markkut4 20.07.2005 04:32:12 | |
---|
Ryhdyin pitkästä aikaa tekemään biisejä ja parantelemaan vanhoja. Vaikka muiden alojen softia on käytössäni vaikka kuinka paljon, niin yhtään tämän alan ohjelmistoa ei ole. Voisiko joku suositella yksinkertaista, edullista jne. koska tuntuu antiikin aikaiselta tämä lyijykynä-pyyhekumi-systeemi? Tarkoitan vain sellaista kirjoittamista helpottavaa ohjelmaa, en välttämättä sellaista, joka muuttaa soittamiseni jollain instrumentilla nuoteiksi, tai, jos sellaiset eivät ole kovin arvokkaita liitäntöineen. |
baron 20.07.2005 06:14:06 | |
---|
Ryhdyin pitkästä aikaa tekemään biisejä ja parantelemaan vanhoja. Vaikka muiden alojen softia on käytössäni vaikka kuinka paljon, niin yhtään tämän alan ohjelmistoa ei ole. Voisiko joku suositella yksinkertaista, edullista jne. koska tuntuu antiikin aikaiselta tämä lyijykynä-pyyhekumi-systeemi? Tarkoitan vain sellaista kirjoittamista helpottavaa ohjelmaa, en välttämättä sellaista, joka muuttaa soittamiseni jollain instrumentilla nuoteiksi, tai, jos sellaiset eivät ole kovin arvokkaita liitäntöineen. Codamusicin Notepad. Finalen "karvalakkimalli", joka ilmainen. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
Neljä Ruuvia 20.07.2005 07:37:48 | |
---|
Jos linux pelaa...kuuleman mukaan Lily Pond on oikein ammattimainen notaatiosofta. Linux on vaan mulle ihan usvaa. |
Latasin ja kokeilin jo. Pientä opiskelua vaatii tietysti tämäkin mutta pääsin hyvin alkuun. Kiitoksia vastanneille! Miksen hokannut kysyä aikaisemmin?! |
markkut4 20.07.2005 13:26:14 | |
---|
Ai niin, unohdin mainita, että kysymyksessä on siis Codamusicin Notepad. Koska minäkään en tiedä mitään Linuxista. Ja vielä: notaatio-ohjelma, hieno termi! |
HCW 22.07.2005 14:40:39 | |
---|
Sibeliuksestakin taitaa olla joku halvempi lisenssi olemassa (oppilaslisenssi). Itse olen tuota Sibeliusta käyttänyt jonka olen huomannut hyväksi ja toimivaksi. Ruudin bugisuus on ainoa miinus. Siis jos sulla on 20 sivua tavaraa niin vierittäminen sivulta sivulle on tehokkaallakin koneella todella hidasta. Ja Sibelius on meikästä paljon loogisempi käyttää kuin Finale. Mene ja tiedä. Jotenkin tuntuu että on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa. Sibelius tai Finale. Valitse kohtalosi. IN THE SPIRIT OF RON JEREMY |
Sävis 22.07.2005 14:49:53 | |
---|
Ja Sibelius on meikästä paljon loogisempi käyttää kuin Finale. Mene ja tiedä. Näiden ohjelmien erohan on se, että Sibelius on kehitetty säveltäjille ja Finale kustantajille. Sibelius on helpompi käyttää, mutta Finalella saa tehtyä huomattavan paljon enemmän asioita. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu |
mklami 22.07.2005 15:59:30 (muokattu 22.07.2005 15:59:59) | |
---|
Sibelius tai Finale. Mä olen käyttänyt Finalea jo kymmenen vuotta. Sibeliusta olen kokeillut pari kertaa ja se tuntui ihan oudolta. Opettelukysymys varmaan, mutta kun yhteen on tottunut ja perehtynyt, miksi pitäisi vaivautua opettelemaan toista ohjelmaa? Graafinen notaatio tosin taitaa olla kaikkien notaatio-ohjelmien heikko kohta - yksinkertaistenkin graafien tekeminen voi vaatia mielipuolista valikkoakrobatiaa. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
