Aihe: Kehon lämmittämisestä ennen laulua.
1
Limbus
12.07.2005 18:36:57

Hakua käytin,mutta empähän löytänyt.

Eli miten saadaan keho lämpimäksi ennen laulusuoritusta ja kuinka suuri vaikutus sillä on äänen ulostuloon? Myös vinkkejä äänen avaamiseen saa heittää. :)

Tack!
En ymmärrä,en ymmärrä...
rautayrtti
12.07.2005 20:17:53
äänen avauksesta sen verran, että noin pari tuntia ennen laulua pitäis alkaa ääntä avata. kantsii aloittaa hyräilyllä, ja lopuksi lauleskella koko ääniskaalaansa läpi. kyllä aukeaa! :)
"these smiling eyes are just a mirror for"
marke-
12.07.2005 21:21:14 (muokattu 12.07.2005 21:21:44)
rekissä roikkuminen aukoo lapaluita ihan hyvin. muutenkin kaikenlainen kaulan ja rinnan/selän seudun vennyttely auttaa hyvin pitämään paikat auki ja rentoina.

edit: itse olen huomannut todella suuren eron laulusuorituksessa ku vähä venyttelee.
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
faith
13.07.2005 13:08:06
Jännä ilmasu, kehon lämmittäminen.. mutta kuvaava.

Kyllä äänenavaukset tehoaa, kuorossa ku on lauleltu ja tehään aina äänenavaukset niin kyllä sen eron huomaa heti, laulu on paljon rennompaa ja ääni puhtaampi. Ainaki mulla, kun laulan vielä tenoria, mikä ei nyt ihan justiinsa minun ääniala ole, altto olis ehkä lähempänä.... =)

Mutta joo, sävelasteikkoja tai sen puolikkaita, kolmiloikkia, mitä nyt keksii. Etu- ja takavokaalien ero kannattaa huomata, eli mikä ero on kun laulat tietyllä sävelellä oooo tai yyyy.
Ja se muuten auttaa soimista muutenkin, kun vaikkapa e-loppuisiin sanoihin lisää ö:tä, esim "minulle" laulaa melkeimpä että "minullö".
"Elämä on sellaista - yhtenä päivänä olet pulu ja toisena patsas."
Sandey
13.07.2005 21:07:26
Kyllä vaan. Kunnon lenkin jälkeen ääni on lämmin ja rento. Toisaalta, en mä kyllä vähän ennen konserttia hikiselle hölkälle lähe. siinä tapauksessa huolellinen venyttely, niin jännitykset laukeaa. Itte venyttelen jopa leukanikin. Pysyy sitte paremmi rentona. Ja vaikkei olis tarvis, nii koko kropan venytteleminen tuo mukavan rennon olon. :) Ja sitte rauhallinen, huolellinen äänenavaus.
hannakatriina
13.07.2005 22:38:32

Joo, ehdottomasti kropan lämmittely auttaa kyllä laulamiseen, samoin venyttely. Kun venyttelee, niin kannattaa muistaa venytellä kummallekin puolelle: molemmat kyljet; hartiat ja yläselkä > rintalihakset; niska ja kaula > leuka etc. Hengitysharjoitukset auttaa myös laulun sujumiseen, samoin hyvän ja rennon lauluasennon hakeminen (keikoilla / bänditreeneissä saa tietysti pomppia, heilua ja pitää jalkaa monitorin päällä, mut silloin kun harjoittelee vain laulua, niin tiedostaa kroppansa paremmin kun on jokseenkin paikallaan). Laulamista ei kannata aloittaa täysillä vaan ensin vaikka mmm – ja rrr- äänteillä. Vaan enpä luennoi tämän enempää kun lämmittelyyn, venyttelyyn, hengitykseen ja äänenavaukseen löytyy hyviä ohjeita laulua käsittelevistä kirjoistakin… (Laulajan opas, Auta ääntäsi, Tunne kehosi, vapauta äänesi jne.)
marke-
16.07.2005 10:03:09
Vielä piti mainita, että lenkeissä ja muissa on liikaa tekemisen riski. Varsinkin jos lähtee lenkille eikä 'osaa' juosta oikein (Juoksuasento/tyyli on epäergonominen) niin saattaa vaan lisätä itselleen turhia lihasjännittymiä.

Uiminen on kuulemma laulajalle parasta liikuntaa. Tiedä sitten, ainakin se on monipuolista.
Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa.
error-potion
16.07.2005 17:22:02
Seksi ja sauna.
www.sonicmind.info
Limbus
17.07.2005 00:43:07

Seksi ja sauna. =)

Kiitokset,eiköhän näillä vinkeillä jo alkuun päästä. :)
En ymmärrä,en ymmärrä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)