Exhausted 20.07.2005 01:25:29 | |
---|
Omistan POD XT liven ja yhden vahvistimen. Soitan kuitenkin kahdessa eri bändissä. Toisen bändin kämpillä olen soittanut yli vuoden lainavahvarilla joten päätin lopulta hommata toiset kitarakamat tämän epämiellyttävän tilanteen päättämiseksi. Aloitin hommaamalla Mesa 2:50 päätevahvarin ja suunnittelin sen kaveriksi 2x12 kaappia. Erityisesti omassa viestiketjussaan huomita herättänyt Framus herätti kiinnostusta halvan hintansa sekä haluamieni v30-elementtien vuoksi. Mesassa on kaksi toisistaan erillistä kanavaa jotka kytkeytyvät päälle samasta napista. Kuitenkin, viestiketjussa sanotaan että Framusta ei voi kytkeä stereoksi, joten joutuisin käyttämään Mesasta vain toista kanavaa. Tämä taas tarkoittaisi että jäljellejäävä kanava olisi päällä ilman kuormaa, ja putkipelien kanssahan tämä ei käy. Volumet ylimääräisestä kanavasta nollaamalla mitään ei hajoa, mutta on liian suuri riski että itse hajamielisyyksissään tai joku ylimääräinen henkilö tietämättömyyttään käy kääntämässä väärän kanavan volumea ja jotain hajoaa. Onko ongelmiini jotain helppoa ratkaisua? Putket pois Mesan toisesta kanavasta? Kanavien yhdistäminen jollain erikoispiuhalla? Kaapin modaus stereoksi? Vai pitääkö vain suoraan sijoittaa kalliimpaan kaappiin jonka saa kytkettyä stereoksi? Vai onko tässä sittenkään edes mitään ongelmaa? |
nakedzen 20.07.2005 01:36:45 (muokattu 20.07.2005 01:42:02) | |
---|
Osta kaksi kaappia! :D Ei vaan, vakavasti ottaen kun en tuosta Mesasta tiedä niin joudun oman päättärin pohjalta höpisemään. Yleensä stereo-päätteessä on kytkin jolla sen saa kytkettyä sarjaan/rinnan (mono/stereo). Mono-asennossa vahvistin siis tuuttaa 100W ulos toisesta ulostulosta ja toisesta ei yhtään. Mutta, en siis tiedä toimiiko tämä Mesalla. "Pyrkimys rationaalisuuteen on rehellisyyden puutetta"
Metallia |
Exhausted 20.07.2005 01:40:21 | |
---|
jos olisi reilummin rahaa niin ostaisin Englin 2x12 kaapin jota voi suoraan käyttää stereona. Muuten, lisäkysymys. Jos pidän Mesaa standbyllä niin kiinnostaako sitä se, onko kaiuttimet kiinni vai ei? |
-HaTe- 20.07.2005 01:45:52 | |
---|
jos olisi reilummin rahaa niin ostaisin Englin 2x12 kaapin jota voi suoraan käyttää stereona. Muuten, lisäkysymys. Jos pidän Mesaa standbyllä niin kiinnostaako sitä se, onko kaiuttimet kiinni vai ei? Ei. "Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja" |
Jucciz 20.07.2005 08:22:46 | |
---|
Onko ongelmiini jotain helppoa ratkaisua? On. Kaapin modaus stereoksi? Sinäpä sen sanoit. Helpoimmillaan riittää yksi parin euron jakki, porakone ja pätkä kaiutinpiuhaa. Vai onko tässä sittenkään edes mitään ongelmaa? Toivottavasti ei, sillä jos tämänkaltaisesta asiasta saa ongelman, voi tulla hankalaa "oikeisiin" ongelmiin törmätessä. :) Kyl se siitä. |
Exhausted 20.07.2005 10:13:29 | |
---|
Itsellä vaan ei pysy kädessä kolvi eikä porakone, en viitsi ruveta riskeeraamaan että kamat menee rikki. No ehkä joku tuttu osaisi auttaa |
Säätäjä 20.07.2005 10:21:09 (muokattu 20.07.2005 10:22:36) | |
---|
Muistaakseni Mesa 2:50 manuaalissa sanotaan, että kun on volume nollassa ja presence täysillä niin voi käyttää ilman kuormaa. Itse olen joutunut näin tekemään muutaman kerran eikä oo räjähtänyt. Edit: Ei varmaan tee pidemmän päälle kamalan hyvää päätteelle. Paviaaniuros parittelee vain 10-12 sekuntia, jonka aikana se työntää vain 4-8 kertaa. Kuulostaako tutulta? |
Exhausted 20.07.2005 10:54:09 | |
---|
