Aihe: Dynacord Echocord Mini
1 2 3
Asantala
11.07.2005 23:10:55
Moikka taas!

Ostin tuollaisen ja ajattelin teiltä arvon ihmiset kysyä ettäkö
millaiset putket kannattaisi siihen vaihtaa..??
Lisää kaikua ja massiivisuutta pitäisi saada aikaan..
Onko kellään kokemusta ko. laitteesta.. Valmistettu joskus 60-luvulla..
Kiitoksia paljon jos lainaatte asiantuntemustanne!
Amos M
12.07.2005 00:58:41
Ostin tuollaisen ja ajattelin teiltä arvon ihmiset kysyä ettäkö
millaiset putket kannattaisi siihen vaihtaa..??

Kai noissa kannattaisi lähteä liikkeelle korvaamalla vanhat putket asiallisilla uusilla vastaavilla. Kenties vaikkapa JJ:n uutta tuotantoa olevilla putkilla(tummasoundisia). En kovin tarkkaan tunne näitä nauhakaikuja, joten en tiedä mitä kaikkia putkia tuosta laitteesta löytyy, joukossa voi nimittäin olla harvinaisempiakin etuputkia, jolloin valinnanvara voi olla hyvin vähäinen. Valinta riippuu vähän, millaisen soundin perässä olet?

Kannattaa myös varmistua, että ne uudet putket tosiaan parantaa sitä soundia... Ihan siis vaihtelemalla yksitellen. Esim Hammondeissa saattaa olla monta vuosikymmentä vanhat etuputket ja toimia ihan passelisti. Putkien kulutus riippuu siitä miten suunnittelija on etuasteen aikanaan suunnitellut.

Etuputkien kanssa voi sitten tietty harkita/kokeilla muuttaa vahvistusta vaihtamalla 12A(X/T/Y/U)7 putkia toiseksi ja kuulostelemalla miltä vehje soundaa. Vahvistuskerroinhan meni siis 12AX7 = 100, 12AT7 = 70, AY=44, AU=20. Tai siis noin-lukuja, koska vahvistus vaihtelee valmistajien, erien ja putkiyksilöiden välillä hieman.

Jos sopiva kombinaatio löytyy, voi sitten harkita alkaa "viininmaisteluosastolle" esim. hankkimalla NOS-putkia, vaikka Mullardit tai vanhan JJ:n, Telefunkenin, tms. putkia. Harrastusta parhaimmillaan, tässä paino sanalla harras... :-)

Lisää kaikua ja massiivisuutta pitäisi saada aikaan..
Onko kellään kokemusta ko. laitteesta.. Valmistettu joskus 60-luvulla..
Kiitoksia paljon jos lainaatte asiantuntemustanne!

Kaiun ajalliset ulottuvuudet riippunevat nauhan nopeudesta, äänipäiden etäisyyksistä yms. joten sitä puolta ei voine kauheesti muuttaa. Kunnon nauha tietty edesauttaa toimintaa. Massiivisuutta voisi ehkä saada lisää just noita putkien vahvistuksia rukkaamalla. Eli millä yhdistelmällä saisi paksin sopivasti toimimaan samalla putkikompressorina, jolloin soundi paksuuntuisi. Ei tosin toimine tuolloin enää "kristallin kirkkaana tikikaikuna"... Mutta eihän siinä kyljessä luekaan "Zoom"... :-)
TexasFlood
12.07.2005 08:05:38
Kyseisestä laitteesta ei löydy putkia, joten putkienvaihdon voi unohtaa.
Amos M
12.07.2005 11:25:47
Olispa taas tarttenut jaksaa googlettaa ennen paatosta... :-)
TexasFlood
12.07.2005 13:26:46
No, tuossahan tuli ihan hyvää tietoa, joten ei se hukkaan mennyt. Muistelin vain, kun mulla oli tollanen Dynis joskus aikoinaan, että se ainakin oli trankkupeli.
Asantala
12.07.2005 18:52:03
Stand by ainakin on, joten putketkin on... vai oletko nähnyt transistoripaskoissa standby:tä? :D
TexasFlood
12.07.2005 19:40:28
Stand by ainakin on, joten putketkin on... vai oletko nähnyt transistoripaskoissa standby:tä? :D

Oletko nyt varma, että se on Dynacord Echocord Mini?
Näyttääkö se tältä: http://web.telia.com/~u92004173/images/dynacord.jpg

Niitä on kait tehty sitten erilaisia malleja. Olen aina luullut, että niitä ei ole, kuin tätä yhtä mallia. En ole muunlaisia koskaan nähnyt, saati sitten sellaisista edes kuullut.
Asantala
12.07.2005 21:07:34
Kyllä se toi on, sen kuva on vielä soitin-huttusen sivuilla... 'Nupit'
osastossa.. Kyllä se putkipeli on vaan... Lämpeskin vähän aikaa ennen kuin 'käynnistyi'... ja siinä on tosiaan 'stand by'! Aito putkipeli!!! :D
Amos M
12.07.2005 23:15:00
Kuukkeli tarjosi saksankielentaitoisille tällaisen infosivun otsikon laitteesta:

www.el-me-se.de/dynacord.html

Saksaa taitamattomana noista kahdesta eri Echocordin pdf:stä pistää silmään maininta transistoreista. Käynnistyksen hitauteen en osaa selitystä antaa, mutta näkyykö siellä jotain hehkuvia tyhjiöputkia sisällä... Noiden pdf:en pohjalta epäilen... Siellä listataan vain transistorityypit.

