Moorientes. Mulle ollaan sanottu et mun komppaus on liian teknistä. Öö.. eli onko jotain vikaa liian teknisessä soitannassa? Asia on tullut ilmi kun meikäläinen on soittanut komppikitaraa ja sitähän mä en oo periaatteessa koskaan harjotellukaan et tottakai sekin vaikuttaa asiaan mutta olisko tämä lähinnä mielipide asia et onko liian tekninen vai ei? Ja onko liian teknisestä soitannasta haittaa? For those who can't be without the music! |
Volcom 20.07.2005 09:34:33 | |
---|
miten komppikitaraa soitetaan teknisesti?!? tässä varmaan pitäis lukea jotain? |
lxi 20.07.2005 09:36:09 | |
---|
En ymmärrä kysymystä. Laita vaikka ääninäytettä jos mahdollista. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
Bentley 20.07.2005 09:37:58 | |
---|
miten komppikitaraa soitetaan teknisesti?!? En tiedä.. mä oon ihan pihalla ny koko asiasta ku oon väsyksis ja oon käsitelly tuota asiaa aika vähä mut.. En tiedä.. For those who can't be without the music! |
Jucciz 20.07.2005 09:38:08 | |
---|
En minä usko, että kenenkään tekniikka on _liian_ hyvä. Eri asia on sitten se, jos koko pointti koko soittoharrastuksessa tuntuu olevan pelkän tekniikan kehittäminen ja esille tuominen, lähinnä muiden musiikillisten ominaisuuksien kustannuksella. Vaikutelma "liian hyvästä tekniikasta" syntyykin varmasti yleensä siitä, että muilla osa-alueilla olisi paljon kehitettävää. Eri osa-alueiden tulisi olla tasapainossa, sillä tällöin kokonaisuus on ehjä ja yleensä lopputulos kaikista parhaan kuuloinen. Monille, etenkin aloittelijoille, tuntuu olevan tärkeää ainoastaan tekniikka ja monesti vieläpä sen yksittäiset osa-alueet: nimittäin nopeus ja sorminäppäryys. Tokihan viime kädessä ratkaisee, että on itse tyytyväinen siihen mitä tekee, mutta ei kannata odottaa, että muut kuulijat välttämättä innostuvat suuresti tekeleistäsi, jos ehjän ja mielenkiintoisen musiikillisen kokonaisuuden luomisen sijasta on tarkoitus demonstroida vain sitä, miten nopeasti sormet vipeltävät. |
Bentley 20.07.2005 09:42:19 (muokattu 20.07.2005 09:44:02) | |
---|
En minä usko, että kenenkään tekniikka on _liian_ hyvä. Eri asia on sitten se, jos... Mä oon soitellu kitaraa 7 vuotta ja mä oon treenannu ekaks sen tilutuksen kyllä, en sitä kiellä, mutta nyt oon viimesen vuoden aikana soitellu komppikitaraa enemmän, tai pikemminki ehkä alottanu sen ja sen jälkeen mulle ollaan tuosta huomautettu et se olis liian teknistä. Ei siis mitään nopeuteen liittyvää et olisko se sitten siinä ku en sitä oikein vielä hallitse? For those who can't be without the music! |
Jucciz 20.07.2005 09:46:28 | |
---|
Hieman aiheeseen liittyen: Kitaransoiton aloittaminen tilutuksella on kyllä pahinta perse edellä puuhun menemistä. Tyylitajuisia komppikitaristeja tässä maassa (ja tällä planeetalla!) kaivattaisiin: soinnut ja rytmiikka haltuun, sitten vasta niitä lirutuksia, sanon minä - hymyillen päälle, mutta tarkoittaen silti joka sanaa. |
JCM 20.07.2005 09:48:33 | |
---|
miten komppikitaraa soitetaan teknisesti?!? Joo, eihän kompin soittamiseen tarvita tekniikkaa lainkaan. Fiiliksellä vaan ja miten sattuu. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
JCM 20.07.2005 09:48:55 | |
---|
Hieman aiheeseen liittyen: Kitaransoiton aloittaminen tilutuksella on kyllä pahinta perse edellä puuhun menemistä. Tyylitajuisia komppikitaristeja tässä maassa (ja tällä planeetalla!) kaivattaisiin: soinnut ja rytmiikka haltuun, sitten vasta niitä lirutuksia, sanon minä - hymyillen päälle, mutta tarkoittaen silti joka sanaa. Komppaan, teknisesti. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Bentley 20.07.2005 09:53:42 (muokattu 20.07.2005 10:01:49) | |
---|
