Aihe: Liian tekninen soittaminen?
1 2 3
Bentley
20.07.2005 11:46:56 (muokattu 20.07.2005 11:47:44)

Laita nyt vaikka siihen linkki. Kai se jotain selventää.

Olrait, eli tässä se on: (siis meikäläisen jonkinlainen instrumentaalihevi demo-biisi)
http://www.mikseri.net/artists/pen.40349.php
For those who can't be without the music!
John Titor
20.07.2005 13:08:14

Olisiko mahdollista, että kommentoijan ja kommentoitavan terminologiassa on eroavaisuuksia? Jos kyseessä onkin liian teknisen soittamisen sijaan liian mekaaninen soitanta? Eli että Bentley ei välttämättä soita liian monimutkaisia juttuja, mutta soittaa jäykästi, epämusikaalisesti.
Jos kyse on tästä, ei muuta kuin etsii plektrakäteen hiukan muutakin dynamiikkaa kuin sen perus-heviforten ja kuuntelee vähän humppalevyjä saadakseen korvaan kyseisessä tyylissä vallitsevat lainalaisuudet. Saundi samanlaiseksi kuin niillä levyillä ja imitoimaan. Kun keksii mikä levyillä olevissa jutuissa kusee, yrittää keksiä paremman tavan tehdä sama asia. Ja sitten vaan avaa korvat, soittaa bändin kanssa ihan simona niitä juttuja joita on himassa levyiltä tsekannut ja yrittää koko ajan kuunnella sitä mitä muut soittavat jotta voi jatkaa samoja ideoita - toivoen että muut tekevät samaa niille ideoille joita itse viljelee.
Jos soitat heviotteella ja -saundilla hevikliseitä humppamaailmassa, lopputulos ei kuulosta humpalta, vaan paskalta. Se on vähän sama kuin venäläinen opettelisi puhumaan suomea yrittämättä päästä eroon aksentista - ei se vaan kuulosta samalta. Kultivoitunut suomalainen verbaalinero sen sijaan saattaa kirvoittaa kuulijoistaan hyväntuuliset ilon purskahdukset imitoimalla oikeassa kohdassa itänaapurimme persoonallista aksenttia. Samalla tavalla muissa musiikkityyleissäkin voi viitata vaikkapa heviin, mutta siitä ei saa tulla itsetarkoitusta.
Bentley
20.07.2005 13:19:30

Olisiko mahdollista, että kommentoijan ja kommentoitavan terminologiassa on eroavaisuuksia? Jos kyseessä onkin liian teknisen soittamisen sijaan liian mekaaninen soitanta?

Perhana.. nyt mä en tosiaankaa tiedä kumpiko se oli, liian tekninen vaiko liian mekaaninen.. :o
Jucciz
20.07.2005 13:33:27
Kultivoitunut suomalainen verbaalinero sen sijaan saattaa kirvoittaa kuulijoistaan hyväntuuliset ilon purskahdukset imitoimalla oikeassa kohdassa itänaapurimme persoonallista aksenttia.

Tässäpä kultivoitunutta verbaliikkaa sofistikoituneimmillaan!
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Fadead
20.07.2005 13:36:33
Sä vaan teet teknisesti liian hankalia komppirytmejä ?
Tyhmät teot johtuvat siitä, että jokainen on oman itsensä orja.
Jucciz
20.07.2005 13:50:37
komppirytmejä ?

Mitäs se komppi on jos ei rytmiä! :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Jannipaali
20.07.2005 14:11:43
Mitäs se komppi on jos ei rytmiä! :)

Puhut vähän, mutta asiaa!
"Jos Randy Rhoads eläisi vielä, ihmiset kysyisivät, Jimi kuka?" - Marty Friedman Bassosoolo
Bentley
20.07.2005 14:13:06

Sä vaan teet teknisesti liian hankalia komppirytmejä ?

Tai sitten liian vaikeasti rytmitettäviä komppeja? :P
BenGlenton
20.07.2005 14:46:01
Soitat dream theateria, vaikka kaveri haluaa kuulla sex pistolsia ? :)
www.supremecourtband.fi
Bentley
20.07.2005 15:43:30

Soitat dream theateria, vaikka kaveri haluaa kuulla sex pistolsia ? :)

No ehkä ei ihan noin kuitenkaa :)
Mrezzye
20.07.2005 16:00:23

No ehkä ei ihan noin kuitenkaa :)

Kärjistetysti.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Kärpäsruoska
20.07.2005 17:25:30
On. About ensimmäinen asia jonka monet oppivat musiikkiopistossa tai vastaavassa on että vaikka soittaisi kaikki nuotit virheettömällä tekniikalla täsmälleen oikein ja oikeisiin paikkoihin... SIITÄ EI VIELÄ SYNNY MUSIIKKIA! Kas, kun konekin (esim. syntikka) pystyy tuohon.

Musiikki on enemmän kuin vain tekniikka. Siinä tarvitsee olla sielua, tulkintaa, elämää. Tekniikka on toki oleellinen työkalu, jonka on oltava hyvin hallussa ennenkuin voi siirtyä varsinaiseen musiikin tekemiseen. Mutta pelkällä konemaisella tekniikalla ei esim. kurssitutkinnoista kovin hyviä pisteitä napsita (etenkään edistyneemmissä tutkinnoissa).

