Aihe: Efektit.. Input
1
Devil123
19.07.2005 09:19:11 (muokattu 19.07.2005 09:19:30)
Siis voiko näitä efektejä esim. zoom 707II:n laittaa vahvarin takana olevaan efekti paikkaan, vai tulevatko kaikki vastaavat aina kitaran ja vahvarin väliin?
paristo
19.07.2005 09:31:02
Siis voiko näitä efektejä esim. zoom 707II:n laittaa vahvarin takana olevaan efekti paikkaan, vai tulevatko kaikki vastaavat aina kitaran ja vahvarin väliin?

efektilooppi? voi laittaa..
Selvästi pidemmälle..
Devil123
19.07.2005 13:18:10
Minun tietämykseni näistä on aivan pohjalla, eikä tuossa efektit osiossa ollut tästä aiheesta mitään. Voisiko joku hieman selittää sitä efektilooppia?
Wolffie
19.07.2005 13:46:41
Minun tietämykseni näistä on aivan pohjalla, eikä tuossa efektit osiossa ollut tästä aiheesta mitään. Voisiko joku hieman selittää sitä efektilooppia?

Efektiloopissa sijaitsevat efektit sijoittuva vahvistimen etu- ja päätevahvistimen väliin. Usein nyrkkisääntönä on että wahit ja säröt ennen etuastetta, modulaatiot ja aikaan liittyvät efektit jälkeen eli efektilinkkiin. Multiefektin monet pistävät efektilinkkiin, varsinkin jos käyttävät vahvistimen säröä ja vain efektejä multista. Ja eteenpistettynä taas käytetään yleensä multista kaikkea, säröjä ja efektejä jne.

Itse pidän efektejä seuraavassa järjestyksessä: wah - kompressori - särö - modulaatiot - delayt . Eli tuo särö tuossa on vahvistimeni etuaste. Modulaatiot ja delayt siis efektilinkissä, wah ja kompressori suoraan inputtiin. Tosin olen kikkaillut tämän räkkimultin kanssa, mikä ei taas tule onnistumaan tuon zoomin kanssa mutta jos laitat sen suoraan kitaran ja vahvarin väliin, suosittelisin ottamaan kaikki saundit, säröt mukaanlukien laitteesta etkä vahvarista. Jos taas käytät vaan modulaatiota ja delaytä niin sitten efektilooppiin.

Hups, tuli aika sekava tästäkin, mutta toivottavasti saat jotain selkoa. Nämä kaikki ovat minun omia mielipiteitäni ja oma korva kertoo parhainen mutta tuossa mielestäni pari hyvää nyrkkisääntöä minkä pohjalta alkaa rakentamaan :)
Mitäköhän tästäkin taas tulee...
Devil123
19.07.2005 14:13:26
Selvää kyllä sain, kiitoksia vain. Mutta sitten vielä yksi pienen pieni kysymys... :) Send & return....? Kun jostain sain sellaisen käsityksen, että tämä looppi toimisi niin kuin efektipoljin, elikkä äänilähde sisään ja toista kautta ulos. Elikkä että siitä pitäisi mukamas vetää piuha inputtiin.

Voi kyllä olla, että sain aivan väärän käsityksen siitä, mutta onko näin? Se kirjoitus meinaan vasta sekava olikin, täynnä kaikkia hienoja, melkeinpä enspanjalta kuulostavia sanoja. En kyllä muista enään miltä nettisivulta sen bongasin
Wolffie
19.07.2005 14:33:57 (muokattu 19.07.2005 14:40:49)
Otetaan esimerkki: miten tuo zoomi kytketään kiinni vahvistimen efektilinkkiin?

Noh, efektilinkin sendistä vedetään piuha zoomin inputtiin ja zoomin outputista piuha efektilinkin returniin. Näinollen tarvitset siis pelkälle zoomille 2 piuhaa. Kitaran kytket tällöin suoraan vahvistimeen tavallisella piuhalla.

Tai jos et laita efektilinkkiin:

Kitara - zoom input - zoom output - vahvistin input

Nyt siis tarvitset vain 2 piuhaa.

Selvensikö vai vastasinko edes oikeaan kysymykseen?
Mitäköhän tästäkin taas tulee...
Devil123
20.07.2005 10:40:19
Täydellinen vastaushan tuo minulle oli. Kiitoksia.
Sitten täytyy enään testata vain käytännössä, kuhan siihen vain tulee mahdollisuus.
Devil123
21.07.2005 10:09:38 (muokattu 21.07.2005 10:10:14)
Noin... Kaikki tuli liitettyä kyllä, mutta pieni ongelma ilmeni. Vahvistin rupesi pitämään älytöntä huminaa, ja kitaran ääni kuului hyvin heikosti sen takaa. Ja tietty oli pakko kokeilla piuhoja toisin päin, mikä sai aikaan mukavan, pommivaroitukselta kuulostavan kovan metelin. Missäköhän vika? Vahvistimessa? Käytössäni on Marshall JCM800 100w combo
kunnasja
25.07.2005 22:25:24
Eli jos haluat soundit sellaisenaan Zoomista (säröineen päivineen), niin kytke:

Kitara - Zoom - Vahvari

Vahvarista clean-kanava päälle, muuten tulee säröt kahteen kertaan ja sitten tuleepi kohinaa ja rutinaa yms.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)