Hieman aiheeseen liittyen: Kitaransoiton aloittaminen tilutuksella on kyllä pahinta perse edellä puuhun menemistä. Tyylitajuisia komppikitaristeja tässä maassa (ja tällä planeetalla!) kaivattaisiin: soinnut ja rytmiikka haltuun, sitten vasta niitä lirutuksia, sanon minä - hymyillen päälle, mutta tarkoittaen silti joka sanaa. Joo mutta silloin se tilutus onki ollu mulle se juttu millä oon saanu potkun kitaransoiton opetteluun ja oon sillä saanu pakokeinon kaikesta paskasta kuin pelkillä sointujen veivaamisella mutta nyt musiikki tulee enemmän ja enemmän mulle tärkeemmäks (no okei, se on mulle elämä) ja arvostan muita asioita enemmän musiikin saralla kuin esim. 5 vuotta sit ja blaa blaa.. tämä on jo täysin off-topiccia joten ei lähdetä sille linjalle tässä kuitenkaa.. For those who can't be without the music! |
Bentley 20.07.2005 09:58:15 | |
---|
Joo, eihän kompin soittamiseen tarvita tekniikkaa lainkaan. Fiiliksellä vaan ja miten sattuu. En oo nyt ihan varma mutta tämä voisi olla lähempänä totuutta eli et mulla ei ois fiilistä.. kait.. Mutta siis tuleehan siitä tosi hyvät fiilikset kun vetää komppia ja pitää koko ajan miettiä sitä komppausta et sujuuko tämä nyt ja tuleeko mokia ja blaa blaa ku se on suht. uus asia vielä mulle kuitenki. For those who can't be without the music! |
poppamies 20.07.2005 10:15:41 | |
---|
..Mulle ollaan sanottu et mun komppaus on liian teknistä. Öö.. eli onko jotain vikaa liian teknisessä soitannassa? Vaikea sanoa mitä tuolla "liian tekninen" soittamisella tarkoitat mutta jos soittaminen on tavallaan mekaanista, vaikka kuinkaakin teknisesti oikein niin ymmärrän kanssamatkustajia täysin. "Koneen" kanssa ei ole ainoastaan vaikea soittaa vaan myös tylsää. Sitten on toinen asia että jos on tottumaton soittamaan bändissä niin tulee useinmiten soitettua aivan liikaa. Ei yksinkertaisesti jää tilää muille ja koko hommasta tulee yhtä paksua puuroa. Uskoisin että sinun kanssa soittavat muusikot ilmaisevat ongelman käyttämällä tällaista hienotunteista ilmaisua "liian tekninen". G strings are for strippers |
Bentley 20.07.2005 10:20:58 | |
---|
Uskoisin että sinun kanssa soittavat muusikot ilmaisevat ongelman käyttämällä tällaista hienotunteista ilmaisua "liian tekninen". En usko et se ihan tuokaan asia olisi. Yksi ainut henkilö on tästä sanonu mulle ja hänen kanssaan pystymme kyllä sanomaa tosi suoraan asioita toisillemme, hienotunteisesti joskus, joskus ei. For those who can't be without the music! |
drlecter 20.07.2005 10:23:16 | |
---|
En usko et se ihan tuokaan asia olisi. Yksi ainut henkilö on tästä sanonu mulle ja hänen kanssaan pystymme kyllä sanomaa tosi suoraan asioita toisillemme, hienotunteisesti joskus, joskus ei. Soitat liian tarkasti temmossa kun koneen kanssa olet soittanut ennemmän? Bändisoitossa tempo elää hieman koko ajan... |
Bentley 20.07.2005 10:25:05 (muokattu 20.07.2005 10:27:02) | |
---|
Soitat liian tarkasti temmossa kun koneen kanssa olet soittanut ennemmän? Bändisoitossa tempo elää hieman koko ajan... En tiedä kyl yhtään.. kaikki muukki näyttää olevan yhtä pihalla ku mäki.. ei auta ku kysyä asianomaiselta et mitä se on tarkottanu tarkemmin.. EDIT: Enkä usko et mulla kuitenkaa olis liian tarkkaa tempoa.. vaikka olenkin soittanut enemmän koneen kuin bändi(e)n kanssa.. For those who can't be without the music! |
LesPaul70 20.07.2005 10:33:52 (muokattu 20.07.2005 10:36:13) | |
---|
Öö.. eli onko jotain vikaa liian teknisessä soitannassa? ... Ja onko liian teknisestä soitannasta haittaa? On. About ensimmäinen asia jonka monet oppivat musiikkiopistossa tai vastaavassa on että vaikka soittaisi kaikki nuotit virheettömällä tekniikalla täsmälleen oikein ja oikeisiin paikkoihin... SIITÄ EI VIELÄ SYNNY MUSIIKKIA! Kas, kun konekin (esim. syntikka) pystyy tuohon. Musiikki on enemmän kuin vain tekniikka. Siinä tarvitsee olla sielua, tulkintaa, elämää. Tekniikka on toki oleellinen työkalu, jonka on oltava hyvin hallussa ennenkuin voi siirtyä varsinaiseen musiikin tekemiseen. Mutta pelkällä konemaisella tekniikalla ei esim. kurssitutkinnoista kovin hyviä pisteitä napsita (etenkään edistyneemmissä tutkinnoissa). Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die. |
El Condor 20.07.2005 10:59:11 | |
---|
