Snowblind 11.05.2003 19:28:28 | |
---|
Eli kitarassani on Ernie Ballin nikkelikielet, ja joskus vähän pitemmän soittamisen ( joskus lyhyemmänkin) aikana tulee sormiin (yleensä etusormeen) sellainen kutittava ja polttava tunne, ja muutenkin nahat lähtee aika ahkerasti sormista, niin voisikohan se olla mitenkään nikkeliallergian merkki? |
Jormaz 11.05.2003 20:09:36 | |
---|
Kyllä se nahka meikänkin sormista kuoriutuu mutta yleensä vasta 5 tunnin yhtäjaksoisen soiton jälkeen. Minkäänlaista kirvelyä tai muuta vastaavaa ei tosin ole ilmennyt jotenka jossain on vikaa. Onko ne sun sormien päät miten kovat? Back to the 80's |
Snowblind 11.05.2003 20:22:03 (muokattu 11.05.2003 20:23:04) | |
---|
Joo on ne aika kovat, muttei teräskielillä tällaista kirvelyä ilmeentynyt ainakaan minun muistaakseni. Muutenkin menee sormenpäät aivan kuivaksi ja lähes joka kerta sitä nahkaa lähtee siitä päältä. Epäilen kyllä että voisi olla nikkelialergiaa. Voisi seuraavaksi koittaa teräskieliä ja katsoa tuleeko niiden kanssa mitään vastaavaa reaktiota. EDIT: Ai niin ja tänä aamuna jo noin 10 - 15 min soiton jälkeen tuli se pistelyhomma sormiin. Että ei kauaan tarvinnut soittaa, mutta meni se nopeasti ohikin |
Jusstus 11.05.2003 23:04:11 | |
---|
Kyllähän toi vähän siihen viittaa. Aika jännä juttu sikäli kyllä. Mutta onhan noita kieliä muillakin pinnoitteilla onneksi. Maximat tosin taisivat loppua (kultapäällysteiset). Ne ei varmaan olisi aiheuttaneet mitään allergioita. "These go to eleven.." |
MacGyver 12.05.2003 07:40:52 | |
---|
Minulla ainakin on lievä nikkeliallergia ja kyllä minulla ainakin sormet syyhyävät pienen (noin tunnin) soittelemisen jälkeen, ikään kuin sormet olisivat nahan alla turvoksissa. Nikkeliallergia on siis todettu muuta kautta, mutta pyrin vastaisuudessa käyttämään vain pinnoittamattomia tai kromipäällysteisiä teräskieliä. Tietenkin jos viitsisi kokeilla kaikenmaailman super-extra-longlasting-superb-premium-playing-experience-extra-crispy-ihmemömmöpäällystettyjä superkieliä niin ne voisivat kyllä auttaa mutta taitavat olla melkoisen kalliita. -MacGyver |
Minulla on sama ongelma ja oireetkin tuntuvat tutuilta. Ei kannata arsyttää allergiaa tai se pahenee olen tarkka kitarsoundistani ja kamoistani, mutta tingin mielummin soundista tai kielten kestävyydestä hiukan kuin aiheutan itselleni rajun allergian pahenemisen. Kokeile eri kielillä mitkä arsyttävät vähinten. Voit myös kysyä valmistajilta niiden netti-sivujen palauteosastojen kautta. Nikkeliallergia on niin yleinen että valmistajat ottavat sen huomioon. Käytän nykyisin Dáddario kieliä joihin vaihdoin GHS kielistä, joita en voi käyttää lainkaan. Melko varmoja merkkejä allergiasta ovat kutina, punoitus ja lievä turvotus. Ja jätkät muistakaa että se ihan oikeasti pahenee jos sitä ärsyttää eli vaihtakaa kieliä jos joku merkki aiheuttaa ärsytystä. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |