risto 22.06.2005 13:11:19 | |
---|
Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |
Wahi 22.06.2005 16:34:49 | |
---|
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
TeeTee 23.06.2005 09:43:13 | |
---|
Tässä vielä yksi erittäin hyvä, helppokäyttöinen ja monipuolinen metronomi http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtmltämä käyttää äänikortin rumpusoundeja, voi käyttää ihan perusmetronomina, voi valita tahtilajin ja eri äänet ja aksentoinnit eri tahdin osille jos niin haluaa ja voi vielä ohjelmoida omia komppejakin, soittaa myös päällekkäisiä ääniä, nopeutta voi säätää portaattomasti. |
Benizakura 23.06.2005 10:16:36 | |
---|
AC/DC-komppi tikittämään taustalle ja riffiä vääntämään. Sillä se hyvä heiluu. |
wilzhu 21.07.2005 22:15:09 (muokattu 21.07.2005 22:16:10) | |
---|
Itsellä helpottaa se, kun heilautan päätä aina, kun iskus tulee. Ei mitään hullua mossaamista, vaan iha pikku nykäsy vaan. Elikkä jos sormet menee kuudestoistaosa -tahdissa, pää siinä metronomin. Kertokaas jotain hyviä harjoituksia metronomin kanssa. Paljon se ottaa, vähän se antaa. |
Eddie 21.07.2005 22:56:19 (muokattu 21.07.2005 22:56:50) | |
---|
Kertokaas jotain hyviä harjoituksia metronomin kanssa. Minkä tahansa soittaminen metronomin kanssa kehittää. Soita vaikka tappavan tylsiä 1234-tekniikkaharjoituksia tai jos ne eivät nappaa, niin riffejä eri biiseistä/biisejä. "Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles |
Eddie 21.07.2005 22:56:30 (muokattu 21.07.2005 22:56:42) | |
---|
Tuplat "Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles |
... kunnon rumpukomppi taustana on erinomaisen hyvä, kunhan sitä oikeasti kuuntelee. Ei sen tarvitse olla metronomi, kunnon komppi voi olla parempi... Olen hieman eri mieltä. Syy siihen, miksi metronomin kanssa treenataan, on se että halutaan parantaa omaa sisäistä pulssin tajua. Metronomi on siihen parempi apuväline kuin rumpukomppi. Kun naksu tulee harvakseltaan, niin se pakottaa time:n kehittymään. Siinä oppii ottamaan vastuuta niistä väli-iskuista naksujen välillä, ja oppii osumaan taas oikeaan kohtaan kun uusi naksu tulee. Jos kuuntelee vain komppia, niin se on vähän niinkuin ajelisi autopilotti päällä, kone vie mennessään kaikkine 16-osineen, eikä tarvitse ottaa itse sitä vastuuta. Rumpukoneen kanssa treenaaminen on kyllä sinällään hyvä juttu, mutta siinä työskennellään vähän eri asioiden kanssa kuin perusrytmitajun. Metronomiin pitää keskittyä, yhtä harjoitusta pitää tehdä melko kauan kerrallaan keskeytymättä, ennen kuin pääsee siihen sisälle. Kyllä sen sitten huomaa milloin se lähtee sujumaan. Jos ajantaju katoaa, niin se on hyvä merkki:) Hitaat tempot onkin vaikeimpia mutta samalla myös kehittävimpiä, ja siksi kaikki hyviksi haluavat treenaa usein niin, että naksu = 40, tai miten alas se nyt meneekään. Mitä tulee ihmisen "luonnolliseen" pulssin tajuun ja koneellisesti tuotettuun, niin onko sillä mitään väliä. Mistään muualta ei saa absoluuttisesti paikallaan pysyvää vertailukohtaa omalle rytmitajulleen. Metronomitreeni parantaa huomattavasti time:ä, muilla konsteilla sitä ei voi tehdä. Ei siinä mikään "luonnollinen" rytmitaju yhtään häiriydy, kokeilkaa vaikka:) Ja kehottaisin kaikkia hankkimaan ihan oikean, fyysisen metronomin, älkääkä aina olko naama monitorissa kiinni. Totuus on nimittäin tuolla ulkona, eikä netissä;) No problemo! |
zapster 22.07.2005 11:46:33 | |
---|
