Aihe: Sähkökitaran kielten venytys vaihdon yhteydessä
1
Myrtilla
13.07.2005 11:38:50

Yritin etsiä tarkempaa infoa tästä haulla sekä googlettamalla, mutta en oikein mitään löytänyt..joten voisiko joku yksityiskohtaisesti selostaa moisen operaation?

Ja jos on muitakin hyviä kikkoja sekä keinoja siihen miten kielten vaihdon jälkeen saisi vireen pysymään, voisi niitäkin kertoilla.
alphamale
13.07.2005 11:43:06 (muokattu 13.07.2005 11:44:48)

Itse kieltenvaihdon yhteydessä venyttelen ensin kielestä löysät pois kun olen sen saanut paikalleen, sitten viritän em. kielen oikeaan vireeseen, venytän kieltä (pitkin pituutta, eli eri kohdista kevyesti nostelemalla), viritän kielen uudestaan, toistan operaation kunnes vire ei pahemmin venyttelystä ole moksiskaan.

Hemmetti kun ei pysy näin krapulapäissään ajatus yhtään kasassa.
Lahtelaista, totta kai
Wahi
13.07.2005 11:45:32 (muokattu 13.07.2005 11:46:13)
Ei se venyttäminen mikään ihme projekti ole. Kun olet kielet laittanut ja virittänyt vedät vaa kieltä ylöspäin pari senttiä, sitten taas uudelleen virität ja toistat saman jutun pari kertaa.

Kannattaa laittaa lyijykynän "lyijyä" satulan uriin. Se voi auttaa vireen pysymiseen. Ja yleensäkin kaikki säädöt. Jos säädöt on kunnossa voi huonompikin keppi muuttua paremmaksi. Ja on mukavampi soittaakin.

Tässä vielä FAQ säätämisestä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=15&t=28886&o=0&co=0

EDIT: Hidas...Tälläkertaa kun kuvittelin olevani nopea
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Edy
13.07.2005 11:48:40 (muokattu 13.07.2005 11:49:25)

Ite teen näin: Venytän kieltä joustaen irti otelaudasta tallan päästä lähtien aina noin kolmen tai viiden sentin välein päätyen lopulta satulan päähän. Sitten viritän taas uudestaan ja teen niin kauan, kuin kaikki kielet pitää vireen. Sit taas odottaa jonku kymmenen tai parikytminaa, ja tekee uudestaan. Sähkökitaran kielet sentään alkaa pitämään aika äkkiä vireen, verratessa nylonkieliseen.

Edit: Hitsi, minähän taas olin vasta se hidas...
Me ihmiset olemme luonnonkappaleita, joten meillä jokaisella on todennäköisesti erilainen maku.Täten on turhaa kiistellä hyvästä ja huonosta musiikista, koska musiikki on makuasia.Mutta jos olisimme robotteja, voisimme arvuutella kumpi on hajalla.
-K-
13.07.2005 13:43:42
Itse teen niin että heti kun pujotan kielen tapista läpi ja saan taitokseen pitoa, alan toisella kädellä jännittämään kieltä vetämällä ylöspäin. Niinkuin juosipyssyä siis
Ei suotta elämys.
alphamale
13.07.2005 13:45:49

Ainii ja kielen vedän tietysti mahd. kireelle virikoneen läpi (lukolliset virikoneet), ja kun kierrän sen kireälle niin pidän sen kielen piukeena koko ajan kädellä.
Lahtelaista, totta kai
scottie
13.07.2005 14:51:15
Onko toi muuten toimiva mitä toi Wahi sanoi...? eli siis jos laittaa liyijykynästä sitä "lyijyä" (joka on kai jotain hiiliyhdistettä?) satulauriin ennen ku laittaa kielet..? ja onnistuuko se sit vaan niin et "piirtää" niihin satulauriin vai pitääkö sitä ripotella ja hinkata kielillä tai jotain muuta monimutkasta...?

Suosittelisin ennemmin liitua ("katu"liitua, ei taululiitua.) Noissa grafiittipötköissä ja esim. taululiiduussa on usein liukumista edistäviä aineita, eivätkä siis juuri mitään auta. Tuota katuliitua ainakin myös sitarin kanssa suositellaan vähän vastaavassa tilanteessa käyttämään.
Gas, grass or ass, no one rides for free!
Kjukka
13.07.2005 14:56:58

Suosittelisin ennemmin liitua ("katu"liitua, ei taululiitua.) Noissa grafiittipötköissä ja esim. taululiiduussa on usein liukumista edistäviä aineita, eivätkä siis juuri mitään auta. Tuota katuliitua ainakin myös sitarin kanssa suositellaan vähän vastaavassa tilanteessa käyttämään.

Siis se grafiitin satulaan laittamisen pointti on nimenomaan se että kielet liukuvat paremmin, eivätkä "jumitu" satulaan aiheuttaen vireongelmia.
Aki
13.07.2005 15:08:37

Itse käytän joissain tapauksissa myös lyijykynää. Toimii.

Kun kieli on virityskoneiston tapin läpi, vedän kieltä takas sen verran että kieli nousee otelaudasta max 10cm korkeuteen. Sitten osuus joka on kamalan vaikea selittää niin että itsekään ymmärtäisin: Sormia pidetään paikoillaan viritystapin reunoilla, jolloin kieltä kiristäessä virittimen kohdalle kieleen muodostuu Z-kuvio. Tämän jälkeen kieltä pidetään kireällä koko kiristyksen ajan, ja pidetään huolta että se ei tee päällekkäisiä kerroksia viritintapin ympärille. Ts, kaikki kierrokset muodostuvat järjestyksessä sen läpireiän alapuolelle.

Ja kun kieli on vireessä, reilu nosto usealla sormella pariin kertaan, vireeseen, uusi nosto, jne. Kunnes ei vire juuri tipu. Ja jos toimenpide onnistuu, voi mennä keikalle samantien.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
scottie
13.07.2005 15:09:33
Siis se grafiitin satulaan laittamisen pointti on nimenomaan se että kielet liukuvat paremmin, eivätkä "jumitu" satulaan aiheuttaen vireongelmia.

Kiitos tuosta, olin taas nero :D
Gas, grass or ass, no one rides for free!
JCM
13.07.2005 15:19:34

DR paketissa lukee, että kieliä ei saisi stretchata kun ne on vaihdettu, lyhentää käyttöikää???

Kyllä mä monesti oon venyttäny, mutta ei tuu nykyään tehtyä.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)