Aihe: Kitaran vire
1 2
KMT
08.05.2003 17:00:57

tarkoitatko että ,vaikka kaikki nämä soittimet päästäisivät saman äänen, nuotti on vain eri kohdassa viivastolla C , Bb ja Eb vireisillä.

Näin on

Vai sitä , että kun kitaristi pyytää virtiysapua trumpetistilta, tämä soittaa H:n E:n sijasta
:)
trumpetisti soittaa D:n
Mä olen vain tyhmä...
kid ego
08.05.2003 17:31:14 (muokattu 08.05.2003 17:32:05)
missä vireessä sitten basson on tämän mukaan?
get the funk out!
KMT
08.05.2003 19:20:29

missä vireessä sitten basson on tämän mukaan?

Basso on C-vireinen...
Mä olen vain tyhmä...
isojussi
08.05.2003 23:07:33
Täähän on sinänsä mielenkiintoinen juttu, sillä "luuttuosastollehan" kirjoitetaan kyllä C.lle, mutta ensimmäistäkään kieltä ei viritetä C:hen. Vaikka samahan se on pasuunoillakin: Bb-vireisiä soittimia, mutta C:lle niille kirjoitetaan.
Osta mut - ma olen kaupan!
KMT
08.05.2003 23:14:50

mutta ensimmäistäkään kieltä ei viritetä C:hen.

Alttoviulu ja sellossa on C + kuuskielinen basso...
Hoho.
isojussi
08.05.2003 23:31:18
Alttoviulu ja sellossa on C + kuuskielinen basso...

OHO! En muuten tiennytkään.... aina oppii uutta - Kiitos!
Tommi S.
09.05.2003 15:03:26
Soittimien nuottien kirjoittaminen "väärin", eli eri sävellajiin kuin mitä soittimesta oikeasti kuuluu, on tietääkseni tapana vain eri puhallinsoittimilla.

Kun esim. huilunsoittaja näkee nuottiviivastolla G-avaimen viivan päällä nuotin niin hän painaa sormillaan huilusta tietyt läpät kiinni ja jättää toiset avoimeksi. Tällöin huilusta kuuluu G-sävel.
Kun huilunsoittaja ottaa käteensä jonkin toisenlaisen huilun (altto tai sopraano tai mitä niitä nyt onkaan) niin hän havaitsee että tässäkin huilussa läpät ovat samoilla paikoilla kuin ensiksi soitetussa huilussa. Huilisti sulkee taas samat läpät ja jättää toiset avoimeksi ja puhaltaa huiluun, mutta huilusta ei kuulukaan tälläkertaa G-sävel vaan jokin toinen, vaikka huilistin sormet ovat samassa G-sävel asennossa. Tämä huilu onkin eri vireessä.

Jotta huilisti pystyisi soittamaan erilaisia huiluja nuottien mukaan hänen täytyisi opetella jokaiselle huilulle eri sormitukset, koska esim. G-sävel ei tule kaikissa huiluissa samoilla sormituksilla. Mutta jotta orkesterissa yksi huilisti voisi soittaa kaikkia huiluja nuottien mukaan on päätetty että nuotit kirjoitetaan "väärin" eli eri sävellajiin.

Kun siis huilisti soittaa jotain toista huilua hän ottaa esiin tälle huilulle kirjoitetut nuotit, ja kun nuoteissa lukee jokin sävel niin huilisti sulkee taas tietyt läpät ja puhaltaa, mutta tuloksena ei olekaan sävel joka nuotteihin on kirjoitettu vaan edellä mainittu G-sävel. Näillä nuoteilla soittaessa huilisti on siis taas samassa sävellajissa kuin edellisellä huilulla ja edellisillä nuoteilla.

PS.
En tiedä kirjoitetaanko huilulle G-avaimella enkä edes tiedä päteekö tämä kirjoitus nimenomaan huiluihin, mutta joillekin puhallinsoittimille (ainoastaan puhallinsoittimille?) nuotit kirjoitetaan "väärin" ja tälle on ihan hyvä syy.
lxi
09.05.2003 15:04:43
Jotta huilisti pystyisi soittamaan erilaisia huiluja nuottien mukaan hänen täytyisi opetella jokaiselle huilulle eri sormitukset, koska esim. G-sävel ei tule kaikissa huiluissa samoilla sormituksilla. Mutta jotta orkesterissa yksi huilisti voisi soittaa kaikkia huiluja nuottien mukaan on päätetty että nuotit kirjoitetaan "väärin" eli eri sävellajiin.