Suosittelen treenaamaan monipuolisemmin iskuja per tahti. Tarkoitan sitä kun usein mainitaan kuinka soittaa kokonuottia tai 1/16 -osia iskulle, itse vetelen kuitenkin päästäpäähän..... 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17.......iskua ...tai niin miten haluaa tai ehtii soittamaan : ) Paljon kehittävämpää soittaa eri lukumäärä nuotteja iskulle kuin tasaista rypästä joka iskulle. Ajassa pysyminen on kehittynyt tämöisen kikkailun seurauksena uusiin sfääreihin kun olen oppinut tuntemaan rytmin sykkeen soljuvana virtana. Kun ihokarvasi nousevat pystyyn ja väreet lipuvat käsivarsillasi tiedät löytäneesi tutustumisen arvoista musiikkia. |
samueld 22.07.2005 13:53:07 | |
---|
Olen hieman eri mieltä. Syy siihen, miksi metronomin kanssa treenataan, on se että halutaan parantaa omaa sisäistä pulssin tajua. Metronomi on siihen parempi apuväline kuin rumpukomppi. Kun naksu tulee harvakseltaan, niin se pakottaa time:n kehittymään. Siinä oppii ottamaan vastuuta niistä väli-iskuista naksujen välillä, ja oppii osumaan taas oikeaan kohtaan kun uusi naksu tulee. Jos kuuntelee vain komppia, niin se on vähän niinkuin ajelisi autopilotti päällä, kone vie mennessään kaikkine 16-osineen, eikä tarvitse ottaa itse sitä vastuuta. Rumpukoneen kanssa treenaaminen on kyllä sinällään hyvä juttu, mutta siinä työskennellään vähän eri asioiden kanssa kuin perusrytmitajun. Metronomiin pitää keskittyä, yhtä harjoitusta pitää tehdä melko kauan kerrallaan keskeytymättä, ennen kuin pääsee siihen sisälle. Kyllä sen sitten huomaa milloin se lähtee sujumaan. Jos ajantaju katoaa, niin se on hyvä merkki:) Hitaat tempot onkin vaikeimpia mutta samalla myös kehittävimpiä, ja siksi kaikki hyviksi haluavat treenaa usein niin, että naksu = 40, tai miten alas se nyt meneekään. Mitä tulee ihmisen "luonnolliseen" pulssin tajuun ja koneellisesti tuotettuun, niin onko sillä mitään väliä. Mistään muualta ei saa absoluuttisesti paikallaan pysyvää vertailukohtaa omalle rytmitajulleen. Metronomitreeni parantaa huomattavasti time:ä, muilla konsteilla sitä ei voi tehdä. Ei siinä mikään "luonnollinen" rytmitaju yhtään häiriydy, kokeilkaa vaikka:) Ja kehottaisin kaikkia hankkimaan ihan oikean, fyysisen metronomin, älkääkä aina olko naama monitorissa kiinni. Totuus on nimittäin tuolla ulkona, eikä netissä;) Erittäin hyvin sanottu siellä. Noi selitykset, että metronomi, opetus tai tekniikan reenaaminen tms. tylsä vie jotain pois on naurettavinta sontaa koskaan. Yleensä kai niillä väitteillä haetaan oikeutusta omalle laiskuudelle tai puutteellisille taidoille. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
Tmp 22.07.2005 14:34:43 | |
---|
sitä mä mietin, että mikä tuon jalan pitää tietyssä tarkassa ajassa eikä esim. juuri siinä ajassa, jota itse soittaa? Ei mikään. Se että napsauttaa jalalla tahtia ei kyllä auta yhtään kehittymään(Siis tempossa pysymistä. Muulla tavoin voi olla kehittävää) "Suhteellisuusteorialla on merkitystä silloin kun puhutaan suhteellisista nopeuksista." -Krice |
samueld 22.07.2005 14:56:33 | |
---|
Ei mikään. Se että napsauttaa jalalla tahtia ei kyllä auta yhtään kehittymään(Siis tempossa pysymistä. Muulla tavoin voi olla kehittävää) No niin mäkin kelasin. Mulla ainakin se jalka läpyttää ennemminkin soiton tahdissa kuin toisin päin. Kyllähän silleen tosiaan muuta koordinaatiota voi kehittää... I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
Leper Messiah 22.07.2005 15:12:04 | |
---|
epätasaiseen alternateen annan semmoisen vinkin, että kannattaa keskittyä upstrikeihin. niissä usein ilmenee se epätasaisuus. Propaganda on propagandaa. Kuuntelen mäkin musiikkia, vaikka olen tutustunut MTV:n ohjelmatarjontaan. - Pira
