Aihe: Nuendo 2 exportti
1
milcoin
09.07.2005 09:32:35
Miten saa Nuendo 2:lla äänitettyä useita ottoja samaan paikkaan timelinelle ja siitä kätevästi exportattua tasamittaiset filet myöhempää työstöä varten. Ja nimenomaan rumpuäänityksissä jolloin käytössä on enemmän kuin yksi raita.

Kiitos etukäteen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
VMM
09.07.2005 23:24:36 (muokattu 09.07.2005 23:26:48)
Eikös tuo onnistu laittamalla alku- ja loppumarkerit halutulle aikavälille ja äänittämällä vaan aina uusille raidoille. Käsittääkseni Nuendon saa käskettyä kytkemään recin päälle alkumarkerin kohdalla ja pois loppumarkerin kohdalla? Tällöinhän äänitiedostoista tulee suoraan identtisen mittaisia.

Klikin avulla sitten vaikka lähtee aina soittamaan siitä alkumarkkerin kohdalta.

En nyt muista täsmälleen miten tuo automaattinen punchaus alkumarkkerin kohdalle säädetään, mutta oletuksena rec kai menee pois päältä loppumarkerin kohdalla. Näin ainakin Cubasessa, ja oletettavasti myös Nuendossa.
milcoin
12.07.2005 01:01:01
Kiitos vastauksesta. Mielessä oli kuitenkin rumpujen äänitys joten raitojen monistaminen tuntuu jotenkin kömpelöltä. Onko kellekkään tuttuja PT:n playlistit? Kai Steinbergillä joku vastaus on siihen? Miten teette itse kun otatte monta ottoa ja leikkelette niistä? Peräkkäin?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Hattiwatti
12.07.2005 10:27:45
kokeile Bounce selection toimintoa.
Roberto
12.07.2005 16:02:51

Miten teette itse kun otatte monta ottoa ja leikkelette niistä? Peräkkäin?

Opetellaan soittamaan ennenku joutuu noihin puuhiin :)
Kainz
12.07.2005 17:46:04
Kiitos vastauksesta. Mielessä oli kuitenkin rumpujen äänitys joten raitojen monistaminen tuntuu jotenkin kömpelöltä. Onko kellekkään tuttuja PT:n playlistit? Kai Steinbergillä joku vastaus on siihen? Miten teette itse kun otatte monta ottoa ja leikkelette niistä? Peräkkäin?

Äh.. Tuohon löytyy kyllä varsin kattavaa materiaalia manuskasta. Koitappas tutkia vaikkapa esimerkiksi audio laneja.

Periaatteessa homma toimii niin, että kun nauhotat loopilla monta ottoa päällekkäin ei se uusi otto suinkaan korvaa sitä aikaisempaa (ellet asetuksista toisin ole määrittänyt). Se uusin jää aina siihen "päällimmäiseksi" ja se soi ainoastaan. Nyt voit siirtyä tilaan jossa kaikki ottosi näkyvät "kaistoina" joista vain alimmainen (uusin) soi (mikäli on tarpeeksi "pitkä" peittämään allaan olevat otot). Nyt jos lyhennät uusinta ottoa puoleen, soi ensin toiseksi viimeisestä otosta puolet sitten viimeisestä otosta jälkipuoli jne. Eli siis mitä enemmän "puhkot reikiä" sinne niin ne alla olevat otot paistavat niistä rei'istä ja soivat. Hankala tässä ymmärrettävästi selittää.. heh.

Noita laneja ja audionpätkiä voi tietysti kiskoa mielin määrin miten tahans haluat niillä laneilla. Ja kaikki tämä on tietysti non destructivea. Alkuperäiset otot säilyvät kokonaisuudessaan koskemattomana kovalevyllä ja niihin pääset käsiksi aina Nuendon poolista.
milcoin
13.07.2005 23:31:34
Äh.. Tuohon löytyy kyllä varsin kattavaa materiaalia manuskasta. Koitappas tutkia vaikkapa esimerkiksi audio laneja.

Periaatteessa homma toimii niin, että kun nauhotat loopilla monta ottoa päällekkäin ei se uusi otto suinkaan korvaa sitä aikaisempaa (ellet asetuksista toisin ole määrittänyt). Se uusin jää aina siihen "päällimmäiseksi" ja se soi ainoastaan. Nyt voit siirtyä tilaan jossa kaikki ottosi näkyvät "kaistoina" joista vain alimmainen (uusin) soi (mikäli on tarpeeksi "pitkä" peittämään allaan olevat otot). Nyt jos lyhennät uusinta ottoa puoleen, soi ensin toiseksi viimeisestä otosta puolet sitten viimeisestä otosta jälkipuoli jne. Eli siis mitä enemmän "puhkot reikiä" sinne niin ne alla olevat otot paistavat niistä rei'istä ja soivat. Hankala tässä ymmärrettävästi selittää.. heh.