Sehän ei tee silti laitteesta huonoa, mutta putkien vaihtamisella ei silloin ole mahdollista muokata soundia...

Transistorien vaihtamiseen en osaa neuvoja antaa... :-)
Asantala
13.07.2005 00:01:11
heh, ei ole kuin putkipeli on!!! :D
Aivan sata varma. ja kyllähän sen nyt soundista erottaa...
Siinä on vahvistin samassa.. Aitoputkipeli! :D
Amos M
13.07.2005 00:44:09
Okei, jos putket siis löytyvät, niin katsoitko tuolta www-sivulta läpi noi Echocord Miniä koskevat pdf:ät? Onko mallimerkintä varmasti oikein... Sori tyhmät kysymykset, mutta tuntuisi olevan jotain hämärää, jos trankkujen tilalle on ilmaantunut putket... :-) Voihan se olla jotain speciaalierää, joka on tehty putkilla... :-)

Asiallisissa vehkeissä on yleensä putkikartta jossain sisällä ja se laite on helposti avattavissa niiden putkien vaihtamista varten ja tietty nauhan. Kurkkaa siis laitteen sisälle, jos siellä olisi mainittu mitä tyyppiä ne putket ovat... Putkityyppien selvittämisen jälkeen päästäisiin taas eteenpäin... Tyypit voi olla putkien vieressä tai sitten sellaisessa lapussa. Lappu voi olla esim. siinä kannen sisäpuolella tai seinässä tms..
TexasFlood
13.07.2005 07:54:08 (muokattu 13.07.2005 07:54:19)
Kiva väitellä ja kinastella =)

Katoin ton Huttusen sivuilla olevan kuvan ja näyttää kyllä ihan perusvehkeeltä. Missä siinä on se stand by-kytkin? Jossain takapuolellako?
Asantala
13.07.2005 21:44:11
Vitun kinastelijat!!! :DD
Se on siinä edessä!! Mä haen ton nyt perjantaina niin sitten paljastuu koko karmea totuus, mutta kyllä äijä vakuutti myyneensä sellaisia 25v. jo...
Mutta tunnen jotenkin itse putki pelit ja kyllä se se itse!!! :D
Siinä edessä on se standby... musta.. punaine on virta.
TexasFlood
13.07.2005 21:51:04
Heh, siinä edessä on tosiaan kaksi kytkintä.
Toinen on virtakytkin ja toisesta saa kaiun päälle/pois.
Ei siinä ole putkia, eikä siinä ole kyllä stand by-kytkintäkään.
Mutta mitä väliä sillä on, että onko siinä putkia vai ei, jos itse vain soundista tykkäät. Tuo hinta vain mikä on Huttusen sivuilla on tyypillinen Huttusen hinta. Noita on liikkunut jonkun verran käytettynä ja hintaluokka on ollut 150-300 Eur. Omani taisin myydä 250 Eurolla.
Asantala
13.07.2005 22:24:02
Kyllä mä kokeilin sitä ja se toinen oli virta ja toinen standby...
Ei siinä muuten... mutta oletteko nyt aivan helvetin varmoja...????
Lupasin hakea vasta perjantaina.. joten kai sen voi jättää hakemattakin.. Nimittäin ei muut kuin putkivehkeet kiinnosta!
Ja edelleen olen sitä mieltä että oli... Mutta vitut siitä..
Huomenna aion soittaa äijälle ja kysyä mikä se oikein on..
Mutta mulle se sano että putkinauhakaiku... ja kun kokeilin sitä niin virta ja standby siinä todellakin oli... Ja se paska kesti lämmetä jonkin aikaa... Sitten vielä kun kysyin niin se sano että siihen voi vaihtaa putket... En usko että äijä joka on jotain 20 v. näitä plaanannut niin yhtäkkiä huomaakin, että ai vittu nää onkin transistoripaskoja... Niin aivan oikein transistoripaskoja, näitä kohtaan minulla on asenneongelma... :DDD
Asantala
13.07.2005 22:27:12
Saan noista transistoripakoista vain allergiaa... Tsih!... :DD
Asantala
14.07.2005 06:11:43
Joo mä soitan tänään sinne ja kysyn asiaa...
Se pyytää siitä 350,- ja laite itsessään ihan suht hyvä kuntoinen...
varakeef
14.07.2005 11:24:06
Nauhakaiuissa soundin olennaisimmat piirteet tulevat siitä, että kyseessä on nauhakaiku, ei siitä onko kyseessä putki- vai trankkunauhakaiku.

Jos vehje toimii, 350 saattaa olla ihan passeli hinta.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
tala
14.07.2005 11:46:42
Kyllä Dynacord Echocord Mini on transistori laite.
Puita kaminaan ja vauhtia tupaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)