vrajala 02.05.2005 19:56:24 | |
---|
Ymmärtääkseni loimut tulevat paremmin esiin juuri läpisahatussa. Itseasiassa se taitaa olla toisin päin, eli kanttiin sahatussa näkyvät paremmin nuo. Näin ainakin noilla kevyesti loimullisilla eurooppalaisen vaahteran paloilla joita on satunnaisesti löytynyt puukeskuksenkin tavarasta. Itseasiassa parhaiten ne taitavat näkyä syiden ollessa 70-80° kulmassa, koska vaahteralla tulee tuo poikittaissolukko melko voimakkaasti näkyviin täysin kohtisuoraan olevilla syillä. Mielestäni koivullakin loimu näkyy voimakkaammin neljännessahatuilla pinnoilla. Ainakin se halkaistessa esiintyvä kähärä on voimakkaampaa noin päin, muistaakseni. Ja muistaakseni Melvyn Hiscock kirjoitteli myös jotain tuon suuntaista, joskaan en nyt jaksa ruveta kaivelemaan. Onko vaahteran loimukuvio seurausta neljännessahauksesta? Eli, kuten aiemmin sanottiin, ei ole mutta tuo voipi voimistaa loimujen näkymistä. Tai heikentää, mikäli Tim on oikeassa. Valitse noista. Ota näistä sitten selvää |
Puavali 04.05.2005 10:21:41 | |
---|
...Eli, kuten aiemmin sanottiin, ei ole mutta tuo voipi voimistaa loimujen näkymistä. Tai heikentää, mikäli Tim on oikeassa. Valitse noista. Kiitos, juuri tämän halusinkin tietää. Eikös loimu ole sitä, joka näkyy vaahterassa hienosti puun säteensuuntaisella pinnalla? kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
artopee 18.06.2005 09:07:59 | |
---|
Kuten aiemminkin jo keskusteluista on käynyt ilmi, Lahdessa, Mukkulassa on Hakalan Puutavaraliike, jostalöytyy soitinrakentajalle kaikki tarpeellinen :) |
artopee 18.06.2005 09:21:13 | |
---|
|
shcircus 05.07.2005 10:26:16 (muokattu 05.07.2005 11:42:05) | |
---|
Tietääkö kukkaan mikä soitinrakentajia vaivaa leppävirroilla, onko poppoo kesälaitumilla vai mikä jumittaa kun eivät puhelimeen/s-postiin vastaile ja puita pitäisi saada. terveisiä. EDIT: vastasivat, heti kun olin tämän tänne kirjoittanut, perkeleet. "If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things? |
jromp 05.07.2005 13:27:05 | |
---|
Minä oon ostanu mahongit ja vaahterat Tillman Ky:ltä Muhokselta. Käypää tavaraa ollu. |
Puavali 05.07.2005 14:33:23 | |
---|
Minä oon ostanu mahongit ja vaahterat Tiluman Ky:ltä Muhokselta. Käypää tavaraa ollu. Tuolla saattas käyä. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
shcircus 05.07.2005 14:38:33 (muokattu 05.07.2005 15:45:01) | |
---|
Juuh, saahan niitä klapeja muualtakin kun leppävirroilta. Mutta mutta, tilasin mahonkia ja vaahteraa, sekä ebonya otelautaan. Tarkoituksena rakennella hitusen lespalta soundaava stratokepukka. Eli mahonkirunko, vaahterakansi ja vaahterakaula. Kaulaan liimaliitos, eli hyi pulttikaulat. Hardtail talla ja straton iso lapa reversenä. Tortoise pleksi. Kunhan puut tulee niin pääsen väsäilemään. Pistän väliaikatietoja sitten tuonne "omat projektit" -ketjuun niin pysytte ajan tasalle millon alan kyhäämään köysikravattia kaulaan. No joo, eiköhän tuosta kunnialla selvitä.. kireitä siimoja! "If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things? |
WT 05.07.2005 17:18:16 | |
---|
kireitä siimoja! Eikun tällä palstallahan kuuluu toivottaa "hienoa sahanpurua!" :) Bassoprojekti - "Mä en saa leikkiä sun kaa ku sun äiti on kitso." |
Teijo K. 06.07.2005 09:40:36 | |
---|
Hmm joo. Yhtään en ole vielä joutunut ostamaan puuta soitinrakentajilta otelautoja lukuunottamatta. Puut olen löytänyt pienistä puusepänfirmoista, puuseppäkoulusta, kaverilta jne. Tärkeintähän on, että tietää miten se puu on kuivattu ja kuinka kauan. Kaikenlaista kivaa on löytynyt ihan hurjimpia loimupuita lukuunottamatta. Soittimet soi ja suurimmasta osasta en ole puista maksanut kuin jotain nimellistä alle viitosen luokkaa olevaa hintaa. Ulkonäkö nyt on aina mielipidekysymys, mutta vaikka tilaisin esim. AMF:lta niin en kyllä niitä loimuja, mylpyröitä tai linnunsilmiä ensimmäisenä olisi hinkumassa. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
32788 06.07.2005 14:09:36 | |
---|
Minä oon ostanu mahongit ja vaahterat Tiluman Ky:ltä Muhokselta. Käypää tavaraa ollu. Oho, en tiennytkään että mä omistan puutavaraliikkeen! Kiitos, kiitos! Loimuthan tulevat yleensä lakattaessa paremmin näkyviin, kontrastierojen kasvaessa... |
shcircus 16.07.2005 19:46:10 | |
---|
