jokseenkin normaalia, että rakkoja ilmestyy noihin oikean sormiin? Tuskin ovat paljoa rasitukseen tottuneet tuossa kitaroinnissa etukäteen.
Rokkinorsu
13.07.2005 16:46:35
Lienee jokseenkin normaalia, että rakkoja ilmestyy noihin oikean sormiin? Tuskin ovat paljoa rasitukseen tottuneet tuossa kitaroinnissa etukäteen.

Joo, kyllä se on normaalia. Mullaki oli sormet sillo ku alotin iha verillä. Ja vaikka sormet on jo kovettunu, nii vieläkin nuita rakkoja joskus tulee.
Basisti. (Kertonee kaiken oleellisen?) ;)
Basistin aivot
18.07.2005 10:23:16
Joo, kyllä se on normaalia. Mullaki oli sormet sillo ku alotin iha verillä. Ja vaikka sormet on jo kovettunu, nii vieläkin nuita rakkoja joskus tulee.

minä en jaksa aina ymmärtää miten voi soittaa sormensa verille, oman soittamiseni alkuaikoina saattoi kulu 2-6 tuntia soittaen, vaan silti ei tippaakaan verta tullut.

viralliseen topicciin ei ole mitään lisättävää, pojjaat selitti jo iha tarpeeksi hyvin mielestäni. sen vaan sanon että kun perusasiat oppii, voi sitä omaa tyyliä reenata ja tuottaa ihan oman soittotyylin joka sopii omille käyräsormille parhaiten.
basso on paha lyömäase, mutta käy se kirveskin... Pastilli?
spade
20.07.2005 18:27:05
Morjensta!

Lähtö asento, suora, kun sormet kielellä, niin jo mukavasti taipunu. Mä en ainakaan ota tukea mikeistä, vaan annan peukalon levätä pleksiä vasten ja toimia etu- ja keskisormelle "palautuslautana" eli jos soitat A-kieltä, niin sormes pysähtyy E-kieleen. Jos soitat E-kieltä, niin sormes pysähtyy peukaloon!!!
V'oila
Paskaks vaa, ei oo penniikää kiinni -Armeija mentaliteetti
Landola59
20.07.2005 19:48:14
Kitaran soittaja pystyy sanomaan että siltä miten hyvältä tuntuu niin soitat.
Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
Basshunter
20.07.2005 22:37:58
Joo ja sit ku ton oppii ja sormenpäät on kovettunu, niin on mukava käydä terkkarilla antamassa verikoe. Joutuu meinaan sisar hento valkoinen muutaman kerran tökkään sillä neulalla, et menee läskistä läpi..auts, auts..sori, poistun.. ;)
Hevi turvottaa.. -Petosalmi-
Bassolow
24.07.2005 13:04:07
mistä saatte parhaat tabit heavy-musaan??
soittelen enimmäkseen Sabbathia, tabit aina vaan aika huonoja.. kertokaa sivuja mistä tabinne saatte!?

Silloin kun tarvitsen tabeja, www.mxtabs.net . Suosittelen Guitar Pro -ohjelman hankkimista. Sabbathin bassolinjoja on sitäpaitsi melko helppo ihan korvakuulolla vetää.
Basshunter
25.07.2005 20:55:52
Hevi turvottaa.. -Petosalmi-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)