Aihe: Bassomatti
1 2 3 4
Mosse 91
18.06.2005 23:42:49

Määrittele tämä "VATTE", kiitos.

Ääh, en minä ossoo... Jospa sinä auttasit? :)
Jööhannes
19.06.2005 01:22:52 (muokattu 19.06.2005 11:41:43)
Ääh, en minä ossoo... Jospa sinä auttasit? :)

Mihin tämä meidän Mosse-basisti on taas sen kärsänsä oikein sotkenutkaan? Aina pitää olla kitaristien auttamassa... VATTI on lyhenne hattivatista, VATTE on ilmeisesti uuden uutukaista suomen kieltä, ja WATTI on tehon yksikkö, joka ei merkkaa tuossa periaatteessa yhtään mitään. Tai no, en minä noista yhtään tiedä, ajattelisin vaan...

Tiedättekös muuten, että tuo Mosse on oikea rokkinorsu. Älkää vaan suututtako sitä, se on suuttuessaan hirmuisen vaarallinen. Nimimerkillä kokemusta on. :)
Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään! Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään.
hollstro
19.06.2005 13:17:30

No kokoa tuntuu olevan ihan mukavasti.. No paljoko siitä lähtee ääntä? Ei riitä ''ihan tarpeeksi''. ;)

Wateilla ja kaapin tuottamalla äänenpaineella, eli sillä miten paljon ääntä lähtee ei ole suoraa yhteyttä. Tehonkesto kertoo kuinka paljon kauttimen puhekela kestää tehoa rikkoutumamatta.

Tehonkestoksi muistelen n. 150 W. Rakenteensa takia (bassomatti on torvikaiutin, jossa kaiutin puskee ääntä takaseinää kohti ja tulee ulos taitetun torven läpi) bassomatista tulee suunnitellulla taajuusalueella ääntä/watti enemmän kuin normaalikaapista. Joku kaiutinrakennusekspertti voisi kertoa miten paljon enemmän sitä tulee.

Olen soittanut 100 wattisella transistori Pevey:llä ja bassomatilla niin kovaa ettei bändikäytössä sen kovempaa oikein voi soittaa. Samanlaisiin meluarvoihin tarvitaan 200 W nuppi ja 2 x 15" kaappi, esimerkiksi.
Mosse 91
19.06.2005 13:39:50 (muokattu 19.06.2005 13:41:27)

Mihin tämä meidän Mosse-basisti on taas sen kärsänsä oikein sotkenutkaan? Aina pitää olla kitaristien auttamassa... VATTI on lyhenne hattivatista, VATTE on ilmeisesti uuden uutukaista suomen kieltä, ja WATTI on tehon yksikkö, joka ei merkkaa tuossa periaatteessa yhtään mitään. Tai no, en minä noista yhtään tiedä, ajattelisin vaan...

Tiedättekös muuten, että tuo Mosse on oikea rokkinorsu. Älkää vaan suututtako sitä, se on suuttuessaan hirmuisen vaarallinen. Nimimerkillä kokemusta on. :)

Ahhaa, kiitosta.. Tämä selvensikin asiaa kummasti, kyseessä olikin vain yhden konsonantin virhe. :)
Ja sille kärsälle tulee olemaan tänään käyttöä, kun minä sinut nään... ;)

Edit: Nämä terveiset siis tuolle Jööhannekselle
Hullu basisti
20.06.2005 12:21:47 (muokattu 20.06.2005 12:23:54)
Mulla on MS Bassomatti ja siinä on 15" 250 wattinen 8 ohmin elementti. Melua tosiaan lähtee ihan sikana vaikka on vaan yhden elementin kaappi. Toimii pienellä vaffarilla. Itsekin olen käyttänyt sitä TOP 50:n kaverina. Nyt mulla on käytössä Peaveyn trankkunuppi sen kanssa. Kaksi miinuspistettä koosta ja painosta.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
hollstro
20.06.2005 19:43:58

Torilla on näköjään yksi myynnissä. 100 €. Näkemättä paha sanoa mitään, mutta tuohon päälle 70-luvun transistorinuppi (Peavey, acoustic) niin lahkeet lepattaa. Jos on sellaset 70-luvun leveet mallit.
MPU
20.06.2005 21:04:05 (muokattu 20.06.2005 21:19:56)
Hullu Basisti: Viitsitkö valaista vähän tuon Bassomatin ulkomittoja? Ai eipä tarviikaan, tuollahan nuo jo kerrottiin aiemmen Hollstron toimesta. Kiitosta vaan!
Marko
Hullu basisti
20.06.2005 22:50:00
Hullu Basisti: Viitsitkö valaista vähän tuon Bassomatin ulkomittoja? Ai eipä tarviikaan, tuollahan nuo jo kerrottiin aiemmen Hollstron toimesta. Kiitosta vaan!
Marko

Joo, Hollstro kerto kaiken oleellisen kyseisestä kaapista, mutta musta se ei ole ihan 140 cm korkea. Musta se on jotain metrin luokkaa. Täytyypä mitata, kunhan saan jostain rullamitan käsiini.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Staalo
21.06.2005 12:46:20
Täytyy toivoa että ketjun aloittajalla ei ole seinänaapureita jos aikoo Bassomattia kotisoitossa käyttää ;)
Voihan sinne sisään tietenkin majoittaa vaikka kesävieraita jos huomaa että talon rakenteet eivät kestä pömpelin musiikillista käyttöä.

Muuten tulikin mieleen, että näin joskus jollain DBTL -keikalla kun joku paikallinen hevimies sammui pää Bassomatin sisässä. Tyttöystävä koitti repiä ulos sieltä mutta jannu vain huitoi auttajaa kauemmaksi. Oli ilmeisesti liian hyvät soundit.
Saaks lähettää terveisiä?
Finite Fear
23.06.2005 14:05:34

juu nuppi on Ampeg SVT 350 ja kaappi on
Marshall 2x 15"!!
willie
25.06.2005 09:46:09
Kyllähän toi Bassomatti kannattaa ostaa pois, jos edullisesti saa. Mutta suuren kokonsa (ja painonsa) puolesta se ei kyllä ole paras kaappi kotikäyttöön.

Treenikämpälle toi on passeli, roudattavaksi perin vittumainen.
MPU
14.07.2005 18:55:21
Hommasin sitten tuollasen BMatin ja sille kaveriksi Peaveyn Centurion Mark III vaffarin. Pienen kokeilun perusteella tuuttaa tosiaan ääntä ihan julmetusti. Uskoisin, että meidän bändissä ei ensimmäiseksi bassosta ääni lopu!
Marko
willie
14.07.2005 19:19:08
Hommasin sitten tuollasen BMatin ja sille kaveriksi Peaveyn Centurion Mark III vaffarin. Pienen kokeilun perusteella tuuttaa tosiaan ääntä ihan julmetusti. Uskoisin, että meidän bändissä ei ensimmäiseksi bassosta ääni lopu!
Marko

Ei varmasti..! Mä olen käyttänyt Peaveyn styrkkareita jonkin aikaa, ja nehän sinänsä huutaa jo niin perhanasti tehoonsa nähden. Voin kuvitella, ettei BassoMatin kanssa ääni tosiaan lopu kesken..:)

Onkos siinä BMatissa 15" vai peräti 18" elementti ?
onde
17.07.2005 16:21:25
Mulla oli aikanaan ton bassomatin kans 100-wattinen HH-vahvari ja meteli oli tosiaan julma kun vähän hanoja alko vääntään kohti kaakkoa!
Niin ku tossa edellä ollaan mainittu, niin ei tosiaan ole mikään roudaus ystävällinen. Mutta ihan jees kaappi muuten!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
PL
18.07.2005 14:31:22 (muokattu 18.07.2005 14:37:19)
Sitten kun selkä on rikki ja kuulo mennyt, niin voi ottaa sen elementin pois ja ottaa kotelon uusiokäyttöön lemmikkieläimen asunnoksi.

Tuolta löytyy kuvakin moisesta vehkeestä:

http://www.ouka.fi/kirjasto/musaoulu/rock/rockinoulu/kamat/kamat.htm

Ja vaihtoehdoksi tuolle voisi olla vaikkapa legendaarinen JBL 4560 tai sen kopio.
Hullu basisti
19.07.2005 01:48:46
Oon vähä pöhnässä mutta yritän kirjoittaa ilman virheitä. Joo asensin Bassomattiin sitten vihdoista viimein pyörät alle. Giva giva jee jee. Muutenki oon modannu kaappia. Joskus pöhnässä päite päätin vetästä siihen huovan päälle ja niin teinkin. Oli se maalipinta niin karmeessa kunnossa jo. Sain kaapin muinoin niin halvalla että oon raaskinu sitä modailla mun tarpeisiin. Vaan joskus pitäis löytää sellanen hyvässä kunnossa oleva helmi jonka sitte pitäsi orkkiksena. On välillä ollu GAS:ia muitakin kaappeja kohtaan mutten oo raaskinu päästää Bassomattia vielä eläkkeelle.
MPU
20.07.2005 13:55:26
Minä asensin myös omaan Mattiin Biltsun jokateinin subbarituherohuovan. Muuttui kaappi paljon siistimmäksi. Entinen, ilmeisesti siveltimellä uusmaalattu pinta oli melko rujo.
Marko
Hullu basisti
20.07.2005 16:19:05
Minä asensin myös omaan Mattiin Biltsun jokateinin subbarituherohuovan. Muuttui kaappi paljon siistimmäksi. Entinen, ilmeisesti siveltimellä uusmaalattu pinta oli melko rujo.
Marko

Joo, mullakin oli monta kerrosta spraymaalia siinä ennen huopaa. Naarmuja ja lohjenneista paloista tulleita koloja paikkasin puukitillä ennenkuin vetäsin huovan siihen. On ihan siistin näkönen. Niin ja kulmiin pistin kulmaraudat.
Lökis
25.07.2005 15:08:22
Terve

Joo, nuo torvet, kuten MS ja ALT olivat aikoinaan kovia pelejä. Ääntä lähtee perkuleesti (dB). Äänen määrä perustuu juuri tuohon torveen. Kun umpikotelolla päästään parhaimmillaankin muutaman prosentin hyötysuhteeseen ja refleksillä lähelle 10 prossaa, nii teoriassa torvella lähennellää 90-95 prossan hyötysuhdetta. Eli jos lootaan ajetaan vaikkapa 100 wattia sähköistä tehoa, niin sieltä ei umpikoteloratkaisulla saada ulos kuin 4-5 wattia akustista tehoa. loput menee lämpönä taivaan tuuliin.

Nykyään kaiutinelementit ovat niin paljon kehittyneet, että ensinmainituilla koteloratkaisuillakin saadaan hyvä toistot ja vasteet (soundit).

Btw. Jos kotelosuunnittelöu kiinnostaa, niin netistä saa ilmaiseksi softan WinISD. Siellä on liuta elementtejä parametreineen joita sit voipi alkaa pistään boksiin.

Terv. Bassomatista se Basisti ponnisti
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)