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4 |
Jzci 22.07.2005 15:15:29 | |
---|
Ei mikään. Se että napsauttaa jalalla tahtia ei kyllä auta yhtään kehittymään(Siis tempossa pysymistä. Muulla tavoin voi olla kehittävää) Tuo on kieltämättä joskus ihan hauskaa seurattavaa kun joku aloitteva kitaristi (tai mikä tahansa) soittaa ja lyö jalalla tahtia mukana. Jalka seuraa soittoa vaikka asian käytännössä pitäisi mennä juurikin päinvastoin. "yy, kaa, kooooooo, ne, yyyyyyy, kaa, ko, neeeee" Eikä tämä ollut sitten mikään vi***ilu viesti. Jotkut vain tuntuvat luulevan että jalka toimii metronomin lailla eikä tempo heitä ollenkaan, vaikka todellisuudessa mennään ihan miten sattuu. |
Henko 25.07.2005 12:31:56 | |
---|
Silleen pysyy hyvin ajassa, kun ei kulje yli valon nopeutta. Jos kulkee, siirtyy ajassa. Tee työtä jolla on tarkoitus - soita bändissä! |
Roitto 25.07.2005 18:55:17 | |
---|
Mä alotan aina uuden biisin treenaamisen temmol 40, soitan pari kertaa vaikeen kohdan ja nostan viidellä siihen asti että menee vaikeeks, sit mä lasken, soitan jonkun päivää niin nopeasti ku pystyn soittamaan puhtaasti, ja sit ku menee helposti nostan taas tempoa. Se yleensä auttaa mua pysymään rytmis, ja sit välil teen kans ittelleni jotain harjotuksii tyyliin 1234 ja sit sellatti et vaihdellaan aina oktaavin päähän kahdeksas osina, se on ainaki mun mielest hyvää treenii ku menee koko kaulan niin läpi Kaikki edellämainittu ei välttämättä tapahdu kronologisessa järjestyksessä |
wilzhu 27.07.2005 22:39:35 | |
---|
Yksi jännä kikka, mikä sattaa auttaa: Kun teette tätä ------------------------------12345432------------- ------------------------1234------------5432----------- ------------------1234------------------------5432------ ------------1234------------------------------------5432------- ------1234------------------------------------------------5432---- 1234------------------------------------------------------------5432----- ja metronomin isku tulee aina ekalle neljästä, ajottakaa se tokelle neljästä, niin ainakin itsellä tuli hieman haastavampi siitä. Sitten kun vielä mielessä ottaa sen iskun ykkösellä ja metronomista tulee kakkosella. Paljon se ottaa, vähän se antaa. |
wilzhu 27.07.2005 22:42:51 | |
---|
Silleen pysyy hyvin ajassa, kun ei kulje yli valon nopeutta. Jos kulkee, siirtyy ajassa. Silloin siirtyy ajassa, muttei ajasta ajattomuuteen. Elikkä pysyy kuitenkin ajassa, vaikka aika muuttuukin;) Paljon se ottaa, vähän se antaa. |
777 29.07.2005 12:54:11 | |
---|
Täytyy vielä lisätä tähän, että rytmitaju kehittyy aivan järkyttävästi pienellä treenillä. Esimerkiksi itselläni oli ennen soittamisen aloitusta niin huono rytmitaju, etten pystynyt edes iskemään nyrkkiä ilmaan muusiikin mukana, vaikka muut tekivät sitä vieressäni. En myöskään huomannut tarkoituksella tehtyjä nopeutuksia ennen kappaleen loppua, vaikka nyt pystyn kohtuu helposti soittamaan bändin ja levyjen kanssa. Siksi kommentit tyyliin: "Jos lahjoja ei ole, niitä ei silloin ole." vituttavat suunnattomasti. Uskon että mikä tahansa on opeteltavissa. Rock`n Roll is all and everything else fall !!! |
Volcom 29.07.2005 13:16:55 | |
---|
on muuten kohtalaisen vaikea biisi pysyä tahdissa tuo War Pigs! Ainakin mielestäni... onko muilla ollut ongelmia kyseisessä biisissä vai olenko epärytmitajuinen... MYYN SQUIER FENDER STANDARD STRATOCASTERIN HALVALLA! KYSELKÄÄ YV:LLÄ! |