baron 22.07.2005 16:36:19 | |
---|
Mä aloitin Notepadilla, joka on Finalen karvalakkimalli, ilmainen, sitten siirryin saman lafkan köyhälistömalliin eli PrintMusiciin ja sitten Finaleen eli kun olen vaikka kuinka pitkään käyttänyt Codamusic'in tuotteita, oli luontevaa pysyä niissä. Olen käynyt tsekkaamassa Sibeliuksen demoversioita ja ne tuntuvat vierailta ja hankalilta kun ei ole tottunut. Eli: kannattaa johonkin perehtyä ja pysyä siinä. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
poppamies 23.07.2005 22:24:19 (muokattu 23.07.2005 22:25:52) | |
---|
...Eli: kannattaa johonkin perehtyä ja pysyä siinä. That's the truth, the whole truth and nothing but the truth! Eli Codalla on kaikenlaisia. Ilmaisista aina prosysteemehin asti. Ei ole mitään järkeä opetella monenlaista käytäntöä. Annan siis ääneni Notepadille ja Finalelle. http://www.finalemusic.com/ G strings are for strippers |
Sertzo S 24.07.2005 11:42:52 | |
---|
Vanhanaikaisuuttako, vaiko laiskuutta opetella notaatio-ohjelmia, joten siksi kirjoitan mitä tarvitsen humpanturskutuksistani edelleenkin käsin. :) |
baron 24.07.2005 11:51:10 | |
---|
Vanhanaikaisuuttako, vaiko laiskuutta opetella notaatio-ohjelmia, joten siksi kirjoitan mitä tarvitsen humpanturskutuksistani edelleenkin käsin. :) Voisko sanoa toisin päin: En ole koskaan oppinut käsin kirjoittamaan enkä enää viitsi opetella. Jonkun lyhyen pätkän kirjoittaminen olisi varmasti nopeampaa käsin, mutta kun ei osaa. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
Etevä 01.08.2005 12:59:45 (muokattu 01.08.2005 13:16:21) | |
---|
Jos linux pelaa...kuuleman mukaan Lily Pond on oikein ammattimainen notaatiosofta. Linux on vaan mulle ihan usvaa. Itseasiassa Lily Pondista on myös Windows-versio. Eivätkä ne nykyiset linuxitkaan enää niin outoja ole. Itse en oikein jaksanut aikaani käyttää Lily Pondiin, johtuen siitä, että halutut merkinnät kirjoitetaan siinä tekstitiedostoon, joka sitten heitetään LilyPond ohjelman mankelin läpi, jolloin se muuttuu nuotteja sisältäväksi PDF-tiedostoksi. Itsekin olen viimeaikoina juuri jotain nuotinnusoftaa etsiskellyt. Harvemmin löytää ilmaisia ja Cubasessa (jonka omistan) oleva Scorekin on hieman heikko tuon pakollisen Split Pointin kanssa. Ei kun hei, perhana.. Tuo Finale NotePad vaikuttaa juuri mukavan kätevältä, eikä siinä näytä olevan tuota Split Pointtia ollenkaan. Kiitoksia hänelle joka linkin laittoi. - Tekijä |
cubasisti 02.08.2005 12:15:01 | |
---|
Valitettava tosiasia taitaa olla, että usein biisit tehdään edelleenkin kynällä ja paperilla. Sanoja suttaillaan, sointuja, ehkä melodian tynkää nuottipaperille, ... Sitten kun luovin vaihe on ohi, ruvetaan laittamaan tavaraa koneelle. Itse käytän Sibeliusta, koska se on paras. ;) Se vain tuntuu toimivan kuin ihmisen mieli, ja on sellainen tunne, että sävellys on siinä ikään kuin näpeissä. Kaikki perustoiminnot tehdään siinä samalla ruudulla, ilman valikoissa ja erillisissä ikkunoissa sekoilua. Pari kertaa olen kokeillut Finalea, mutta hulluksihan siinä tulee, ei sitä voi ihminen ymmärtää. |