Aioin juuri kysyä mikä koko homman pointti on. Kiitos!
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
isojussi
09.05.2003 16:14:04
Soittimien nuottien kirjoittaminen "väärin", eli eri sävellajiin kuin mitä soittimesta oikeasti kuuluu, on tietääkseni tapana vain eri puhallinsoittimilla...

Awwright: Tällä helpotetaan sitä, että soittaja voi helpommin soitta erivireisillä soittimilla, eli sormitus pysyy samana vaikka torven vire muuttuu.
Notefix
10.05.2003 11:39:22

Awwright: Tällä helpotetaan sitä, että soittaja voi helpommin soitta erivireisillä soittimilla, eli sormitus pysyy samana vaikka torven vire muuttuu.

Joo, ja tekee sovittajien ja säveltäjien elämästä hankalampaa...prkl!
Jabbe
10.05.2003 11:45:16
Tietääkö joku mihin vireeseen Robert Fripp virittää kitaransa? Eikös sillä ole aika outo systeemi..?

Ja tuosta puhallinjutusta: Kiva kun soittaa oboeta ja englannintorvea kun on nuotit eri sävellajissa, mut vituttaa kirjottaa bändissä trumpetille eri sävellajiin. Miksei kaikki soittimet vois olla C-vireisiä?
lxi
10.05.2003 11:51:58
Tietääkö joku mihin vireeseen Robert Fripp virittää kitaransa? Eikös sillä ole aika outo systeemi..?

CGDAEG.

Ja tuosta puhallinjutusta: Kiva kun soittaa oboeta ja englannintorvea kun on nuotit eri sävellajissa, mut vituttaa kirjottaa bändissä trumpetille eri sävellajiin. Miksei kaikki soittimet vois olla C-vireisiä?

Minun nähdäkseni Tommi S. tuossa yläpuolella sen erittäin ansiokkaasti selitti. Soitinten fyysinen rakenne sen aiheuttaa.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
isojussi
10.05.2003 12:55:15
Täytyy muistaa, että koska puhallinsoitinten rakenne ja äänenmuodostustekniikka poikkeaa niin paljon kielisoittimista (viulut, kitarat, pianot ym..), niiden käyttökelpoinen rekisteri on väkisinkin rajallinen kielisoittimiin verrattuna. Jotteivät kaikki torvet soisi ikävästi "nipussa" on ollut pakko tehdä erivireisiä soittimia. OK, voisivathan ne soida vaan oktaavin välein. Siinäkin tapauksessa ne olisivat liian levällään tai sitten nipussa.....

Nykysysteemillähän esim. big bädissä puhaltimet menevät näppärästi kvintin / kvartin välein ja kieliosasto täydentää soinnin.
kupteri
12.05.2003 02:37:52

Normaalisti viritetään E:hen, mutta rock-kitaristit virittävät usein puolikkaan sävelaskeleen alaspäin Eb:hen (minä mukaanlukien)

Mistä muuten tämä puolikkaalla pudottaminen johtuu? Onko siihen jotain järkisyitä (esim. laulajalle aavistuksen parempi äänialue), vai tehdäänkö näin vain koska se on rok ja muutki tekee? :)
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
Wuf
12.05.2003 07:43:41

Mistä muuten tämä puolikkaalla pudottaminen johtuu? Onko siihen jotain järkisyitä (esim. laulajalle aavistuksen parempi äänialue), vai tehdäänkö näin vain koska se on rok ja muutki tekee? :)

Hmmh.. Minä viritin kitarani puolikkaan alemmas, lähinnä koska tuolla tulee pikkuisen kevyempi soittaa.. Kaikki ihme kikkailu tuntuu lähtevän vähän helpommalla :)

Monet virittävät noin, koska nk. isot pojatkin virittää.
"Between the dog and wolf / Bared fangs met in intercourse...."
Zarmo
12.05.2003 10:48:11

Se on vaan jäynää pianisteille.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)