kertokkee tyhmemmälle; oletetaan että minulla on 2 täysin identtistä kitaraa - mahonkirunko, vaahterakaula, eeben otelauta - sillä erotuksella että toisen runko on mahonkia vaahterakannella. Tuleeko tuo vaahteran soundi enemmän kannesta vai kaulasta? Eli onko tuolla vaahterakannella muuta merkitystä kuin ulkonäkö jos kaula on vaahteraa? "If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things? |
artopee 16.07.2005 21:55:20 | |
---|
Mahonki on hauraampaa puuta ja se soi tummemmin. Vaahterakansi antaa sen sointiin lisää kirkkautta. -> Selviää puulajeja koputtelemalla...... =) -Arto- |
shcircus 16.07.2005 22:42:50 | |
---|
Mahonki on hauraampaa puuta ja se soi tummemmin. Vaahterakansi antaa sen sointiin lisää kirkkautta. -> Selviää puulajeja koputtelemalla...... =) -Arto- Itsestäänselvyyksiä, vaan saavutanko minä (lähes) identtisen soundin vaikka jättäisin sen vaahterakannen pois, kun jostain olen päähäni saanut että se vaahteran antama kontrasti tulisi tuolta kaulan puolelta tuossa tilanteessa, eli olisi melko se ja sama laitanko myös runkoon sitä vaahteraa, kun se vaahtera kuuluu kaulan ansiosta siinä soinnissa? Pähkinänkuoressa: kitaraa väsäilen ja mietin että jättääkö tuo kansi seuraaville projekteille kun lakattu mahonki näyttää hienolta, vaan se LP-soundi on se mitä haen. "If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things? |
Puavali 16.07.2005 22:48:44 | |
---|
kertokkee tyhmemmälle; oletetaan että minulla on 2 täysin identtistä kitaraa - mahonkirunko, vaahterakaula, eeben otelauta - sillä erotuksella että toisen runko on mahonkia vaahterakannella. Tuleeko tuo vaahteran soundi enemmän kannesta vai kaulasta? Eli onko tuolla vaahterakannella muuta merkitystä kuin ulkonäkö jos kaula on vaahteraa? Vaahterakannesta tulee muuten mahonkiseen (otelaudat ja niiden materiaalit jääkööt mainitsematta) lespaan se äänen terävä syttyminen, kirkas aluke(? ai että hienosti sanottu!), väittävät viisaat. Minä toistan heidän väitettään. kalamies#19 >-)))>
Vaahterakannesta tulee muuten mahonkiseen (otelaudat ja niiden materiaalit jääkööt mainitsematta) lespaan se äänen terävä syttyminen, kirkas aluke(? ai että hienosti sanottu!), väittävät viisaat. Minä toistan heidän väitettään. jepujee. Minulla oli custom LP vaahterakannella ja vaahterakaulalla joskus http://vilo.net/gibson.htm ja samantyylistä soundia haen tähän projektini kitaraan, ja mietin että miten paljon tuo vaahterakansi vaikuttaa soundiin kun kaula on kuitenkin vaahteraa. Pikaisen googletuksen jne. pläräämisen jälkeen olen aika epävarma kuinka paljon se kaulan materiaali siihen loppupeleissä vaikuttaa. Jossain väitetään kaula/runko materiaalit 50%/50% vaikutus soundiin, toisaalla lähinnä runkopuu vaikuttaa, jossain taas että kaulalla on suurempi merkitys. kommentteja? "If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things? |
yaffa 17.07.2005 10:46:47 | |
---|
jepujee. Minulla oli custom LP vaahterakannella ja vaahterakaulalla joskus http://vilo.net/gibson.htm ja samantyylistä soundia haen tähän projektini kitaraan, ja mietin että miten paljon tuo vaahterakansi vaikuttaa soundiin kun kaula on kuitenkin vaahteraa. Pikaisen googletuksen jne. pläräämisen jälkeen olen aika epävarma kuinka paljon se kaulan materiaali siihen loppupeleissä vaikuttaa. Jossain väitetään kaula/runko materiaalit 50%/50% vaikutus soundiin, toisaalla lähinnä runkopuu vaikuttaa, jossain taas että kaulalla on suurempi merkitys. kommentteja? No kun kyseessä on liimakaluainen kepukka ja tummasointinen bodypuu niin väittäisin että kaulalla on erittäin suuri merkitys ja vaikutus soundiin. "I smoke my cigarette with style" |
Teijo K. 17.07.2005 13:37:11 | |
---|
No kun kyseessä on liimakaluainen kepukka ja tummasointinen bodypuu niin väittäisin että kaulalla on erittäin suuri merkitys ja vaikutus soundiin. Väittäisin että vaahterakaulalla ei Gibson-soundia saa ensinkään. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. |
Explorer 17.07.2005 13:45:09 | |
---|
Väittäisin että vaahterakaulalla ei Gibson-soundia saa ensinkään. Toki saa. Onhan useat 70-luvun Gibson LP:t nimenomaan vaahterakaulaisia. New Millennium Cyanide Christ. |
shcircus 17.07.2005 14:19:17 | |
---|
Väittäisin että vaahterakaulalla ei Gibson-soundia saa ensinkään. väittäisin että vaahterakaula tuossa minun 76:ssa oli, ja SE on se soundi mitä haen, en mahonkikaulaisen soundia. "If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things? |