Itseni toisto jostakin aikain takaa, olepa hyvä:
En ole varsinainen genren harrastaja, mutta reilun parinkymmenen vuoden pop/rock-seurannalla on seuraavia nimiä biiseineen jäänyt mieleen:
Johnny & The Hurricanes
- tunnetuimmat biisit ehkä Hurriganesinkin versioima Red River Rock sekä vanhasta jenkkiarmeijan (siis etelävaltioiden armeijan) aamuherätyssignaalista ideoitu Reveille Rock
- itse olen ollut joskus myös viehättynyt (nykersin sen jopa kännykän soittoääneksi) perus-boogiewoogiestä nimeltä Beatnik Fly
The Surfaris
- mainioita ovat ainakin Wipe Out ja Tequila
The Ventures
- lienee yhden tunnetuimman "alkuperäis-rautalankahitin" eli biisin Walk Don't Run tekijä
- bändi on tehnyt paljon muutakin ja levyttänyt suurin piirtein kaikki alan standardit
Link Wray
- turhan huonosti tunnettu yksikeuhkoinen puoli-intiaani, joka em. lähtökohdistaan huolimatta (vai juuri siksi?) on tehnyt kovaa kamaa
- levytti mm. jo v. 1963 Batman-teeman
The Virtues
- ainakin biisi Guitar Boogie Shuffle ihan OK
The Chantays
- biisi Pipeline kelpo kamaa
The Renegades
- ilmeisesti vain Suomessa (jätti)suosiota nauttinut brittibändi, joka keikalla kaiketi pukeutui jenkkien etelävaltioiden armeijan asepukuun
- jossei nyt selkeä rautalankabändi, niin ainakin isoin hittibiisinsä, Cadillac, on hengeltään selvää rautalankaa
Suomalaisetkin innostuivat rautalankajuttuun 60-luvun alussa ja tuon ajan sitä levyttäneitä bändejä olivat mm.:
The Sounds
- Emma, Muurari, Kulkuri, Yksinäinen kitara, Mustat silmät, Roll Over Bach, ...
The Strangers
- Kolme kitaraa, Castle Mood, SPR 003, Vaara, ...
The Esquires
- Juokse sinä humma, Tumma yö, Mustalainen, Muista minua, Me tulemme taas, ...
The Avengers
- Juoksuhauta twist, Taikayö, Leskiäidin tyttäret, Volgan rannalla,...
Steelers:
- Tuoll on mun kultani, Valkoakaasiat, Yölinjalla, ...
The Blazers:
- Old Scars (eli Arpiset haavat), Metsäkukkia, Yksi ruusu on kasvanut laaksossa, Tuohinen sormus
Ja kenties vähemmän tunnettuina esim.
- The Strings: Heili Karjalasta
- The Fenades: Theme From Leningrad
Oma lukunsa 60-luvun alun Suomen rautalangassa kirjoitti ruotsalainen The Adventures, joka levytti tukun oikeastaan suomalaisia rautalankaklassikoita:
- The Wind (eli tuuli tuo tuuli vie), Kukkuva kitara ja Letkajenkka
- sittemmin norjalaisen laulajansa, Jan Rohde, kanssa ehkä suurimman hittinsä Doin' The Jenka ja sitä peesaavan At The Jenka Show'n
Myöhemmistä suomalaisista rautalankaa levyttäneistä bändeistä heitän Agentsin lisäksi nopeasti lonkalta nimet:
- The New Strangers
- The Mustangs
- The Wanderers
- The Quiets
- The Defenders
- The Riders
- ...
Korjatkaa ja täydentäkää aiheesta enemmän tietävät; tiedän että teitä on. Genre voi Suomessa ilmeisesti suht' hyvin: esimerkkinä oma nettisaitti
http://sheinonen.com/forum/