Muistaakseni Mesa 2:50 manuaalissa sanotaan, että kun on volume nollassa ja presence täysillä niin voi käyttää ilman kuormaa. Itse olen joutunut näin tekemään muutaman kerran eikä oo räjähtänyt. Edit: Ei varmaan tee pidemmän päälle kamalan hyvää päätteelle. niin, ja mietippä kun joku vahingossa menee muuttamaan säätöjä |
Säätäjä 20.07.2005 11:06:21 | |
---|
niin, ja mietippä kun joku vahingossa menee muuttamaan säätöjä Päätehän laitetaan päälle volat nollissa, joten tätä ongelmaa ei ole. Itse tarkistan säädöt joka kerta muutenkin ennen kuin alan soittamaan. Mun säätöjä ei kukaan vahingossa muuta, mulla on räkin etukansi kiinni aina kun en soita. Paviaaniuros parittelee vain 10-12 sekuntia, jonka aikana se työntää vain 4-8 kertaa. Kuulostaako tutulta? |
askomiko 20.07.2005 11:35:38 | |
---|
Juu, kaappi on ihan erityisen helppoa kytkeä kahdeksi erilliseksi kajariksi. Kovin laajaa stereokuvaa siitä ei silti tule, kun ovat niin lähellä toisiaan. |
Dumb 20.07.2005 12:30:45 | |
---|
Kaapin modaus stereoksi? -K- varmaan voisi vielä varmistaa noiden Framuksen kaapin elementtien ohmimäärät ja kytkennät? Muistelisin, että siellä olisi kaksi 16ohm elementtiä kytkettynä rinnan... |
Jucciz 20.07.2005 12:43:15 (muokattu 20.07.2005 12:44:45) | |
---|
-K- varmaan voisi vielä varmistaa noiden Framuksen kaapin elementtien ohmimäärät ja kytkennät? Muistelisin, että siellä olisi kaksi 16ohm elementtiä kytkettynä rinnan... Googlettamisen perusteella kyseessä on 8ohm kaappi, eli kaksi 16ohm elementtiä kytkettynä rinnan hyvin todennäköisesti. Vintage30-ämyreitä ei taida olla kuin 8- ja 16-ohmisina. Eri juttu sitten, onko kaksi erillistä 16-ohmista kuormaa käyttökelpoinen konfiguraatio tarkoituksiisi. Se selviää vahvistimen ohjekirjasta. EDIT: Näköjään 2:50 huolii per kanava vain 4 tai 8 ohmin kuorman. Kokeilla voi muutakin mutta omalla vastuulla... http://www.mesaboogie.com/Product_I … stereo2-50/2-Fifty-Rear-Full-LG.jpg |
oiva tumpeloinen 20.07.2005 15:17:49 | |
---|
EDIT: Näköjään 2:50 huolii per kanava vain 4 tai 8 ohmin kuorman. Kokeilla voi muutakin mutta omalla vastuulla... http://www.mesaboogie.com/Product_I … stereo2-50/2-Fifty-Rear-Full-LG.jpg Manuaalin mukaan siihen voi laittaa kyllä 16 ohmisen kaiuttimen. Oheisessa linkissä on selostusta ja kuvia 2:50 liitännöistä (alkaa sivulta 13 eteenpäin, siellä on myös tekstiä otsikolla "mis-matching"). http://www.mesaboogie.com/manuals/2-Fifty.pdf Kyseiseen aiheeseen liittyen: Eikö vahvistimessa mainittu kuorma ole minimikuorma? Jos näin on, niin silloinhan siihen voi aina laittaa isomman kuorman. Ja siihen kaapin rakennuspuoleen vielä. Kaapeissa usein käytetään pikaliittimiä, jolloin ainoaksi ongelmaksi jää se jakin paikan poraaminen. Kokeilemalla tyhmäkin oppii..... |
Jucciz 20.07.2005 15:21:57 (muokattu 20.07.2005 15:23:25) | |
---|
Kyseiseen aiheeseen liittyen: Eikö vahvistimessa mainittu kuorma ole minimikuorma? Jos näin on, niin silloinhan siihen voi aina laittaa isomman kuorman. Asia ei ole näin yksiselitteinen, aihetta käsitellään vaikkapa täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=15&t=37290&o=0&co=0 Suositeltava kuorma on nimen omaan suositeltava kuorma eikä suositeltava minimikuorma. Ylittäminen ja alittaminen: tietyissä rajoissa kumpikin on sallittavaa, riippuen kytkennästä, mutta jotkut ovat aika nuukia. Esim. Uraltone Jr:n kanssa 8 ohmin lähtöön voi surutta tökkiä yhtä "pykälää" liian ison tai pienen kuorman eli 4-16 ohm kelpaa. Muista merkeistä en uskalla sanoa mitään. Ja siihen kaapin rakennuspuoleen vielä. Kaapeissa usein käytetään pikaliittimiä, jolloin ainoaksi ongelmaksi jää se jakin paikan poraaminen. Eikä tarvitse olla edes pikaliittimiä: kaiutinpiuhan johtimet voi kuoria riittävän pitkältä matkalta ja ne "karvat" voi kieputella kaiuttimen napojen ympärille tiukasti, jolloin ne eivät myöskään irtoa. Tuollaistakin "kytkentää" on tullut käytettyä silloin tällöin kun kolvia ei ole ollut käsillä. |
