Aihe: Scalloped neck
1 2
Chunga
20.07.2005 08:34:28

kysyisimpä vielä aiheesta että millä sitten viimeistellä ne koverrukset? Tuossa yhessä linkissä kaveri käyttää jotain Oil soappia, eli mikä perus tavaratalosta saatava tuote kävisi tohon hommaan? Joku öljy... mikä? Ja, jos tekee koverrukset koko kaulalle, millä olisi helponta tehdä koverrus alimmille nauhoille kun ei tuollaista hiomiskonetta kotoa löydy (eikä kai tutuiltakaan) joku hiekkapaperi puupalikan ympärille? Kuinka karkeaa?

puuöljy ja saippua... tosin itse käytin vaan paineilmaa ja puuöljyä hammasharjalla levittäen.. ei noita kaikkia tossa linkissä olevia vaiheita ihan niin kirjaimellisesti tarvitse noudattaa.. vähän soveltaa oman järjen rajoissa(ja epäonnistuu.. ;)

viilalla ensin sellanen "turvaraja" ja sitten hiomapaperi johonkin suht´pyöreään kapulaan ja työn iloa. Homma on pitkäveteistä ja mulla ainakin muutama väli jäi ihan kunnolla viimeistelemättä(on se silti aika tasainen) ihan vaan hermojen menetyksen takia.
"Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have... ...Volume" -Nigel Tufnel, Spinal Tap ##Mega Man-Club 013: Metanol Man
Decadetroll
20.07.2005 13:42:30 (muokattu 20.07.2005 15:03:09)
Kertokeepas viisaammat immeiset, mitä hyötyä tuosta koverretusta otelaudasta oikein on?

edit.

Mjaa, ois pitäny heti lukea tarkemmin nuo turinat, ennen ku kysyin.. Ei tarvi siis vastata.
Everything is an End..
Mrezzye
20.07.2005 20:56:26

Mulla oli aikoinaan ´78 Strato, johon moiset kaiverrukset oli tehty ihan Ynkkätyyliin. Tiluun ihan kiva, mutta barresointujen soittelu yms. ei ihan niin kivaa. Myös slaidit jotenkin tökki. Ainoaan kitaraan en noita tekisi, mutta ihan kiva olisi yksi skallooppikaulainen kitara kokoelmissa olla. Vai -mallin neljä ylintä nauhaa koverrettuna on sen sijaan erittäin toimiva idea.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Chunga
21.07.2005 08:14:55

Mulla oli aikoinaan ´78 Strato, johon moiset kaiverrukset oli tehty ihan Ynkkätyyliin. Tiluun ihan kiva, mutta barresointujen soittelu yms. ei ihan niin kivaa. Myös slaidit jotenkin tökki. Ainoaan kitaraan en noita tekisi, mutta ihan kiva olisi yksi skallooppikaulainen kitara kokoelmissa olla. Vai -mallin neljä ylintä nauhaa koverrettuna on sen sijaan erittäin toimiva idea.

juuri näin.
"Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have... ...Volume" -Nigel Tufnel, Spinal Tap ##Mega Man-Club 013: Metanol Man
oiva tumpeloinen
21.07.2005 12:47:50

En kyllä ymmärrä ongelmaa slaideissa, tai ei itselle tullut aikanaan vastaan. Barresoinnut vaativat tosin vähän enemmän hiomista. Yleisesti ottaen kaiverretulla kitaralla pitää kehittää kevyempi tatsi, jotta se sujuu. Huomaat kyllä sen aloittaessa, muutaman kielisarjan ajan, että painat ne kielet laineille, jolloin ensimmäisenä menee intonaatio päin p****ttä.

Kannattaa miettiä, mille alueelle sitä kaiverrusta kaipaa. Olen omistanut kitaroita, joissa on ollut eri mittaiset kaiverrukset. On ollu kitara, missä kaikki nauhavälit on kaiverrettu, kitara missä otelauta on kaiverrettu 9. nauhavälistä eteenpäin ja kitara mikä on kaiverrettu kuin JEM. Kaikilla tulee vähän erilainen jälki.
Itselleni parhaimmaksi huomasin aikanaan sen, joka oli kaiverrettu 9. nauhavälistä eteenpäin. Sillä sai soitettua soinnut helposti ja tilua se helpotti juuri oikeista paikoista. Se JEM-mallin kaiverrus ei minulle toiminut, kun en usein nopeita bendauksia tee ihan yläpäässä.

Kaiverrettu otelauta on kyllä kiva juttu olla, mutta kuten aikasemmin mainittiin, en kyllä sitä ainokaiseen tekisi.
Kokeilemalla tyhmäkin oppii.....
Chunga
21.07.2005 14:06:45

mulla on tuo yngwie malmsteen signature,missä on todella syvät koverrukset ja dunlopin 6000 jumbot..mutta ei niistä kummastakaan mitään haittaa ole soitossa.se vaatii vaan ihan oman soittotekniikan..eli jos painaa kielen pohjaan nousee sävel lähes puolisävelaskelta..mutta ei se kymppi-setin kielillä ole ongelma.

Miltä soinnut kuulostavat? ;)
paljonko tossa ynkka-mallissa on niiden koverruksien syvyys?
oiva tumpeloinen
21.07.2005 15:47:32
Miltä soinnut kuulostavat? ;)
paljonko tossa ynkka-mallissa on niiden koverruksien syvyys?

Soinnut kuulostavat aluksi suoraan sanoen aika hirveältä. Mutta se tasoittuu sitä mukaan kun tatsisi kevenee. Loppujen lopuksi ne soinnut kuulostaa aivan samalta, kuin kaivertamattomalla kaulalla soittaessa.

Ynkkä-mallin kaiverruksien syvyyttä en itse muista, mutta sekin muistaakseni on kaiverrettu siten, että kaulan loppupäässä urat ovat syvemmät kuin alkupäässä.

Kaivertaessa kannattaa välillä laittaa rojut kiinni ja kokeilla miltä se tuntuu. Perusajatus alkupään matalammista kaiverruksista perustuu juurikin niiden sointujen ottoon. Yläpäässä ei sormien tarvitse enään koskea otelautaan ollenkaan.

Jos jollain on parempaa tietoa, miksi kaiverrukset on matalammat alkupäässä voisi ystävällisesti kertoa sen täälläkin.

P.S. Se joka väittää korkeiden nauhojen ajavan saman asian kuin kaiverrus, ei tiedä asiasta paskan vertaa.....ero on kuin yöllä ja päivällä.(provo)
Kokeilemalla tyhmäkin oppii.....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)