No siis raah. Ei se tulkinta ole mitään maagista ja uskomatonta. Klasaripuolen pianopedagogiikassahan tulkinta nähdään melko pitkälle myös teknisenä suorituksena. "Tunteella soittoon" kuuluvat nimenomaan dynamiikka, vibratot yms. Eivätkö ne muka ole tekniikkaa? Ei se tekniikka tarkoita pelkästään nopeita sormia. Ja tunne ei tarkoita pelkästään sitä "Ai kun tuntuu pahalta/hyvältä!" Entä jos joku tahtoo sopivassa yhteydessä ilmaista absoluuttista välinpitämättömyyttä ja tunnekylmyyttä? Tästä voisin jauhaa pitkäänkin, mutta riittäköön nyt.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28
Dr.El
20.07.2005 19:48:26
Hieman aiheeseen liittyen:

Kitaransoiton aloittaminen tilutuksella on kyllä pahinta perse edellä puuhun menemistä. Tyylitajuisia komppikitaristeja tässä maassa (ja tällä planeetalla!) kaivattaisiin: soinnut ja rytmiikka haltuun, sitten vasta niitä lirutuksia, sanon minä - hymyillen päälle, mutta tarkoittaen silti joka sanaa.

Vittu ko on asiaa!
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
Bentley
21.07.2005 00:37:17 (muokattu 21.07.2005 00:38:32)

Oho...

Se olikin "liian mekaaninen" eikä "liian tekninen" soitanta.. Prkl ku o hyvä muisti..

Mut mitä eroa on sit taas Teknisellä ja Mekaanisella?

Edit: Melkein tajusin jo iteki mut valaskaa ny kuitenki mua..
risto
21.07.2005 01:01:37 (muokattu 21.07.2005 01:32:10)

En tiedä kyl yhtään.. kaikki muukki näyttää olevan yhtä pihalla ku mäki.. ei auta ku kysyä asianomaiselta et mitä se on tarkottanu tarkemmin..

EDIT: Enkä usko et mulla kuitenkaa olis liian tarkkaa tempoa.. vaikka olenkin soittanut enemmän koneen kuin bändi(e)n kanssa..

Yks mikä tosta tulee mieleen on se että jos komppaaminen ei ole hallussa vaan on vasta alkamassa, sitä saattaa tikuttaa liian kellomaisesti. Tekniikan parantuessa voi käyttää pisteellisiä nuotteja, nopeita kuustoistaosia, triplettejä, jättää muutaman iskun luovasti soittamatta ym, ym.

EDIT: Jos käyttää paljon midiä (kuten biisissäsi) se saattaa edistää konemaisuutta omassa soitossa.
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
secondarymind
21.07.2005 01:02:20 (muokattu 21.07.2005 01:04:40)

Teknisellä viitataan siihen, että on soittotekniikka hyvin hallussa. Tekniikan hallitsemiseen on myös useimmiten hyvä pyrkiä. Mekaaninen taas viittaa siihen, että suoritus tehdään vain suorittamisen vuoksi. Toisin sanoen suorituksesta puuttuu suorittamisen iloa joka toisi suoritukseen jonkinlaista särmää tai erilaisuutta muihin suorituksiin nähden.

Tai jotain sinne päin.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Volle
21.07.2005 02:54:16
Aloittajan sopisi kuunnella esim. Ramonesia. Siinäpä on turhat korulirutukset jätetty pois ja keskitytty olennaiseen. Voisin sanoa, ettei se ole ainakaan "liian teknistä soittamista", vaikkei ilmaisun täsmällinen merkitys olekaan vielä kovasta yrityksestä huolimatta tullut ilmi. Yy-kaa-koo-nee ja otsatukka liehumaan.
Nam.
poppamies
21.07.2005 08:04:26

Oho...
Se olikin "liian mekaaninen" eikä "liian tekninen" soitanta.. Prkl ku o hyvä muisti..
Edit: Melkein tajusin jo iteki mut valaskaa ny kuitenki mua..

No näin vähän arvelin koko ajan. Harvoin ketään haukutaan siitä että soittavai liika hyvin. Mekaanisesti soittaminen taas on vittumainen asia. On kuin soittaisi koneen kanssa. Äkkiä saattaisi kuvitella että se on hyvä asia mutta näin ei ole. Syy. Kone ei kuuntele mitään eikä ketään. Painaa vain menemään. Olen itse myös joutunut soittamaan "koneiden" kanssa. Tulee sellainen fiilis että ei oikein millään pysy matkassa vaikka oli kuinka hidas kappale tahansa. Olen myös huomannut että tuo soittoilmiö on aika tavallinen niillä jotka soittavat liikaa yksin. Bändissä soittaminen on ennen kaikkea toistensa kuunteleminen.
G strings are for strippers
LesPaul70
21.07.2005 08:15:34
Klasaripuolen pianopedagogiikassahan tulkinta nähdään melko pitkälle myös teknisenä suorituksena. "Tunteella soittoon" kuuluvat nimenomaan dynamiikka, vibratot yms. Eivätkö ne muka ole tekniikkaa?

Ne ovat tekniikkaa, ja tulkinnan kannalta ne ovat apuvälineitä. Tulkinnassa on kuitenkin kyse myös paljon laajemmista asioista ja isommista linjoista, kuten kappaleen kokonaisilmeestä, soittotyylistä yleensä, fraseerauksesta jne.

En usko, että me oikeastaan edes olemme kovin paljon eri mieltä asiasta, vaikka kirjoitukseni joutuikin silmätikuksesi. :-) En esimerkiksi missään vaiheessa sanonut tai ainakaan tarkoittanut, että tulkinta ja tunne olisivat sama asia. Tottakai tarkoituksellinen konemainen soittaminenkin voi olla yksi tapa "tulkita" jokin kappale.
Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)