oiva tumpeloinen 20.07.2005 15:46:48 (muokattu 20.07.2005 15:48:43) | |
---|
Eikä tarvitse olla edes pikaliittimiä: kaiutinpiuhan johtimet voi kuoria riittävän pitkältä matkalta ja ne "karvat" voi kieputella kaiuttimen napojen ympärille tiukasti, jolloin ne eivät myöskään irtoa. Tuollaistakin "kytkentää" on tullut käytettyä silloin tällöin kun kolvia ei ole ollut käsillä. Tällainen vaihtoehto toimii hetken aikaa. Itsekin käytän sitä joskus kokeillessani jotain uutta (lue: yleensä jotain aivan järjetöntä), mutta ei ole suositeltava pitkäaikaiseksi liitokseksi. Joskus sieltä purkautuu joku karva kuitenkin ja lyö maihin, varsinkin jos kaappia liikutellaan. Edit: Kiitos jucciz vastauksestasi, vaikka eipä sieltä koko totuus ulos tullut (vielä ainakaan, jos sellaista onkaan). Epäilinkin jotain tuon suuntaista. Kokeilemalla tyhmäkin oppii..... |
Exhausted 20.07.2005 20:08:26 | |
---|
Päätehän laitetaan päälle volat nollissa, joten tätä ongelmaa ei ole. Itse tarkistan säädöt joka kerta muutenkin ennen kuin alan soittamaan. Mun säätöjä ei kukaan vahingossa muuta, mulla on räkin etukansi kiinni aina kun en soita. kun se olisikin niin helppoa. keikoilla on kaikenlaisia säätäjiä liikkeellä, eikä sitä tiedä kuka sitä lainailee kamoja kämpillä jossa soittaa useita bändejä. lisäksi useasti joku bändin toinen jäsen menee säätämään mun volumea kesken treenien, mistä sen tietää jos vaikka osuvat väärään potikkaan. ja voihan se itsellekin käydä. liian vaarallista. |
Googlettamisen perusteella kyseessä on 8ohm kaappi, eli kaksi 16ohm elementtiä kytkettynä rinnan hyvin todennäköisesti. Vintage30-ämyreitä ei taida olla kuin 8- ja 16-ohmisina. Juurikin näin, ja tuon päätttelemiseksi ei tarvitse edes katsoa sisälle. Ei suotta elämys. |
Exhausted 22.07.2005 00:47:14 | |
---|
Nosto. Entä jos otan Mesan toisesta kanavasta putket pois? Onko turvallista ja mitä tarkkaan ottaen pitää tehdä? Ja vielä, onko Framuksen kaappi varmasti ostamisen arvoinen? Halpa hinta vähän epäilyttää aina. Muiden merkkien vastaavat kaapit ovat tuplahintaisia (Framus 315, Engl 599, Orange 649, Rivera 733, Mesa 815 jne) |
-K- 22.07.2005 14:49:46 | |
---|
Nosto. Entä jos otan Mesan toisesta kanavasta putket pois? Onko turvallista ja mitä tarkkaan ottaen pitää tehdä? Ja vielä, onko Framuksen kaappi varmasti ostamisen arvoinen? Halpa hinta vähän epäilyttää aina. Muiden merkkien vastaavat kaapit ovat tuplahintaisia (Framus 315, Engl 599, Orange 649, Rivera 733, Mesa 815 jne) No läpeensähän tuo on vaneria, en nyt mitään rakenteellista häikkää ole huomannut kun noita olen availlut. Hinta/laatu kohdillaan. Ei suotta elämys. |
oakland 23.07.2005 00:41:54 | |
---|
Niinpä,itselläni ollut kohta 2v käytössä Behringerin 400w 4x12 stereo-kaappi.Honkää Mesan 2:50+ArtDst4 etuasteen+kompuran kanssa loistavasti.Skobe taitaa olla n.300 hintaluokassa.Ite vaihdoin mono-vastaavan Marsun kaapin pois jolla aluksi soittelin vain Mesan toisella kanavalla,mutta ero oli melkoinen siirryttyäni stereoskobeen.Suosittelen,hinta/laatu kohillaan...vaikka "Behringer" onkin... ;) |