Noita laneja ja audionpätkiä voi tietysti kiskoa mielin määrin miten tahans haluat niillä laneilla. Ja kaikki tämä on tietysti non destructivea. Alkuperäiset otot säilyvät kokonaisuudessaan koskemattomana kovalevyllä ja niihin pääset käsiksi aina Nuendon poolista.

Mulla oli semmonen käsitys että noi lanet toimii vaan yks raita kerrallaan. Eli saako koko rumpuryhmän kaikki raidat tottelemaan lanemetodilla jos ne ryhmittää jotenkin?

Niin ja mulla ei oo Nuendon manuskaa. Eikä mulla ole Nuendoa. Alkaa vaan ihmetyttää kun ihmisillä menee koko nuoruusikä siinä kun ne soolottaa ja bouncaa raitoja. Ja useiden ottojen exporttaaminen ei oikeastaan onnistukaan muuten kuin jollain erityisellä toiminnolla.

Sitä mä vaan tässä...
Hattiwatti
14.07.2005 12:17:17
No kyllähän se leikkely onnistuu aika helposti suoraan projekti-ikkunassakin (valitsee vain raidat joita haluaa leikellä ja kun ovat yhdessä nipussa niin leikkauskohta on kaikissa sama). Siinä voi zoomata vaikka samplen tarkkuuteen asti.
Ja kun tekee makron (näppäinkomentosarjan) tarvittavista toiminnoista, niin tuo audionkäsittely on tosi nopeaa. 15 minuuttia menee kun tekee muutaman tärkeän makron ja se on siinä.
milcoin
14.07.2005 14:30:35
No kyllähän se leikkely onnistuu aika helposti suoraan projekti-ikkunassakin (valitsee vain raidat joita haluaa leikellä ja kun ovat yhdessä nipussa niin leikkauskohta on kaikissa sama). Siinä voi zoomata vaikka samplen tarkkuuteen asti.
Ja kun tekee makron (näppäinkomentosarjan) tarvittavista toiminnoista, niin tuo audionkäsittely on tosi nopeaa. 15 minuuttia menee kun tekee muutaman tärkeän makron ja se on siinä.

Juu ei se leikkely sinänsä ollutkaan se ongelma. Kun biisistä on monta ottoa ja haluaa esim. kokeilla minkä oton kertsi toimii parhaiten niin päällekkäin olevat otot pitäisi saada nopeasti esiin ja kuunneltua. Ja sitten tarvittaessa voi koostaa uudelle tyhjälle raidalle/raidoille "best of" kokoelman.
Kainz
14.07.2005 23:04:35 (muokattu 14.07.2005 23:13:32)
Teeppäs näin. Oletetaan, että otat loopilla vaikka laulun säkeistöä sisään 4 kertaa. Otot menevät päällekäin ja saat ne näkymään menemällä sinne "lane" tilaan (tee vaikka "events to part" eka, jos ei muuten meinaa mennä heh). Siinä sitten mutetat sillä mutetyökalulla kaikki lanet (otot siis) klikkaamalla ja raahamalla sen mutetyäkalun "valintaneliön" niitten kaikkien ottojen päälle. Nyt voit kuunnella yhtä kerrallaan aina unmutettamalla sen.

Sama idea toimii hyvin pienemmässäkin mittakaavassa. Eli valitse kaikki otot, leikkaa ne oikeista kohdista (sanoista, lauseista tjsp) ja lopuksi muteta kaikki paitsi jokin otoista. Sitten voi testailla mikä pala sopii parhaiten/on paras unmutettamalla aina yhtä osaa otoista. Tätä on vähän hankala selittää, mutta toivottavasti tajusit :)

Tuota "best of" raitaa on mielestäni aika turha tehdä juuri noiden lanejen vuoksi. Ne ajavat täysin saman asian. Voit tietenkin moisen tehdä jos välttämättä haluat. Ei muutakuin copypastea kehiin ja kopioimaan oton pätkiä uudelle raidalle (voit ehkä myös vedellä niitä suoraan siitä lanesta toisille raidoille, en ole aivan varma tästä.)

Oliko tämä yhtään sitä mitä halusit?

Eli siis Cubase/Nuendo toimii juuri noilla laneilla. Ne kannattaa opetella jos vähääkään meinaa enemmän ohjelman kanssa toimia. Samoin tuo Pool on oikeasti älyttömän kätevä.
milcoin
14.07.2005 23:56:53 (muokattu 14.07.2005 23:57:40)
Teeppäs näin. Oletetaan, että otat loopilla vaikka laulun säkeistöä sisään 4 kertaa. Otot menevät päällekäin ja saat ne näkymään menemällä sinne "lane" tilaan (tee vaikka "events to part" eka, jos ei muuten meinaa mennä heh). Siinä sitten mutetat sillä mutetyökalulla kaikki lanet (otot siis) klikkaamalla ja raahamalla sen mutetyäkalun "valintaneliön" niitten kaikkien ottojen päälle. Nyt voit kuunnella yhtä kerrallaan aina unmutettamalla sen.