Musiikki on enemmän kuin vain tekniikka. Siinä tarvitsee olla sielua, tulkintaa, elämää. Tekniikka on toki oleellinen työkalu, jonka on oltava hyvin hallussa ennenkuin voi siirtyä varsinaiseen musiikin tekemiseen. Mutta pelkällä konemaisella tekniikalla ei esim. kurssitutkinnoista kovin hyviä pisteitä napsita (etenkään edistyneemmissä tutkinnoissa). Vaikka allekirjoitan sinänsä tämän mielipiteen, niin väittäisin, että aika usein tätä "Soittosi on liian teknistä/kliinistä/siinä ei ole sielua" -retoriikkaa käytetään silloin, kun ollaan kateellisia jonkun soittotaidosta eikä keksitä mitään muuta huonoa sanottavaa. Tuohon sielukkuuden ja elävyyden puutteeseen on paha väittää vastaankaan, koska se ei ole mikään aukottoman absoluuttinen, mitattavissa oleva suure. "No mut kyl sen niinku vaan sit jotenki kuulee et onk siinä sitä jotakin vai ei!" Varmaan jokainen kohdallaan kuuleekin, mutta sielukkuus ja tulkinta merkitsevät eri ihmisille eri asioita. En minäkään pidä pelkästä tekniikan esittelystä. Komppikitaristilla on kuitenkin syytä olla sen verran tekniikkaa, että pystyy säätelemään esim. lyöntien voimakkuutta, osuu niihin kieliin mihin on tarkoittanutkin ja pystyy pitämään tempon (suhteessa muuhun bändiin tietenkin). Nämä ovat mielestäni komppikitaristin tärkeimpiä ominaisuuksia (siis teknisiä ominaisuuksia, tyylitaju on kaikkein tärkein ominaisuus), enkä ymmärrä, miten näissä voisi mennä jotenkin liiallisuuksiin. Eri juttu on tietysti, jos komppaa rytmisesti liian tiheästi, käyttää liian paksuja sointuja tai vetää aina kahden tahdin komppauksen jälkeen jonkun lirun, mutta nämäkin ovat lähinnä tyylitajuun liittyviä asioita. Minulla nousevat aina karvat pystyyn, kun jotain syytetään liiasta teknisyydestä. Ei hyvä tekniikka ole mikään synti, eikä se ole sielukkuudesta pois, vaan jopa mahdollistaa paremman tulkinnallisiin asioihin keskittymisen. Kysymys on täysin siitä, miten sitä käytetään. Tekniikkaa halveksuvat aika usein ne, joilla ei sitä itsellään ole. En tiedä, liittyykö tämä mitenkään aloittajan tilanteeseen, mutta tulipa avauduttua. "Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time." |
Kampela77 20.07.2005 11:14:24 | |
---|
Ääninäyte auttaisi varmasti paljon asiaa, jos on mahdollisuus semmoinen tehdä. Yksi syy joka voi tehdä soitostasi mekaanisen kuuloista on, että soitostasi puuttuu dynamiikka. Soitat ehkä oikeat nuotit ja soinnut oikeille paikoilleen, mutta ne tulevat konemaisesti samalla kovuudella. Minkä tyylistä musiikkia muuten soitat? |
Bentley 20.07.2005 11:19:59 (muokattu 20.07.2005 11:22:20) | |
---|
Ääninäyte auttaisi varmasti paljon asiaa, jos on mahdollisuus semmoinen tehdä. Yksi syy joka voi tehdä soitostasi mekaanisen kuuloista on, että soitostasi puuttuu dynamiikka. Soitat ehkä oikeat nuotit ja soinnut oikeille paikoilleen, mutta ne tulevat konemaisesti samalla kovuudella. Minkä tyylistä musiikkia muuten soitat? Ääninäyte ois varmaan ihan jees mutta tähän hätään ei sellasta ole oikein tarjottavana enkä saa sellasta väsättyä tähän hätään. Kyllä varmasti dynamiikan hallitsemista pitää meikäläisen harjotella mut ehkä ei sekään.. tai sit siihen liittyy kaikki nämä asiat mitä on jo mainittuna. Mä soitan enimmäkseen heviä, mutta nyt kesäteatterissa tulee ihan tangoa, humppaa ja ties mitä poppia tai jotain.. EDIT: On mulla yks biisi mikseri.netissä mut en tiä oisko se sit sopiva ääninäyte koska siitä ei oo ollu koskaan mitää pahaa sanottavaa kyseiseltä henkilöltä. Ja ehkä tässä tapauksessa livesoitanta ois parempi ääninäyte kuin demo-biisi. For those who can't be without the music! |
Mrezzye 20.07.2005 11:45:56 | |
---|
EDIT: On mulla yks biisi mikseri.netissä mut en tiä oisko se sit sopiva ääninäyte koska siitä ei oo ollu koskaan mitää pahaa sanottavaa kyseiseltä henkilöltä. Ja ehkä tässä tapauksessa livesoitanta ois parempi ääninäyte kuin demo-biisi. Laita nyt vaikka siihen linkki. Kai se jotain selventää. Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa. |