tkarkkainen 03.08.2005 23:37:37 | |
---|
Itse en oikein jaksanut aikaani käyttää Lily Pondiin, johtuen siitä, että halutut merkinnät kirjoitetaan siinä tekstitiedostoon, joka sitten heitetään LilyPond ohjelman mankelin läpi, jolloin se muuttuu nuotteja sisältäväksi PDF-tiedostoksi. Olen tässä parin viime päivän aikana ruvennut miettimään, että se saattaakin olla aika hiton näppärä ratkaisu, ainakaan jos ei ole minkäänlaista koskettimistoa liittää koneeseen. Esimerkiksi Sibeliuksessa hiirellä nyhrääminen on pidemmän päälle todella raastavaa. Tekstitiedostopohjaisessa systeemissä kaikki menee niinkuin näppäilee, eikä ohjelman tarvitse yrittää arvata haluttiinko se nuotti nyt viivalle vai väliin. En kylläkään ole vielä kokeillut Lilyä, mutta aion sen tässä lähipäivinä tehdä. Heittelenpä sitten lisää kommenttia. |
wrshredder 04.08.2005 00:33:08 | |
---|
Mandrake /helppo linux.. Kaverilla on toi Sibeliuksen halpaversio, siinä on aika kauheet soitinäänet., Paganini fan club |
cubasisti 04.08.2005 14:04:26 | |
---|
Sibeliuksessa voi syöttää nuotteja näppäimistöltä. C:stä tulee C, D:stä tulee D jne. Ohjelma valitsee oktaaviksi lähinnä edellistä nuottia olevan oktaavin (eli kahden oktaavin nousevan skaalan voi kirjoittaa painamalla C-D-E-F-G-A-B-C-D-E-F-G-A-B-C), ja valittuja nuotteja voi nostaa/laskea oktaavin Ctrl+nuolinäppäimillä. Sibeliuksen soitinäänistä minulla ei ole mitään tietoa, koska minulla on versio 2, ja ennen versiota 3 sen mukana ei tullut minkäänlaisia "ääniä", ollenkaan, yhtään. Kolmosessa on se Kontakt Player -jutska, jonka pitäisi kyllä olla ihan OK. Itse käytän Sibeliuksen kanssa ihan Rolandin syntikkaa (XP-50 + SR-JV Orchestral-kortti) MIDIn kautta. |
baron 04.08.2005 14:15:19 | |
---|
Mä oon ymmärtänyt, että mun Finale antaa ihan normaalin midi-infon eteenpäin ja riippuu ihan siitä, mihin laitteeseen sä midisi tyrkkäät, millaisen äänen saat. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |
cubasisti 04.08.2005 15:10:03 | |
---|
Näin on tietysti myös Sibeliuksessa. Mutta nykyään niin Sibeliuksen kuin Finalenkin mukana tulee virtuaalinen soundimoduuli (playback-sampleri), Kontakt Player ja läjä sampleja. Ei tarvitse tietää MIDIstä eikä mistään mitään. Lätkii vain nuotteja, ja äänet tulee äänikortistaä. |
Chunga 05.08.2005 09:30:15 | |
---|
käytän finalea. olen ihan aloittelija sen kanssa, mutta hyvin on tähän mennessä toiminut. tosin rumpukomppien kirjoittaminen on ollut pieni mysteeri. jos sattuu painamaan väärin ja lähtee siirtämään drag and drop-tyylillä jotakin esim. kahden päällekkäisen iskun toista nuottia niin se siirtää niitä molempia ja pomppii käsittämättömästi pitkin poikin nuottiviivastoa. ja välillä samasta kohdasta tulee eri isku. esim siitä mistä pitäisi kuulua virveli, kuuluukin yhtäkkiä joku pillinpuhallus..? pystyykö finalessa jotenkin näppäimistöllä kirjoittamaan nuotteja? "Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have...
...Volume"
-Nigel Tufnel, Spinal Tap
##Mega Man-Club 013: Metanol Man
DVD-kokoelmani: |