Sama idea toimii hyvin pienemmässäkin mittakaavassa. Eli valitse kaikki otot, leikkaa ne oikeista kohdista (sanoista, lauseista tjsp) ja lopuksi muteta kaikki paitsi jokin otoista. Sitten voi testailla mikä pala sopii parhaiten/on paras unmutettamalla aina yhtä osaa otoista. Tätä on vähän hankala selittää, mutta toivottavasti tajusit :)

Tuota "best of" raitaa on mielestäni aika turha tehdä juuri noiden lanejen vuoksi. Ne ajavat täysin saman asian. Voit tietenkin moisen tehdä jos välttämättä haluat. Ei muutakuin copypastea kehiin ja kopioimaan oton pätkiä uudelle raidalle (voit ehkä myös vedellä niitä suoraan siitä lanesta toisille raidoille, en ole aivan varma tästä.)

Oliko tämä yhtään sitä mitä halusit?

Eli siis Cubase/Nuendo toimii juuri noilla laneilla. Ne kannattaa opetella jos vähääkään meinaa enemmän ohjelman kanssa toimia. Samoin tuo Pool on oikeasti älyttömän kätevä.

Jos kattelit noita aikaisempia kirjoituksia niin huomaat että kysyin lähinnä rumpuhommista. Eli homma toimii täsmälleen kuten sanoit, yksittäisillä raidoilla. Mutta entäs koko rumpuryhmälle?

edit: kiitos kuitenkin jo tuosta tiedosta;)
Kainz
15.07.2005 01:35:54 (muokattu 15.07.2005 10:19:37)
Hmh.. Enpäs tiedä onko mahdollista koko rumpuryhmälle. Ellei sitten jotenki folder trackien avulla.. Enpä ole itse moista ikinä tarvinnut, joten en kyllä ole varma. Näin yhtäkkiä tuntuisi, että ei välttämättä ole mahdollista.

Voisit toki nauhoitus vaiheessa tehdä vaikka 4 folder trackiä ja nauhoittaa kunkin rumpu oton omaan folderiinsa. Painat vain sitä folder raidan rec. namiskaa niin kaikki kansiossa olevat raidat "virittyvät". Vielä kun käytät punch-iniä/outtia tulee kaikista otoista yhtä pitkiä. Tosin käsittääkseni et voi loopata tällälailla, ellet sitten pidä kaikkia foldereita nauhoittamassa ja jälkeenpäin vaihda ekaan folderiin 1. otto, 2. toinen jne. Sinänsä nopea ja käyttökelpoinen tapa tämäkin jos vain resurssit riittävät.

Tämän jälkeen voisit käsitellä kutankin kansiota ikäänkuin lane-raitana. Leikkoa, pilkkoa ja mutettaa. Samoin ottojen nopea vertailu kävisi kätevästi Foldertrackien mute ja solo namiskoja apuna käyttäen.
milcoin
15.07.2005 17:38:56
Jep, noi Folderit on ihan jees tapa. Mutta usein tapahtuu , että käyttäjät etsivät muista softista samaa ominaisuutta kuin mihin ovat tottuneet, vaikka filosifia on kaikissa eri. Toi on tietysti luonnollista, koska kuka nyt haluaisi koko ajan opetella uusia työtapoja. Toi PT:n tapa on mun mielestä kätevämpi tuollaiseen, mutta toisaalta esim. lauluraitoihin Nuendo/SX on mielestäni taas paljon kätsympi ja nopeampi...jokaisessa on puolensa....

...paitsi tässä Logicin audioeditoinnissa :)

Nimenomaan. En välttämättä etsi samaa toimintoa mutta jotain korvaavaa, yhtä nopeaa. Tuo mainitsemani rumpuottojen playlistäänittäminen on selkeästi standardi noissa hommissa. Ja jos sivuuttaa asian sanomalla että sille ei ole käyttöä, ei ole tehnyt asioita niinkuin valtaosa äänittäjistä tekee. Kokonaisten ottojen äänittäminen ei vaan ole käytännöllistä. Tosin poikkeuksiakin on.

Ehkä tässä kaivataan sellaista tyyppiä vastaamaan joka istuu sen Nuendon ääressä päivittäin äänittämässä/tuottamassa jotain tähän päivään liittyvää.

Tästä voidaankin jatkaa kahteen muuhun nuendo/sx kysymykseen. Mutta toisessa threadissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)