PoLFus 22.03.2005 08:14:18 | |
---|
Terve! Itselläni tulee nyt kaiuttimien vaihto luulatavsti eteen. Sitä ennen kyselen vähän varmistaakseni. Eli vahvistin on 50w 2x12 kaiuttimilla varustettu combo. Ajattelin Celestionin G12H ja V30 - paria. V30 kesto on 60w, mutta G12H:n vain 30w. Eikö keston pitäisi olla enemmän kuin vahvistimen teho? Vai onko silloin tehonkeso 90w? En vaan osaa :) Tietysti mahdollisuus olisi ottaa toinen pääteasteputkipari pois, jotta tehot puolittuisi? Vai? Onko kannattavaa edes? "I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |
PIM 22.03.2005 08:28:36 | |
---|
Jos kaiuttimien impedanssi on sama niin molempien kaiuttimien läpi menee saman verran virtaa eli vahvistimen tuottama teho jakaantuu molempien kesken. Ei tuo kaiuttimien tehonkesto ole mikään absoluuttinen arvo (tosin ei ole tuo 50w vahvistimessakaan), jonka ylittyessä kaiutin napsahtaa välittömästi ja koska tuskin huudatat tuota vahvistintakaan kybällä koko ajan niin ainakin minä uskaltaisin laittaa noi ämyrit siihen. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Kossu 22.03.2005 09:30:14 (muokattu 22.03.2005 09:31:07) | |
---|
Kaiuttinvalmistajien ilmoittaja tehonkesto on suurin jatkuva lämmönkesto muutettuna vahvistintehoa vastaavaksi arvoksi. Jos kaiutinkaapissa ei ole jakosuodinta lasketaan sen elementtien tehonkesto yhteen riippumatta siitä ovatko elemetit sarjaan vai rinnan kytkettyjä. Eli 2 x 30 W elementtien nimellistehonkesto on 60 W. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
MrGuitarist 22.03.2005 09:51:29 | |
---|
Mulla on Laneyn VC30-kombossa (30w) Celestionin greenback, jonka tehonkestoksi on ilmoitettu 25w. Ei ainakaan vielä ole mitään paukkunut ja olen järkeillyt, että jos ei aivan kybällä vedätä aina, niin ei tule myöskään paukkumaan. Alkuperäisen elementin tehonkestoksi oli ilmoitettu 50w. |
tsrautia 22.07.2005 18:29:02 | |
---|
Nostetaas ylös tällanen. Oon tekemässä Engl Screamerille(50w) 2x12 kaappia, ja elementeiksi oon aatellu Vintage 30:stä ja G12H:ta. Kytken niin, et vois käyttää vaihtoehtoisesti joko vain jompaakumpaa elementtiä tai normaalisti molempia. Miten käy ton G12H:n, jonka tehonkestoksi on ilmoitettu vain 30w, jos soitan VAIN siihen 50w nupilla. Ammattilainen valisti, että jos ei luukuta kovin täysiä, niin pitäs kestää. Onko näin? |
Jucciz 22.07.2005 19:04:38 | |
---|
Miten käy ton G12H:n, jonka tehonkestoksi on ilmoitettu vain 30w, jos soitan VAIN siihen 50w nupilla. Ammattilainen valisti, että jos ei luukuta kovin täysiä, niin pitäs kestää. Onko näin? Juuri näin on. Toisaalta 30-wattinenkin vahvistin saattaa puskea täysille väännettynä hieman enemmän kuin mitä lupaa, minkä takia niissäkin näkee yleensä tehonkestoltaan yli 30-wattisia elementtejä, "kaiken varalta". Omalla vastuulla, siis. |
Twinkle 22.07.2005 19:24:05 | |
---|
Toisaalta 30-wattinenkin vahvistin saattaa puskea täysille väännettynä hieman enemmän kuin mitä lupaa, minkä takia niissäkin näkee yleensä tehonkestoltaan yli 30-wattisia elementtejä, "kaiken varalta". Eikös se yleensä ole toisin päin, että vahvero tuuppaa ulos aina jonkin verran vähemmän kuin mitä nimellisesti pitäisi? Sekä tietty että kaiuttimet kestää himppu enemmän mitä niiden kuuluisi kestää? |
Tuleehan noista putkikoneista aika isoja tehoja, kun täysillä tuuttaa. Teholukema on kuitenkin mitattu puhtaalla ja arvata saattaa, että päätteen ollessa säröllä tehoa tulee enemmän. Toisaalta eipä ne kaiuttimienkaan tehonkestot aivan aukottomia ole. Itselläni eräs 25 wattia speksien mukaan kestävä Celestion kesti 30-wattiseksi ilmoitetun vahvistimen täysillä, mutta toisaalta olen kuullut tapauksista, kun kaiutin kärähtää, vaikka nimellistä tehonkestoa ei olisi ylitettykään. Nam. |
LaXu 22.07.2005 19:32:40 | |
---|
Tuolla The Gear Pagen puolella joku joskus mainitsi luukuttaneensa 100W pleksimarsua täysillä Greenbackeilla (25W) varustetun 4x12 läpi. Noista 100W Superleadeista lähtee n. 150-180W tehoa täysillä. Voi tosin olla, että kaappi ei pidemmän päälle tuollaista kestäisi. |